Opvoeren AV7

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3885
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 mei 2015, 21:32

Veel mensen willen wel wat meer pit in hun Mobylette. Een beetje handige jongen kan wel wat bereiken. Hier twee Franse documentjes, die je op weg kunnen helpen. Zelf even vertalen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3885
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 mei 2015, 21:42

Let wel; dit is gebaseerd op Franse cylinders van na (denk ik) na 1970. Voordeel is wel, dat je met deze vergrotingen van in- en uitlaat-poort, nooit te ver kan gaan, bij een Kaptein cylinder. Deze hebben over het algemeen standaard al aanzienlijk kleiner poorten. Bij het toepassen van deze aanwijzingen bij een Kaptein cylinder, vermoed ik, dat de restrictie bij de spoelpoorten zal liggen. En die vergroten, vergt meer kennis en vaardigheid, dan ik ter beschikking heb. Ik denk wel, dat deze aanpassingen merkbaar positief effect zullen hebben, op de prestaties van een Kaptein cylinder.

Gebruikersavatar
JonathanC
Berichten: 217
Lid geworden op: 28 apr 2013, 13:43
Locatie: Sint -Truiden

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door JonathanC » 06 mei 2015, 01:20

Zalig! Heb ze opgeslagen :) bedankt

Pieterrr
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Pieterrr » 27 jul 2015, 23:02

Hoi, is er iemand die dit geprobeerd heeft op een nederlandse cilinder? vrgr pieter

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Polle » 28 jul 2015, 06:35

Gewoon doen ,dat is de hobby van het opvoeren.
Er zijn Nederlandse cilindertjes genoeg in tweedehands

Gr Polle

Mobygek
Berichten: 1376
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Mobygek » 28 jul 2015, 07:10

Ikzelf heb dit uitgevoerd met een kennis welke tweetakt motoren tunen.
Bij een aisalcilinder en een Frans orgineel cilinder welke al grotere poorten heeft.
Resultaat weet ik nog niet, wacht nog op antwoord en onderdelen . :o
Zoals Polle al beschrijft: gewoon doen en proberen.
Vrgr Gerard.

Pieterrr
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 dec 2011, 20:06

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Pieterrr » 28 jul 2015, 10:54

ik heb idd nog wat cilinders liggen dingen kosten 2de hands ook niks heb wel meer cilinders getuned spoelpoorten groter maken uitlaatpoortje iets omhoog expansie uitlaatjes lassen opmaat

vrgr pieterrrr

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door mobylettje » 28 jul 2015, 18:36

Kan iemand dit in NL uitleggen? Ik begrijp de plaatjes niet helemaal.

Ech is inlaat en Ad is uitlaat?
Wat dien je dan verder nog bij de zuiger te doen en het plaatje daarboven?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3885
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 28 jul 2015, 20:43

Ech (echappement) is uitlaat, adm (admission) is inlaat. Je "schaaft" twee mm van de cylinderkop af en fabriekt een rand vanaf de buitendiameter (39mm) naar binnen, onder 15 graden. Dat heet de "squishband" en die zorgt ervoor, dat het lucht/brandstofmengsel in de cylinder, door de zuiger, bij het comprimeren, naar de bougie geperst wordt. Hoef je niet te doen hoor. Met een standaard hogedrukkop gaat het prima. Bij de zuiger slijp je het donker gekleurde deel weg. Wel even de randjes afronden.

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 30 jul 2015, 22:29

ik ben vandaag de hele dag aant vylen geweest,resulaat, zeer bevredigend van 41 km naar 51km,yeehaaa,ik had al een oproepje gedaan voor een 12mm , maar dat is niet meer nodig ,dit is hard zat ,wat heb ik gedaan ,hogedrukkop gemaakt,uitlaatpoort iets omhoog gevyld halfrond.inlaatpoort goed haaks gevyld,vooral in de hoeken.het spruitstuk en pakking goed op de cilinder laten aan laten sluiten,alle dikke gietranden en bobbels weg vylen . by my kneep de pakking de inlaatpoort,dusss,spruitstuk mooi flowen (al die rare hoekige randen weghalen)1 mm van de onderkant van de zuiger afgevyld, by het inlaat poortje,kyken of alle poorten goed open staan in onderste dode punt ,anders een dikkere of dunnere pakking monteren,aan de spoelpoorten heb ik niks gedaan,aan de zuiger wangen heb ik ook niks weggehaald word je zuiger allen maar zwakker van ,no moby,s were harmed or injured in any way during this proces,

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 3885
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 jul 2015, 22:50

Da's nie gek!

