Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 03 jan 2015, 10:50

Hoi,

Gisteravond zat ik weer eens lekker in mijn onderhoudsboekjes van Mobylettes te lezen.
Ik trof een getekende doorsnede aan van het motorblok (model AV7).
Het was me in het echt al eens opgevallen dat de inlaatpoort niet precies midden tussen de twee spoelpoorten zit, maar dat deze poort iets meer aan de koppelingszijde is geplaatst.
Nu zag ik dit weer terug in dit boekje, het was duidelijk asymmetrisch getekend.
Wat zal de reden hiervoor zijn? Zal dit de stroming van de gassen in het carter positief beïnvloeden?

Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Franky » 03 jan 2015, 11:16

Het heeft volgens mij niet veel te maken met de positie van de carb, of wel? Bij mijn AV50 zit het motorblok niet in het midden van het frame. De koppelingszijde steekt verder uit naar de buitendzijde. Alleen dan zou de spoelpoort meer aan de ontstekingszijde moeten zitten om dat te compenseren. Maar dat is dus juist niet zo. Maar een AV50 is niet het eerste brommertje met een AV7 blok. Je zou terug moeten naar een van de eerste ontwerpen om te zien of het om de positionering van de carb ging.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3891
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Lolle » 03 jan 2015, 20:37

Aansluitend hierop heb ik een vraag betreffende de zuiger van de AV7 waaruit een hapje mist aan de, als ik goed ben geïnformeerd, zuigzijde. Latere modellen hebben dit volgens mij niet. Is dit er voor om eerder en dus meer spoeling in het carter te krijgen? en waarom dan niet een grotere hap? Normaal sta je hier niet bij stil maar toen ik mijn brommer ophaalde zat er een losse zuiger bij en dan is het de vraag hoe te monteren. Ik ben benieuwd, Lolle

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Polle » 03 jan 2015, 20:59

Hapje hoort aan de carburator zijde en dient inderdaad om mengsel sneller binnen te krijgen.
Word normaal toegepast op de zwaardere moby's met een 14 mm carburator.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jan 2015, 11:46

Hoi,
inderdaad, het "hapje" is een door Kaptein (en/of Motobecane) zelf toegepaste opvoering van de AV7-motor.
Frank, het zou inderdaad kunnen dat het te maken heeft met de positie van de carburateur: de vlotterkamer zit aan vliegwielzijde waardoor de aanzuigbuis (met mengkamer en spruitstuk) wat meer aan koppelingszijde terechtkomen.
Het zou inderdaad ook kunnen dat de tangentiële positie (in cilindercoordinaten) van de inlaatpoort niet erg belangrijk is; bij de Cady zit die immers ook weer op een heel andere plek.
Toch blijf ik benieuwd of er niet nog een andere reden voor is.
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Franky » 04 jan 2015, 12:02

Ik vermoed inderdaad ook dat de positie van de inlaat geen/verwaarloosbare invloed heeft op de werking van het blok. De spoeling van de cilinder is belangrijk, maar daar heeft de inlaat geen invloed op. Die verzorgt als het ware de niet ter zake doende spoeling van je carter. Zolang er maar luchtmengsel in het carter komt is het goed. De manier waarop lijkt me er niet toe doen.

Weer een leuke discussie :) Ik had hier nog nooit over nagedacht.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jan 2015, 20:36

Dat vraag ik me wel af: wordt de gasstroom in het carter ook (net als die in de verbrandingskamer) opzettelijk beïnvloed?
De krukwangen hebben bijvoorbeeld schuine hoeken (aan de buitenkant). Zijn die bedoeld om het gas de spoelpoorten in te duwen? Of is dat ook toevallig zo, net als de wat scheve positie van de inlaatpoort?
Ik kan me best indenken dat de doorstroming in het carter ook van belang is voor de efficiëntie van de motor.
Groeten, Ruud

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Mobygek » 04 jan 2015, 20:56

ruudk schreef:Dat vraag ik me wel af: wordt de gasstroom in het carter ook (net als die in de verbrandingskamer) opzettelijk beïnvloed?
De krukwangen hebben bijvoorbeeld schuine hoeken (aan de buitenkant). Zijn die bedoeld om het gas de spoelpoorten in te duwen? Of is dat ook toevallig zo, net als de wat scheve positie van de inlaatpoort?
Ik kan me best indenken dat de doorstroming in het carter ook van belang is voor de efficiëntie van de motor.
Groeten, Ruud
Beste Ruurdk,

