Airsal 62cc av7
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Airsal 62cc av7
Wie heeft er ervaring met deze cilinder: Airsal av 7 62cc.
kun je deze direct monteren op je blok of moet je alles aanpassen?
vrgr Gerard
kun je deze direct monteren op je blok of moet je alles aanpassen?
vrgr Gerard
Re: Airsal 62cc av7
Ik denk, dat hij gewoon past, maar je moet wel even moet checken, of het zuigerdak gelijk ligt met de bodem van de uitlaatpoort, bij onderste dode punt. Bij een 50 cc Airsal moest ik de cylinder zo'n 1,5 mm ophogen. Ik heb een uit een plaatje aluminium van 1mm een voetpakking gefiguurzaagd en daar onder en boven een gewone papieren pakking gelegd. Opgelost.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Beste Joost,MobyJoost schreef:Ik denk, dat hij gewoon past, maar je moet wel even moet checken, of het zuigerdak gelijk ligt met de bodem van de uitlaatpoort, bij onderste dode punt. Bij een 50 cc Airsal moest ik de cylinder zo'n 1,5 mm ophogen. Ik heb een uit een plaatje aluminium van 1mm een voetpakking gefiguurzaagd en daar onder en boven een gewone papieren pakking gelegd. Opgelost.
kijk da's duidelijk, verder geen probleem met compressie e.d.?, bedoel je cilinder gaat 1,5 mm omhoog.
vrgr Gerard
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
- Locatie: Omgeving Breda
Re: Airsal 62cc av7
Geen ervaring met deze Airsal cilinder.Mobygek schreef:Beste Joost,MobyJoost schreef:Ik denk, dat hij gewoon past, maar je moet wel even moet checken, of het zuigerdak gelijk ligt met de bodem van de uitlaatpoort, bij onderste dode punt. Bij een 50 cc Airsal moest ik de cylinder zo'n 1,5 mm ophogen. Ik heb een uit een plaatje aluminium van 1mm een voetpakking gefiguurzaagd en daar onder en boven een gewone papieren pakking gelegd. Opgelost.
kijk da's duidelijk, verder geen probleem met compressie e.d.?, bedoel je cilinder gaat 1,5 mm omhoog.
vrgr Gerard
Maar bij een 50cc Airsal voor een Puch moet je ook een voetpakking van 1,5mm gebruiken.
Ze leveren er zelf een dunnere voetpakking bij, dus je moet het maar weten
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: Airsal 62cc av7
Waarschijnlijk zul je ook de spoelpoorten van de cilinder moeten gelijktrekken met die op je carter, zullen wel iets groter zijn.
Maar dat denk ik, weet ik niet zeker.
Maar dat denk ik, weet ik niet zeker.
Re: Airsal 62cc av7
Die komen aardig overeen. Geeft geen problemen, zonder aanpassing, tenzij je de laatste versie hebt, van het AV7 carter, daar is de voorkant van de spoelkanalen aangepast. Daar moet je even de Dremel op zetten.
Re: Airsal 62cc av7
Ik heb gisteren toevallig nog een laatste versie gevonden.
Nieuw met lagers, keerringen en speciale voetpakking.
Ik heb die ooit in Frankrijk gekocht tijdens een geweldig evenement van MCF in de hoge Alpen.
Harrie
Nieuw met lagers, keerringen en speciale voetpakking.
Ik heb die ooit in Frankrijk gekocht tijdens een geweldig evenement van MCF in de hoge Alpen.
Harrie
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
hallo techneuten,
Even een update, heb nu alle parts om een vlotter av-7 blok te bouwen.
Av-7 cartersetje, 62 cc airsal orgineel MBK krukas met ronde wangen, een orgineel uitlaat welke ik ga aanpassen.
Ik ga hem eerst proberen met de 12 mm gurtner, ben benieuwd.
Als ik het zo bekijk hoef ik niets aan te passen wat spoelpoorten betreft.
Hoe ik uitkom met poortiming/zuiger weet ik nog niet, zoals al eerder werdt gemeld misschien moet ik deze ophogen.
De tandwiel verhoudingen blijft eerst ook zo.
Vraagje: stel dat een dikkere voetpakking moet hebben bv 1,5 mm, uiteindelijk zal mijn compressie toch lager worden.
Ik heb wel een hogedruk kop, is het dan een idee om je cilinder zodanig af te draaien zodat de zuiger weer keurig maximaal in bdp komt gelijk aan cilinder?
Ik houdt jullie op de hoogte.
Vrgr Gerard
Even een update, heb nu alle parts om een vlotter av-7 blok te bouwen.
Av-7 cartersetje, 62 cc airsal orgineel MBK krukas met ronde wangen, een orgineel uitlaat welke ik ga aanpassen.
Ik ga hem eerst proberen met de 12 mm gurtner, ben benieuwd.
