Opvoeren AV7

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 19 aug 2021, 22:55

Dat spoelen was idd een goed idee. kwam toch nog wel wat viezigheid uit het carter.

Nu de volgende stap. Het Spruitstuk

Het spruitstuk voor de 14 mm carb heeft een uitlaat kant die 21 mm breed is. De inlaat van de cilinder is 27 mm breed. Aan beide kanten is het verschil 3 mm. Is het zinvol om het spruitstuk uit te vijlen? de hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de doorsnede van het spruitstuk, ik vraag mij dus af wat het doel is van de grote inlaatpoort.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 1987
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 20 aug 2021, 11:14

Mijn boeren verstand zegt dat het wel zin heeft. Als vlakken mooi op elkaar aansluiten geeft dat een betere flow. En de oppervlakte van de wanden wordt vergroot, als je die dan ook nog eens mooi glad maakt geeft dat een positief effect. Zeker voor je eigen gevoel.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 aug 2021, 11:53

Die grote inlaatpoort is voor mensen, die een nog veel grotere carburateur willen gebruiken.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 20 aug 2021, 15:39

Het spruitstuk wat bij vijlen zodat de overgang gelijk is.
Probeer dode ruimte waar wervelingen zijn te voorkomen.

Alles wat vanaf de carb komt juist niet glad maken maar licht ruw.
Alles aan de inlaat kant van de carb wel polijsten.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door ruudk » 20 aug 2021, 20:09

Dat heb ik ook eens gelezen, Loe, dat het spruitstuk van binnen juist wat ruw moet zijn.
Ben benieuwd wat daar de reden voor is.
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 20 aug 2021, 20:50

Het schijnt dat daardoor werfeling ontstaat en daardoor de lucht en benzine beter mengen en dat er dan kleinere druppeltjes ontstaan, dus dichte mist ipv motregen.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Marco » 20 aug 2021, 22:57

Iets ruw is idd beter als spiegelglad

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Marco » 20 aug 2021, 23:07

Voor iedereen die geïnteresseerd is in tuning van 2 takt moet dit eens door lezen : http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 aug 2021, 23:10

Ook belangrijk; meet de opening aan de buitenkant van het spruitstuk en dan aan de binnenkant. Naar binnen toe worden ze meestal kleiner. geen idee waarom, maar het is een restrictie. Dus een aantal uurtjes vijlen en schuren en polijsten helpt, Heb je weer wat te doen.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Marco » 20 aug 2021, 23:21

Ik zou gewoon de pakking pas snijden op de cilinder en dan als mal gebruiken om het spruitstuk bij te werken zodat je een nette overgang krijgt

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 20 aug 2021, 23:48

Yep, dan heb je pasvorm op het pasvlak. Heel belangrijk! Maar als de ingang van je spruitstuk verloopt van1 4mm naar 12mm, schiet je niet veel op.

Gebruikersavatar
Marco
Berichten: 563
Lid geworden op: 31 dec 2010, 20:46
Woonplaats: Middle of nowhere

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Marco » 20 aug 2021, 23:53

Zo te zien is het spruitstuk erg kort dus er zal echt geen 2mm verschil in diameter zitten. Maar meten is weten

Voor een zuigergestuurde motor is een langer spruitstuk trouwens iets beter om het terug geblazen mengsel als een soort buffer op te vangen.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 21 aug 2021, 00:19

En dat meten heb ik al gedaan. Die spruitstukken gaan echt van acceptabel naar belachelijk klein. En dat geldt ook voor de meeste spruitstukken, voor de Dell'Orto SHA 15.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door AGB » 21 aug 2021, 08:40

Op de jawa motor model 640 zat een spruitstuk pakking met een doorlaat in de pakking die kleiner was dan de doorlaat in het spruitstuk,
En de motor liep er goed op , maakte je die doorgang gelijk met het spruitstuk dat maakte dan geen verschil en in sommige gevallen liep hij slechter,
Ook was de inlaat van de cilinder van fabriek uit ruw af gewerkt ,sommige rijders gingen dat glad maken daar werd het niet beter op, schijnt dat dus de wat ruwheid op bepaalde Plaats goed is

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door dirkvr » 22 aug 2021, 14:30

MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 22:21
Dirk, als je de cylinder en zuiger monteerd, kan je bij ODP (onderste dode punt) zien, hoever de zuiger boven de uitlaatpoort bodem uitsteekt. Dit moet je compenseren via de pakking tussen carter en cylinder.
Nog niet aan mijn Airsal kunnen beginnen, maar wel mijn 50V van nieuwe cilinder, lagers en keerringen voorzien. Goedkoop setje bij Born2Brom gehaald, geen Airsal. En ik dacht, meten = weten.
Als ik de zuiger op ODP zet, moet ik maar liefst 2mm ophogen... Dit gemeten vanop de papieren pakking op het carter tot onderkant cilinder om uitlaat en spoelpoorten goed open te krijgen met voelermaatjes meten.
Mijn papieren pakkingen zijn 0,3mm. Ik moet dus een alu pakking van 1,7mm laten maken, en dan van de bovenkant van de cilinder 2mm laten afdraaien. Dan plaats ik papier op carter, dan alu, en dan nog 1 papier. Doe ik het zo juist?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 22 aug 2021, 14:54

Ik zou in dit geval 1,5 alu nemen en 2x 0,25 papier. Deze pakkingen maak ik zelf omdat koop prut is. Omdatje zuigertegen de kop tikt moet je er geen 1,5 afhalen maar iets minder. Misschien vooraf bepalen hoeveel je moet ophogen/afdraaien ivm aanlopen.
Ik heb de cilinder in de 4klauw opgespannen ivm hem goed en veilig te klemmen.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 22 aug 2021, 21:18

Als je de zuiger op de hoogste punt zet, komt die dan boven de cilinder uit, of netjes tot de rand?

