Dempingsrubber achtertandwiel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2017, 17:18

Franky schreef: Edit:
1 bus gevonden. Hij is te dik, te hoog maar heeft wel de goede binnendiameter. 55 shore zegt mij zo niks (ik weet dat het de hardheid is). Moet ik op mijn werk even bekijken.
https://www.verpas.nl/m-trillingsdemper ... -55-shore/
Maarja, is dit nou zoveel beter dan een zundapp bus?
Even nagezocht op het werk. De bus van de bovenstaande link is veel te zacht. Dus dat is geen optie.

Verder heb ik vandaag met de maak specialist van mijn werk gesproken over het oplassen van de klinkverbinding. Hier kreeg ik een negatief advies over. Het lassen smelt waarschijnlijk teveel materiaal rond het ringetje weg. Aangezien het ringetje het dragende deel is wil je dat goed ondersteund hebben. Na lassen is het de vraag of dat nog lukt. Daarnaast is het de vraag of het materiaal door het lassen niet te hard wordt om daarna nog te klinken. Erg veel bezwaren dus.

Ik ga een andere oplossing uitwerken. Wat ik in gedachten heb is een aluminium bus waar aan de buitenkant 1 of 2 O-ringen ingelegd zijn om rammelen tegen te gaan. De aluminium bus zal de kracht overdragen aangezien ik geen ringen meer kan klinken. De aluminium bus wordt verlijmd op de pin. De keuze voor aluminium en niet kunststof is vanwege de kracht die erop komt te staan. Ik vertrouw kunststof niet in deze applicatie.

Dus dat is mijn huidige plan. Testen zullen volgen om de haalbaarheid van de oplossing te onderzoeken. Maakbaarheid is geen probleem. Dit is relatief simpel.

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 27 jul 2017, 18:00

in plaats alu lagerbrons ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2017, 19:46

Zover was ik nog niet :P
Ik heb net berekent of ik de bus van kunststof zou willen maken. Dit leek mij toch niet zo'n goed idee. Met een ideale krachtoverdracht zou POM het makkelijk aankunnen. De kracht overdracht is echter verre van ideaal. De rondingen zijn al niet eens dezelfde diameter. Om nog maar niet te spreken over toleranties en mogelijk excentrische gaten in het tandwiel (dit moet ik nog bekijken).

Lagerbros zeg je. Wat verwacht je dat daar het voordeel van is t.o.v. aluminium in deze applicatie? Over dat aluminium heb ik verder ook niet echt nagedacht hoor. Het leek mij geen onaardige keuze aangezien het tandwielhuis ook aluminium is. Dus dan drukt er aluminium tegen aluminium. Is lagerbrons nog een stukje zachter? :roll: Ik zou dat ook even op moeten zoeken ;)

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 27 jul 2017, 21:10

lagerbrons kan men in kokken in vet er zijn meerdere soorten brons niet alle is poreus dan is het voor het leven gesmeerd , mocht er toch wat ruimte ontstaan hoe klein dan ook dan heb je smering
, wat harde kunststoffen doen is maar af wachten hoe wel er vast wel kunststof is wat goed is , alleen welke , voordeel kunststof roest niet

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 27 jul 2017, 21:25

Smering is daar niet nodig. Heeft geen functie ;)
Zonet nog even met een expert over het rubber probleem gepraat. 1 ding is heel duidelijk geworden. De rubbers die ik had zijn waardeloos. Ze waren slecht gevulkaniseerd. Waardeloze troep. Kennelijk zit de Zundapp wereld er ook vol mee :?
Wordt vervolgd.

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 27 jul 2017, 21:57

had ook al een keer wat over vrachtwagen buiten band idee geschreven komt toch ook in de richting, in ieder geval slijt vast :D

Satmeel
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 feb 2014, 22:27
Woonplaats: Enschede - Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Satmeel » 27 jul 2017, 23:08

Franky schreef:Smering is daar niet nodig. Heeft geen functie ;)
Zonet nog even met een expert over het rubber probleem gepraat. 1 ding is heel duidelijk geworden. De rubbers die ik had zijn waardeloos. Ze waren slecht gevulkaniseerd. Waardeloze troep. Kennelijk zit de Zundapp wereld er ook vol mee :?
Wordt vervolgd.
Ik heb helaas onvoldoende kennis van materiaaleigenschappen om een zinvolle bijdrage te leveren aan de zoektocht. Ik had mijn hoop gevestigd op Zundappbussen. Helaas dus....... :?

