kruk-as volle wangen

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 08 dec 2014, 14:37

Wie heeft er ervaring met een krukas met volle wangen i.v.m meer/spoelingdruk in een av 7 blok. :?:
Zijn er nadelen aan verbonden :?:

vrgr
mobygek

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 08 dec 2014, 17:15

Geeft dit niet meer trillingen omdat je dan geen contragewicht meer hebt? Ik noem ook maar even iets hoor ;)

Mobydick
Berichten: 77
Lid geworden op: 02 jan 2011, 11:50
Locatie: Ermelo- Gelderland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobydick » 08 dec 2014, 17:45

Volgens mij heb je met volle wangen meer contragewicht. :roll: :roll:

Groet
MobyDick

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 08 dec 2014, 21:37

Dat sowieso niet. Stel voor dat krukaswang over de hele omtrek even dik is. Dan heb je geen tegengewicht voor je zuiger. Dat stuitert volgens mij alle kanten op.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 dec 2014, 21:44

Hangt er vanaf: zijn de wangen gedeeltelijk hol of geheel massief?
Harrie

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1280
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door australman » 08 dec 2014, 21:50

Hoi

Ik denk dat je motor met volle krukwangen(zwaarder)minder snel op toeren komt,maar aan de andere kant wel een soepelere loop heeft.
Vermindering van de schadelijke ruimtes is een bijkomend voordeel.
Ook volle krukwangen worden natuurlijk uitgebalanceerd.
Hans

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 08 dec 2014, 21:52

Maken ze die dingen wel eens hol? Hoe doen ze dat? :roll:
Ik kan me voorstellen dat ze er inserts in hebben van een zwaarder materiaal (lood/wolfraam). Maar zoveel weet ik er niet van.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 08 dec 2014, 22:19

Wat is je doel? Zoek je een nieuwe krukas? Wat voor setup heb je.
Op een standaard av7 zal je denk ik weinig merken.

Een beetje achtergrond informatie is wel nodig.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 dec 2014, 00:23

nu heb ik zo her en der gelezen dat een volle krukas zorgt voor een betere / hogere spoeldruk , dus een betere spoeling.
Klinkt ook wel logisch, een volle krukas neemt meer ruimte in het carter op en daardoor krijg je meer druk want de vulling blijft het zelfde, alleen je gaswisselsnelheid wordt hoger.
Dus lijkt mij dat het rendement omhoog gaat, dus ook je trekkracht.
Ik ga wel uit van een standaard Carter en een cilinder welke niet geknepen is en minimaal een 12 mm carburateur.
Bij tuning wordt ook vaak zo'n krukas gebruikt.
Zo te lezen is het plaatsen van zo'n krukas bij Mobylette niet bekend.
het merk RITO maakt veel van dit soort krukassen.

Vrgr mobygek :idea:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 09 dec 2014, 17:40

Ik meen mij te herinneren dat Mobyjoost dit wel eens geprobeerd heeft. Vraag het hem eens.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 09 dec 2014, 19:28

Hier zou opzich een interessante discussie over carterdruk en volume uit kunnen komen maar ik denk dat dat het doel voorbij schiet.

Als je doel meer trekkracht en vermogen is met een standaard av7, dan zou een nieuwe krukas het laatste zijn waar ik naar zou kijken. Ik denk zelf dat je weinig tot geen verschil merkt met de standaard setup. Ik zou kijken naar een snelle cilinder of de oude licht poorten, grotere carb, goed werkende ontsteking en een passende uitlaat.

Kijk eens op de Amerikaanse fora, daar worden de meeste moby's standaard 'gekit' zonder veel van het originele uiterlijk te verliezen. Een snelle cilinder, 16mm sha, expansie uitlaat en cdi ontsteking horen daar tot het standaardpakket zou ik bijna zeggen.

Het zou ook kunnen zijn dat je de vraag stelde om meer over carterdruk en cartervolume te weten te komen. Vaak wordt er een volle krukas gebruikt in combinatie met een grotere cilinder. Om de grote spoelpoorten van de cilinder op het carter aan te laten sluiten, moet materiaal op het carter weg worden gehaald. De volle krukas dient dan als compensatie voor het weggehaalde materiaal.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 dec 2014, 23:47

Stel als jij meer mengsel in je carter kan krijgen moet je dat er ook weer uit krijgen, dus moet je je druk verhogen in het carter,meer materiaal/opvullen etc., een volle kruk-as is volgens mij de oplossing je krijgt dan meer druktoename onder je zuiger, hoe groter het volume onder de zuiger hoe lager de drukopbouw.
Volgens mij zou een mobylette met een av-7 motor beter moeten lopen met een volle krukas dan op een originele (zeer goede) krukas.
Je kan ook grotere cilinder plaatsen maar volgens mij maakt dit verhoudingsgewijs niets uit.
Ik denk wel een 49cc bromfiets- cilinder met grote poorten welke glad zijn met een zuivere aansluiting op het carter, idem inlaatspruitstuk/carburateur, zeg maar de flow, met een goede uitlaat en zuiver afgestelde ontsteking en een volle kruk-as uiteindelijk een fijn torretje oplevert, maar ja dat is mijn theorie.

