Koppeling pakt te snel
Koppeling pakt te snel
Beste forumleden,
kan iemand mij informatie geven hoe ik kan verhelpen dat de koppeling van mijn S2A uit 1958 te snel pakt.
Als ik weg rij en gas geef, dan pakt de koppeling vrijwel direct en gaat dan op lage toeren de brommer in gang brengen.
Heb het e.e.a. los gehad en er zitten wat groeven op de voering, maar verder ziet het er niet verkeerd uit. Kun je iets afstellen of zo?
groeten,
Siem
kan iemand mij informatie geven hoe ik kan verhelpen dat de koppeling van mijn S2A uit 1958 te snel pakt.
Als ik weg rij en gas geef, dan pakt de koppeling vrijwel direct en gaat dan op lage toeren de brommer in gang brengen.
Heb het e.e.a. los gehad en er zitten wat groeven op de voering, maar verder ziet het er niet verkeerd uit. Kun je iets afstellen of zo?
groeten,
Siem
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Koppeling pakt te snel
Een te snel pakkende koppeling? Dat is zeldzaam Als ze niet goed werken pakken ze meestal juist helemaal niet aan.
Kan je wat foto's plaatsen van de bromfiets en de koppeling als hij open ligt? Dan kunnen we even controleren of de hamers niet de verkeerde kant op staan.
Je kan bij sommige koppelingen wel wat stellen. Je kan de veren strakker zetten. Ik weet niet of dit voor alle koppelingen zo is.
Kan je wat foto's plaatsen van de bromfiets en de koppeling als hij open ligt? Dan kunnen we even controleren of de hamers niet de verkeerde kant op staan.
Je kan bij sommige koppelingen wel wat stellen. Je kan de veren strakker zetten. Ik weet niet of dit voor alle koppelingen zo is.
-
- Berichten: 163
- Lid geworden op: 06 feb 2011, 22:15
- Woonplaats: Ugchelen Nederland
- Locatie: ugchelen [apeldoorn]
Re: Koppeling pakt te snel
Beste Franky.
Als je de veren in de koppeling strakker zet ,dan zal het starten van de koppeling ook moeilijker gaan [dit is n l de startkoppeling]zou het eerder in de koppeling segmentjes op de buitentrommel zoeken [verkeerde draairichting of te dik en te stug],heb dit zelf ook gehad met een FOM heb de buitentrommel toen op de draaibank gezet en wat af gedraaid [de segmentjes dus en toen pakte die wat later[hetzelfde effect wanneer ze bijna versleten zijn]dus wat meer toeren bij het optrekken.
gr bessels
Als je de veren in de koppeling strakker zet ,dan zal het starten van de koppeling ook moeilijker gaan [dit is n l de startkoppeling]zou het eerder in de koppeling segmentjes op de buitentrommel zoeken [verkeerde draairichting of te dik en te stug],heb dit zelf ook gehad met een FOM heb de buitentrommel toen op de draaibank gezet en wat af gedraaid [de segmentjes dus en toen pakte die wat later[hetzelfde effect wanneer ze bijna versleten zijn]dus wat meer toeren bij het optrekken.
gr bessels
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Koppeling pakt te snel
Zo'n groot verschil geven die veertjes niet hoor Maar je hebt gelijk, starten zal moeilijker gaan.
Ik acht de kans ook groot dat er iets niet klopt. Want dit is normaal geen probleem
Ik acht de kans ook groot dat er iets niet klopt. Want dit is normaal geen probleem
Re: Koppeling pakt te snel
Beste Franky,
Ik zal deze week eens wat foto's plaatsen van de koppeling. Ik heb de koppeling bekeken en er zitten kleine moertjes op een als die een klein veertje strakker of slapper kan zetten. Het gekke is dat als ik de brommer start er niet echt een probleem is. Hij komt goed op toeren, maar er is geen geleidelijke overgang. het lijkt wel op hij direct volledige grip heeft. Nu heb ik al wat schuine kantjes aan de voering gevijld, maar ook dat help niet. Daarnaast is het zo dat als ik wil stoppen, het lijkt of de voering erg lang grip blijft houden want als ik bijna stil sta dan zou normaliter de overgang van grip naar stationair geen probleem moeten zijn. In mijn geval moet ik altijd even gas geven voordat de grip van rijden ophoud. raar probleempje, want met mijn andere mobylettes heb ik het niet.