krukwangen heeft niets te maken met de spoeling/duwen mengsel,wel met wervelingen van je gasstroom positief of negatief.
(pomp-principe)
Het zuigertje zelf creëert met neerwaartse slag een druk in het carter zodanig dat het mengsel gedwongen wordt via de spoelpoorten boven het zuigertje te komen,
ook een uitlaat heeft hier heel veel invloed op bij het tweetakt-principe.
Dat een inlaat asymmetrisch geplaatst kan te maken hebben met plaatsing drijfstang, het gaat immers langs de drijfstang om zo weinig mogelijke weerstand te krijgen om ook zo veel mogelijk
mengsel in het carter te krijgen in combinatie met een goede werveling mengsel.
Als je een hapje ,geloof breedte inlaatpoort max. 1,5mm groot, uit je zuigertje haalt gaat de inlaatpoort eerder open zodat het mengsel eerder je carter ingezogen wordt.
Te veel kan ook niet immers je poort-timing onjuist wordt/verstoord.
vrgr Mobygek
Laatst gewijzigd door Mobygek op 06 jan 2015, 00:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 05 jan 2015, 21:06

Beste Mobygek,

Interessant, ik ben dan benieuwd welke werveling wordt nagestreefd. Of juist zo min mogelijk werveling?
Heel graag zou ik daarvan eens een soort stromingsfiguur zien (tekening of foto van het carter met krukwangen en drijfstang met pijltjes die de gewenste luchtstroom aangeven, net zoals zulke schetsen bestaan voor de spoeling in de verbrandingskamer). Ik ken het effect van wervelingen op het pompeffect nog niet, ik ga dat eens uitzoeken binnenkort.
Wat bedoel je trouwens met: "Als je een hapje ,geloof breedte spoelpoort max. 1,5mm groot, uit je zuigertje haalt"?
Mag het hapje dan max. 1,5mm diep (hoog) zijn? Ik kan me voorstellen dat, bij een neergaande zuiger, de bovenkant van het hapje niet later de onderkant van de inlaatpoort mag passeren dan wanneer de spoelpoorten openen, want anders lekt er ook weer mengsel terug de inlaatpoort in.
Bedankt,
Ruud

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 jan 2015, 23:55

Nu ,het is belangrijk om een gasstroom te ontwikkelen met zo min mogelijke 'storingen' ,je kan je voorstellen dat een krukas die ongeveer 6 a 7000 toeren draait in een kruk-kast best wel invloed heeft op de gasstroom, tweetakt-racemotoren hebben volle kruk-assen, aangepaste drijfstangen,perfecte passingen/overgangen dit om de gasstroom zo min mogelijk te storen, ook overgangen inlaatspruitstuk op cilinder, spoelpoorten op carter heeft wel degelijk zijn invloed
Om zo efficiënt mogelijk tweetaktmotor te maken moet alles mooi overvloeien als je begrijp wat ik bedoel, alles wat je gasstroom verstoord moet/kan je aanpassen.
Zelf ben ik bezig om een av7 blok met een volle kruk-as in combinatie met een frans cilindertje (o.a. grotere in- en uitlaat,spoelpoorten) de gasstroom te optimaliseren.
Nog terug te komen op aanpassing zuigertje, de onderzijde inlaatkant zuigerhemd kun je aanpassen, aftekenen breedte inlaatpoort, max hoogte 1,5 mm uit onderzijde zuigerhemd halen.
Zuigertje goed afbramen/afwerken.
Het is een eenvoudige manier om meer mengsel in je motor te krijgen.

vrgr gerard ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jan 2015, 03:16

En of je nu wel of niet een hapje uit je zuiger haalt; bij een tweetakt motor, waar de inlaat op de cylinder zit, zoals bij de AV3 en AV7 motortjes, zal er altijd wat mengsel terug geblazen worden, vanaf het moment, dat de zuiger gaat dalen en zolang de zuiger de inlaatpoort niet afsluit.Het verschijnsel heet "blowback" en zorgt voor een vette carburateur en motor. Dit is één van de redenen, waarom een AV10 motor (membraaninlaat op het carter) schoner blijft en meer kracht uit elke arbeidsslag haalt, vooral bij lage toerentallen, omdat dan de inlaatpoort (bij een AV7- en AV3-motor) langer openblijft en er meer mengsel terug de inlaat in kan ontsnappen.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 06 jan 2015, 20:59