Hans10
Berichten: 825
Lid geworden op: 03 aug 2015, 13:55
Woonplaats: Gorinchem

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Hans10 » 22 aug 2021, 23:09

De diameter van de kuil in de kop moet ook vergroot worden. Standaard is die 39 mm. voor een 66cc 45mm en voor een 72cc 47mm.

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door dirkvr » 23 aug 2021, 08:58

loe schreef:
22 aug 2021, 21:18
Als je de zuiger op de hoogste punt zet, komt die dan boven de cilinder uit, of netjes tot de rand?
Ik ga eerst zorgen dat ik de juiste pakkingen onder de cilinder heb. Daarna ga ik aan de bovenkant ook meten. Wat houden jullie als squish aan? Of is dat bij niet hogedrukkopjes niet zo belangrijk?

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door dirkvr » 23 aug 2021, 09:02

Lolle schreef:
22 aug 2021, 14:54
Ik zou in dit geval 1,5 alu nemen en 2x 0,25 papier. Deze pakkingen maak ik zelf omdat koop prut is. Omdatje zuigertegen de kop tikt moet je er geen 1,5 afhalen maar iets minder. Misschien vooraf bepalen hoeveel je moet ophogen/afdraaien ivm aanlopen.
Ik heb de cilinder in de 4klauw opgespannen ivm hem goed en veilig te klemmen.
Hey Lolle,
Goede tip. Zijn de standaard pakkingen echt zo slecht? Ik heb er al een 10-tal AV7 's mee gedaan... Jullie advies is kwalitatief pakkingspapier kopen, en dan zelf knippen?
Maak jij die alu pakkingen zelf? Ik kan wel sleutelen, maar ik heb geen machines om zoiets te kunnen maken. Of is dat ook gewoon ergens te koop?

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3889
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Lolle » 23 aug 2021, 09:48

Dirk, de papier kwaliteit zal w goed zijn maar ik ervaar steeds vaker dat de spoelpoorten er niet lekker in zitten en de cilinderboutgaten ook niet. Papierpakkingen snijd ik met een chirurgenmesje op een stuk linoleum. Buitenrand gewoon met schaar eb boutgaten met een doorslagje 7.
De aluminium pakking zaag ik met een ordinaire figuurzaak. De bouwmarkt heeft ook geschikte zaagjes hier voor.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door AGB » 23 aug 2021, 11:00

Wat ik van een Duitser hoorde was de pakking boer op de motorbeurs in Hardenberg is dat pakking papier uit kan drogen / verouderen hij raade aan om het in plastic en luchtdicht te bewaren,,
Wat er van waar is weet ik niet, zou dus al mijn moby pakking na jaren kapot zijn?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4567
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 17 sep 2021, 02:03

In plastiek en luchtdicht bewaren lijkt me overbodig. Uitgedroogde, papieren pakkingen zijn juist prima. Ik monteer ze altijd met olie op de pasvlakken én de pakkingen, zodat ze, als alles is gemonteerd, nog opzwellen en alle kleine krasjes opvullen.

Pollege
Berichten: 474
Lid geworden op: 08 jun 2020, 05:23
Woonplaats: Geel

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Pollege » 17 sep 2021, 07:16

Het probleem is dat ze niet mooi aansluiten op de openingen doordat het geen originele zijn.
Ik gebruik nog steeds originele pakkingen van motobecane en deze passen perfect en heb ervaring als ze niet origineel zijn dat ze inderdaad niet mooi de openingen volgen van het carter.
Als ik op een beurs originele pakjes zie liggen koop ik ze meteen.

Gr Polle

dirkvr
Berichten: 119
Lid geworden op: 07 jun 2021, 16:07
Woonplaats: Hechtel België

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door dirkvr » 28 dec 2021, 10:16

dirkvr schreef:
22 aug 2021, 14:30
MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 22:21
Dirk, als je de cylinder en zuiger monteerd, kan je bij ODP (onderste dode punt) zien, hoever de zuiger boven de uitlaatpoort bodem uitsteekt. Dit moet je compenseren via de pakking tussen carter en cylinder.
Nog niet aan mijn Airsal kunnen beginnen, maar wel mijn 50V van nieuwe cilinder, lagers en keerringen voorzien. Goedkoop setje bij Born2Brom gehaald, geen Airsal. En ik dacht, meten = weten.
Als ik de zuiger op ODP zet, moet ik maar liefst 2mm ophogen... Dit gemeten vanop de papieren pakking op het carter tot onderkant cilinder om uitlaat en spoelpoorten goed open te krijgen met voelermaatjes meten.
Mijn papieren pakkingen zijn 0,3mm. Ik moet dus een alu pakking van 1,7mm laten maken, en dan van de bovenkant van de cilinder 2mm laten afdraaien. Dan plaats ik papier op carter, dan alu, en dan nog 1 papier. Doe ik het zo juist?
Onlangs een AV89 gekocht. Alles origineel aan het motorblok. Cilinder en zuiger nog in zeer goede staat, maar ook hier op een volledig standaard blok steekt de zuiger op het ODP nog ca 2mm hoger dan de transfer en uitlaatpoort... Het is niet het eerste originele blok dat ik zo zie. Motobecane monteerde ze destijds dus ook zo. Heeft het echt zin om dat verschil weg te werken? Want dat zijn toch ingrijpende werkzaamheden. Ophogen is opnieuw afdraaien van cilinder en cilinderkop om geen compressieverlies te hebben.

Plaats reactie