Pagina 5 van 8

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 19 aug 2021, 22:55
door Lolle
Dat spoelen was idd een goed idee. kwam toch nog wel wat viezigheid uit het carter.

Nu de volgende stap. Het Spruitstuk

Het spruitstuk voor de 14 mm carb heeft een uitlaat kant die 21 mm breed is. De inlaat van de cilinder is 27 mm breed. Aan beide kanten is het verschil 3 mm. Is het zinvol om het spruitstuk uit te vijlen? de hoeveelheid brandstof wordt bepaald door de doorsnede van het spruitstuk, ik vraag mij dus af wat het doel is van de grote inlaatpoort.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 11:14
door JanmobyEvert
Mijn boeren verstand zegt dat het wel zin heeft. Als vlakken mooi op elkaar aansluiten geeft dat een betere flow. En de oppervlakte van de wanden wordt vergroot, als je die dan ook nog eens mooi glad maakt geeft dat een positief effect. Zeker voor je eigen gevoel.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 11:53
door MobyJoost
Die grote inlaatpoort is voor mensen, die een nog veel grotere carburateur willen gebruiken.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 15:39
door loe
Het spruitstuk wat bij vijlen zodat de overgang gelijk is.
Probeer dode ruimte waar wervelingen zijn te voorkomen.

Alles wat vanaf de carb komt juist niet glad maken maar licht ruw.
Alles aan de inlaat kant van de carb wel polijsten.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 20:09
door ruudk
Dat heb ik ook eens gelezen, Loe, dat het spruitstuk van binnen juist wat ruw moet zijn.
Ben benieuwd wat daar de reden voor is.
Ruud

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 20:50
door Lolle
Het schijnt dat daardoor werfeling ontstaat en daardoor de lucht en benzine beter mengen en dat er dan kleinere druppeltjes ontstaan, dus dichte mist ipv motregen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 22:57
door Marco
Iets ruw is idd beter als spiegelglad

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 23:07
door Marco
Voor iedereen die geïnteresseerd is in tuning van 2 takt moet dit eens door lezen : http://iheartstella.com/resources/manua ... Tuning.pdf

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 23:10
door MobyJoost
Ook belangrijk; meet de opening aan de buitenkant van het spruitstuk en dan aan de binnenkant. Naar binnen toe worden ze meestal kleiner. geen idee waarom, maar het is een restrictie. Dus een aantal uurtjes vijlen en schuren en polijsten helpt, Heb je weer wat te doen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 23:21
door Marco
Ik zou gewoon de pakking pas snijden op de cilinder en dan als mal gebruiken om het spruitstuk bij te werken zodat je een nette overgang krijgt

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 23:48
door MobyJoost
Yep, dan heb je pasvorm op het pasvlak. Heel belangrijk! Maar als de ingang van je spruitstuk verloopt van1 4mm naar 12mm, schiet je niet veel op.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 20 aug 2021, 23:53
door Marco
Zo te zien is het spruitstuk erg kort dus er zal echt geen 2mm verschil in diameter zitten. Maar meten is weten

Voor een zuigergestuurde motor is een langer spruitstuk trouwens iets beter om het terug geblazen mengsel als een soort buffer op te vangen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 21 aug 2021, 00:19
door MobyJoost
En dat meten heb ik al gedaan. Die spruitstukken gaan echt van acceptabel naar belachelijk klein. En dat geldt ook voor de meeste spruitstukken, voor de Dell'Orto SHA 15.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 21 aug 2021, 08:40
door AGB
Op de jawa motor model 640 zat een spruitstuk pakking met een doorlaat in de pakking die kleiner was dan de doorlaat in het spruitstuk,
En de motor liep er goed op , maakte je die doorgang gelijk met het spruitstuk dat maakte dan geen verschil en in sommige gevallen liep hij slechter,
Ook was de inlaat van de cilinder van fabriek uit ruw af gewerkt ,sommige rijders gingen dat glad maken daar werd het niet beter op, schijnt dat dus de wat ruwheid op bepaalde Plaats goed is

