Opvoeren AV7

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door mobylettje » 02 aug 2015, 11:49

Hier staan de snelheden en bijbehorende consequenties / "prijzen" voor te hard rijden.
http://www.scooternews.nl/scooter-boete ... k-o-meter/

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 02 aug 2015, 13:49

ja jongens dat weet ik wel ,bekeuringen en zo,maar als je goed heb gelezen weet je dat t my niet om de max snelhyd gaat,deze trage slak t moest alleeen wat vlotter ryden,en ik dacht dat er wel mensen waren die nieuwschierig waren naar wat er gebeurd als je dit of dat doet,aangezien de levendige discussies over dit onderwerp,maar goed wat heb ik nu weer gedaan,mn opgeboorde 10 mm heb ik t inlaatspruitstukje ff met de dremel bewerkt er zit nl een randje van 1 mm rondom,dit heb ik mooi rond naar buiten gedremeld een soort race kelkje zeg maar en daarna helemaal blinkend opgepoetst hierdoor kan de lucht nog iets makkelyker naar binnen .je merkt hier byna niks van dan moettie echt op de rollerbank,maar het bougietje kreeg een iets lichtere kleur ,van pure chocoladekleur naar melkchokoladekleur,dus toch wel verschil,de kleur moet nog iets lichter,weet ik wel dat komt later wel met een ander sproeijertje,tot zo ver myn opvoer avontuur.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 10:29

zoooo ,ik heb weer aan het tunen geweest met de moby,wat hebbik nu weer gedaan,het onstekingsvliegwiel aangepakt,deze is 50 gram lichter gemaakt,dit heb ik gedaan om het wegryden iets vlotter te laten verlopen en het heeft pima uitgepakt,de moby is iets levendiger ,en loopt ook nog iets mooier stationair,bykomend nadeel ,voor anderen misschien een voordeel.hy gaat ook nog eens 2 km harder,

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2015, 10:32

Hoe heb je die lichter gemaakt. En volgens welke redenering kan dit meer vermogen opleveren ? Heb deze mogelijkheid nog nooit gelezen of gehoord. Gr. Joop

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 07 aug 2015, 10:36

Ja, nu lees ik toch het e.e.a. op internet, nooit geweten, interessant.

http://www.brommerforum.nl/profile/voertuig/10606

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 10:56

ik heb m lichter gemaakt met een flex,met draaiende motor,ik heb nl geen draaibank,daarna de dremel ertegen aan en de boel is weer mooi glad ,steeds em ff wegen tussendoor ,je ken t niet te gek maken anders klaptie uit mekaar tydens t ryden

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 11:04

by de viegwielen onderling is ook al wat winst te hale merkte ik,ik heb nl 1 reserveblok,de ene vliegwiel is 28 gram lichter als de andere,nou denk ik dat je van 28 gram niks merkt ,maar toch wel interessant om te weten ,als je het ook gaat proberen pak je gelyk de lichtste,ja toch,by autos en motoren doen ze dit al jaren ook de zuigers en dryfstangen lichter maken

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 11:35

opboren van 8,7 naar 10 mm is absoluut geen probleem,het pingelen was te wyten aan een slechte bougie,niet aan de opgeboorde carbu

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2015, 17:14

Ik zie nergens staan dat het afdraaien van een vliegwiel meer vermogen geeft. Lijkt mij een broodje aap verhaal. Vanuit de theorie kan ik dit ook niet verklaren. Je motor levert namelijk echt niet meer vermogen met een lichter vliegwiel. Onzin dus.

Wat doet het wel?
- Betere gasreactie
- Betere acceleratie
- Meer problemen met stationair draaien. Mogelijk moet je de motor iets sneller stationair laten lopen.

Ik heb dit concept ooit tot het extreme uitgevoerd. Geen vliegwiel :twisted: De gasreactie was wel absurd te noemen :lol: Maar het ding loopt niet voor niets in dit filmpje best vlot stationair.
https://www.youtube.com/watch?v=_uSmPeQuvBI

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 18:03

ik heb ook nooit beweerd dat hy meer vermogen kreeg,maarwel dat hy beter accelereerd,klopt wat jy zegt zonder ,of met een te licht gemaakte poelie,iszie zn momentum kwyt en wil hy afslaan,maar hy kan acceleren as een gek,daar was t my ook om te doen beter wegtrekken.leuk filmpje trouwens,heb je ook gereden met deze opstelling?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 07 aug 2015, 20:24

Ah oké :P Verkeerd geïnterpreteerd van mij ;) Sorry.

