Koppelingsprobleem

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 25 aug 2014, 16:01

Beste forumers, eindelijk na dik 3 jaar is mijn S35 bijna klaar voor de eerste rit.
Maar nu heb ik een probleem met de koppeling waar ik niet uitkom :cry:
Wat is er aan de hand? De oude koppeling was niet meer op te knappen, dus heb ik, alweer een paar jaar geleden, een compleet nieuwe gekocht.
Het, voor zover ik dat kan beoordelen, enige verschil met de oude is, dat deze nieuwe zonder spie gemonteerd moet worden; hij is dus taps en wordt dus alleen met de moer op de krukas vastgezet.
2e verschil is dat de grondplaat een messing bus heeft i.p.v. een naaldlager.
Na alles gemonteerd te hebben draait het soepel, maar....hoe hard ik ook trap, de motor wordt niet meegenomen.
Bij het aantrappen zonder de binnenkoppeling, het vliegwiel zeg maar, zie ik dat de gewichten wel naar buiten komen.
Misschien is het wel iets heel simpels, maar ik kan het niet vinden. :oops: jullie hulp wordt dan ook zeer op prijs gesteld!
Groet,
Gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2014, 16:43

Dat met die spie is normaal. Dat heeft mijn mobylette uit 1972 ook al niet meer. Dat het naaldlager vervangen wordt door een bronzebus heb ik ooit een keer gehoord van iemand. Dat persoon zal zich hier nog wel melden. Ik vrees dat mijn gevoel zegt dat het prut is. Een naaldlager is natuurlijk veel beter.

Weet jij wat voor een merk die koppeling van jou is? Ik vrees dat het een imitatie is.
Het niet aangrijpen van de koppeling komt mij erg bekend voor wederom in combinatie met imitatie. Koppelingen van het merk transval kunnen hier ook erg veel last van hebben. Transval koppelingen kunnen in mijn ogen beter meteen in een container gegooid worden (al kan je wel alle onderdelen uitklokken en er uit pakken wat toevallig niet bagger is).

Zou je wat foto's kunnen plaatsen van de koppeling? Graag ook foto's van de hamers die er in zitten. Dan weten we meer.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Polle » 25 aug 2014, 18:05

Hallo Gerard

De laatste generatie koppelingen van mbk zijn uitgerust met een bronzen bus ( besparingen )te weten gekomen van een mbk dealer.
Wat het probleem is, vermoed ik dat deze koppelingen gemaakt zijn voor een av 10 motorblok dat veel meer toeren draait waardoor de middelpuntvliedende kracht onmiddellijk in werking treed.
En dat ons av 7 motorblokje veel te slap is om deze koppeling te doen functioneren.
Waarschijnlijk zijn ook de bladveren ook veel sterker uitgevoerd en zitten er bij jouw 4 stuks in.
Dit is mijn conclusie

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 25 aug 2014, 20:15

Shame on motobecane :evil:
Al kan je je afvragen hoe lang het mee gaat. Misschien valt het nog wel mee.

Aan dat AV10 verhaal zat ik ook te denken. Alleen het gekke is dat je dan wel degelijk je bromfiets kan aanfietsen. Dat klopt weer niet met wat ik hierboven lees. Mogelijk ook nog eens de hamers verkeerd om gemonteerd? Foto's zullen ons meer vertellen :)

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 26 aug 2014, 13:49

Mannen, bedankt alvast voor jullie reacties!
Ik heb de factuur gevonden, heb 'm bij Scoot Bike Shop gekocht in 2011.
Het enige dat ik aan gegevens kan vinden is model EMBO200014, dus zal inderdaad wel imitatie zijn.
De veertjes van de hamers zijn een stuk strakker dan de originele.
Ik zal van de week even een paar foto's maken.
Groet,
Gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 26 aug 2014, 16:37

Owjé. Heeft scootbikeshop ook ooit MBK verkocht? Of enkel Transval.

Zien de koppelingshamers er ongeveer zo uit?
Afbeelding

Afbeelding

Zo ja, lees dit topic eens door. Dit is mijn 2 a 3 jaar durende gevecht met deze koppeling :lol:
viewtopic.php?f=33&t=1259

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 27 aug 2014, 11:18

Hier de foto's van het probleemgeval, zoals je ziet zijn dit inderdaad dezelfde hamers met dus veel te strakke veren.
En ja, de trommel heeft 4 veren i.p.v. 3 zoals op de originele.
Ik heb nog een redelijk complete koppeling van een reservemotor liggen en ga die eerst maar eens monteren.
In ieder geval bedankt voor jullie reacties, heb er veel aan gehad!
Met vriendelijke groet!
Gerard.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2014, 13:53

Even een correctie.
De bladveren zijn hoogst waarschijnlijk veels te sterk. Vergelijk het maar eens met een ouderwetse mobylette koppeling. Bij de mobylette koppeling kan je de veren met de hand iets bewegen. Bij die koppeling van jou lukt dat waarschijnlijk totaal niet.

Kijkend naar de hamers zijn niet de veren te sterk, maar de hamers te licht. Dat is significant verschil met wat jij zegt. Het gewicht van de hamers bepaald namelijk in grote mate het gedrag van de koppeling. De veertjes zijn finetuning.
Ik heb ooit die koppeling van jou en een mobylette koppeling doorgerekend. Als die koppeling van jou op het zelfde moment als de mobylette koppeling aan zou moeten grijpen, moet je geen veren monteren. Iets wat totaal geen oplossing is. Het plaatsen van lichtere veren heeft nauwelijks effect.

