Pagina 4 van 8

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 okt 2020, 16:08
door MobyJoost
Kleine toevoeging aan wat Hans schreef; de aluminium pakking wordt tussen twee papieren pakkingen gesandwiched. Dus eerst papier, dan aluminium, dan nog eens papier. Anders krijg je het niet dicht. En geen bramen aan het aluminium, anders is al het werk voor niets.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 okt 2020, 16:15
door Lolle
Hans10 schreef:
22 okt 2020, 11:57
Bij de 66cc de cilinder aan de bovenzijde niet afgevlakt. Bij de 50cc Airsal cilinder op mijn AV 48 wel maar daar zit weer een standaard kop op dus niet gerommeld aan de squisebands.
Nee het gaat mij niet om op te voeren maar heb een airsal cilinder 50cc gekocht en mij niet gerealiseerd dat de poorten niet juist zouden zitten. Nu zal een voetpakking maken wel lukken maar als die 1,5 mm er boven bij komen gaat dit ten koste van de compressie. Als de cilinder afgedraaid moet worden vroeg ik mij af hoe je die hebt opgespand.
Gr. Lolle

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 okt 2020, 16:23
door MobyJoost
Ik heb mijn 50 cc Airsal, met heel veel meten, met een schuifmaat, op de 4 hoeken, op een metaal bandschuurmachine afgeschuurd (ben, op z'n zachtst gezegd, geen draaibank held) en daarna gevlakt op een dikke glasplaat met waterproof schuurpapier. Is wel een omweg, maar werkte goed.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 22 okt 2020, 17:08
door PantinNL
Hallo Lolle,
Kwestie van een hulpstuk maken. Je hebt 4 gaten van rond 8mm voor de tapeinden en 1 groot gat van de boring.
Op een plaat opspannen en in de vierklauw uitklokken.
Daarna is het een kwestie van snuiven (volgens mijn grote vriend Jacques).
Ik kom er steeds meer achter dat bij draaien de juiste opspanning het halve werk is.
Henk

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 11 jun 2021, 23:07
door dirkvr
MobyJoost schreef:
21 okt 2020, 23:10
Nee. Alle Airsal cylinders, die ik heb gemonteerd, hadden rond 1,4 mm extra voetpakking nodig, om de poortuitlijning met de zuigerkroon bij onderst dode punt juist te krijgen. Doe je dat niet, is de omkeerspoeling naar de gallemiezen. Dodelijk voor de efficientie van de motor. veroorzaakt niet alleen vermogensverlies, maar ook aanmerkelijk meer half- en onverbrande brandstof door de uitlaat.
Hallo,

Ik heb al wat blokjes van een revisie voorzien, maar nog nooit met een Airsal cilinder. Nu plaatste ik onlangs een Airsal 39mm op mijn AV89 na een vastloper bij de volgende eigenaar. Ik plaatste eerst een enkele normale voetpakking, maar als ik met de hand de motor ronddraaide, raaktje de bovenkant van de zuiger net de cilinderkop. Ik heb daarna een 2de standaard pakking bijgeplaatst, zuiger raakt nu de cilinderkop niet meer.

Als ik bovenstaande echter lees, is dat geen garantie op veilig rijden voor lange tijd, laat staan dat het voor goede prestaties zorgt. Hoe kan ik best opmeten hoeveel extra voetpakking ik moet voorzien om een goede poortuitlijning te hebben? En wat moet ik dan nog doen met de bovenkant? Moet er dan iets van de cilinder af vanboven zodat de verbrandingsruimte daar niet te groot wordt?

Alvast bedankt!

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 03:38
door MobyJoost
Met de zuiger en cylinder gemonteerd, moet de bovenkant van de zuiger, op het onderste dode punt, gelijk liggen, met de bodem van de uitlaatpoort. Die ligt op dezelfde hoogte, als de bodem van de transferpoorten. Ik heb uitlaatpakkingen gekopiëerd uit 1mm aluminium, met figuurzag en vijl. gemonteerd met eronder en erboven een papieren pakking, komt het erg dicht in de buurt. En werkt prima. En ik heb, inderdaad, dezelfde maat van de bovenkant van de cylinder afgehaald.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 09:47
door Lolle
MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 03:38
En ik heb, inderdaad, dezelfde maat van de bovenkant van de zuiger afgehaald.
Van de cilinder denk?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 14:16
door MobyJoost
Oeps, ja Lolle. Natuurlijk van de cylinder. :oops:

