Ketting

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Ketting

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 feb 2015, 20:02

Op de beurs in Heerhugowaard kocht ik een Regina ketting. De ketting, die op m'n MobyClub zat (2,5 jaar) beviel me niet. Het leek, of hij bleef oprekken en er kwam een ergerlijk schurend geluid uit m'n kettingkast, waardoor ik het gevoel had, dat de ketting óf krom was, óf er een ongelijke rek was opgetreden, waardoor er een vreemde interactie met de tandwielen optrad. Deze ketting (ik weet helaas het merk niet meer) kostte zo'n €10,00. Ik heb eens wat gesnuffeld en de duurdere kettingen zijn Wippermann en Regina. Ik vond ook nog een ddurdere Japanse ketting, maar ben de naam kwijt. De Regina ketting heb ik vorig weekend gemonteerd en het effect is ongelooflijk. Ik hoor de motor weer snorren, zonder dat gepiep en gekraak. Welke ketting gebruiken ander forumleden?

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2402
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Ketting

Ongelezen bericht door ruudk » 21 feb 2015, 21:05

Hoi
Ik gebruik eigenlijk alleen de origineel gemonteerde ketting, die is van het merk Coventry and Renolds.
Gr. Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Ketting

Ongelezen bericht door Harrie » 22 feb 2015, 00:14

Verschillend De Wippermann 18, want daar heb ik halve schakels van; alleen past die niet in de kettingkastmodellen, want die Wippermann is wat breder.
Bij de kettingkastmodellen meestal een goedkope smalle van Taiwanese kwaliteit. Ik heb er weinig problemen mee.
Harrie

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: Ketting

Ongelezen bericht door peterl » 23 feb 2015, 00:21

De breedte van de ketting bepaalt of hij in de kettingkast aanloopt. Kettingen hebben codes en wel 415 voor de smalle ketting en 420 voor de brede uitvoering.De Engelse aanduiding is 1/2 x 3/16 + 415 en 1/2 x 1/4 = 420. Motobecane gebruikte vroeger Sedis kettingen.

Peterl

Plaats reactie