tunen av7 blokje

jovink
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 13:01

tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door jovink » 07 okt 2014, 17:15

Toen ik de mobylette kocht liep deze geen streep harder dan 40 kilometer per uur.
Helemaal standaard, met een 10mm gurtner carburateur.
Alles gecheckt, tank schoongemaakt, carburateur gereinigd, ontsteking gecheckt, uitlaat ontkoolt, noem maar op.
Ding gaat geen kilometer harder.

Zojuist even de inlaatpoort wat omlaag gebracht en de uitlaat wat omhoog.
Ook heb ik een hapje uit de zuiger gehaald, ongeveer de breedte van de inlaatpoort.
Omdat ik toch bezig was meteen de kool uit de zuigerveer groeven verwijderd.

Toen ik het spul openmaakte, zag ik tot mijn verbazing dat er 2 gaten aan de zijkant van de zuiger zitten.
Heeft dit nut of werkt het alleen maar tegen denken jullie?

De bedoeling is dat hij straks een kilometertje of 60 tuft.. Na mijn bovenstaande acties loopt hij nu tegen de 50.
Wat is de volgende handige stap...

De 10mm is nu aan de kleine kant denk ik..Grotere carburateur misschien?
Welke carb en evt spruitstuk zouden geschikt zijn...?

Afbeelding

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 07 okt 2014, 17:56

http://www.mopedarmy.com/wiki/Motobecan ... _right_way

Grotere carb, zorgen dat je gasschuif helemaal open gaat, expansie uitlaatje of de standaard uitlaat ontgrenzen. Poorten licht bijwerken (zie link) netjes afwerken en polijsten. Zorgen dat je transfers op je carter aansluiten (transfer matching). Kop iets vlakken, kijken of alle poorten op bdp wel volledig open zijn ( evt dikkere voetpakking). Ontsteking op tijd zetten.
Tandwiel verhouding aanpassen, groter voor tandwiel of achter kleiner. Zorgen dat de rest van je Moby ook in orde is, dus juiste bandenspanning, alles uitgelijnd, geen versleten koppeling, rem die niet aanloopt.

Er is genoeg te doen. Brengt ook altijd weer andere problemen met zich mee,meer slijtage, hoger benzineverbruik, je zult betere remmen moeten hebben, de vering zal je gaan voelen, risico op boete etc etc.

Je kan ook blij zijn met 50 is hard zat voor zon oud brommertje.
Succes!

AGB
Berichten: 2375
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door AGB » 07 okt 2014, 18:44

Waarom een moby verklooten en harder laten lopen 40 a 45 km is de normaale snelheid
Koop een motor dan kun je veel harder,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5526
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Franky » 07 okt 2014, 20:20

Owjé. Weer eentje die 60 wil met een mobylette :P
Stel voor dat je het lukt, dan wil ik wel eens een wedstrijdje doen. Wedden dat mijn originele mobylette jouw er helemaal uit trekt :lol:
Wat je wint in de top verlies je onderin zeg ik altijd. Een beetje kort door de bocht, maar ik heb nog niemand hier gezien die met een mobylette 60km/h haalde op een manier dat ik dacht, dat werkt goed. Een mobylette heeft geen versnelling en daar loop je gewoon op klem.

Los daarvan, die van mij met variateur (AV50vl) kan met wind mee een heel eind richting de 60km/h. Niet erg prettig want het rijdt voor geen meter. De vering kan het niet aan. Dit probleem komt al opzetten vanaf de 50km/h.

Al met al, ik raad het je af uit persoonlijke ervaringen :)

jovink
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 13:01

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door jovink » 07 okt 2014, 23:47

Oke helder.

Harder dan 60 hoeft ook echt niet..
Maar een beetje meekomen met het verkeer vind ik wel zo prettig.

Hij trekt overigens nog prima, koppeling functioneert naar behoren.
Ik zal er nog eens over denken..

Een grotere carburateur plaatsen kan altijd denk ik,
Mocht het niet bevallen, kan ik altijd de oude er weer terug op zetten.
Tips zijn nog altijd welkom!

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Polle » 08 okt 2014, 05:25

Hallo

Zet er een 62 cc cilinder op in combinatie met een 12 mm of een 14 mm zoals op mij spr
Dan loopt zij lekker soepel en trek nog lekker door.
Plaats er dan een variateur koppeling op en dan gaat het goed

En Franky je zou eens met mijn spr moeten rijden wat optrekken en snelheid betreft dan zal je verbaast zijn hoe hij naar de 75 km loopt op de teller.
Momenteel ben ik enorm tevreden over het geheel
Wat ik nu nog ga veranderen is i.p.v. kogels in de vario,de vario rol van malossi plaatsen
Ik heb met Joost zijn bromfiets gereden en het is enorm hoe soepel deze doorgaat van onderin tot boven en veel minder geluid maakt. De vario maakt veel minder geluid.
Ik hou je op de hoogte

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5526
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Franky » 08 okt 2014, 19:53

Tja, met je een vario kan je je wat meer veroorloven qua beroerde koppelcurves ;) En meer cc is natuurlijk ook een mooie oplossing.
Gaat die spr van jou 75? Ik had wel iets moeite om je bij te houden, maar zoveel toch niet? En ik rij max 50km/h met dat ding van mij. Dat was trouwens wel vorig jaar in Arnhem.

