aangrijpen twee koppelings-segmenten

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 feb 2015, 08:58

Bij de Dimoby koppeling hebben de koppelingssegmenten elk twee gaatjes om de veertjes in te plaatsen. Gebruik je de binnenste gaatjes dan zal de koppeling sneller aangrijpen. Vermoedelijk zijn de Mobylettes Af fabriek altijd geleverd met plaatsing van de veertjes bij 1 koppelingssegment in het buitenste gaatje en bij het andere koppelingssegment in het binnenste gaatje.
Starten van de motor gaat het gemakkelijkst als de veertjes in de binnenste gaatjes zitten, dan grijpen de segmenten/hamers sneller aan. Plaats je ze in de buitenste gaatjes dan gaat starten vrij moeilijk omdat de koppelingssegmenten laat aangrijpen tenzij je hard de brommer aantrapt of behoorlijk hard aanfietst. Dus iets voor de jongeren onder ons. Voordeel is m.i. dat de brommer dan onderin iets beter trekt.
Met de veertjes in de buitenste gaatjes moest ik altijd een paar keer stevig aantrappen bij het starten. Nu heb ik ze bij het ene segment in het binnenste gaatje en bij het andere segment in het buitenste gaatje geplaatst. Dan start hij gemakkelijker heb ik al vastgesteld maar trekt vermoedelijk onderin iets minder goed. Bij goed weer ga ik dat testen.
Mocht iemand een andere/betere analyse hebben dan hoor ik dat graag.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door Franky » 25 feb 2015, 11:43

Je hebt de voor en nadelen goed benoemd Joop. :)
Een mogelijk extra nadeel van de veertjes slapper zetten is dat als je wil stoppen de koppeling erg laat los laat waardoor je bromfiets net voor stilstaan flink gaat schokken en mogelijk valt de motor zelfs uit. Maar dit moet je gewoon even proberen :)

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door ruudk » 25 feb 2015, 19:03

Hoi Joop,

Ik heb het plaatje van de koppeling niet precies voor ogen, maar het zou ook nog kunnen uitmaken aan welk uiteinde je het veertje in het buitenste gaatje doet en aan welk uiteinde je hem in het binnenste gaatje doet: dit hangt af van de draai-arm ter plaatse van de gaatjes (dus de afstand van het gaatje tot aan het scharnierpunt van het koppelingsegment waarin het gaatje zit). Als het gaatje vlakbij het scharnierpunt zit, is de arm klein en rekt de veer slechts miniem uit bij aangrijpen van de koppeling. De terugtrekkende kracht blijft dan ook klein. Voor een gaatje ver weg van het scharnierpunt, dus dicht bij de koppelingsschoen, is de arm groot en is de rek ook wat groter.

Groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 feb 2015, 19:09

ruudk schreef:Hoi Joop,

Ik heb het plaatje van de koppeling niet precies voor ogen, maar het zou ook nog kunnen uitmaken aan welk uiteinde je het veertje in het buitenste gaatje doet en aan welk uiteinde je hem in het binnenste gaatje doet: dit hangt af van de draai-arm ter plaatse van de gaatjes (dus de afstand van het gaatje tot aan het scharnierpunt van het koppelingsegment waarin het gaatje zit). Als het gaatje vlakbij het scharnierpunt zit, is de arm klein en rekt de veer slechts miniem uit bij aangrijpen van de koppeling. De terugtrekkende kracht blijft dan ook klein. Voor een gaatje ver weg van het scharnierpunt, dus dicht bij de koppelingsschoen, is de arm groot en is de rek ook wat groter.

Groeten,
Ruud
Ik snap wat je schrijft Ruud en bedankt.
Vanmiddag heb ik gereden en hij start veel beter en sneller en het optrekken is nagenoeg hetzelfde. Veertjes dus per segment 1 in buitenste en 1 in binnenste gaatje. Zal de volgende keer bij demontage kijken naar de afstand naar scharnierpunt. Maar geloof dat het helemaal symmetrisch zit. Groet, joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door Polle » 25 feb 2015, 19:13

Hallo Joop

Foto's plaatsen is zeer interessant

Gr Polle

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door ruudk » 25 feb 2015, 21:42

Hoi,
Ik heb nu even een foto gezocht elders op dit forum en gezien hoe het eruitziet, ik heb even een linkje gemaakt:

download/file.php?id=787

Inderdaad: per koppelingssegment zijn er twee gaatjes dicht bij het scharnierpunt (s.p.) en twee ver weg van het s.p. De afstand tussen de twee gaatjes nabij s.p. lijkt iets groter dan de afstand tussen de twee gaatjes ver weg van s.p.
Wanneer de veer in het binnenste gaatje dichtbij s.p. en in het buitenste gaatje ver weg van s.p. zit, geeft deze daardoor minder trekkracht dan wanneer de veer in buitenste gaatje dichtbij s.p. en in binnenste gaatje ver weg van s.p. zit.
Daardoor zijn er niet drie, maar zelfs vier verschillende (symmetrische) instellingen mogelijk voor het aangrijpen van de rijwielkoppeling. En inderdaad, Joop, het lijkt me ook dat het symmetrisch moet zitten, dus de ene veer net zo als de andere. Dus niet: het ene veertje in het binnenste gaatje dichtbij s.p. en in buitenste gaatje ver weg van s.p. en het andere veertje in buitenste gaatje dichtbij s.p. en in binnenste gaatje ver weg van s.p.
Groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 feb 2015, 22:50