Als ik het zo bekijk hoef ik niets aan te passen wat spoelpoorten betreft.
Hoe ik uitkom met poortiming/zuiger weet ik nog niet, zoals al eerder werdt gemeld misschien moet ik deze ophogen.
De tandwiel verhoudingen blijft eerst ook zo.
Vraagje: stel dat een dikkere voetpakking moet hebben bv 1,5 mm, uiteindelijk zal mijn compressie toch lager worden.
Ik heb wel een hogedruk kop, is het dan een idee om je cilinder zodanig af te draaien zodat de zuiger weer keurig maximaal in bdp komt gelijk aan cilinder?
Ik houdt jullie op de hoogte.
Vrgr Gerard
Re: Airsal 62cc av7
De 62cc wordt niet samen met een hogedrukkop gebruikt, maar met een gewone kop.
Misschien heeft iemand anders wel goede ervaring met een 62cc en een hoge drukkop?
Harrie
Misschien heeft iemand anders wel goede ervaring met een 62cc en een hoge drukkop?
Harrie
Re: Airsal 62cc av7
Ik heb op mijn spr 50 een malossie 62 cc zitten met een hoge druk kop.
Er zit wel geen aluminium kop pakking tussen.
Maar een pakking zoals deze bij een airsal 62 cc zit.
Deze is behoorlijk dik,een stuk dikker dan een alu koppakking.
In eerste instantie dacht ik, deze motor heeft niet zo veel compressie maar hij loopt als een trein.
Dus Gerard ik zou zeggen neem de pakking die er bij zit en jouw hoge druk kop en proberen maar.
Succes.
Vandaag mijn eerste rit gereden heerlijk met de variorol van malossi trekt hij stukken beter op.
Gr Polle
Er zit wel geen aluminium kop pakking tussen.
Maar een pakking zoals deze bij een airsal 62 cc zit.
Deze is behoorlijk dik,een stuk dikker dan een alu koppakking.
In eerste instantie dacht ik, deze motor heeft niet zo veel compressie maar hij loopt als een trein.
Dus Gerard ik zou zeggen neem de pakking die er bij zit en jouw hoge druk kop en proberen maar.
Succes.
Vandaag mijn eerste rit gereden heerlijk met de variorol van malossi trekt hij stukken beter op.
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Ik heb ook een leuk ritje gemaakt , niet echt ver hoor 65 km.
Wind mee de 60km/uur bereikt, dan zoemt hij erover.
Knap ontwerp voor een compl. originele av 50 vl.
Wind tegen 45 km/uur, altijd de wind (waaien) in Friesland.
groetjes Gerard
Wind mee de 60km/uur bereikt, dan zoemt hij erover.
Knap ontwerp voor een compl. originele av 50 vl.
Wind tegen 45 km/uur, altijd de wind (waaien) in Friesland.
groetjes Gerard
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Mooi bezig om beide av7 carterhelften spoelpoorten bijwerken i.v.m aanpassing airsal 62cc.
Mooi werk met een dremel.pats,..stukje aluminium eruit, gietgalletje.
Kon zo via binnenzijde spoelpoort naar buiten zien, gaatje was iets groter dan een speldenknop.
Jullie begrijpen wel dat er enkele negatieve woorden gevallen zijn.
Gelukkig nog helften liggen, word vervolgd.
Vrgr Gerard
Mooi werk met een dremel.pats,..stukje aluminium eruit, gietgalletje.
Kon zo via binnenzijde spoelpoort naar buiten zien, gaatje was iets groter dan een speldenknop.
Jullie begrijpen wel dat er enkele negatieve woorden gevallen zijn.
Gelukkig nog helften liggen, word vervolgd.
Vrgr Gerard
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: Airsal 62cc av7
Kijk nu begint het leuke werk pas echt! Klein gaatje is prima te dichten met een epoxylijm als JBWeld. Wel goed opschuren, ruw maken en ontvetten.
Je wilt niet weten hoeveel luchtbellen en gaten er in Mobylette (en Peugeot) carters zitten.
Je wilt niet weten hoeveel luchtbellen en gaten er in Mobylette (en Peugeot) carters zitten.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Supertip, bedankt.
Vrgr Gerard
Vrgr Gerard
Re: Airsal 62cc av7
Hallo Gerard
dat is kl ........
Succes
Gr Polle
dat is kl ........
Succes
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Inderdaad Polle, inderdaad....
Vrgr gerard
Vrgr gerard
Re: Airsal 62cc av7
Op de beurs in zuidbroek stond iemand die aluminium soldeerde. verwarmen, speciale toevoeging in het gat smelten vervolgens de oxydelaag weg krabben in het smeltbad met een haakje. zag er goed uit.
succes met het herstel
succes met het herstel
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Ook nog een mogelijkheid, bedankt.
