Opvoeren AV7

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 14 aug 2020, 19:06

Dat hoeft niet. Mogelijk is het mengsel sowieso niet homogeen in de verbrandingskamer. Het is en blijft 2-takt.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 14 aug 2020, 22:52

FB_IMG_1597438167473.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 21 okt 2020, 17:34

MobyJoost schreef:
05 mei 2015, 21:32
Veel mensen willen wel wat meer pit in hun Mobylette. Een beetje handige jongen kan wel wat bereiken. Hier twee Franse documentjes, die je op weg kunnen helpen. Zelf even vertalen.
Afbeelding
Afbeelding
Heeft iemand deze afbeeldingen nog?

Ik kan ze niet zien

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 21 okt 2020, 17:39

Motobecanecylinderport.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 21 okt 2020, 17:48

Ech is uitlaat poort.
Ad is inlaat poort.

Ik zou heel voorzichtig zyn met het omhoog vylen van de uitlaatpoort.
Je gaat namely trekkracht inleveren. En dat is niet wat je wil by een mobyletje.dat moet je weer compenseren met een hoge druk kop of zo iets
De maximum toerental kan wel weer omhoog gaan.
Maar die haal je toch vaak niet.
Behalve als je gaat supertunen en opvoeren op maximum snelheid
De inlaat naar onderen vylen is minder risico vol.
Beter vyl je een half maantje uit je zuiger.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2020, 18:42

Afbeelding
Afbeelding

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 21 okt 2020, 19:14

MobyJoost schreef:
21 okt 2020, 18:42
Afbeelding
Afbeelding
Ah Bedankt. Ik ga er eens rustig naar kijken. Misschien dat ik eerst eens de 66cc van born2brom ga proberen.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 21 okt 2020, 19:42

Dat is een stuk makkelyker.
En ga je ook meer van merken,dan met dat beetje vijlen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2020, 19:54

Dat is wel zo, maar het is wel een uitdaging, het zelf te doen, met een cylinder, die je níet hoeft op te hogen, om hem goed werkend te krijgen. En je hoeft niet te gokken, met deze aanwijzingen.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 21 okt 2020, 20:26

Cilinder ophogen? Ik ben vrij nieuw in deze techniek. Moet ik bij een 66cc de cilinder ophogen of bedoel je dat dat bij het opvijlen juist moet?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 okt 2020, 23:10

Nee. Alle Airsal cylinders, die ik heb gemonteerd, hadden rond 1,4 mm extra voetpakking nodig, om de poortuitlijning met de zuigerkroon bij onderst dode punt juist te krijgen. Doe je dat niet, is de omkeerspoeling naar de gallemiezen. Dodelijk voor de efficientie van de motor. veroorzaakt niet alleen vermogensverlies, maar ook aanmerkelijk meer half- en onverbrande brandstof door de uitlaat.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2020, 00:53

Bescheidenheid siert de Joost. Een aantal van zijn adviezen hebben we toegepast op mijn laatste project de AV 46.
Voetpakking van 1,5mm aluminium om de cilinder iets omhoog te brengen gefabriceerd met de elektrische figuurzaagmachine van Paul MZ. 66cc Airsal cilinder, 16mm Del'Orto carburateur, 16mm spruitstuk van Malossi, snelgashandvat omdat een standaard gashandvat de kabel niet ver genoeg uit de Del'Orto trekt ook niet nadat deze tot het uiterste is uitgevijld. Voortandwiel 11mm, achtertandwiel 44t boring 81mm. Een 54t boring 94mm past niet op een 70mm remnaaf. Om de trekkracht te verbeteren een variateur gemonteerd. De eerste afstandsrit was de Giethoornrit en daar reed de AV 46 (eigenlijk nu een AV49) als de brandweer (en brult net zo hard} Werkelijke topsnelheid is eigenlijk nog niet bekend en het verbruik ook nog niet. De komende winter wordt dit project verder gefinetuned.

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 22 okt 2020, 09:59

Mooi werk hoor!
Ik heb nu het idee om hem eerst weer netjes te krijgen met alle materialen die ik heb en alles gewoon 50cc houden. Hij loopt nu 37 en ik vind dat hij in zijn originele staat harder zou moeten lopen. Dus er is winst te behalen op plekken die ik nog moet ontdekken.

Daarna eens kijken wat leuke aanpassingen zijn.

- andere carb
- 66cc blokje
- 50cc blokje porten

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 22 okt 2020, 10:19

Hans10 schreef:
22 okt 2020, 00:53
Voetpakking van 1,5mm aluminium om de cilinder iets omhoog te brengen gefabriceerd met de elektrische figuurzaagmachine van Paul MZ. 66cc Airsal cilinder,
Hans, nog een paar vraagjes betreffende het ophogen van de cilinder.
Heb je voor de 1,5 mm speciale alu plaat of ge woon standaard. Krijg je dit dicht of doe je er dan nog pakking materiaal tussen? Vloeibaar/papier.
Wat doe je aan de bovenkant van de cilinder, draai je deze af? Span je de cilinder dan op met binnen klauwen of heb je een hulpstuk waar je hem mee opspant? Zijn er nog andere dingen waar je rekening mee moet houden?

