extra koelkanaal
extra koelkanaal
Vandaag een interessant gesprek gehad met een oldtimer motorfietsracer en het ging over allerlei zaken, maar in het bijzonder over koeling van een tweetakt.
In de ruimte onder zuiger staan de gassen vrijwel stil en koelen dus minder dan gewenst is.
Voor de bromfietser, die alleen wat "Rundumhausen" rijdt niet zo interessant, maar voor degenen die graag in het hooggebergte en heuvelland rijden wel nuttig.
Een truc is om in de zuiger - onder de zuigerveren - een gaatje te boren van 2 mm en een extra kleine spoelpoort tegenover de andere spoelpoorten te maken, waaruit een kleine straal mengsel spuit. De spoeling wordt hierdoor verbeterd en de zuiger beter gekoeld.
Wie heeft ervaring met een dergelijke 3e spoel-(koel-) poort?
Harrie
In de ruimte onder zuiger staan de gassen vrijwel stil en koelen dus minder dan gewenst is.
Voor de bromfietser, die alleen wat "Rundumhausen" rijdt niet zo interessant, maar voor degenen die graag in het hooggebergte en heuvelland rijden wel nuttig.
Een truc is om in de zuiger - onder de zuigerveren - een gaatje te boren van 2 mm en een extra kleine spoelpoort tegenover de andere spoelpoorten te maken, waaruit een kleine straal mengsel spuit. De spoeling wordt hierdoor verbeterd en de zuiger beter gekoeld.
Wie heeft ervaring met een dergelijke 3e spoel-(koel-) poort?
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Ik snap hem niet Harrie.
De spoelpoorten staan toch al tegenover elkaar? Hoe wou je daar een spoelpoort bij makenEen truc is om in de zuiger - onder de zuigerveren - een gaatje te boren van 2 mm en een extra kleine spoelpoort tegenover de andere spoelpoorten te maken
Re: extra koelkanaal
Waarschijnlijk omdat de spoelpoorten naar achteren gericht zijn (omkeerspoeling), dus het gaatje komt dan aan de achterkant van de zuiger 'tegenover' de andere spoelpoorten. Of zit het anders, Harrie?
Ik heb er geen ervaring mee.
Groet,
Ruud
Ik heb er geen ervaring mee.
Groet,
Ruud
- australman
- Berichten: 1283
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: extra koelkanaal
Hoi,lijkt me iets uit de tijd dat mensen de binnenkant van hun zuiger (boven de zuigerpen)opvulden met kurk,om op die manier de schadelijke ruimte
te beperken en daardoor de spoeling te verbeteren.
Ook hiervan later nooit meer wat vernomen.
Als zo'n derde kanaaltje echt uit zou maken hadden ze dat bij motobecane destijds wel ingevoerd,lijkt mij.
Hans
te beperken en daardoor de spoeling te verbeteren.
Ook hiervan later nooit meer wat vernomen.
Als zo'n derde kanaaltje echt uit zou maken hadden ze dat bij motobecane destijds wel ingevoerd,lijkt mij.
Hans
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Motobecane had ook veel grotere spoelpoorten kunnen plaatsen. Hebben ze ook niet gedaan. Een fabrikant is niet altijd opzoek naar meer vermogen.
Die kurk oplossing is wel grappig. Maar gezien de post van Harrie o zo fout voor je koeling.
Die kurk oplossing is wel grappig. Maar gezien de post van Harrie o zo fout voor je koeling.
Re: extra koelkanaal
Het lijkt mij helemaal niet zo moeilijk om dit te maken. Een gaatje boren en met de dremel wat materiaal wegnemen in de cilinderwand.
Zelf vond ik het idee briljant eenvoudig. De lucht onder de zuiger wordt amper ververst; het liefst liet ik er een dikke straal olie tegenaan spuiten, maar ja het is geen viertakt.
Tweetakt met inspuiting is ook een oplossing.
Harrie
Zelf vond ik het idee briljant eenvoudig. De lucht onder de zuiger wordt amper ververst; het liefst liet ik er een dikke straal olie tegenaan spuiten, maar ja het is geen viertakt.
Tweetakt met inspuiting is ook een oplossing.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Ik ben nog steeds nieuwsgierig waar in je cilinderwand jij dit wil doen.
Mijn 99z blok heeft dit overigens al ongeveer erin zitten. Die heeft 3 spoelpoorten van carter naar verbrandingsruimte. Degene die bij de inlaat zit gaat via een gat in de zuiger. Dit is natuurlijk enkel mogelijk dankzij een membraam op de inlaat.