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 30 jul 2015, 23:08

dat dacht ik dus ook ,wat ik al zei ik had al een oproepje gedaan om mn moby te upgraden van een 8.7 9wat niet hoort op een av 50) naar een 12 mm ,origineel,maar dat gaan we niet doen dus, anders rydtie straks 65 ofzo,my wel best zo

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Harrie » 31 jul 2015, 00:26

Bij 65 km/uur loop je het risico op een bekeuring van 120 Euro.
Bij 50 km/uur is de kans op een bekeuring zeer gering.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3105
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jul 2015, 04:18

loe schreef:ik ben vandaag de hele dag aant vylen geweest,resulaat, zeer bevredigend van 41 km naar 51km,yeehaaa,ik had al een oproepje gedaan voor een 12mm , maar dat is niet meer nodig ,dit is hard zat ,wat heb ik gedaan ,hogedrukkop gemaakt,uitlaatpoort iets omhoog gevyld halfrond.inlaatpoort goed haaks gevyld,vooral in de hoeken.het spruitstuk en pakking goed op de cilinder laten aan laten sluiten,alle dikke gietranden en bobbels weg vylen . by my kneep de pakking de inlaatpoort,dusss,spruitstuk mooi flowen (al die rare hoekige randen weghalen)1 mm van de onderkant van de zuiger afgevyld, by het inlaat poortje,kyken of alle poorten goed open staan in onderste dode punt ,anders een dikkere of dunnere pakking monteren,aan de spoelpoorten heb ik niks gedaan,aan de zuiger wangen heb ik ook niks weggehaald word je zuiger allen maar zwakker van ,no moby,s were harmed or injured in any way during this proces,

En hoe is het acceleratievermogen na je aanpassingen, ik vermoed iets minder ?

GROENEKAN
Berichten: 3105
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jul 2015, 04:33

Op de rollerbank 65 km is de boete E 60.00 - 7 km meetcorrectie. Vaak na bekeuring naar rollerbank voor bepalen constructiesnelheid.

Tot daar aan toe, maar bromfiets mag niet meer rijden, WOK (wachten op keuring) melding.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Harrie » 31 jul 2015, 10:12

En die keuring kost natuurlijk ook weer dik geld?
Ik denk dat Loe een goede keuze heeft gemaakt.
Harrie

GROENEKAN
Berichten: 3105
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 31 jul 2015, 10:15

[quote="Harrie"]En die keuring kost natuurlijk ook weer dik geld?
Ik denk dat Loe een goede keuze heeft gemaakt.
Harrie[/quote

Klopt, Harrie

australman
Berichten: 867
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door australman » 31 jul 2015, 12:06

En hoe zou het kostenplaatje er uit zien als je met de opgevoerde Moby veroorzaker bent van een ernstig ongeval?
Daarom lijkt mij 50 km mooi zat.

Hans

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Polle » 31 jul 2015, 12:28

Vroeger reden jullie toch ook veel te hard met de brommers.
Een beetje uitdaging mag toch en houd je jong

Gr Polle

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 31 jul 2015, 21:49

van 51km naar 56km,ik heb vandaag een standaart 8.7 gurtner opgeboord naar 10 mm,ik had er nog een extra liggen,dus ik dacht gewoon proberen,was zo gebeurd op de kolomboor,en wat dacht je yehaa,5 km harder ,en zeker meer trekkacht .maar helaas hy begon te pingelen as een gek ,dus heb ik de hogedrukkop eraf gehaald en de standaard kop erop gezet ,toen was alles weer ok,heeft me 3 km gekost,dus nu terug naar 53 km.dit is hard zat voor my,hy trekt een echt een stuk beter op als voorheen en heeft veel meer kracht over het hele toeren gebied dat was ook de reden dat ik aant opvoeren ben gegaan 41 km is wel erg langzaam en hy trok zo langzaam op t leek wel of ik er een caravan achter had hangen,en met een beetje tegenwind viel die terug naar 30, 35 km,tot zover myn opvoeravontuur,heb vanavond een proefrit gemaakt van 20 kms,samen met een zundapp ryder ,daar kon ik redelyk goed met meekomen ,kreeg ik zelfs een complimentje van, dussssss,helemaal in me nopjes,met me mobyletje,

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 5444
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 31 jul 2015, 22:46

Een Gurtner opboren? Ik ben geen carb specialist maar dit is volgens mij niet slim. Die Gurtner carbs heb praktisch geen afstelmogelijkheden. Ze zijn dan ook door de fabriek afgesteld. Ga je daar aan rotzooien (opboren, etc) dan verpest je het hele ding. Je mengsel wordt minder gunstig. Daar komt het pingelen door.

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 31 jul 2015, 23:41

zou kunnen,maar met standaardkop pingeld hy niet,en ryd de moby superrrrr

GROENEKAN
Berichten: 3105
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 01 aug 2015, 06:35

Toch vermoed ik dat dat je van een opgeboorde Gurtner geen plezier zult beleven. Heb te vaak gehoord dat het motortje niet echt goed liep na de ingreep. Gr. Joop

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 01 aug 2015, 19:51

ja hy pingelpangelt me wat teveel ik ga een oproepje doen voor een 10 mm

loe
Berichten: 1968
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 01 aug 2015, 22:10

blyft raar dattie pingeld,ontsteking staat goed,originele kop erop bougie mooi koffiekleur,iets te donker zelfs ,hoop dattie met een originele wel mooi loopt

Plaats reactie