Ben erg benieuwd of er een degelijke duurzame oplossing te bedenken is. :idea:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 28 jul 2017, 17:21

Die is er geheid. Maar niet als kant en klare bus die je zo kan kopen. Zoveel is mij wel duidelijk geworden. Mogelijk moet het massief as materiaal gaan worden die bewerkt wordt.
Gezien de abominabele kwaliteit van de bussen die ik had ga ik het rubberbus concept hoogst waarschijnlijk toch nog proberen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 04 aug 2017, 20:07

Update! :D

Ten eerste, ik had getypt dat ik even een stukje zou rijden zonder rubbers en op de geklonken ringen. Dit heb ik niet gedaan. Na het verwijderen van de verrotte rubbers klonk lopen met de bromfiets al zo beroerd dat ik de motor niet eens durfde te starten.
Verder heb ik eens goed gekeken naar de staat van de geklonken ringen. Deze waren al enigszins gemolesteerd wat toch duidelijk aangeeft dat rijden op de ringen niet de bedoeling is. Wat ook nog steeds verreweg het meest logische is.

Het meest interessant nieuws is dat een iemand die nog goede rubbers had voor mij de hardheid van het rubber heeft willen meten. De hardheid van het rubber is ongeveer 90° Shore A. De Zundapp rubbers zaten ergens rond de 50° a 55°. Om een gevoel te geven bij deze getallen. 50° Shore A is met de hand goed in te drukken. 90° Shore A zijn de wieltjes van winkelwagens. Of ook wel, knoeper hard rubber.

Voor mijn zijn de puzzelstukjes nu wel bij elkaar gekomen. Zoals mijn berekening al eerder liet zien moet het rubberbusje heel hard rubber zijn wil het werken. Nou, het rubber was origineel ook heel erg hard. :mrgreen: De rubbers brengen dus wel degelijk het koppel over.

Deze week ben ik druk bezig geweest om leveranciers te benaderen. Helaas krijg ik het tot nu toe niet voor elkaar om dergelijk hard rubber te kopen. Dit rubber is moeilijk verkrijgbaar. Ik heb met een leverancier gesproken die het wel had liggen maar niet verkocht als los materiaal maar enkel als een afgerond product. Dat kost een fortuin dus daar begin ik niet eens aan. Dit harde rubber wordt overigens in hydrauliek gebruikt. Enkel daar is zo hard rubber nodig i.v.m. de hoge druk. Overigens werd bij diverse gesprekken met leveranciers PUR/polyurethaan als alternatief aangeraden. Dit is een materiaal dat qua eigenschappen tussen rubber en kunststof in zit. De hardheid komt overeen met 90° Shore A. Ik weet nog niet helemaal wat ik hier van moet denken. Ik weet wel dat in de auto wereld van dit materiaal dempingsbussen gemaakt worden. Dat is wel erg vergelijkbaar natuurlijk.

Tips voor mogelijke leveranciers van rubber zijn zeer welkom!

loe
Berichten: 1369
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door loe » 04 aug 2017, 22:05

Kun je misschien ook een silentbloc modificeren..tis maar een idee.

MobyJoost
Berichten: 3494
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 04 aug 2017, 22:06

http://www.groenrubber.nl/ . Is hier in Rotterdam. Verkopen allerlei rubber, ook aan particulieren.

loe
Berichten: 1369
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door loe » 05 aug 2017, 14:10

Mooie winkel.ik hoop dat je daar wat kunt vinden frank

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 28 sep 2017, 21:28

Het materiaal is binnen!
Ik heb via de groothandel van mijn werk een 1 meter lange as polyurethaan gekocht. Lang zat dus :mrgreen:
De uitdaging ligt nu in het bewerken van dit materiaal. Dit spul is ongelofelijk taai! Toen ik er een stukje af wou snijden met mijn zakmes bleek dit belachelijk moeilijk te zijn. Het materiaal golft letterlijk om je mes heen. :shock:
Ik heb het materiaal op de draaibank op mijn werk geprobeerd te bewerken op hoog toerental (leek beter te gaan). Zelfs als je 3mm in 1 keer probeert eraf te halen, snij je er niets af. Het materiaal golft om de bijtel heen. Door nog meer materiaal tegelijkertijd te proberen te verwijderen lukt het uiteindelijk wel maar met schade aan het materiaal tot gevolg. De ijzerzaag gaat er wel makkelijk doorheen. Dus het materiaal zagen is wel te doen.

