Valse lucht detecteren

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door Franky » 18 okt 2014, 10:28

Ik ben benieuwd of jullie nog handige trucjes kennen om valse lucht te detecteren. Ik heb geen geen rookmachine tot mijn beschikking.

Wat ik tot nu toe deed is water op de desbetreffende verbindingen spuiten terwijl het blok stationair draait. Dit werk goed bij de inlaat aangezien hier enkel gezogen wordt. Bij lekkage hoor je het meteen aan het toerental van je blok. Dat wordt lager of hij slaat direct af.

Ik heb twijfels of deze truc werkt bij de carter, voetpakking en de koppakking. Dit omdat er afwisselend onder- en overdruk plaats vindt. Dik kans dat het water niet naar binnengezogen wordt waardoor je niets merkt.

Wat voor trucs gebruiken jullie?


Verder heb ik ondertussen wat lekkage gevonden bij de bougie. Met wat zeepsopwater erop zag je langzaam belletjes ontstaan. Dit met een nieuwe bougie. Ik zal eens kijken of het oppervlak van de cilinderkop op die plek beschadigd is. Ik kan bar weinig bedenken wat ik hier aan kan doen. De lekkage is niet heel groot.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door Harrie » 18 okt 2014, 10:54

Gewoon andere kop monteren. Zoals ik eerder heb aangegeven kan een lichte lekkage al tot een behoorlijk vermogensverlies leiden.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door Franky » 18 okt 2014, 14:58

Ik zal er naar kijken. Mogelijk zit er gewoon troep tussen.
Ik kwam helaas geen goede kop tegen in mijn voorraad, dus dat moet even wachten.

Nog tips over valse lucht detecteren bij carter, voet of koppakkingen?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door AGB » 18 okt 2014, 17:15

Bougie de ring er afhalen en een koper ring er om doen die bougie ring dicht niet goed af
En is hard geworden na een pakeer te zijn los geweest , zacht koper dicht mooi af
Aleen blijft de koper ring niet aan de bougie vast ziten en dat kan nog wel eens lastig zijn met
Uithalen , en deze kan men weer heet stoken en snel in water af koelen dan is hij weer zacht

Kop paking met een sopje het zelfde als de bougie en de kleplichter lijkt mij , wel na tijd het water
Laten verdampen met warme motor als de motor langetijd daar na stil staat

Gebruikersavatar
MobyJet
Beheerder
Berichten: 6320
Lid geworden op: 04 feb 2010, 19:22
Woonplaats: Rijk van Nijmegen
Contacteer:

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door MobyJet » 07 nov 2014, 22:06

Franky schreef:Ik ben benieuwd of jullie nog handige trucjes kennen om valse lucht te detecteren.
Ik las laatst van iemand "de deotest":
met deodorant spuiten op bv je spruitstuk - carbu om te kijken of hij dan hoger in toeren gaat of niet , zo kan je kijken of je ergens valse lucht trekt

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door Franky » 07 nov 2014, 22:12

Ja, dat werkt, maar is ook gevaarlijk. Deo en een warm blok is vragen om brand.
Overigens vermoed ik dat mijn water methode net zo effectief is.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Valse lucht detecteren

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 08 nov 2014, 02:01

Ik weet niet of het werkt en of het van belang is, maar ik zag toevallig laatst dat motip een speciale lek zoek spray heeft. Wat het precies is en of het hiervoor bedoeld is weet ik niet.
Bij mij doet remmenreiniger de truc altijd.

Plaats reactie