Dempingsrubber achtertandwiel

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 04 mei 2015, 09:24

Ik heb (alweer) een vraag voor jullie.
Ik wil graag de dempingsrubbers vervangen van mijn achtertandwiel. Deze jongens.
Afbeelding

Afbeelding

Nou heb ik alles eens opgemeten en kom ik op de volgende afmetingen uit die het rubber zou moeten hebben.
Afbeelding

Vraag 1: Wat zijn de echte afmetingen
Ik kreeg ooit als advies om er Zundapp rubbers in te zetten. Maar wat blijkt, de Zundapp rubbere bus heeft een binnendiameter van 12mm. Deze is niet goed. In iedergeval, dat denk. De rubbers die ik eruit haalde zijn helemaal uitgedroogd maar hebben wel ongeveer een binnendiameter van 12mm. Of dit altijd zo was of niet weet ik niet. Ik neem toch aan dat het 10mm moet zijn? 10mm is de diameter van de as.

Vraag 2: Hoe te monteren
Zoals te zien is op de foto's, is de ring waarmee het rubber op de plek gehouden wordt geklonken. Hoe zetten jullie die nieuwe rubbers erop?
Laatst gewijzigd door Franky op 25 mar 2017, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 09 mei 2015, 11:30

Owjee, het is hier wel wat rustig zeg. :(

Bij een Zundapp forum hebben ze me al een eindje op weg geholpen. Vraag 1 is beantwoord. Er dient daar geen speling te zijn. Sterker nog, het rubber zou zelfs iets strak om de as moeten zitten. Dus de diameter van het rubber busje moet wel degelijk 10mm zijn. Dus de Zundapp rubber bussen vallen af. Tenzij ik een opvulbusje monteer. Maar dan moet ik de geklonken verbinding los slijpen. En dan zijn we weer bij vraag 2.

Hoe monteer je de rubbers überhaupt?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 09 mei 2015, 14:34

Mischien een foto van de andere kant?
Als het kan de ouwde pennen er uit boren en zelf nieuwe pennen draaien op zo een model dat ze
Weer te klinken zijn , je kunt zelf goed draaien :D of met draad in tapen?
Of de boel mee nemen op de sleutel dag dan kunnen we er met de groep naar kijken,
De maat van rubber daar moet toch wel aan te kommen zijn? Zal wel hard rubber zijn waar veel
Kracht op komt , anders deze ook zelf maken van vloeibaar rubber in mallen.
Zo kan men ook de motor dempers weer op nieuw maken met sikaflex met het goede nr denk ik
Wie heeft hier ervaaring mee

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 09 mei 2015, 15:02

Ho, nee dat nooit :lol:
Die assen waar ze op zitten gaan er niet uit. Never nooit niet. Die zitten met een krimpassing ofzo vermoed ik. Daar blijf ik van af.
Afbeelding

Ik heb al wel met de gedachten gespeeld om het klinkgedeelte eraf te slijpen en dan schroefdraad tappen en dan een flensbout (of iets in die trand) te plaatsen. Maar het is de vraag of de bout niet te ver uit gaan steken. Dat moet ik nog eens uitzoeken.

Het grote nadeel van die oplossing is dat alle spaken eruit moeten zodat de hele handel onder de frees gezet kan worden. Kan allemaal wel, maar kost veel tijd.

Aan rubber komen zal geen probleem zijn. Dat lukt me wel.
Laatst gewijzigd door Franky op 25 mar 2017, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Harrie » 10 mei 2015, 15:13

Bij de SP98 en 99 zitten dit soort rubbers ook.
Wij hebben gewoon Zundapp toegepast, maar moesten de buitendiamer wat afschuren. Rubber bewerken gaar goed met schuurpapier.
Het rolletje kun je opspannen in een spindel met ringen.
Het klinken is mogelijk nog simpeler:
Haal met een dremel het buitenste randje weg. Je kunt dan de vlakke ring verwijderen.
Rol en ring monteren en vervolgens de ring vastklinken. Er zit daar namelijk vlees genoeg als je alleen de buitenkant van de pen verwijderd.
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 10 mei 2015, 19:38

Ik zal dat met die dremel eens proberen. Dat moet toch de eerste stap worden.
Maar jij hebt dus geen opvulbusje gebruikt om de 1mm kier met die Zundapp ring te overbruggen. Zou eigenlijk wel moeten.
Ik ga het hoe dan ook proberen. Als het niet wil lukken met dat klinken dan kan ik altijd de boutoplossing uitproberen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 24 jun 2015, 15:25

Om dit topic even af te ronden :)

Het is gelukt! Het ging makkelijk dan ik dacht. Harrie had helemaal gelijk. Er blijft nog genoeg materiaal staan om de zaak weer opnieuw te klinken. Dus dat heb ik gedaan. Ik denk trouwens wel dat bij de volgende wissel dit niet meer gaat lukken. Maar laten we hopen dat dat nog 20 jaar duurt.