Meer experimenten zullen volgen. Morgen zal ik advies inwinnen bij de bewerkingsexpert van mijn werk. Misschien heeft die nog ideeën voor type beitels.
Waarschijnlijk leg ik het materiaal morgen ook in de vriezer om het effect daarvan te onderzoeken. Ik wil proberen te voorkomen dat ik dit materiaal in vloeibaar stikstof moet leggen om het te kunnen bewerken. Als ik dat moet doen wordt het echt een enorm gedoe :(

Hier wat foto's van het materiaal
Afbeelding

Hier kan je zien hoe flexibel dit nog is ondanks dat het vergelijkbaar is met serieus hard rubber. De as is van nature gewoon recht.
Afbeelding

Verbluffend materiaal :D

Gebruikersavatar
JapieKrekel
Berichten: 158
Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
Locatie: Achterhoek Gelderland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door JapieKrekel » 28 sep 2017, 22:49

Een mes oid verhitten en dan erdoor heen "smelten" zou dat werken?

Polle
Berichten: 2496
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Polle » 29 sep 2017, 06:23

Misschien een klein stuk in de diepvries steken en proberen.

Gr Polle

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 29 sep 2017, 11:35

het lijkt wel op athpreeme zo spreek je het uit, dat werd gebruikt voor model persen aan dunwandige pijpen ,
zo af draaien zal heel moeilijk gaan je kan het ook moeilijk in spannen in de draaibank , misschen koelen met olie tijdens draaien
dat wat ik kreeg voor mijn werk leek ook wel dat er olie was gebruikt met afdraaien
ik slijp het toen op maat met een bandschuur machine , boren gaat ook moeilijk,
invriezen? het neemt geen water op bij heet maken wil het wel smelten maar of het dan zijn eigenschappen behoud is maar de vraag,
in ieder geval rot spul om te bewerken

Gebruikersavatar
paulmz
Berichten: 881
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door paulmz » 29 sep 2017, 12:04

Zo heb ik wel nylon staan draaien, met de luchtspuit gericht op het werkstuk, maar dat is puur om te koelen.
Om vervorming tegen te gaan, zou je kunnen proberen om te draaien m.b.v. een meedraaiend center.

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 29 sep 2017, 19:42

Vandaag weer een uurtje na werktijd gerommeld op het werk met het materiaal.

Het invriezen van het materiaal had enig effect, maar niet genoeg. Het materiaal was nog steeds niet te bewerken met een bijtel. Al is alles wel relatief. Uiteindelijk druk je de bijtel er natuurlijk wel doorheen. Maar op wat voor een diameter je dan eindigt is een raadsel :P Dus dit is geen optie.
Plan B was het materiaal op maat schuren met zeer grof schuurpapier. Dit deed ik bij de rubber Zundapp bussen ook. Dit kan wel maar gaat zeer moeizaam. Hier een foto hoe dat eruit ziet. Het meest rechterdeel is overigens afgedraaid op de draaibank.
Afbeelding
Echt lekker ziet het er niet uit, maar het kan dus wel.

Toen was het tijd voor een ander probleem. Er moet nog een gat in. Wederom wil een gat boren niet echt maar met genoeg geweld druk je de boor er wel doorheen. Je eindigt dan met een gat kleiner dan de boor. Uiteindelijk heb ik een 10.5mm boor gebruikt om een 9.7mm gat te maken. Dit werkt erg goed. :D Een gat maken is geen probleem.

Er is dus een plan ontstaan. Stap 1 is een gat boren. Stap 2 is de bus afzagen met een ijzerzaag terwijl de draaibank draait. Zo zaag je de bus redelijk recht af. De laatste stap is de bus monteren in een boormachine en de buitendiameter van 20mm terug te brengen naar 18mm met behulp van schuurpapier of slijpsteentjes of wat dan ook :P
Ik moet de laatste stap nog doen. De busjes zien er nu zo uit.
Afbeelding
Ik heb uiteraard maar 4 busjes nodig. Ik kan er dus twee verpesten dit weekend. Al heb ik meer dan genoeg voorraad om er nog gigantisch veel te maken :mrgreen:

Wordt vervolgd.
JapieKrekel schreef:Een mes oid verhitten en dan erdoor heen "smelten" zou dat werken?
Misschien wel, maar daarmee kan je moeilijk iets ronds maken.

Satmeel
Berichten: 210
Lid geworden op: 15 feb 2014, 22:27
Woonplaats: Enschede - Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Satmeel » 29 sep 2017, 21:47

Franky schreef: Al heb ik meer dan genoeg voorraad om er nog gigantisch veel te maken :mrgreen:

Wordt vervolgd.
Hoi Frank,

mocht het allemaal goed gaan en je het productieproces onder de knie hebben en je er een aantal willen verkopen, dan neem ik er graag 8 van je af. :D

Ik heb ook nog steeds geen oplossing gevonden voor het achterwiel van de 99.