Koppeling.jpg
Hallo Ruud, interessant. Ik begreep je verhaal eerlijk gezegd niet, maar ik heb de koppeling van een reservemotortje losgehaald en toen snapte ik de vierde mogelijkheid wel. Interessant ! Hierbij nog een foto. Groet, Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GROENEKAN op 26 feb 2015, 08:04, 2 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door Polle » 26 feb 2015, 06:43

Ik volg het op de voet.
Bedankt voor de foto's Joop

Gr Polle

svec
Berichten: 72
Lid geworden op: 17 aug 2011, 14:25
Locatie: Hasselt België

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door svec » 26 feb 2015, 09:22

Je kan natuurlijk ook "spelen" met sterkere en zwakkere veertjes...

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door Franky » 26 feb 2015, 18:07

De invloed van de veren is wel beperkt aangezien de middelpuntvliedende kracht met de tweede macht van het toerental groter wordt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpun ... nde_kracht

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 feb 2015, 18:49

Ik had de veertjes beiden in het buitenste gaatje zitten in de veronderstelling dat ik dan iets beter kon optrekken. Het grote nadeel was echter dat het starten behoorlijk moeilijker ging. Leek net of koppeling slipte, net zoals het gevoel wanneer de koppeling na lange tijd vettig en vuil is. Je moest vrij hard aantrappen, in mijn geval voor mij te hard.
Zojuist de veertjes als volgt gedaan: aan een kant in het buitenste gaatje en aan de andere kant in het binnenste gaatje. Starten gaat nu veel beter, in principe 1 halve pedaalslag op de standaard en dat vind ik heel mooi en prettig. En wellicht trekt hij minder op maar dat merk ik eigenlijk niet. Groet, Joop

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door ruudk » 26 feb 2015, 22:18

Heel mooi dat het nu goed werkt.
Mijn verhaal was inderdaad wat warrig, maar ik kon me gisteren niet concentreren vanwege omgevingsdrukte;)
Ik zie nu ook dat de afstanden tussen de gaatjes op een segment niet of nauwelijks verschillen, terwijl ik eerder in de veronderstelling was, dat dat wel het geval was.
Heb je de veertjes nu weer gemonteerd zoals ze vanuit de fabriek waren ingesteld?
Groeten,
Ruud

GROENEKAN
Berichten: 3765
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 26 feb 2015, 22:37

Klopt ,Ruud . Precies als vanaf fabriek. Je had het wel helder beschreven maar ik moest het zien om het te begrijpen. Hij start nu beter/gemakkelijker. Bedankt voor het meedenken en groet, Joop

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door peterl » 27 feb 2015, 00:06

Als we gaan kijken hoe de koppeling zijn werk doet , valt hij in twee stukken uiteen en wel de startkoppeling en de rij koppeling. De startkoppeling zijn de vlieggewichten met de "gaatjes". De voorspanning van de veer bepaalt het aangrijpen bij het starten en is in te stellen door de voorspanning te verhogen of te verlagen. Bij het lopen met de bromfiets moet de koppeling niet happen doet hij dit wel dan de veerspanning verhogen. de rij koppeling zijn de 3 of 4 bladveren die door de centrifugaalkracht naar buiten worden geslingerd en de buitentrommel meeneemt. Als het toerental hoger is trekt de bromfiets sneller op maar dit is niet in te stellen. Door het slijten van de bladveervoering grijpt de rij koppeling iets later aan. Is de bromfiets in beweging gekomen dan slaat ook nog de startkoppeling uit en de kans op slip is hierdoor minder geworden.

Peterl

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: aangrijpen twee koppelings-segmenten

Ongelezen bericht door MobyJoost » 01 mar 2015, 22:09

De rij koppeling is wel degelijk in te stellen, maar het is een beetje een gok, of beter gezegd, heeft wat experimenteren nodig. Dat is lastig, als je niet de beschikking hebt over koppelingen, die weggegooid kunnen worden, als het experiment mislukt. Je kan de frictie plaatjes inkorten, waardoor ze én lichter worden, dus bij hoger toerental uitslaan, én het frictievlak kleiner wordt, waardoor ze minder trekkracht leveren tijdens het slippen. Belangrijk is ook, dat alle plaatjes hetzelfde gewicht hebben.

Plaats reactie