Wel heb ik de diameter van het asje van 10mm vergroot naar 12mm door er een bus te op lijmen. Dus toen paste het Zundapp rubberen busje er tenminste goed op. Toen heb ik ook nog de buitendiameter van de rubberen Zundapp bus teruggebracht naar de juiste maat en toen paste alles perfect! :D
Afbeelding

Afbeelding

Weer iets van de to do lijst af 8-)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2017, 14:53

Update:

Even een oud topic tot leven wekken. De eerste set van gemonteerde dempingsrubbers heeft niet langer dan een paar 100km volgehouden. Ik had ze gemonteerd met talkpoeder. Dit bleek niet te mogen aangezien talkpoeder een schuurmiddel is. Een Zundapp goeroe vertelde me dat ik ze in moest spuiten met O-ring kettingsmeer. Zo loepen ze soepel en worden ze niet aangetast. Met dat advies heb ik de 2de set gemonteerd. Een paar 100km verder zagen ze er zo uit. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

:shock: :o :? :(
Ik vermoed dat het kleiner schuren van die rubberbussen de oorzaak is van deze problemen. De textuur van de bus veranderd nogal. Het rubber kleeft nu ook aan alles vast. Dit is geen goed teken.

Ik heb nu 2 problemen. Advies is zeer welkom!
1. Afgeschuurde zundapp bussen zijn geen oplossing. Maar wat dan wel?
2. Dit was de laatste keer dat ik klinkverbinding kon gebruiken. Zoals je ziet heeft 1 klinkverbinding het al opgegeven. Dus wat nu? :shock:

De 99z ligt alweer aan de ketting :cry:

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Polle » 23 jul 2017, 15:17

Hallo Franky

Kan je geen nieuwe klinknagel er dwars door zetten .
Wat met die rubbers is gebeurt is wel hel raar.
Kan je zelf geen rubbers gieten?
er is toch al wat geschreven op het forum over het gieten van vloeibaar rubber.
Of misschien kunststof, nylon busjesdraaien en die gebruiken.
Bij mijn sp 98 zitten de originele nog in en zijn in prima conditie en ook in de mobysport en de D 52.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2017, 15:30

Hoi Polle,

Nieuwe klinknagel erin zetten gaat denk ik niet. Er zit nu al niet echt een klinknagel in. Het is gewoon een stuk van de as waarop die rubbers zitten. Je vervangt alles of niets.
Die rubbers zijn denk ik te ver aangetast door het op maat schuren met schuurpapier. Dat is niet echt een nette methode.

Zelf kunststof gieten is wel een leuke suggestie. Nadeel is wel dat je dan nog steeds moet klinken of een ander alternatief gebruiken.
Ik zat ook al wat te denken aan kunststof bussen draaien. Die kan ik er in verlijmen. Dan hoef ik niks meer te klinken. Nu nog zoeken naar een zacht kunststof. Nylon is volgens mij ook nog best hard.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Polle » 23 jul 2017, 16:00

Denk je dat nylon schade aan het alu huis gaat brengen ?
Jij zult vast wel een goede kunststof vinden met jouw kennis .
Ik hoop dat je een degelijke oplossing vind want ik kan ze in de toekomst ook nodig hebben.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2017, 16:55

Nou, dat is een andere vraag waar ik mee zit. Wat is nut van die rubbers? Er zijn andere mobyletjes met transmissiebakjes die het achtertandwiel rechtstreeks op de achterwiel gebout hebben. Dus waarom sommige modellen ineens met dempingsrubbers? Ik krijg het idee dat dit hele systeem in het leven is geroepen vanwege de kettingkast. Die moet nog te monteren zijn. Als dat zo is, heeft het weinig met trillingen te maken maar montage gemak. Als dat zo is, kan je er van alles in duwen en maakt het allemaal weinig uit.