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 aug 2021, 14:30
door dirkvr
MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 22:21
Dirk, als je de cylinder en zuiger monteerd, kan je bij ODP (onderste dode punt) zien, hoever de zuiger boven de uitlaatpoort bodem uitsteekt. Dit moet je compenseren via de pakking tussen carter en cylinder.
Nog niet aan mijn Airsal kunnen beginnen, maar wel mijn 50V van nieuwe cilinder, lagers en keerringen voorzien. Goedkoop setje bij Born2Brom gehaald, geen Airsal. En ik dacht, meten = weten.
Als ik de zuiger op ODP zet, moet ik maar liefst 2mm ophogen... Dit gemeten vanop de papieren pakking op het carter tot onderkant cilinder om uitlaat en spoelpoorten goed open te krijgen met voelermaatjes meten.
Mijn papieren pakkingen zijn 0,3mm. Ik moet dus een alu pakking van 1,7mm laten maken, en dan van de bovenkant van de cilinder 2mm laten afdraaien. Dan plaats ik papier op carter, dan alu, en dan nog 1 papier. Doe ik het zo juist?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 aug 2021, 14:54
door Lolle
Ik zou in dit geval 1,5 alu nemen en 2x 0,25 papier. Deze pakkingen maak ik zelf omdat koop prut is. Omdatje zuigertegen de kop tikt moet je er geen 1,5 afhalen maar iets minder. Misschien vooraf bepalen hoeveel je moet ophogen/afdraaien ivm aanlopen.
Ik heb de cilinder in de 4klauw opgespannen ivm hem goed en veilig te klemmen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 aug 2021, 21:18
door loe
Als je de zuiger op de hoogste punt zet, komt die dan boven de cilinder uit, of netjes tot de rand?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 aug 2021, 23:09
door Hans10
De diameter van de kuil in de kop moet ook vergroot worden. Standaard is die 39 mm. voor een 66cc 45mm en voor een 72cc 47mm.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 23 aug 2021, 08:58
door dirkvr
loe schreef:
22 aug 2021, 21:18
Als je de zuiger op de hoogste punt zet, komt die dan boven de cilinder uit, of netjes tot de rand?
Ik ga eerst zorgen dat ik de juiste pakkingen onder de cilinder heb. Daarna ga ik aan de bovenkant ook meten. Wat houden jullie als squish aan? Of is dat bij niet hogedrukkopjes niet zo belangrijk?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 23 aug 2021, 09:02
door dirkvr
Lolle schreef:
22 aug 2021, 14:54
Ik zou in dit geval 1,5 alu nemen en 2x 0,25 papier. Deze pakkingen maak ik zelf omdat koop prut is. Omdatje zuigertegen de kop tikt moet je er geen 1,5 afhalen maar iets minder. Misschien vooraf bepalen hoeveel je moet ophogen/afdraaien ivm aanlopen.
Ik heb de cilinder in de 4klauw opgespannen ivm hem goed en veilig te klemmen.
Hey Lolle,
Goede tip. Zijn de standaard pakkingen echt zo slecht? Ik heb er al een 10-tal AV7 's mee gedaan... Jullie advies is kwalitatief pakkingspapier kopen, en dan zelf knippen?
Maak jij die alu pakkingen zelf? Ik kan wel sleutelen, maar ik heb geen machines om zoiets te kunnen maken. Of is dat ook gewoon ergens te koop?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 23 aug 2021, 09:48
door Lolle
Dirk, de papier kwaliteit zal w goed zijn maar ik ervaar steeds vaker dat de spoelpoorten er niet lekker in zitten en de cilinderboutgaten ook niet. Papierpakkingen snijd ik met een chirurgenmesje op een stuk linoleum. Buitenrand gewoon met schaar eb boutgaten met een doorslagje 7.
De aluminium pakking zaag ik met een ordinaire figuurzaak. De bouwmarkt heeft ook geschikte zaagjes hier voor.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 23 aug 2021, 11:00
door AGB
Wat ik van een Duitser hoorde was de pakking boer op de motorbeurs in Hardenberg is dat pakking papier uit kan drogen / verouderen hij raade aan om het in plastic en luchtdicht te bewaren,,
Wat er van waar is weet ik niet, zou dus al mijn moby pakking na jaren kapot zijn?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 sep 2021, 02:03
door MobyJoost
In plastiek en luchtdicht bewaren lijkt me overbodig. Uitgedroogde, papieren pakkingen zijn juist prima. Ik monteer ze altijd met olie op de pasvlakken én de pakkingen, zodat ze, als alles is gemonteerd, nog opzwellen en alle kleine krasjes opvullen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 sep 2021, 07:16
door Pollege
Het probleem is dat ze niet mooi aansluiten op de openingen doordat het geen originele zijn.
Ik gebruik nog steeds originele pakkingen van motobecane en deze passen perfect en heb ervaring als ze niet origineel zijn dat ze inderdaad niet mooi de openingen volgen van het carter.
Als ik op een beurs originele pakjes zie liggen koop ik ze meteen.

Gr Polle

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 28 dec 2021, 10:16
door dirkvr
dirkvr schreef:
22 aug 2021, 14:30
MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 22:21
Dirk, als je de cylinder en zuiger monteerd, kan je bij ODP (onderste dode punt) zien, hoever de zuiger boven de uitlaatpoort bodem uitsteekt. Dit moet je compenseren via de pakking tussen carter en cylinder.
Nog niet aan mijn Airsal kunnen beginnen, maar wel mijn 50V van nieuwe cilinder, lagers en keerringen voorzien. Goedkoop setje bij Born2Brom gehaald, geen Airsal. En ik dacht, meten = weten.
Als ik de zuiger op ODP zet, moet ik maar liefst 2mm ophogen... Dit gemeten vanop de papieren pakking op het carter tot onderkant cilinder om uitlaat en spoelpoorten goed open te krijgen met voelermaatjes meten.
Mijn papieren pakkingen zijn 0,3mm. Ik moet dus een alu pakking van 1,7mm laten maken, en dan van de bovenkant van de cilinder 2mm laten afdraaien. Dan plaats ik papier op carter, dan alu, en dan nog 1 papier. Doe ik het zo juist?
Onlangs een AV89 gekocht. Alles origineel aan het motorblok. Cilinder en zuiger nog in zeer goede staat, maar ook hier op een volledig standaard blok steekt de zuiger op het ODP nog ca 2mm hoger dan de transfer en uitlaatpoort... Het is niet het eerste originele blok dat ik zo zie. Motobecane monteerde ze destijds dus ook zo. Heeft het echt zin om dat verschil weg te werken? Want dat zijn toch ingrijpende werkzaamheden. Ophogen is opnieuw afdraaien van cilinder en cilinderkop om geen compressieverlies te hebben.