Ja ik heb er ook mee gereden, maar dat was niet zo spannend. Het klonk eigenlijk heel verschrikkelijk :lol: Krijg je er van als je geen timing meer gebruikt :P
The external ignition system runs on a 12V battery and consumes about 10W. It creates about 10 000 HV arcs per second with a length of 3cm. There is no ignition timing. Just a lot of arcs (The same thing can be achieved with a glowing plug in the combustion chamber). The normal top speed of this engine is 45 km/h. This ignition system reduces the top speed to 30 km/h. This will be enough to get to your destination. After that, it is better to repair your engine as soon as possible.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 07 aug 2015, 23:04

ah ja snap ik ,jammer dat dat niet gelukt is,ik ben ook gek op dat soort proefjes

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2015, 09:03

Met een andere setup is het wel gelukt. Alleen ik kan me nier herinneren dat ik toen zonder vliegwiel rond reed... Kennelijk was dat niet interessant en heb ik het vliegwiel er gewoon opgelaten. Omdat een mobylette geen versnellingen heeft neemt het toerental sowieso maar heel langzaam toe. Dus voor je acceleratie zal het allemaal niet zo veel uitmaken. Het is slechts de gasreactie bij stilstand en dus het wegrijden dat iets vlotter gaat.

Dit was trouwens de setup. Die was bedoeld om tijdens het rijden het ontstekingstijdstip te variëren. Vond ik toen wel een leuk onderzoekje. De elektronica werd gevoed door 2 accu's.
Afbeelding

Afbeelding

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 08 aug 2015, 11:38

wow gaaf zeg,mooie opstelling.dit is kwa electronica te hoog gegrepen voor my,ik ben al bly als ik een lamp ken vervangen en het ook nog doet daarna,hahaa,jy bent een echte electronica wizkid,leuk

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 08 aug 2015, 20:01

Haha :P Zo best was de opstelling anders ook weer niet. Ik kon er 10 minuten mee rijden, dan werd de bobine te warm. Destijds wist ik niet hoe ik dat op moet lossen. Als ik de schakeling nu zou moeten bouwen wordt hij heel wat beter.

Electronica wizkid? Ik heb wel geteld nul komma niks opleiding qua elektronica gehad :lol: Enkel de havo. Dus ik ken de stroomwetten :P Deze schakelingetjes zijn erg eenvoudig ;) Je moet alleen wel een oscilloscoop hebben om ze te kunnen testen :P Die heb ik ooit kado gekregen. Wat heb ik daar al een plezier van gehad! :D

Mijn elektronica kennis is een beetje zelfstudie geweest. Nadat ik een plasma speaker op internet had gezien, moest ik er wel eentje gaan bouwen. Dat heb ik dan ook gedaan. De kennis die ik hiervoor heb moeten vergaren gebruik ik nu voor van alles en nog wat projectjes :D
De plasma tweeter is nog steeds op eenzame hoogte mijn meest bizarre thuis projectje ooit :mrgreen:
(het geluid in dit filmpje komt uit de lichtboog)
https://www.youtube.com/watch?v=Ox9d7JLDiHI

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 08 sep 2015, 12:08

alle kleine beetjes helpen,laatst de uitlaat verwyderd en aan een nadere inspectie onderworpen,alles zag er nog mooi uit geen overmatige koolaanslag ,wat me wel opviel was omdat de uitlaat in de cilinder word geschroefd ,er een vernauwing ontstaat door de uitlaatpakking en de rand van de uitlaatbocht,die rand is wel zeker 1mm dik ,oplossing ,de dremel tevoorschyn gehaald en de rand in de uilaat mooi vloeiend uitgeslepen,niet veel werk voor een mooiere flow voor de uitlaatgassen,ennn, wat denk je ?toch ietsje lekkerder optrekken,had er zelf niet veel van verwacht,maar t was toch weer een verbetering,geinig voor weinig ;)

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 24 okt 2015, 21:26

rydt weer wat beter,namelyk als je de bougie vastdraait,heb je geen controle over waar de bougie electrode heen wyst,maakt voor een centrische geplaatste bougie niks uit of die naar voor of achter zit,maar wat ist geval ,die rare kopjes van ons,zit de bougie wat naar achter,en valt ook nog eens ineen kuiltje met aan de achterkant een verhoging,ik weet niet waarom voor dit ontwerp is gekozen,misschien dat iem er iets meer van weet ,maar ik vind het maar niks.dus ik had verzonnen om myn pakkingring van de bougie af te slopen en er een losse koperen ring er weer op te zetten en daarna gekeken hoe de electrode zat .naar de zykant,dus.na wat afslypwerk van de koperen ring,[ schuurpapier op een stukje glas en dan maar draaien,,,,,,,]paar x opgemeten tot die electrode recht naar achteren wees en de open kant naar voren,ik vond t wel wat verschil maken ,iets sneller optrekken en 1 kmetje harder.zal ook wel een beetje komen doordat de bougie iets dieper in de kop zit,en ietsepietsie meer compressie heeft,maak my niks uit hoe of wat,maar ik kyk vanaf nu dus al myn nieuwe bougies na .electrode naar achter is harder naar voren , :D

pille
Berichten: 213
Lid geworden op: 04 sep 2013, 17:01
Locatie: brugge

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door pille » 25 okt 2015, 12:06