Ik heb al het een en ander opgezocht qua kunststoffen. LDPE en HDPE zouden interessant kunnen zijn. PTFE ook maar ik heb geen gat in mijn hand :P Al deze kunststoffen zijn relatief zachte kunststoffen en hebben dus nog iets gemeen met rubber. Ze zijn alleen niet verlijmbaar, maar daar is wel omheen te werken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door MobyJoost » 23 jul 2017, 17:40

Het ene rubber is het andere niet. Dit wordt al duidelijk, als je een keer goedkope siletblocs monteerd op een brommer met enkele variateur (zoals de Transval, die ik verkoop, die prima zijn, voor een niet bewegende motor, zonder variateur of met een dubbele), die na 500 km kapot zijn en ze dan vervangt door originele, die vele malen langer heel blijven. Ook rubber kan gemaakt worden, volgens uiteenlopende specificaties en voor bepaalde toepassingen heb je rubber nodig, dat gemaakt is volgens naar een bepaald recept, zodat het zijn werk het beste doet. Dat geld ook voor deze rubbers maar helaas weet niemand, wat de product specificaties van deze rubbers was en blijft het dus bij gissen en proberen. Deze rubbers zijn ervoor, de kracht van de Z motor op het achtertandwiel, bij het optrekken, zodanig te bufferen, dat de grootste, trekkende en dus slijtende kracht wat verzacht wordt en je ketting en tandwiel een wat langere levensduur hebben en ook het optrekken op zich, wat soepeler verloopt. Nylon is makkelijk te verkrijgen en goed te bewerken, maar veel te hard en te weinig elastisch. Zelf gieten is een goede optie, er zijn veel verschillende giet rubbers te krijgen, maar je moet moet weten, wat je moet hebben, om de juiste keuze te maken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 23 jul 2017, 19:11

Daarom had ik ook die Zundapp rubbers gebruikt. Weliswaar gebruikt Zundapp er 6 en MBK er 4. Dan nog hoopte ik dat de specs ongeveer hetzelfde zouden zijn. Dit zouden echte kwaliteit Zundapp rubbers geweest zijn. Ik verdenk het op maat schuren nog steeds als schuldige.

Ik snap je redenering. Echter, waarom dan bij een 99z, 99e sp98 etc wel en niet op een 92, 94TT etc weer niet. Het is op zijn minst nogal inconsequent. Het heeft sowieso niets te maken met de Z motor. De Z motor heeft niet meer pit dan een pittige AV7 motor. Daarnaast zie je ook aan de bovenste reeks dat het zuiver te maken heeft met het aanwezig zijn van de kettingkast. Ik ben benieuwd of iemand een kettingkast loos model kan vinden met deze rubbers erop.

Het kan een luxe product zijn wat inderdaad wat extra helpt met klappen te reduceren.
Overigens, als het klappen op moet vangen is het niet trekkende kracht bij het optrekken, maar de klap als je van afremmen op de motor naar plots volgas gaat en last heb van de zeer grote speling op de transmissiebak. Zo jammer, die speling op de boite relais :( En dat alleen maar voor een vrijloop mechanisme :( Maar we dwalen af :P Deze klap is het grootste.

Satmeel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Satmeel » 24 jul 2017, 21:48

Franky schreef:Update:

Even een oud topic tot leven wekken. De eerste set van gemonteerde dempingsrubbers heeft niet langer dan een paar 100km volgehouden. Ik had ze gemonteerd met talkpoeder. Dit bleek niet te mogen aangezien talkpoeder een schuurmiddel is. Een Zundapp goeroe vertelde me dat ik ze in moest spuiten met O-ring kettingsmeer. Zo loepen ze soepel en worden ze niet aangetast. Met dat advies heb ik de 2de set gemonteerd. Een paar 100km verder zagen ze er zo uit.

Ik vermoed dat het kleiner schuren van die rubberbussen de oorzaak is van deze problemen. De textuur van de bus veranderd nogal. Het rubber kleeft nu ook aan alles vast. Dit is geen goed teken.

Ik heb nu 2 problemen. Advies is zeer welkom!
1. Afgeschuurde zundapp bussen zijn geen oplossing. Maar wat dan wel?
2. Dit was de laatste keer dat ik klinkverbinding kon gebruiken. Zoals je ziet heeft 1 klinkverbinding het al opgegeven. Dus wat nu? :shock:

De 99z ligt alweer aan de ketting :cry:
Ik ben door mijn zelfde probleem met de rubberbussen van de 99e ook nog niet veel verder gekomen met de montage. Ik ben door andere forumleden ook al eens gewezen op zelf gieten,maar hoop nog een betere oplossing te vinden. Volg dit met grote interesse en hoop op een duurzame oplossing.