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 22 okt 2020, 11:17

Welke maat carbu zit er onder nu Renato.
Met een 10 mm loopt een standaard cilinder al minimaal 45 /50 km.
Met een grotere cilinder ben je sneller by het gewenste resultaat meer trekkracht en snelheid.
Een mobylette cilinder poorten of tunen moet je mee oppassen.
Want voor je het weet is het een traag wegrydende slak.
Ik zou zeker niet aan de hoogte van de uitlaatpoort vylen. Dan ben je je trekkracht kwyt.
Voordat je begint. Eerst vele filmpjes kyken en tunings boeken lezen.
Het is nog veel belangryker by dit tamme brommertje. Om alle fouten eruit te halen.
Zoals niet goed matchende in en uitlaten.
Pakkingen die de Spoelpoorten blokkeren.
Een zuiger die op het onderste dode punt de poorten blokkeert.
Noem maar op.
37 km. Daar kan makkelyk 10 km by op.
Maar je moet alles nakyken.
Onstekingstydstip.
Uitlaat en uitlaatpoort netjes schoon.
niet goed matchende inlaatpakking en inlaatspruitstuk.
Dan moet je ook overal de vieze flow verstorende gietranden weghalen.
Cilinderkop af vlakken en er een squish band in maken.
Genoeg leuke klusjes voor de donkere corona wintermaanden.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2020, 11:29

Lolle, Ik heb gewoon standaard aluminium plaat gekocht 20x30cm daar haal je 6 voetpakkingen uit.
Op het carter eerst de aluminium voetpakking en daar bovenop een standaard papieren voetpakking.(die zijn maar 1 mm dik) Telkens een vette olievinger er overheen is voldoende. Aan de cilinder en zuiger niets meer gedaan gewoon er op geschoven. Gek genoeg kon ik van Airsal geen passende cilinderkop vinden. Daarom een standaard kop, met de lage ophanging, laten uitfresen van 39 naar 45 mm waardoor de zuiger niet tegen de kop slaat. Deze standaard koppen hebben al 2 verdikkingen aan de binenzijde waardoor het eigenlijk hoge druk koppen zijn.
Merkte dat het bestellen en laten verzenden door VSX in Frankrijk steeds makkelijker gaat. het is nu een samenwerking tussen Chronopost en DPD. Zondagmiddag besteld en woensdagmiddag binnen. Verzendkosten incl. T&T € 9,99.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2020, 11:34

:? Foutje de papieren pakking is maar 0,1 mm. Als je een 16mm carbu monteert dan moet je een Malossi spruitstuk van 15,5 mm gebruiken en ff nadremelen

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 22 okt 2020, 11:48

Hans10 schreef:
22 okt 2020, 11:34
:? Foutje de papieren pakking is maar 0,1 mm. Als je een 16mm carbu monteert dan moet je een Malossi spruitstuk van 15,5 mm gebruiken en ff nadremelen
En die 1,5 mm laat je die aan de bovenzijde gewoon zitten? Of draai je de cilinder nog af?

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 22 okt 2020, 11:53

loe schreef:
22 okt 2020, 11:17
...
Welke maat carbu zit er onder nu Renato.
Met een 10 mm loopt een standaard cilinder al minimaal 45 /50 km.
...
Ik heb nu een Gurtner AR2 12 op zitten. (die lekt volgens mij)
Hopelijk heb ik komend weekend wat tijd om alles even na te kijken.

Die gietranden in het zwarte bakje kan ik inderdaad wel wegvijlen. Maar als ik mij niet vergis is dit dus een 12mm. Heeft een andere carb voorkeur volgens jou? Ik ben wat dat betreft echt nog helemaal nieuw in dit spul. Ik ben best bereid spullen nieuw te kopen, maar het moet wel zin hebben.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2020, 11:57

Bij de 66cc de cilinder aan de bovenzijde niet afgevlakt. Bij de 50cc Airsal cilinder op mijn AV 48 wel maar daar zit weer een standaard kop op dus niet gerommeld aan de squisebands.

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 okt 2020, 12:05

Zoals Lou al zy alle pakkingen nalopen, ontsteking goed afstellen , frisse bougie dr in, uitlaat ontkolen.
Behalve de 12 mm Gurner toch ook wel een 13 mm spruitstuk gemonteerd?
Mijn en ook ander EEG's rijden uitstekend met een 12 mm, 55 echte Km's. Maar de mening zyn verdeeld :shock:

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 22 okt 2020, 12:30

Als jy een ori 12 mm hebt dan zou ik daar zuinig op zyn. En die ook gebruiken.
Zit Waarschynlyk op de slurf spruitstuk gemonteerd. Daar is niks mis mee. Sterker nog. Het is perfect voor wat meer trekkracht onderin.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 22 okt 2020, 12:32

De brommer van jou hans 10 loopt inderdaad prima..niks mis mee.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 22 okt 2020, 15:13

renato schreef:
22 okt 2020, 09:59
Hij loopt nu 37 en ik vind dat hij in zijn originele staat harder zou moeten lopen.
Zo zie je maar weer dat de meesten mensen die op dit forum beginnen over opvoeren een slecht lopend blok/bromfiets hebben :P 37km/h is niet al te best nee :P Altijd eerst alles helemaal netjes maken en er het maximale uit persen zonder serieuze modificaties. Daarna bepalen of je nog sneller wilt. Zo te lezen is dat ook wat je van plan bent :thumbup:

renato
Berichten: 87
Lid geworden op: 07 nov 2018, 12:17
Woonplaats: Ede

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door renato » 22 okt 2020, 15:58

Dat leek mij ook de juiste volgorde. Eerst een goede basis creëeren.

Plaats reactie