Vrgr gerard
Vrgr gerard
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: Airsal 62cc av7
Het middel dat Baarda bedoeld heet alutite en zou ik niet gebruiken. Heb het ook gekocht en ik kan zeggen dat het niet voor mobylettes of andere brommers van toepassing is.
Het werkt alleen op 2 stukken schoon aluminium van exact hetzelfde metaal. Ik heb het geprobeerd op twee aluminium plaatjes en het werkte perfect, maar carters, cilinders etc. ho maar.
Ik heb de demonstratie ook gezien en het enige dat ik kan zeggen is dat het goede verkooplui zijn..
Klein gaatje is prima te doen met epoxylijm.
Het werkt alleen op 2 stukken schoon aluminium van exact hetzelfde metaal. Ik heb het geprobeerd op twee aluminium plaatjes en het werkte perfect, maar carters, cilinders etc. ho maar.
Ik heb de demonstratie ook gezien en het enige dat ik kan zeggen is dat het goede verkooplui zijn..
Klein gaatje is prima te doen met epoxylijm.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
allerlei mogelijkheden tot herstel: gezien kosten carters av-7 t.o.v.kosten herstel/reparatie kies ik nu voor een ander setje.
Weg doen gaat niet gebeuren, altijd een mooi winterklusje.
Een collega heeft als hobby een Mercedes c36 AMG welke een keer het alu. carter beschadigd heeft, oorzaak houten balkje? op de Duitse autobaan.
Scheurtje(s) in het carter.
Geen leuke ervaring bij 210/215 km/uur, auto kan overig 275 km/uur echte kilometers, dit voor de snelheidsliefhebbers onder ons.
Een nieuw carter kost 1100,- a 1200 Euro ex btw, ach ja Mercedes. en gezien leeftijd auto in back order en een sloopmotor is niet te vinden, ja voor de hoofdprijs.
subframe zakken, (leuk hoor 6 cilinder lijn), carter demonteren en lassen maar, jammer schijnt niet te kunnen i.v.m. olie welke in het materiaal trekt,
althans dat advies kregen wij.
Carter geheel gereinigd en laten stralen.
LOCKTITE 34455 gebruikt en tot nu toe olie dicht.
vrgr Gerard.
Weg doen gaat niet gebeuren, altijd een mooi winterklusje.
Een collega heeft als hobby een Mercedes c36 AMG welke een keer het alu. carter beschadigd heeft, oorzaak houten balkje? op de Duitse autobaan.
Scheurtje(s) in het carter.
Geen leuke ervaring bij 210/215 km/uur, auto kan overig 275 km/uur echte kilometers, dit voor de snelheidsliefhebbers onder ons.
Een nieuw carter kost 1100,- a 1200 Euro ex btw, ach ja Mercedes. en gezien leeftijd auto in back order en een sloopmotor is niet te vinden, ja voor de hoofdprijs.
subframe zakken, (leuk hoor 6 cilinder lijn), carter demonteren en lassen maar, jammer schijnt niet te kunnen i.v.m. olie welke in het materiaal trekt,
althans dat advies kregen wij.
Carter geheel gereinigd en laten stralen.
LOCKTITE 34455 gebruikt en tot nu toe olie dicht.
vrgr Gerard.
Re: Airsal 62cc av7
Gerad
Plaats eens een foto van het stuk gegaan carter.
Ben benieuwd hoe het er uit ziet.
En inderdaad carters zijn er nog genoeg te koop.
Ik heb nog splinternieuwe setjes te koop liggen indien nodig.
Gr Polle
Plaats eens een foto van het stuk gegaan carter.
Ben benieuwd hoe het er uit ziet.
En inderdaad carters zijn er nog genoeg te koop.
Ik heb nog splinternieuwe setjes te koop liggen indien nodig.
Gr Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Heb ze van de hand gedaan Polle , Jeen mijn oudste zoon, volgt een tech. opleiding en de leraar vond het verhaal zodanig dat het cartersetje op school is beland.
Hij wou het gebruiken als leerstof, nu hierbij, als je op deze manier de leerstof een tikkie kan helpen prima toch.
Alle spulletjes bij elkander, cilinder 62cc airsal, av7 carterset, 12 mm carburateur met spruitstuk en volle kruk-as lagers pakkingen etc.
Ga foto's maken zoals het nu is en wat het wordt, aanpassing spoelpoorten/ uitlaat /inlaat etc.
ga met het gehele setje info halen bij MPT tweetakttuning, ik heb wel een idee hoe ik het wil hebben maar even brainstormen met een specialist is nooit verkeerd.
het dremelen ga ik zelf doen, da's mooi werk, hoop alleen niet dat ik weer een carter mol
Wat mij nu al opvalt bij de airsal-cilinder 62cc is dat de vierkante inkepingen groter zijn dat de inkepingen van de cilinder.