Gr Siem
Ik zal deze week eens wat foto's plaatsen van de koppeling. Ik heb de koppeling bekeken en er zitten kleine moertjes op een als die een klein veertje strakker of slapper kan zetten. Het gekke is dat als ik de brommer start er niet echt een probleem is. Hij komt goed op toeren, maar er is geen geleidelijke overgang. het lijkt wel op hij direct volledige grip heeft. Nu heb ik al wat schuine kantjes aan de voering gevijld, maar ook dat help niet. Daarnaast is het zo dat als ik wil stoppen, het lijkt of de voering erg lang grip blijft houden want als ik bijna stil sta dan zou normaliter de overgang van grip naar stationair geen probleem moeten zijn. In mijn geval moet ik altijd even gas geven voordat de grip van rijden ophoud. raar probleempje, want met mijn andere mobylettes heb ik het niet.
Gr Siem
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Koppeling pakt te snel
We zullen wachten op de foto's
Re: Koppeling pakt te snel
Beste Siem,
Heb je toevallig al een oplossing gevonden hiervoor?
Ik heb hetzelfde probleem met een AV31.
Het koppelingsbeleg was sterk versleten en werd vernieuwd met een soort remvoering.
Starten gaat perfect. Maar bij het rijden grijpt de koppeling plots volledig in.
Hierdoor zakt het toerental sterk van de motor.
Bij stoppen is het vrij lastig de koppeling te laten ontkoppelen.
Extra gas geven en remmen is noodzakelijk om de koppeling los te krijgen.
Aan de veren ligt het normaal niet, deze heb ik nieuw laten maken bij een verenproducent hier in de streek.
Kan iemand advies geven welk voeringsmateriaal te gebruiken voor het beleggen van de koppeling.
Groeten,
Manuel
Heb je toevallig al een oplossing gevonden hiervoor?
Ik heb hetzelfde probleem met een AV31.
Het koppelingsbeleg was sterk versleten en werd vernieuwd met een soort remvoering.
Starten gaat perfect. Maar bij het rijden grijpt de koppeling plots volledig in.
Hierdoor zakt het toerental sterk van de motor.
Bij stoppen is het vrij lastig de koppeling te laten ontkoppelen.
Extra gas geven en remmen is noodzakelijk om de koppeling los te krijgen.
Aan de veren ligt het normaal niet, deze heb ik nieuw laten maken bij een verenproducent hier in de streek.
Kan iemand advies geven welk voeringsmateriaal te gebruiken voor het beleggen van de koppeling.
Groeten,
Manuel
Re: Koppeling pakt te snel
Kennelijk heeft jouw motortje te weinig koppel en wordt de motor afgeremd door het rijwiel.
Meetrappen is een oplossing of het vermogen verhogen.
Harrie
Meetrappen is een oplossing of het vermogen verhogen.
Harrie
Re: Koppeling pakt te snel
Welk type koppeling hebben jullie. Als het het 1e type is dan is deze af te stellen en wel zo dat de vlieggewichten gelijk aan de grondplaat moeten staan.
De koppeling werkt maar in een richting en wel als startkoppeling. Het wegrijden gebeurt met pedaalkracht en bij 6 km slaan de vlieggewichten pas uit en koppelen de motor aan het achterwiel.
PeterL.
De koppeling werkt maar in een richting en wel als startkoppeling. Het wegrijden gebeurt met pedaalkracht en bij 6 km slaan de vlieggewichten pas uit en koppelen de motor aan het achterwiel.
PeterL.