Pagina 1 van 1

koppeling op av32s

Geplaatst: 31 dec 2014, 20:02
door ever
Een vraag voor de kenners,

Sinds vorig jaar ben ik in het bezit van een au33. Mooi brommertje. Vorige week heb ik een soortgelijk type bijgekocht compleet maar los in de doos.
Het blijkt nu van het type av32s te zijn. Deze heeft echter GEEN koppeling. Ik ben bang dat het rijden zonder koppeling niet prettig gaat zijn. Mijn vraag is nu, of het mogelijk is op hetzelfde motortje een koppeling te monteren? Heeft iemand hier ervaring mee? Een andere krukas met koppeling?

Ik hoor het wel.
Eric.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 31 dec 2014, 20:44
door Lolle
Eric, in landelijk gebied hoeft het geen probleem te zijn. in het stadsverkeer is het lastiger. bij het stoppen draai je gewoon de gashandel helemaal dicht zodat de decompressieklep open gaat en het motortje uit. zo fiets je ook weer weg, gasgeven en weer rijden. Je blijft iets meer in beweging. Succes met de bouw, Lolle

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 05 jan 2015, 15:17
door Gérard
Ik heb een Franse (Motobécane) AV32 utilitaire van 1954 en deze heeft ook geen koppeling; idd lastig wanneer je veel stoplichten tegenkomt, maar lekker toerend door de polder geen probleem.
Je moet net iets meer inschatten wanneer je dreigt te moeten stoppen :mrgreen:
Technisch is het mogelijk om een koppeling in te bouwen, maar dat komt de originaliteit niet ten goede (motorschermen passen o.a. niet meer).
Zou je 'm toch willen ombouwen, dan kun je m.i. beter een complete motor met koppeling (en variateur??) monteren.
Ik zou 'm zelf zo houden en, zoals Lolle schrijft, je blijft wel lekker in beweging!
Succes en groet,
Gerard.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 05 jan 2015, 17:09
door australman
Hoi,
Mijn Kaptein S1A heeft van origine ook geen koppeling.Dat rijdt voor geen meter dus heb ik een onderblok met koppeling van een EEG gemonteerd.
Sindsdien rijdt hij perfect.
Niet origineel?Ik denk dat er ook vroeger veel koppelingloze Moby's omgebouwd werden.

Hans

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 05 jan 2015, 17:49
door GROENEKAN
australman schreef:Hoi,
Mijn Kaptein S1A heeft van origine ook geen koppeling.Dat rijdt voor geen meter dus heb ik een onderblok met koppeling van een EEG gemonteerd.
Sindsdien rijdt hij perfect.
Niet origineel?Ik denk dat er ook vroeger veel koppelingloze Moby's omgebouwd werden.

Hans
Ja, dat is een afweging. Ik heb er in mijn jeugd 1 gehad zonder koppeling en dat vond ik niet prettig. Toen al ( ca 1963 ) heb ik een motortje met koppeling gemonteerd en daar was ik ape-blij mee ! Gr. Joop

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 05 jan 2015, 20:13
door ever
Hallo,

Bedankt voor de reacties. Ik ga het zeker uit proberen om te rijden zonder koppeling. Alleen al om de ervaring te beleven. Mocht het niks zijn kan ik er alsnog een eeg blokje onder hangen.

Groeten, Eric.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 05 jan 2015, 21:11
door ruudk
Mijn vraag is nu, of het mogelijk is op hetzelfde motortje een koppeling te monteren?
De krukas voor modellen met koppeling is aan koppelingszijde iets langer dan bij modellen zonder koppeling.
Een koppeling monteren op een krukas van een model zonder koppeling gaat dus niet. Dan moet er dus een andere krukas op, of een ander blokje.
Groet, Ruud

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 00:36
door peterl
Kaptein leverde een ombouwset voor F 96,- . En deze bestond uit : koppeling , krukas , carburateur Encarwi, kettingscherm links ,V-snaarbeschermer , gebogen linkercrank en bevestigingsbeugels voor onder- en zitbuis en de achtervork.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 03:31
door MobyJoost
Uit een Belgische prijslijst uit 1954:
Afbeelding
Afbeelding

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 10:11
door australman
Kijk,daarom zit ik nou op het mobyletteforum.
Dit is informatie waar ik gek op ben en waar ik anders nooit aan zou komen.

Hans

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 11:14
door MobyJoost
Dan kan je hier het hele boek vinden en downloaden.
http://nl.tinypic.com/useralbum.php?ua= ... mm1Q%3D%3D

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 14:16
door Lolle
Ik zou zeggen doe mij maar zo'n setje.. ;)
Mooie prijslijst, past ook mooi bij mijn brommertje. wel een erg irritante reclame popup.
Kun je hem in eenkeer downloaden of moet het pagina voor pagina :?

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 06 jan 2015, 17:32
door MobyJoost
Ik heb geen last van pop-ups, ik gebruik Mozilla Firefox als browser en heb Adblock geïnstalleerd. Ik geloof, dat je pagina voor pagina moet downloaden. Als je me je email adres stuurt (per PM, niet hier plaatsen), stuur ik je het hele geval per WeTransfer. Het is nogal groot.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 08 jan 2015, 13:49
door Gérard
Inderdaad hartstikke leuk deze informatie! Had geen idee dat zoiets bestond.
Zou ik er één vinden, dan zou ik 'm zeker ombouwen, dan blijft 'ie toch origineel!
Waar zouden we zijn zonder forum :!: :!:

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 08 jan 2015, 14:17
door MobyJoost
Je kon zelfs, overigens niet origineel van Motobécane, setjes kopen, om een handbediende koppeling te monteren.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 08 jan 2015, 16:28
door ever
Hallo,
Wat ik mij nu afvraag is waarom er bij de ombouwset een andere carburateur bij zit?
Maar als ik nu in mijn av32s een krukas stop van een av33 samen met koppeling. Dan is hij toch ook omgebouwd en nog orgineel te noemen dan. Of niet?