Mijn Malossi vario is net op de post gedaan las ik :D Dus ik heb er binnenkort ook 2 op de deurmat liggen :D

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3981
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 okt 2014, 20:46

Heel verstandig, Franky.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Polle » 08 okt 2014, 21:02

Franky er zit ondertussen een Malossi 62 cc cilinder op met enorme spoelpoorten.
Vorig jaar was het een Airsal 50 cc
De carbu is het zelfde gebleven 14 mm Gurtner

Gr Polle

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 08 okt 2014, 21:14

Polle ik ben benieuwd of die spoelpoorten op die van het carter aansluiten, of moet je extra materiaal toevoegen om de transfers te kunnen matchen.

ruudk
Berichten: 1852
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door ruudk » 08 okt 2014, 21:17

Nog even een antwoord op je vraag over de twee gaten aan de zijkant van de zuiger (helemaal in je eerste berichtje): daardoor lopen de te verbranden gassen vanuit je carter de spoelpoorten in omhoog.
Ze hebben daarom wel degelijk nut.
Ruud

australman
Berichten: 912
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door australman » 08 okt 2014, 21:32

Hoi,

Niet dat ik zelf zo'n braverik ben,maar misschien is het verstandig om je te realiseren dat je met een 62 cc cilinder op je mobylette het ding per definitie onverzekerd is.(Lees de polis nog maar eens door).

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Polle » 09 okt 2014, 10:05

Lig ik niet van wakker
Zie je aan de buitenkant niet.
Moeten ze hem al openhalen en opmeten

De spoelpoorten passen perfect

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 3162
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 okt 2014, 15:46

Polle schreef:Lig ik niet van wakker
Zie je aan de buitenkant niet.
Moeten ze hem al openhalen en opmeten

De spoelpoorten passen perfect

Gr Polle
Een bekeuring krijg je niet, want inderdaad ziet Oom agent dit niet - maar als je een ernstige aanrijding hebt wordt e.e.a. onderzocht en zal de verzekeringsmij dit aangrijpen om niet uit te keren. Gr. Joop

NB en pakken ze je met 60 km en hoger dan kunnen ze je brommer in beslag nemen en kijkt een specialist ernaar en hang je ook.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5526
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Franky » 09 okt 2014, 16:10

MobyJoost schreef:Heel verstandig, Franky.
Niet zozeer verstandig maar gewoon weg noodzakelijk. Ik rij nu rond met een systeem met 3 rollen. 3 rollen zijn altijd een stuk lichter dan 3 kogels. Om echter toch te kunnen rijden heb ik de V-snaar spanning verlaagd (langere snaar). Dit gaat niet lang goed :P
Dus als je je variateur willen kunnen stellen (wat je in mijn ogen altijd wil), moet je dit gewoon hebben :)

Edit:
Even over dat malossi setje. Ik heb hem nu voor me liggen. Het is (zoals te verwachten) moderne scooter kwaliteit. Ik ben niet onder de indruk van glijbus. Dit is gewoon een ruw onderdeel. Al loopt hij op het moment wel goed. De speling is uiteraard nu al groter dan bij een 40 jaar oud gebruikt mobylette onderdeel.
Verder even een waarschuwing. Om de Malossi variateur te monteren moet eenmalig de koppelingstrommel los (en zal je mogelijk de vijl moeten hanteren). Let bij het terugplaatsen van de trommel er heel goed op of de uitlijning van de trommel nog goed is. Hij kan excentrisch komen te zitten. Dit kan je makkelijk controleren door de hele handel te monteren op de krukas en dan de speling tussen de schoentjes en de trommel op het oog te bekijken en zien of die varieert als je de trommel rond draait. Eigenlijk moet je de trommel monteren met de hulp van een centreerbus. Maar gewoon dom proberen en kijken of je een keer geluk hebt werkt ook :mrgreen:

Mobylette glijbus
Afbeelding

Malossi glijbus
Afbeelding

australman
Berichten: 912
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door australman » 09 okt 2014, 17:53

62 cc is gewoon geen bromfiets,kun je hoog of laag springen.Dus omkeuren naar motorfiets en er is geen enkel probleem.