vrgr mobygek

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 10 dec 2014, 11:47

Mobygek schreef:Stel als jij meer mengsel in je carter kan krijgen moet je dat er ook weer uit krijgen, dus moet je je druk verhogen in het carter,meer materiaal/opvullen etc., een volle kruk-as is volgens mij de oplossing je krijgt dan meer druktoename onder je zuiger, hoe groter het volume onder de zuiger hoe lager de drukopbouw.
Volgens mij zou een mobylette met een av-7 motor beter moeten lopen met een volle krukas dan op een originele (zeer goede) krukas.
Je kan ook grotere cilinder plaatsen maar volgens mij maakt dit verhoudingsgewijs niets uit.
Het woord wat jij zoekt is het dode volume. Het dode volume wil je in het carter zo klein mogelijk hebben ;)

Die laatste zin snap ik niet. Grotere cilinder betekent meer gas aanzuigen. Natuurlijk neemt je dode volume wel weer iets toe, maar dan nog zal het winst zijn.

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 10 dec 2014, 11:48

Met een volle krukas krijg je juist minder mengsel in je carter.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Franky » 10 dec 2014, 12:23

Hoe dat zo?
Het pompend/variërend volume blijft hetzelfde echter het dode volume is kleiner. Omdat het dode volume kleiner is, is de druk lager en kan je meer aanzuigen in kortere tijd. Een hogere efficiëntie dus :)

Ik heb ooit een experiment gezien waarbij ze bij hele grote compressoren (zuigerdiameter van een meter) de capaciteit gingen veranderen door meer of minder dood volume toe te voegen aan de cilinderinhoud. Zo kan je de capaciteit van de compressor variëren zonder het toerental te veranderen. :) Een bekende truc dus :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 20:11

Franky schreef:
Mobygek schreef:Stel als jij meer mengsel in je carter kan krijgen moet je dat er ook weer uit krijgen, dus moet je je druk verhogen in het carter,meer materiaal/opvullen etc., een volle kruk-as is volgens mij de oplossing je krijgt dan meer druktoename onder je zuiger, hoe groter het volume onder de zuiger hoe lager de drukopbouw.
Volgens mij zou een mobylette met een av-7 motor beter moeten lopen met een volle krukas dan op een originele (zeer goede) krukas.
Je kan ook grotere cilinder plaatsen maar volgens mij maakt dit verhoudingsgewijs niets uit.
Het woord wat jij zoekt is het dode volume. Het dode volume wil je in het carter zo klein mogelijk hebben ;)

Die laatste zin snap ik niet. Grotere cilinder betekent meer gas aanzuigen. Natuurlijk neemt je dode volume wel weer iets toe, maar dan nog zal het winst zijn.
Tuurlijk, een groter cilinder (pompeffect) door zijn volume meer kunnen verplaatsen, de verhouding laten we zeggen een originele cilinder t.o.v. grote cilinder blijft het zelfde.
Vrgr gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 20:13

Franky schreef:Hoe dat zo?
Het pompend/variërend volume blijft hetzelfde echter het dode volume is kleiner. Omdat het dode volume kleiner is, is de druk lager en kan je meer aanzuigen in kortere tijd. Een hogere efficiëntie gingen veranderen door meer of minder dood volume toe te voegen aan de cilinderinhoud. Zo kan je de capaciteit van de compressor variëren zonder het toerental te veranderen. :) Een bekende truc dus :)
Volgens mij niet, neem mij niet kwalijk.

Vrgr Gerard
Laatst gewijzigd door Mobygek op 10 dec 2014, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 20:21

Mobygek schreef:
Franky schreef:Hoe dat zo?
Het pompend/variërend volume blijft hetzelfde echter het dode volume is kleiner. Omdat het dode volume kleiner is, is de druk lager en kan je meer aanzuigen in kortere tijd. Een hogere efficiëntie gingen veranderen door meer of minder dood volume toe te voegen aan de cilinderinhoud. Zo kan je de capaciteit van de compressor variëren zonder het toerental te veranderen. :) Een bekende truc dus :)
Volgens mij niet, als je een volle krukas heb in Carter is inderdaad het dode volume klein,dus is de druk hoger, het aanzuigen wordt bepaald door je zuiger/cilinder, pompeffect, niet je krukas.dus nogmaals als je zuiger naar beneden gaat en laten we er vanuit gaan dat de flow oké is, de gaswisseling sneller dus efficiënt verloopt met een volle krukas.
Ben wel benieuwd als je deze krukas toepast met een Frans cilinder( groter poorten) en laat je alles ook nog uitbalanceren.
Dus je krukas, zuiger en koppeling en vliegwiel.
Volgens mij krijg je dan een motor die mooi loopt bij alle toerentallen.