Groeten,
Eric.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 08 jan 2015, 16:56
door Franky
Ik vermoed dat met de originele carb je motorblok niet stationair kan lopen. Dit was namelijk toch niet mogelijk zonder koppeling.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 13 feb 2015, 21:42
door ever
ever schreef:Hallo,
Wat ik mij nu afvraag is waarom er bij de ombouwset een andere carburateur bij zit?
Maar als ik nu in mijn av32s een krukas stop van een av33 samen met koppeling. Dan is hij toch ook omgebouwd en nog orgineel te noemen dan. Of niet?

Groeten,
Eric.
Hallo,
Zijn hierover nog deskundige meningen? Dat van die carburateur bij de ombouwset snap ik niet goed.
En wat zal ik nu doen? Ik begin binnenkort aan de restauratie van AV32. Zal ik er ineens een koppeling op zetten, of eerst zonder uitproberen zoals hij nu is? Een moeilijke keuze.

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 13 feb 2015, 22:15
door Lolle
ever schreef:
ever schreef:Hallo,
Wat ik mij nu afvraag is waarom er bij de ombouwset een andere carburateur bij zit?
Maar als ik nu in mijn av32s een krukas stop van een av33 samen met koppeling. Dan is hij toch ook omgebouwd en nog orgineel te noemen dan. Of niet?

Groeten,
Eric.
Hallo,
Zijn hierover nog deskundige meningen? Dat van die carburateur bij de ombouwset snap ik niet goed.
En wat zal ik nu doen? Ik begin binnenkort aan de restauratie van AV32. Zal ik er ineens een koppeling op zetten, of eerst zonder uitproberen zoals hij nu is? Een moeilijke keuze.
Volgens mij heeft Franky antwoord op jouw vraag gegeven. Bij een motor zonder koppeling hoef je geen stationair sproeier. Als je stopt doe je de motor uit, hij kan nooit stationair lopen (alleen eventueel op de stander met draaiend wiel). Als je een vrijloop hebt moet de motor stationair draaien als je stilstaat dus is een stationair sproeier wenselijk.

Mijn advies is mooi origineel laten en restaureren. Als je nog een keer een zelfde blokje met koppeling kunt kopen kun je dat er altijd nog zo onder bouwen. Als je niet vaak hoeft te stoppen is het niet erg. Een beetje berekenend rijden. Rij je veel in het stadsverkeer dan is het wat lastiger. Ik rijd hier op het platteland en heb er geen last van.
Groet, Lolle

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 13 feb 2015, 22:32
door ruudk
Hoi Ever,
Mijn ervaring is dat de carburateur die is bedoeld voor een motorblok zonder koppeling de motor niet goed stationair kan laten lopen.
Dit niet alleen omdat er geen stationairloop-regelschroefje op zit, maar ook omdat de brandstof/luchtverhouding erg laag is wanneer de gasschuif slechts weinig openstaat.
In deze carburateur zit een opening aan de bovenkant van de gasschuif waardoor pure lucht wordt aangezogen wanneer de gasschuif in een lage stand staat. Deze lucht loopt dus langs de bovenkant van de gasschuif in plaats van de onderkant.
Dit hoor je ook duidelijk als een slurpend geluid wanneer je de gasschuif diep laat zakken want deze lucht gaat niet door de luchtfilter maar rechtstreeks naar de mengkamer.
Ik vermoed dat dit systeem als doel heeft om de motor schoon stil te zetten op de gebruikelijke manier met decompresseren. Bij de modellen met stationairloop is dit achterwege gelaten omdat de stationairloop goed moest zijn, vermoed ik.
Bij de carburateurs die horen bij een blok met stationairloop zit er dus wel een stationairloop-regelschroef op en is er niet zo'n (groot) luchtkanaal boven de gasschuif.
Dus er zijn verschillen in ontwerp bij deze carburateurs.
Groeten,
Ruud

Re: koppeling op av32s

Geplaatst: 14 feb 2015, 20:39
door ever
Baarda schreef:
ever schreef:
ever schreef:Hallo,
Wat ik mij nu afvraag is waarom er bij de ombouwset een andere carburateur bij zit?
Maar als ik nu in mijn av32s een krukas stop van een av33 samen met koppeling. Dan is hij toch ook omgebouwd en nog orgineel te noemen dan. Of niet?

Groeten,
Eric.
Hallo,
Zijn hierover nog deskundige meningen? Dat van die carburateur bij de ombouwset snap ik niet goed.
En wat zal ik nu doen? Ik begin binnenkort aan de restauratie van AV32. Zal ik er ineens een koppeling op zetten, of eerst zonder uitproberen zoals hij nu is? Een moeilijke keuze.
Volgens mij heeft Franky antwoord op jouw vraag gegeven. Bij een motor zonder koppeling hoef je geen stationair sproeier. Als je stopt doe je de motor uit, hij kan nooit stationair lopen (alleen eventueel op de stander met draaiend wiel). Als je een vrijloop hebt moet de motor stationair draaien als je stilstaat dus is een stationair sproeier wenselijk.

Mijn advies is mooi origineel laten en restaureren. Als je nog een keer een zelfde blokje met koppeling kunt kopen kun je dat er altijd nog zo onder bouwen. Als je niet vaak hoeft te stoppen is het niet erg. Een beetje berekenend rijden. Rij je veel in het stadsverkeer dan is het wat lastiger. Ik rijd hier op het platteland en heb er geen last van.
Groet, Lolle
Zo ga ik het doen Lolle. Daar zijn we weeral uit.

Groeten, Eric.