Hans

jovink
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 13:01

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door jovink » 09 okt 2014, 19:03

ruudk schreef:Nog even een antwoord op je vraag over de twee gaten aan de zijkant van de zuiger (helemaal in je eerste berichtje): daardoor lopen de te verbranden gassen vanuit je carter de spoelpoorten in omhoog.
Ze hebben daarom wel degelijk nut.
Ruud
ruud dankje!

verder weet ik nog niet wat de volgende stap wordt...
ben aant twijfelen tussen een variateur monteren of een 12 / 14mm carb

variateurs schijnen namaak niet zo goed te werken, las ik in een ander topic (Franky)
Ja oke, na een paar dagen aanpassingswerk misschien wel ;)

62cc gaat me (voor nu :mrgreen: ) ook nog wat te ver.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5526
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Franky » 09 okt 2014, 19:18

Wat voor carb heb je nu dan?
Veel groter dan 12mm heeft niet zo veel zin in combinatie met een origineel cilindertje. :)
Een variateur erop maakt wel heel veel uit. Rijdt een stuk beter en je gaat sneller (met een veel lager toerental wat ook erg prettig is). Het heeft echter nogal wat voeten in de aarde i.v.m. het naar achter kantelen van je motorblok tijdens het rijden. Verder is een nieuwe MBK variateur iets van €250,- ? Exacte prijs weet ik zo niet. Maar het kost dus net zo veel als de hele mobylette :lol: Een goede 2de hands variateur kan natuurlijk ook :)

AGB
Berichten: 2375
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door AGB » 09 okt 2014, 20:45

Dat is toch wel lachen 1 niet te hard met de moby (ook goed) de ander lekker hardt met dat ding :D
Goede raad kijk wat voor moby kan welke snelheid goed aan , er zijn hier voorbeelden genoeg
Van , die een zwaare moby hebben en wat harder gaan dan 50km , alles heeft zijn prijs dat kun je
Ook weer op meerder wijze bekijken,
De meest mensen willen diep in hun hart hard rijden, je gaat zo snel als je durft of geld hebt

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door Polle » 09 okt 2014, 21:40

Wat betreft het hard rijden
Ik kijk wel uit, daar ben ik ondertussen wel oud en wijs genoeg voor geworden.
Op fietspaden hou ik me aan de toegelaten snelheid.
Op een landweg met weinig of geen verkeer eens lekker scheuren is zalig
En om keuren naar motorfiets is in Belgie niet zo simpel als in Nederland
En Fuck off zeggen tegen de regels en de wetten blijft nog steeds in mij zitten en zal het altijd blijven doen

Gr Polle Anarchy

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3981
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 okt 2014, 22:00

Oeverloze discussie. De jongen wil hard gaan. Dat moet 'ie maar doen. Er kleven zowel financiële- als veiligheids-risico's aan. Dat je je daar bewust van bent. Ik heb een 50cc Airsal gemonteerd op m'n Mobyclub met een 13mm Gürtner en heb de (standaard) uitlaat wat opengemaakt. Ik rij nu krap 60 en dat is ruim voldoende. Ik heb vooral meer trekkracht, waarmee ik me aanzienlijk zekerder voel, tussen de auto's, in de spits in een grote stad. (welke idioot maakt er een wet, die tweewielers, met een maximumsnelheid van 45 km/u, dwingt, zich tussen auto's, die 50 km/u mogen, te gaan rijden!). Op een standaard Kaptein Mobylette (EEG, bijvoorbeeld) spring je in een gehaktmolen, want veel automobilisten zijn geen heer in het verkeer. Veel voetgangers, fietsers, brom- en snor-fietsers trouwens ook niet. Als je deze AIrsal op een EEG10 monteerd, met een 17mm Dell'Orto PHBG en een passende uitlaat, ga je al gauw 80, maar ben je een gevaar voor anderen en jezelf.Wil je het goed doen en ook nog lekker rijden, moet je niet alleen je motor upgraden, maar ook de wielen, remmen en vering.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3981
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 okt 2014, 22:02

En Franky, dat ruwe oppervlak in de glijbus is een lage-frictie coating. Ik vermoed iets met veel grafiet.

jovink
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 okt 2014, 13:01

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door jovink » 09 okt 2014, 22:47

Franky staat nu een 10mm op de brommer
En tsja.. Ik wil hard gaan... Km of 60 vind ik mooi zat hoor, zie eerste post ;)

Als er iemand nog een variateur heeft voor niet teveel..
Nieuw of namaak vind ik ze eigenlijk wel erg duur...
Dus als iemand nog wat heeft of weet :D

Dan voor nu maar met een 12mm gurtner beginnen denk ik.
Origineel of namaak aan te raden?
Gebruikt en goeie 12mm is er niet veel heb ik t idee..
Zijn die nieuwe een beetje oké of is dat ook een getob?

Ben soms nogal huiverig voor die imitatie bende..
Heb op m'n kreidler een immi 20 bing staan.. Loopt nu als een zonnetje maar eer dat ik die goed had... Hou op schei uit! ;)

brommerskieken
Berichten: 2148
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: tunen av7 blokje

Ongelezen bericht door brommerskieken » 10 okt 2014, 09:51

Koop geen imitatie carburateur mobygek heeft er heel wat mee beleefd
Ga voor een carburateur naar polle die heeft goede carburateur in de handel

Gr Harold :lol:

Plaats reactie