loe schreef:rydt weer wat beter,namelyk als je de bougie vastdraait,heb je geen controle over waar de bougie electrode heen wyst,maakt voor een centrische geplaatste bougie niks uit of die naar voor of achter zit,maar wat ist geval ,die rare kopjes van ons,zit de bougie wat naar achter,en valt ook nog eens ineen kuiltje met aan de achterkant een verhoging,ik weet niet waarom voor dit ontwerp is gekozen,misschien dat iem er iets meer van weet ,maar ik vind het maar niks.dus ik had verzonnen om myn pakkingring van de bougie af te slopen en er een losse koperen ring er weer op te zetten en daarna gekeken hoe de electrode zat .naar de zykant,dus.na wat afslypwerk van de koperen ring,[ schuurpapier op een stukje glas en dan maar draaien,,,,,,,]paar x opgemeten tot die electrode recht naar achteren wees en de open kant naar voren,ik vond t wel wat verschil maken ,iets sneller optrekken en 1 kmetje harder.zal ook wel een beetje komen doordat de bougie iets dieper in de kop zit,en ietsepietsie meer compressie heeft,maak my niks uit hoe of wat,maar ik kyk vanaf nu dus al myn nieuwe bougies na .electrode naar achter is harder naar voren , :D
Dat probeer ik ook!!

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 25 okt 2015, 14:52

De centrale electrode kun je niet verplaatsen en waar de massa electrode zit maakt voor vonk enz. m.i. niets uit.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door Franky » 25 okt 2015, 17:50

Theoretisch maakt zal het vast iets uitmaken. Je brandfront moet anders om de massa elektrode heen. Dat is een minder direct route. Kan me overigens niet voorstellen dat je er iets van merkt. Ik denk dat de psychologische factor meer invloed heeft dan dit :mrgreen:

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 25 okt 2015, 20:40

zou best kunnen,maar wat jy zegt klopt wel over dat vlamfront,wattik al zei by een normale centrice kop maakt t niks uit links rechts voor achter,hy zit toch dead centre,maar by moby zittie al naar achter,en als je pech heb monteer je de bougie vlamfront naar achter,tegen die blinde muur aan .dan moet alles eromheen lykt me niet optimaal ,en hy zit ook zo die verstopt in dat kuiltje,door die dunnere koperen ring,komt de bougie iets verder naar binnen ,en krygtie ietsepietstie meer compressie,ik heb natuurlyk geen testbank tot mn beschikking ,maar je kent je moby door en door dus merk je al snel kleine dingetjes op ,en niet te vergeten,hy gaat gewoon 1km harder,maar als t zo minimaal is en een gevoelskwestie is dan is t ook mooi meegenomen toch,als ik denk dattie lekkerder rydt ,dan is dat ook zo ,voor my dan,,misschien dat harrie hier iets meer over kan vertellen,over dat vlamfront bedoel ik dan

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 13 aug 2020, 22:39

Hier moet ik ook wat corrigeren.
Volgens de experts moet de open kant van de bougie naar achteren wyzen.
Dus de aarde strip naar de uitlaat kant.
Dit Voor een vollediger verbranding.
Heb vandaag een testje gedaan.
De aarde draad was Altyd zwart en ik dacht dat ik een kleinere sproeier moest proberen.
Maar nu met de 180 °verdraaien.
Is de aarde draad mooi koffiebruin.
Dus het zal wel een betere verbranding geven.
Merk echter niks in snelheid of wat dan ook.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2400
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door ruudk » 14 aug 2020, 17:55

Maar dat kan ook weer komen omdat met het verdraaien van de bougie deze dieper ligt (of ondieper). Even ervan uitgaande dat je hem dieper hebt gedraaid: de bougie steekt dan dieper in de cilinderkop en krijgt daardoor een heter neusje.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 14 aug 2020, 18:16

Zou je denken ruud.
Maar hy is eerder minder diep de pakking is iets dikker.
De hittegraad van de bougie blyft 't zelfde.
Het moet echt komen omdat dat kleine beetje nu ook verbrand.

Het idee is dat als de opening naar voor staat er niet genoeg tyd is om de achterkant te ontsteken. En er steeds iets onverbrand mengsel meegezogen wordt.
Door de open kant naar achter te plaatsen doet dat kleine beetje ook mee.

Altans dat is de gedachte erachter.
In werkelijkheid gaat 't zo mega snel.
Alleen te meten met een dyno.
Er zyn zelfs Heele duure bougie pakkingen te koop om het spul uit te klokken.
Ik heb 't zelf gemaakt veel leuker. En goedkoop natuurlijk.
Het was niet myn idee dit x. Gewoon op 'n forum gelezen.

loe
Berichten: 2635
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Opvoeren AV7

Ongelezen bericht door loe » 14 aug 2020, 19:04

Het doet in ieder geval iets..
Als de massa draad eerst Altyd zwart was en nu koffie bruin.
Is er verbetering. Toch?

Plaats reactie