Ik volg het allemaal met grote belangstelling

Mvg,

Paul

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 30 sep 2017, 09:41

Er moeten anders nog wel eerst het een en ander gebeuren. Het materiaal zal zich eerst moeten bewijzen. ;)

Daarnaast voorspel ik dat ik geen kant en klare bussen ga verkopen. Het zal waarschijnlijk enkel het materiaal en/of half fabricaat worden. Met half fabricaat bedoel ik bussen waarbij de buitendiameter nog afgeschuurd moet worden. Dit is waarschijnlijk het meest smerige en tijdrovende deel van de productie. Speciaal gereedschap is hier volgens mij niet voor nodig dus dat kan een ander ook goed doen. Mijn tijd is helaas ook schaars :(

Hopelijk heb ik dit weekend tijd om te experimenteren met het schuren van de bussen.

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 30 sep 2017, 10:45

schuur linnen op een plankje maken eens zo lang als een vijl dan heb je meer controle op het te schuren oppervlak
meerdere plankjes met verschillend grofheden voor het fijnere afwerken en het schuurlinnen weer schoon maken met een tandenborstel
waar van de haren zijn kort geknipt :D
het gat er doorheen mischien op maat maken met een 4 snijdende vingervrees?

MobyJoost
Berichten: 3494
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 sep 2017, 16:34

Ik denk, dat het materiaal meer geschikt is voor snijden, dan verspanen. Dat blijkt eigenlijk wel uit het, moeilijk controleerbare, resultaat mét verspanend gereedschap (draaien, boren). Schuren is eigenlijk ook een soort vespanen en zal ook lastig te sturen zijn. Snijdend gereedschap voor dit materiaal zal wel erg gespecialiseerd zijn en ik kan me niet eens een voorstelling maken van machines voor zo'n bewerking. Het koelen(bevriezen is wel een slim idee, om het materiaal wel geschikt te maken voor verspaning en misschien hebben die bedrijven wel geautomatiseerde machines met koel mogelijkheid. Misschien eens een forum excursie naar zo'n bedrijf doen.

AGB
Berichten: 2001
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 30 sep 2017, 17:03

daar het wel te zagen valt zal er ook wel een speciale draaibeitel voor zijn, op mijn werk hebben de TD des tijds ook geprobeerd om een beitel
zo te maken dat het werkt maar is ook niet gelukt , om nu privé beitels te gaan testen en om bouwen een dure grap
mischien met een zaagblad op een manier in de draaibank in spannen?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4793
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 30 sep 2017, 19:22

Rustig aan jongens, het is allemaal al gelukt hoor ;)
Zoals ik al eerder typte was schuren wel te doen. Het ging echter wel vrij moeilijk. Ik kreeg nog als tip om de dremel te gebruiken. Zo gezegd zo gedaan. Dit gaat verbluffend goed! Als je geen angst kent heb je binnen 1 minuut de bus op maat :P Ik doe er wat langer over om te zorgen dat de maatgeving klopt :P

Dit was mijn opstelling. De opstelling bestaat uit een boormachine waar een 10mm as uit steekt met wat draad aan het eind. Om ervoor te zorgen dat polyurethaan bus op een handige plek zit heb ik nog wel even wat afstandbussen gebruikt waarmee ik de polyurethaan bus in klem. Verder ziet je welk gereedschap ik op de dremel had zitten en dat er een stofzuiger onder zit. Ik heb het niet zo op polyurethaan stof.
Afbeelding

Afbeelding

Dit is dan het eindresultaat
Afbeelding

Het oppervlak is niet spiegelglad. Dat lukt je niet.
Afbeelding

Afbeelding

Nu is het een kwestie van de beste 4 eruit pakken en die met industriële lijm verlijmen aan het achterwiel. Ik ga geen geklonken ringen meer gebruiken. Dit kan niet meer bij mij.

Wat mij wel opviel is dat de binnendiameter van de bussen inconsequent is. Sommige bussen klemmen echt op de as, andere schuiven iets soepeler. Het is bijzonder hoeveel variatie je nog hebt bij het gebruik van exact dezelfde diameter boor en bewerkingsmethode. Ik hoop dat de lijm dergelijke variaties irrelevant maakt.

MobyJoost
Berichten: 3494
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 sep 2017, 21:25

Nou, dat ziet er netjes uit. Goed gedaan, met zulk lastig materiaal.

Plaats reactie