Hartstikke bedankt, erg interessant.
Het streven is dus om storingen (wervelingen/turbulentie) zo veel mogelijk te voorkomen, dat ligt inderdaad wat meer voor de hand.
Bij het hapje uit de zuiger ging het dus om de breedte van de inlaatpoort en niet die van de spoelpoorten, dat kan ik tenminste begrijpen.
In dat geval deed Kaptein/Motobecane het opvoeren bescheiden, want dat hapje was slechts een milimeter of drie breed, flink smaller dan de inlaatpoort dus.
Ik kan me voorstellen dat het effect maximaal is als de volledige inlaatpoortbreedte wordt gebruikt.
Zelf voor ik mijn bromfiets (voorlopig) niet op, maar ik vind het wel heel leuk om te weten wat er zoal van invloed is op de motorprestaties.
Heb jij dat zelf ook gemerkt, Joost, dat bij gebruik van dezelfde carburateur en uitlaat het AV10 blok krachtiger is dan het AV7-blok?
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Polle » 07 jan 2015, 07:08

Hallo Ruud

Een av 10 blok is veel krachtiger en trek van onderin zeer fel op.
Heb er al een aantal keren mee gereden.
Is niet te vergelijken.

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 08 jan 2015, 21:22

Hallo Polle,
En zit daar dan een vergelijkbare carburateur op als bij de AV7-motoren? Dus zeg maar iets tussen Gurtner 8,7mm en 12mm?
Of zit er ook een dikkere carburateur achter?
Groet,
Ruud

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Polle » 08 jan 2015, 21:47

Gewone 10 af 12mm gurtner

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 jan 2015, 23:25

Als je er een Airsal T6 (6 spoelpoorten) opzet, kan je wel tot 19mm gaan. Misschien wel groter.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 09 jan 2015, 22:24

Tjonge een 19mm! Dat staat gelijk aan bijna vijf 8,7mm carburateurs, wat doorsnee betreft!
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Franky » 10 jan 2015, 11:46

Ik begin me dan wel af te vragen in hoeverre die diameter nog nut heeft :P

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 10 jan 2015, 12:37

Groter is niet altijd beter, hieronder een filmpje van een Peugeot 103 met 35mm carb.

http://www.youtube.com/watch?v=2THA7-AwXhs

Maar waarschijnlijk zou hij het met 24 beter doen. En zoals altijd moet alles op elkaar zijn afgesteld dus passende uitlaat etc etc.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Mobygek » 12 jan 2015, 11:13

JapieKrekel schreef:Groter is niet altijd beter, hieronder een filmpje van een Peugeot 103 met 35mm carb.

http://www.youtube.com/watch?v=2THA7-AwXhs

Maar waarschijnlijk zou hij het met 24 beter doen. En zoals altijd moet alles op elkaar zijn afgesteld dus passende uitlaat etc etc.
Ik zou wel eens op zo'n "brommer" willen rijden, vet man...en dan bedoel ik niet de smering :lol:

vrgr Gerard

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Mobygek » 05 mei 2015, 20:47

Bijzonder is ook dat bij het plaatsen van het Franse orgineel cilinder met grotere poorten alsmede de 62 cc cilinder van airsal in beide gevallen een tussenring met twee juiste dikten voetpakkingen om de uitlaatpoort en spoelpoorten 100% open te krijgen als de zuiger in ODP staat.
Als ik het orginele Nederlandse cilindertje pak past dit zonder aanpassingen.
Waarom zouden de fabrikanten dit nu zo maken, ergens denk ik toch bewust. :?:
Heeft iemand een sugestie :idea:

Vrgr Gerard

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 mei 2015, 21:23

Ook de 50ccAirsal moet omhoog gebracht worden. Ik heb zelf Transval cylinders in de verkoop. Die zijn, volgens mij, door Yamaha gebombardeerd tot hofleverancier. Ik kocht ooit van LaMobylette.net(Voorheen Scootbike shop), precies dezelfde cylinder, in Yamaha verpakking. Ik heb nog niet geprobeerd, zo'n cylinder op een Kaptein carter te passen, dus ik weet niet, of die ook opgehoogd moet worden. Wel heb ik er net één verkocht aan Jet. Dus Jet, even checken, of het zuigerdak gelijk ligt met de uitlaatpoortbodem, in ODP.
Laatst gewijzigd door MobyJoost op 05 mei 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door ruudk » 05 mei 2015, 21:27

Ik hoop dat dat in ODP het geval is, Joost :lol:
Laatst gewijzigd door ruudk op 06 mei 2015, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 mei 2015, 21:33

Ja, foutje, zal het even corrigeren. Bedankt.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Inlaatpoort niet midden tussen spoelpoorten

Ongelezen bericht door Mobygek » 06 mei 2015, 10:07

Toch blijft het bijzonder dat het niet gelijk mooi past, geeft op zich niets alleen het gaat ten koste van je compressie-ruimte, bij mij scheelt het 1,5mm.
het cilindertje ga ik vlakken om toch weer iets terug te krijgen.

vrgr gerard

Plaats reactie