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 18:07
door loe
Natuurlijk moet je ook dezelfde hoeveelheid van de zuiger afhalen maar dan van de zuiger hemd aan de inlaat kant.
Als je 1. 5 mm ophoogd.
1.5 mm van de zuiger onderkant af.
1.5 mm van de bovenkant cilinder af.
Als het minder is dan 0.5 mm, dan haalde ik dat gewoon van de bovenkant van de zuiger af. Maar dan alleen van de zijkant.
Dan hoef je verder niks te veranderen.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 18:30
door dirkvr
Bedankt allemaal! Ik ga het eens nakijken. Volstaat het om door de uitlaatpoort te kijken met gemonteerd blok, of halen jullie de kop eraf, zuiger op dood punt beneden en dan kijken?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 20:12
door loe
Dat laatste is het beste natuurlyk.
Maar dat erste kan ook natuurlijk. Dan heb je al snel een indicatie van hoe het zit.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 22:16
door MobyJoost
Loe, niks van de zuiger afhalen, was een fout van mij, zoals Lolle aangaf. Alsjeblieft niet nog meer verwarring creëren. Van de zuiger rok afhalen heeft, volgens mij, geen positieve invloed, als je de originele cylinder/zuiger vervangt door een Airsal.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 22:21
door MobyJoost
Dirk, als je de cylinder en zuiger monteerd, kan je bij ODP (onderste dode punt) zien, hoever de zuiger boven de uitlaatpoort bodem uitsteekt. Dit moet je compenseren via de pakking tussen carter en cylinder.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 12 jun 2021, 23:21
door loe
Dus je gaat je cilinder ophogen
En dan ga je de zuiger aan de onderkant by de inlaat zijde niet doen.?
Dat slaat ergens op.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 13 jun 2021, 02:00
door MobyJoost
Ik heb het idee, dat de inlaatpoort helemaal vrij komt, maar heb het niet gecontroleerd. Je hebt een punt en ik ga het bekijken.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 08 jul 2021, 18:41
door dirkvr
MobyJoost schreef:
13 jun 2021, 02:00
Ik heb het idee, dat de inlaatpoort helemaal vrij komt, maar heb het niet gecontroleerd. Je hebt een punt en ik ga het bekijken.
Nog bekeken? ☺️ Ik ga de mijne weldra ook eens open maken om hem zo goed mogelijk te laten lopen. Ik had het Carter ook niet open gemaakt, omdat er geen spel op de lagers zat. Maar natuurlijk kunnen de keerkringen slecht zijn ook. Kleine moeite om dat ook even meteen te doen natuurlijk.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 aug 2021, 20:58
door Lolle
MobyJoost schreef:
12 jun 2021, 03:38
Met de zuiger en cylinder gemonteerd, moet de bovenkant van de zuiger, op het onderste dode punt, gelijk liggen, met de bodem van de uitlaatpoort. Die ligt op dezelfde hoogte, als de bodem van de transferpoorten. Ik heb uitlaatpakkingen gekopiëerd uit 1mm aluminium, met figuurzag en vijl. gemonteerd met eronder en erboven een papieren pakking, komt het erg dicht in de buurt. En werkt prima. En ik heb, inderdaad, dezelfde maat van de bovenkant van de cylinder afgehaald.
Ik ben bezig om een blokje op te bouwen met een airsal cilinder. Ik moet de pakking idd 1mm ophogen. Nu deze pakking gemaakt op de cilinder. Nu leg ik de pakking op het carter en dan zie ik carterranden. Moeten die weggevijld worden? Anders geen probleem maar ik heb de nieuwe lagers al in het carter geplastst. Vijlsel zullen de lagers niet leuk vinden.
Wat is het advies?

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 aug 2021, 21:11
door brommerskieken
Heb er ook een geen probleem
Draait goed

Gr Harold

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 aug 2021, 21:22
door MobyJoost
Lijkt mij geen probleem, Lolle.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 aug 2021, 21:47
door Lolle
MobyJoost schreef:
17 aug 2021, 21:22
Lijkt mij geen probleem, Lolle.
Je doet hier toch iets van je spoelpoort teniet. Inmiddels toch een schuinrandje gevijld. Cilinder op de kop en met een scherp vijltje korte slagen en alle vijlsel dat niet is gevallen maar tegen de zijkant plakt voorzichtig weggehaald met een doekje.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 17 aug 2021, 22:51
door Marco
Alle hele kleine beetjes helpen :thumbup:

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 18 aug 2021, 14:24
door Hans10
De AV 46(49) is voldoende ingereden en komt mee komend weekend. Eens zien wat ie tegen de Holterberg aan presteert.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 18 aug 2021, 17:59
door loe
Alle kleine beetjes helpen. Inderdaad.
Het is minimaal. Maar het zijn wel dode ruimtes. Waar ongewenste wervelingen ontstaan.
Goed dat je 't hebt opgelost.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 18 aug 2021, 20:48
door JanmobyEvert
Lolle schreef:
17 aug 2021, 21:47
MobyJoost schreef:
17 aug 2021, 21:22
Lijkt mij geen probleem, Lolle.
Je doet hier toch iets van je spoelpoort teniet. Inmiddels toch een schuinrandje gevijld. Cilinder op de kop en met een scherp vijltje korte slagen en alle vijlsel dat niet is gevallen maar tegen de zijkant plakt voorzichtig weggehaald met een doekje.
Misschien nog ff goed spoelen met benzine.

Re: Opvoeren AV7

Geplaatst: 18 aug 2021, 21:02
door Lolle
JanmobyEvert schreef:
18 aug 2021, 20:48
Lolle schreef:
17 aug 2021, 21:47
MobyJoost schreef:
17 aug 2021, 21:22
Lijkt mij geen probleem, Lolle.
Je doet hier toch iets van je spoelpoort teniet. Inmiddels toch een schuinrandje gevijld. Cilinder op de kop en met een scherp vijltje korte slagen en alle vijlsel dat niet is gevallen maar tegen de zijkant plakt voorzichtig weggehaald met een doekje.
Misschien nog ff goed spoelen met benzine.
:thumbup: bedankt voor de tip. Zal ik doen. Daarna de benzine ik het koffiefilter van AGB dan weet ik ook wat er in geraakt is.