Mijn 99z blok heeft dit overigens al ongeveer erin zitten. Die heeft 3 spoelpoorten van carter naar verbrandingsruimte. Degene die bij de inlaat zit gaat via een gat in de zuiger. Dit is natuurlijk enkel mogelijk dankzij een membraam op de inlaat.
Re: extra koelkanaal
Hallo
Mijn malossi cilinder heeft twee kleine spoelpoortjes achteraan,aan de kant van de carburator.
Gr Polle
Mijn malossi cilinder heeft twee kleine spoelpoortjes achteraan,aan de kant van de carburator.
Gr Polle
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
- Locatie: Omgeving Breda
Re: extra koelkanaal
Ik snap hem niet. Ik weet wat spoelpoorten zijn maar niet waar die 3e toegevoegd zou moeten worden?
2 kleine spoelpoorten bij de inlaat?
2 kleine spoelpoorten bij de inlaat?
Laatst gewijzigd door mobylettje op 16 apr 2015, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Op deze manier Een mooi plaatje uit het handboek
@Polle
Ik ben wel benieuwd hoe dat zit bij die cilinder van jou. Gaan die 2 kanalen om de inlaatpoort heen? Komen ze van onder of ook via een gaatje in de zuiger? Ik neem aan dat die cilinder van jou niet uitgaat van een membraam op de inlaat.
@Polle
Ik ben wel benieuwd hoe dat zit bij die cilinder van jou. Gaan die 2 kanalen om de inlaatpoort heen? Komen ze van onder of ook via een gaatje in de zuiger? Ik neem aan dat die cilinder van jou niet uitgaat van een membraam op de inlaat.
Re: extra koelkanaal
Die tekening van Franky heeft idd dat principe, al zit dat spoelpoortje bij de inlaat met membraan.
Het principe van koeling is dus mogelijk.
Je zou de mini-spoelpoort zodanig moeten plaatsen dat er geen doorstroom naar de inlaatkant is.
De spoelpoort zou volgens die kenner ook erg ondiep moeten zijn. Ik heb er nog geen cilinder bij gehad om de beste locatie te bepalen.
Komend weekeinde even kijken of ik een goede plek kan ontdekken.
Harrie
Het principe van koeling is dus mogelijk.
Je zou de mini-spoelpoort zodanig moeten plaatsen dat er geen doorstroom naar de inlaatkant is.
De spoelpoort zou volgens die kenner ook erg ondiep moeten zijn. Ik heb er nog geen cilinder bij gehad om de beste locatie te bepalen.
Komend weekeinde even kijken of ik een goede plek kan ontdekken.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Zou wel moeten lukken. Mobylette cilinders zijn geen gatenkaas. Natuurlijk wel even letten op de slotopening van de zuigerveren
Re: extra koelkanaal
Bedankt Franky,
Ik ga ermee aan de slag,
Henk
Ik ga ermee aan de slag,
Henk
Re: extra koelkanaal
Hallo Henk
Net een paar foto's genomen van een Malossi 62 cc cilinder.
Hier zitten twee kanaaltjes in.
Zie foto's
Gr Polle
Net een paar foto's genomen van een Malossi 62 cc cilinder.
Hier zitten twee kanaaltjes in.
Zie foto's
Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: extra koelkanaal
Het principe werkt dat staat voor mij vast.
Ik heb al een geschikte AV7 zuiger en een cilinder gevonden en ga de aanpassingen maken.
De zuigerveren vormen geen probleem en ik hoef maar 1 mm van de wand af te halen over een breedte van 4 mm.
Er zit daar vlees zat. Wordt vervolgd.
Harrie
Ik heb al een geschikte AV7 zuiger en een cilinder gevonden en ga de aanpassingen maken.
De zuigerveren vormen geen probleem en ik hoef maar 1 mm van de wand af te halen over een breedte van 4 mm.
Er zit daar vlees zat. Wordt vervolgd.
Harrie
Re: extra koelkanaal
Hallo Harrie
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de prestaties.
Gr Polle
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de prestaties.
Gr Polle
Re: extra koelkanaal
Ik ga vanavond de cilinder en zuiger prepareren; misschien heeft het effect en een goede test moet dat uitwijzen. Ik houd jullie op de hoogte van de testresultaten.
Harrie
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Hou wou je het succes hiervan gaan meten Harrie? Je hebt een verdraaid goede testopstelling nodig om überhaupt een verschil te meten. De echte test zal ook nog eens een destructieve moeten zijn.
Dit wordt nog lastig
Dit wordt nog lastig
Re: extra koelkanaal
Nou, ik was eerst van plan om deze binnenkort te testen op de Mont Ventoux, daar merk je het verschil binnen 10 minuten.