Vrgr Gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 20:38

Harrie schreef:Hangt er vanaf: zijn de wangen gedeeltelijk hol of geheel massief?
Harrie
Ik heb krukassen gezien waarvan de wangen nabewerking zijn, om het gewicht te compenseren boort men gaten in de wangen ( ook voor het nabewerking van de krukas zelf) en vult dit later op met aluminium, dit laatste perst men er in en bewerken ze later na, zo verkrijgt men een mooie volle krukas.

Vrgr mobygek

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 20:52

JapieKrekel schreef:Wat is je doel? Zoek je een nieuwe krukas? Wat voor setup heb je.
Op een standaard av7 zal je denk ik weinig merken.

Een beetje achtergrond informatie is wel nodig.
Kaptein mobylette av 50 Vl uit 1973
Nu is mijn set up, standaard Carter en krukas, standaard zuiger en cilinder, standaard uitlaat wel een 12 mm carburateur en een hogedruk cilinderkop.
Het is een met variateur en 12 tands voortandwiel, achter standaard, ik geloof 54 tands.
Snelheid tussen de 47 a 50 km per uur.
Motor trek heel goed, bij nemen brug zakt heel weinig af op snelheid.
Nu heb ik van Harry een orgineel Frans cilinder gekocht ,dus met grotere poorten voor een tikkie meer power.
Nu wil ik graag het binnenwerk veel efficiënter maken door zaken te verbeteren.
Vandaar mijn vraag over dit type krukas.
Maar niemand heeft dit ooit gedaan , een volle krukas in een Av7 motor?
Vrgr gerard

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Polle » 10 dec 2014, 21:00

Hallo Gerad

Heb je het artikel in de bromfiets gelezen over het tuning van bromfietsen ?
Door simpel een papieren voetpakking dan een 1 mm dikke alu voetpakking en dan terug een papieren pakking te plaatsen maak je al behoorlijk winst volgens het artikel.
heb het zelf nog niet geprobeerd.

Gr Polle

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 10 dec 2014, 21:01

Hoi Gerard, zaken als carterdruk en cartervolume gaan erg ver en meer weet ik er niet over. Daar zul je je echt in moeten verdiepen.

Het enige advies dat ik je kan geven is dat de beste upgrade die je nu kan doen is een expansieuitlaat halen. Je kan het hele binnenwerk allemaal tip top in orde hebben en dit zal ongetwijfeld voor een kleine winst zorgen, maar de meest winstgevende en makkelijke aanpassing is zeker weten een passende expansieuitlaat.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 21:07

Polle schreef:Hallo Gerad

Heb je het artikel in de bromfiets gelezen over het tuning van bromfietsen ?
Door simpel een papieren voetpakking dan een 1 mm dikke alu voetpakking en dan terug een papieren pakking te plaatsen maak je al behoorlijk winst volgens het artikel.
heb het zelf nog niet geprobeerd.

Gr Polle
Ja, is het niet zo dat je cilinder omhoog ,dus een dikkere pakking zodat je poorttyming positief veranderd, je de ideale compressieruimte verkrijgt door je cilinder na te bewerken en idem je cilinderkop?
Zo iets had ik ook gelezen, heel interessant.
Maar jij heb ook geen ervaringen met zo' n krukas?

Vrgr gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door Mobygek » 10 dec 2014, 21:10

JapieKrekel schreef:Hoi Gerard, zaken als carterdruk en cartervolume gaan erg ver en meer weet ik er niet over. Daar zul je je echt in moeten verdiepen.

Het enige advies dat ik je kan geven is dat de beste upgrade die je nu kan doen is een expansieuitlaat halen. Je kan het hele binnenwerk allemaal tip top in orde hebben en dit zal ongetwijfeld voor een kleine winst zorgen, maar de meest winstgevende en makkelijke aanpassing is zeker weten een passende expansieuitlaat.
De uitlaat zal ik zeker aan passen, uitlaatgassen mogen iets makkelijker vrij doorlopen, maar het uiterlijk wil ik van het blokje niet veranderen.
Ik denk wel dat u gelijk heeft wat uitlaat betreft.

Vrgr gerard

GROENEKAN
Berichten: 3763
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: kruk-as volle wangen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 10 dec 2014, 21:18

Ook ik moest even wennen aan het loslaten van de originele uitlaat op mijn simpele FOMmetje. Maar een expansie-uitlaat rijdt inderdaad beter en nu zou ik ook qua uiterlijk niet meer anders willen. gr. Joop

Plaats reactie