Lijkt mij veel beter als de inkepingen gelijk zijn als van het zuigertje,nou dat soort zaken.
wordt vervolgd.
vrgr gerard
Hij wou het gebruiken als leerstof, nu hierbij, als je op deze manier de leerstof een tikkie kan helpen prima toch.
Alle spulletjes bij elkander, cilinder 62cc airsal, av7 carterset, 12 mm carburateur met spruitstuk en volle kruk-as lagers pakkingen etc.
Ga foto's maken zoals het nu is en wat het wordt, aanpassing spoelpoorten/ uitlaat /inlaat etc.
ga met het gehele setje info halen bij MPT tweetakttuning, ik heb wel een idee hoe ik het wil hebben maar even brainstormen met een specialist is nooit verkeerd.
het dremelen ga ik zelf doen, da's mooi werk, hoop alleen niet dat ik weer een carter mol
Wat mij nu al opvalt bij de airsal-cilinder 62cc is dat de vierkante inkepingen groter zijn dat de inkepingen van de cilinder.
Lijkt mij veel beter als de inkepingen gelijk zijn als van het zuigertje,nou dat soort zaken.
wordt vervolgd.
vrgr gerard
Re: Airsal 62cc av7
Ik ben benieuwd naar de tips van het tuning bedrijf en de uitvoering er van.
En wat betreft het meegeven van het carter naar school geweldig dat je zoon dat wil meenemen.
Succes Polle
En wat betreft het meegeven van het carter naar school geweldig dat je zoon dat wil meenemen.
Succes Polle
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Airsal 62cc av7
Van het weekend samen het airsal 62cc cilinder bekeken in combinatie met de carterhelften van het laatste type av7.
Mooi kwalitatief cilinder was de mening.
Spoelpoorten carterhelften te pas maken op de cilinder, en ook alle bramen ,onvolkomen verwijderen.
De hemd van de cilinder en zuiger blokkeren de spoeling behoorlijk, zijn advies voor een goede spoeling dit aan te passen.
Dit houd in : aanpassing cilinder aan het orgineel, dus compleet open maken en ook de spoelkanalen zuiger geheel open te maken.
Uitlaatpoort klein beetje hoger voor iets meer trekkracht.
Hierdoor krijg een mooie soepele sterke motor in het middengebied en voor cilinder en zuiger geen probleem wat betrouwbaarheid betreft
Toch nog een hele aanpassing.
Heb foto,s genomen voor de tijd, nu maar aan de slag.
Vrgr Gerard
Zelf had hij Yamaha tzr 250 cc staan welke 80 PK levert aan de kruk-as, een twee cilinder.
Wordt helaas niet meer gemaakt zulke motorfietsen met tweetakten.
Tuurlijk een motobecane 350 is mooier.
Mooi kwalitatief cilinder was de mening.
Spoelpoorten carterhelften te pas maken op de cilinder, en ook alle bramen ,onvolkomen verwijderen.
De hemd van de cilinder en zuiger blokkeren de spoeling behoorlijk, zijn advies voor een goede spoeling dit aan te passen.
Dit houd in : aanpassing cilinder aan het orgineel, dus compleet open maken en ook de spoelkanalen zuiger geheel open te maken.
Uitlaatpoort klein beetje hoger voor iets meer trekkracht.
Hierdoor krijg een mooie soepele sterke motor in het middengebied en voor cilinder en zuiger geen probleem wat betrouwbaarheid betreft
Toch nog een hele aanpassing.
Heb foto,s genomen voor de tijd, nu maar aan de slag.
Vrgr Gerard
Zelf had hij Yamaha tzr 250 cc staan welke 80 PK levert aan de kruk-as, een twee cilinder.
Wordt helaas niet meer gemaakt zulke motorfietsen met tweetakten.
Tuurlijk een motobecane 350 is mooier.
Re: Airsal 62cc av7
Gerard als het motorblok klaar is dan heb je een beste pouwer , dan mag je ook wel de
V snaar aanpassen en zo , ik volg het met belangstelling diep in mijn hard wil ik wil ik ook wel
Een snellere moby maar de eeg heeft daar de remmen niet voor en de av 50 s is een aandenken
Aan de man waar van ik hem heb dus die moet zo blijfen , voor een derde moby is geen plaats helaas ,
Of de eeg om ruilen maar het is zo een lekker ding
V snaar aanpassen en zo , ik volg het met belangstelling diep in mijn hard wil ik wil ik ook wel
Een snellere moby maar de eeg heeft daar de remmen niet voor en de av 50 s is een aandenken
Aan de man waar van ik hem heb dus die moet zo blijfen , voor een derde moby is geen plaats helaas ,
Of de eeg om ruilen maar het is zo een lekker ding