Mijn verwachting was dat er een merkbaar verschil zou moeten zijn.
Helaas, helaas, Franky jij had gelijk wat de ruimte betreft . Er is wel ruimte en voldoende vlees boven de inlaatpoort, maar de zuiger met de twee zuigerveren komt erg laag en dat betekent dat het gaatje uitmond in de inlaatopening en niet erboven. Kan wel, maar dan moet ik een zuigerveer opofferen of een AV10-blok toepassen
De 62cc van airsal is wat dat betreft gunstiger. De oplossing om een 62cc (zie reactie Polle) te plaatsen is beter en sneller. Nadeel 62cc minder koeloppervlakte aan de buitenkant, maar daar kun je wel wat aan doen,
Achteraf gezien was het allemaal niet zo revolutinair, maar gewoon bestaande Motobécane-techniek.
Harrie
Mijn verwachting was dat er een merkbaar verschil zou moeten zijn.
Helaas, helaas, Franky jij had gelijk wat de ruimte betreft . Er is wel ruimte en voldoende vlees boven de inlaatpoort, maar de zuiger met de twee zuigerveren komt erg laag en dat betekent dat het gaatje uitmond in de inlaatopening en niet erboven. Kan wel, maar dan moet ik een zuigerveer opofferen of een AV10-blok toepassen
De 62cc van airsal is wat dat betreft gunstiger. De oplossing om een 62cc (zie reactie Polle) te plaatsen is beter en sneller. Nadeel 62cc minder koeloppervlakte aan de buitenkant, maar daar kun je wel wat aan doen,
Achteraf gezien was het allemaal niet zo revolutinair, maar gewoon bestaande Motobécane-techniek.
Harrie
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: extra koelkanaal
Dat is jammer.
Je verandert met die 62cc alleen wel erg veel variabelen. Dan weet je helemaal niet meer wat wat heeft verbeterd.
Achja, als het maar beter rijdt
Edit: Of toch een membraam toe gaan passen. Is sowieso ook wel interessant als upgrade voor een AV7 blok. Moet het natuurlijk wel passen. Dat is ook nog een leuke uitdaging
Je verandert met die 62cc alleen wel erg veel variabelen. Dan weet je helemaal niet meer wat wat heeft verbeterd.
Achja, als het maar beter rijdt
Edit: Of toch een membraam toe gaan passen. Is sowieso ook wel interessant als upgrade voor een AV7 blok. Moet het natuurlijk wel passen. Dat is ook nog een leuke uitdaging
Re: extra koelkanaal
Inderdaad een membraan is ook nog een optie + boring??
Ik ga er wel mee verder.
Harrie
Ik ga er wel mee verder.
Harrie
Re: extra koelkanaal
Hoi Harry.ik zat vandaag ook aan deze optie te denken van dat gaatje in de zuiger.maar ga nu niet m'n nieuwe setje vernielen.by mn oude setje had ik het zo gedaan.ik zag zo n gaatje nl ook in een tomos zuigertje vandaar myn nieusgierighyd hiernaar.is het niet zo dat dat gaatje moet zitten presies by de inlaatpoort op het onderste dode punt.waardoor er door de onderdruk in de verbrandingskamer nog net ff wat mengsel word aangezogen.en is het inderdaad om de zuiger te koelen .of ook wat meer power te krygen.ik las in de vorige berichten dat jy hier wat mee ging experimenteren.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: extra koelkanaal
Een gasstroom creëren onder je zuiger is inderdaad gunstig voor de smering /koeling en meer vulling boven je zuiger door een extra spoelkanaal te
plaatsen.
Met een grotere carburateur is dit zeer merkbaar.
vrgr gerard
plaatsen.
Met een grotere carburateur is dit zeer merkbaar.
vrgr gerard
-
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: extra koelkanaal
Een cady heeft ook zo'n spoelkanaal in de cilinder en een gat in de zuiger aan de achterkant. Daar is het allemaal wat anders omdat de in en uitlaatpoort aan de voorkant zitten.
Gr J E
Gr J E
Re: extra koelkanaal
Leesvoer:
http://edj.net/2stroke/BellPerformanceT ... er%203.pdf
Heb denk ik nog wel het complete boek op zolder liggen.
Nog meer voer:
http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf
http://dragonfly75.com/motorbike/2StrokeDesign.pdf
Paul
http://edj.net/2stroke/BellPerformanceT ... er%203.pdf
Heb denk ik nog wel het complete boek op zolder liggen.
Nog meer voer:
http://www.amrca.com/tech/tuners.pdf
http://dragonfly75.com/motorbike/2StrokeDesign.pdf
Paul