Mvg,

Paul

http://www.ebay.co.uk/itm/MOULDCRAFT-A3 ... SwZd1VZQQ0

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 25 jul 2017, 00:35

zo een soort rubber om bussen te kunnen gieten kan nog wel wat kosten, als er meerdere mensen interesse hebben is mischien
de mogelijkheid om gezamenlijk een keer een tube te kopen om wat uit te proberen,

er is zo veel verschil in vloei baar rubber sikaflex is een vloeibaar rubbermerk maar daar van zijn ook weer veel verschillende
nummers van, moet je maar net het goede nr hebben , wat sterk en slijt vast is en toch ook veer kracht heeft,
en droog tijd zegt ook wat

ik denk dat frank genoeg kennis heeft om die pennen weer op nieuw te klinken of te herstellen toch?
en dan bussen op maat maken om het rubber in te gieten, eerst een proef op stelling maken, zo dat men wat kan testen of zo
als men wat wil moet er toch een keer wat op gang gemaakt worden , lang leve het forum,

nog een idee een proppen boor maken en een stuk van een vrachtwagen buiten band gebruiken heb je gelijk het goede rubber,
moet dan wel op een plaats boren waar je geen last hebt van het draad wat in de band zit en het moet de goede dikte hebben

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2017, 19:40

Graag laat ik jullie mijn berekening zien van gisteren avond. Zoals ik al eerder door liet schemeren ontgaat mij het nut van dit systeem. Niet elke moby heeft dit systeem wat inqonsequent lijkt te zijn. Het al dat niet hebben van dit systeem lijkt haast gekoppeld te zijn aan het wel of niet hebben van een kettingkast.

Wat ik gisteren avond heb berekend is de hoeveelheid kracht die deze busjes over moeten dragen. Ik weet de hoeveel koppel mijn motor maximaal kan leveren (staat in documentatie) en ik weet bij benadering mijn overbrengingsverhouding. Voor het gemak heb ik de overbrenging van de variateur in neutrale stand op 1:2 gekozen. Dit lijkt me wat conservatief maar het gaat om het idee. Hierbij de niet echt goed uitgeschreven sommen.
Max koppel motor: 4.3Nm
Overbrenging variateur: 1:2 (conservatieve gok)
Overbrenging transmissie: 13:53
Overbrenging ketting: 15:40
Totale overbrenging: 1:21.7

Koppel op achterwiel: 93Nm
Straal waarop bussen zitten: 33mm
Kracht op alle 4 de bussen: 2818N

Kracht op 1 bus: 704N (70kg)
Er staat dus een 70kg aan kracht per bus op bij vol accelereren. Mogelijke schokken laten we maar even achterwegen want dan loopt de kracht nog verder op. Als we nu naar het onderstaande plaatje kijken zien we hoe weinig rubber er buiten de ring steekt. Dit is geen montage fout van mij, alle afmetingen zijn volgens het boekje.
Afbeelding

Wil het rubber deze kracht overbrengen, dan mag het niet veel meer dan ongeveer 1mm indeuken. Anders ligt de ring aan. Dus hoe hard is het rubber? Nou, die Zundapp bussen druk ik met de hand makkelijk verder in dan 1mm. Originele goede MBK bussen heb ik niet. Ik heb enkel de oude verharde bussen. Zelfs de oude verharde bussen druk ik met hand al verder in dan 1mm. Misschien dat iemand met nog goed MBK bussen dit kan verifiëren. Het feit dat ik dit met mijn vingers al zo ver in kan duwen geeft wel wat aan. Als ik met 70kg op zo'n rubberen bus ga staan is hij zo plat als een dubbeltje!

Concluderend ben ik er nu wel uit wat de bussen werkelijk doen. Ze dragen geen kracht over. Of nouja, niet noemenswaardig. Dat doet dat enigszins lullig geklonken ringetje. Die draagt alle kracht over. Ik vermoed dat de functie van het rubber enkel het tegengaan van rammelen is. Het rubber reduceert dus geen klappen of wat dan ook. Er is dus ook geen verschil tussen bromfietsen die dit systeem wel of niet hebben. Dit klinkt wel heerlijk consequent :)

Ik heb een oud tandwiel erbij gepakt om deze conclusie te bevestigen. Ik zie inderdaad in het tandwiel een afdruk zitten van het ringetje dat het koppel over brengt. Geen 100% bewijs natuurlijk. Maar het is wel opvallend.

Ik wil zelf binnenkort ook een keer een stuk voorzichtig rijden zonder rubbers om te onderzoeken hoeveel dit nou rammelt.