Gooi hem niet weg ;) Onderdelen zijn vaak uitwisselbaar. Er zit vast wel iets op dat goed is.

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 27 aug 2014, 15:35

Bedankt Franky voor de uitleg, het wordt steeds duidelijker!
Maar waar ik nog wel mee zit is de montagevolgorde van het geheel:
moeten er vulringen tussen het blok en de buitentrommel?
Zoniet, moet dan de speling van de buitentrommel/grondplaat worden opgevuld met vulringen voordat de kleine borg wordt gemonteerd?
En moet er een vulring tussen de kleine borg en de grote?
Tenslotte, moeten er ringen tussen de hamers en de grondplaat of alleen de schoteltjes tussen de S-ring en de hamers?
Ik wordt van de plaatjes in de diverse boeken niet veel wijzer :roll:
Ik hoop dat ik niet teveel vraag, maar alweer bij voorbaat dank!!
Groet,
Gerard.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 aug 2014, 15:48

Schuif eerst de koppeling op de krukas. Dan een vulring, dan de kleine seegerring op de krukas, dan één of meerdere vulringen en dan de grote seegerring in de koppling. Waren die ringen niet bij de koppeling geleverd?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 27 aug 2014, 16:21

Gérard schreef:Bedankt Franky voor de uitleg, het wordt steeds duidelijker!
Maar waar ik nog wel mee zit is de montagevolgorde van het geheel:
moeten er vulringen tussen het blok en de buitentrommel?
Zoniet, moet dan de speling van de buitentrommel/grondplaat worden opgevuld met vulringen voordat de kleine borg wordt gemonteerd?
En moet er een vulring tussen de kleine borg en de grote?

Er moet geen vulring tussen het motorblok en koppelingsunit. Als je de koppeling in kijkt is de volgorde als volgt van acherin (motorblok kant) naar voren.
1) naaldlager of in jou geval die bronze bus
2) klein vulringetje. Mogelijk is deze bij de bronze bus weggelaten
3) Kleine seegerring die op de as zit
4) 1 of meerder opvulringen om de speling eruit te halen tussen de grote en de kleine seegerring.
5) Grote seegerring die op het huis klemt


Tenslotte, moeten er ringen tussen de hamers en de grondplaat of alleen de schoteltjes tussen de S-ring en de hamers?
Ik wordt van de plaatjes in de diverse boeken niet veel wijzer :roll:
Enkel schotelveren. Er zitten daar geen ringen tussen.

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 28 aug 2014, 01:18

Hartelijk dank voor de reacties, ben weer een stuk wijzer geworden!
Ik hou jullie op de hoogte!
Groet,
Gerard.

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 05 sep 2014, 16:53

Nog even een update van de koppelingsproblemen: hebben jullie dat ook wel eens dat je uren en dagen zoekt naar een probleem en het dan iets anders blijkt te zijn? Na tig-keren de koppeling gedemonteerd en weer gemonteerd te hebben, ben ik gaan twijfelen of het probleem niet ergens anders gevonden moet worden. Dus besloot ik maar eens het vliegwiel van de ontsteking eraf te halen en, jawel, motor draait zonder vliegwiel soepel mee bij het aantrappen.
Maar wat is dan nu het probleem? Kan het vliegwiel krom zijn? De spoelen zijn volgens mij goed gecentreerd.
Herkennen jullie dit probleem en/of hebben jullie advies?
Overigens heb ik van de koppeling de nieuwe hamers en binnentrommel met de 4 veren, vervangen door de originele delen.
Graag jullie hulp maar weer!
Groet,
Gerard.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Franky » 05 sep 2014, 17:33

Eh.. Heb je niet eerder bedacht om de krukas eens met de hand rond te draaien? :lol: :P Achja, aldoende leert men :D

Meten is weten. Als je de mogelijkheid hebt tot dergelijke meetgereedschap zou ik het maar eens opmeten.

Ik lees hier wel vaker verhalen over kromme grondplaten. Maar als je krukasaslagers ver heen zijn krijg je dit ook. En zo zijn er nog meer dingen te bedenken. Dus meten is weten. Sluit maar eens wat scenario's uit :)

Gérard
Berichten: 28
Lid geworden op: 20 okt 2011, 13:11

Re: Koppelingsprobleem

Ongelezen bericht door Gérard » 06 sep 2014, 18:38

Probleem ie opgelost!
Aan het draaien van het (volledig gereviseerde) motortje lag het niet, dat loopt gesmeerd.
Het probleem zat 'm met name in de destijds nieuw aangeschafte lichtspoel, deze was niet te centreren waardoor het vliegwiel blokkeerde :(
Die is dus vervangen en nu loopt de zaak weer soepel.
Toch was ook de nieuw koppeling deels schuldig; ik heb nu wel de nieuwe grondplaat gebruikt, maar met de oude, originele hamers.
Ook heb ik niet de nieuwe trommel met de 4 voeringen gebruikt, maar hier ook de originele. Het chroom hiervan is wel iets minder, maar het werkt tenminste!
Nogmaals dank voor jullie reacties en adviezen!

Plaats reactie