Interessant nietwaar? :roll: :D
Laatst gewijzigd door Franky op 25 jul 2017, 19:45, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 jul 2017, 19:44

Zeker interessant Frank! Ik lees aandachtig mee, hoewel ik natuurlijk niet met dit probleem te kampen heb.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2017, 19:53

Mazzelaar :evil: :P :lol:

Satmeel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Satmeel » 25 jul 2017, 21:57

Franky schreef:Mazzelaar :evil: :P :lol:
Inderdaad :lol:

Ik heb net even gekeken naar het rubber en het tandwiel. Het rubber of wat er nog van over is, lijkt me vrij hard en zeker niet gemakkelijk in te drukken. Maar dat kan ook komen door de verharding er van. Ik zie wel wat sporen van de ring in het aluminium van het tandwiel, maar het lijkt me toch sterk dat 4 van die dunne stalen ringen, ondanks het opstaande rubberrandje, via dat aluminium het achterwiel aandrijven zonder de boel grondig te vernielen.

Aan de andere kant, bij mijn versleten bussen moet dat wel haast het geval zijn geweest. Vreemde constructie. :?

Mvg,

Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 25 jul 2017, 22:08

Zo is het bij mij ook. De 700km die ik heb gereden zijn 100% gereden op die ringen. Het Zundapp rubber was altijd al te zacht om iets te doen.
Het MBK rubber bij mij is ook best hard. Toch kan ik het nog wel iets induwen met mijn vingers. Hoewel het dan wel gaat scheuren. Maar stel je voor dat je er met 70kg op drukt. Dan druk je die rubber bus makkelijk in. Het asje is ook maar 10mm dik uit mijn hoofd. Het oppervlak van die pin op het rubber is zo klein. :shock:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2017, 14:09

Deze foto is trouwens niet helemaal wat ik bedoelde.
Afbeelding
Je moet eens kijken wat voor afdruk je ziet in de richting waar het ringetje tegenaan duwt. Ik denk dat je als je daar goed kijkt een deuk ziet van 0.5 a 1mm diep.

Over het klinken. Ik kreeg daar nog het advies om materiaal erop te lassen zodat je weer materiaal hebt om te klinken. Het moet echter wel een heel koolstofarm metaal wezen wat je erop last want anders is het veel te bros om te klinken.

Over de rubber bussen zelf. Ik heb de groothandel van mijn werkgever gebeld en die hadden niets. Ik heb heel internet afgestruind naar rubber producten en vind niets. Eriks heeft niets, Skiffy heeft niets. Wie weet er nog iets? :cry:

Edit:
1 bus gevonden. Hij is te dik, te hoog maar heeft wel de goede binnendiameter. 55 shore zegt mij zo niks (ik weet dat het de hardheid is). Moet ik op mijn werk even bekijken.
https://www.verpas.nl/m-trillingsdemper ... -55-shore/
Maarja, is dit nou zoveel beter dan een zundapp bus?

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door AGB » 26 jul 2017, 15:26

als niemand het weet blijft het gokken
en zo maar pennen op lassen om weer te klingen ? , beter een oude naaf op zoeken en daar wat mee kijken wat kan
eerst een pen uitboren en kijken hoe kom je daar verder mee, met een draaibank kun je wel aardig mee uit de voeten,
anders stel ik mijn draaibankje wel tot beschikking of de kolomboor combinatie,
pennen in de vriezer alu( wat) voorzichtig warm stoken voor wat krimp passing , samen met lijm soort of klinken/stukken ,

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 26 jul 2017, 15:45

Misschien is het wel een hele stomme gedachte, maar het kwam net in me op: zouden er geen variorolletjes zijn die aan de afmetingen en materiaaleisen voldoen?
Ik heb me er verder totaal niet in verdiept hoor, maar een beetje out of the box denken kan soms geen kwaad en kan weer een opzetje geven voor een ander idee.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Dempingsrubber achtertandwiel

Ongelezen bericht door Franky » 26 jul 2017, 15:48

Die pennen ga ik er echt niet uit halen. Ik heb wel eens eerder zoiets geprobeerd bij een remankerplaat. Bij MBK willen ze nog wel eens aluminium om metalen pennen heen gieten. Als dat hier is gebeurd, verniel je alles bij het demonteren van die pennen. Nee, dat is veel te risico vol. Dat was eens en nooit meer. Oplassen lijkt mij een uitstekende oplossing. Mits het materiaal daarna maar zacht genoeg is om te klinken.

@Kapteinbeun
Vario rollen zijn hard plastic. Geen rubber ;)

Plaats reactie