Tussentransmissie

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Tussentransmissie

Ongelezen bericht door ruudk » 13 mei 2015, 21:52

Hallo,
Elders op dit forum las ik over een Mobylette met variateur en met tussentransmissie.
Ik ben niet bekend met de modellen met tussentransmissie, daarom gewoon even uit interesse de volgende vraag: wat is een tussentransmissie en waarvoor dient die?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Harrie » 13 mei 2015, 22:45

Een tussentransmissie is een bakje dat met een v-snaar wordt aangedreven en een variabele poelie bevat.
Er zijn verschillende types, maar die van de AV98 en SP98 vind ik wel de mooiste en beste.
Afgebeeld een wat vieze AV92-transmissie. die ik snel van Internet heb geplukt.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 13 mei 2015, 23:03

Je hebt daarmee dus een dubbele variateur, zoals tegenwoordig in bijna elke scooter. Dit is, volgens mij, de moeder van deze systemen.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 14 mei 2015, 09:24

Beste Ruud
Zoals je waarschijnlijk wel weet bestaan er mobyletjes met, wat ik noem, half variateurs. Deze bromfietsen hebben enkel een beweegbare poelie op de krukas zitten. De andere poelie is een grote snaarschijf. Doordat er maar 1 poelie van diameter verandert tijdens het rijden, varieert de hartafstand van de twee poelies tijdens het rijden en kantelt het blok naar achter. Het bereik van zo'n variateur (minimale overbrenging t.o.v. maximale overbrenging) is echter beperkt. Tot ±30km/h doet de varariateur helemaal niets. Wil je meer bereik hebben, dan moet je er voor zorgen dat beiden poelies in diameter veranderen. De hart op hart afstand tussen de poelies kan dan ook tijdens het rijden hetzelfde blijven.

Met twee beweegbare poelies krijg je echter een probleem. Ineens moet de grote snaarschijf tijdens het rijden in diameter veranderen. Dit was kennelijk problematisch om voor elkaar te krijgen en daarom is er gekozen voor een veel kleinere tweede snaarschijf. Dit is te zien op de foto van Henk.
Met de kleine snaarschijf is de overbrengingsverhouding van motor naar achterwiel veel te klein geworden. Tenzij je een gigantisch achtertandwiel neemt is het niet meer te doen. En dan komt de transmissiebak om de hoek kijken. De hoofdfunctie van de tussentransmissie is niets anders dan één reductiestap toevoegen tussen motor en achterwiel. De transmissiebak bevat dan ook 1 transmissiestap die gedaan wordt met 2 tandwielen. Dat is alles.

Nou zit er bij zo'n kastje nog wat meer aan. Ze hebben de trapperas geïntegreerd en ze hebben een mechanisme toegevoegd om de motor los te koppelen van het achterwiel zodat je kan fietsen. Er bestaat ook nog een kast die een speciale kickstart functie heeft.

Afbeelding
De schuine vertanding is de reductiestap. De ketting is voor de trapperas.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door ruudk » 14 mei 2015, 09:29

Bedankt voor jullie uitleg!
Ik neem aan dat de variabele poelie die je (Harrie) benoemt de op de foto getoonde poelie is (die met het witte plastic dopje).
De motor hoeft dan niet meer aan een beweegbaar veer/scharnier-systeem te hangen, maar kan gewoon weer vast (op dezelfde plek) zitten,
omdat de achterste poelie de veranderende weglengte over de voorste poelie precies compenseert.
Is deze achterste poelie kleiner dan de gebruikelijke grote snaarschijf omdat deze nu ook een variateur bevat?
Anders zou je een grote snaarschijf met beweegbare helften hebben, wat misschien onhandig is? (Neemt misschien teveel ruimte in.)
En dient de "bak" dan om het tekort aan vertraging op te vangen? Dus om te compenseren voor de kleinere achterste poelie?
Of heeft de bak meer functionaliteit dan dit?
Oh, intussen heeft Franky ook een bericht getypt, met precies de antwoorden op de vragen die ik nog had! Bedankt, Frank!
Groeten,
Ruud

christianrolfes
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2016, 16:47

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door christianrolfes » 07 mar 2016, 18:26

En is hier ook iemand bekend met de D75 5-speed versnellingsbak van mbk? Of andere variaties?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 07 mar 2016, 20:11

Polle misschien?
Kijk eens in dit topic. Mogelijk zijn er overeenkomsten.
viewtopic.php?f=23&t=1968

christianrolfes
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2016, 16:47

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door christianrolfes » 07 mar 2016, 22:24

Juist dat bedoel ik, bedankt

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 sep 2016, 20:57

IK zat vandaag op een Engelse site te lezen. Zij hebben veel modellen van Mobylette getest. Ik las daar iets over overbrengingsverhoudingen. Uit de test kwam men tot de conclusie dat een sp93 een veel te hoge overbrengingsverhouding heeft :( :( .
Een AV89 heeft een ratio van 11.1-19.9 is 79 % meer bereik.
Een sp 93 heeft een ratio van 11.53-26.88 133% meer bereik, dit vinden ze heel goed alleen is het vermogen 0.2 pk minder als van de AV89 en zou de tussenbak meer vermogen vragen....??
Zij adviseren een achter tandwiel met 50 tanden......

Klopt dit verhaal of is het een broodje aap verhaal??

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 11 sep 2016, 20:59


Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 12 sep 2016, 20:00

Tussenbak vraagt inderdaad meer vermogen. Dit omdat er een extra overbrenging in zit. Een tandwiel overbrenging heeft uit mijn hoofd een rendement van iets van 95% ofzo :roll: Volgens mij heb je dan niet zo'n beste tandwielen :P Maar 5% verlies is wel kleiner dan de 0.2 pk dat jij noemt. Het zou mij verbazen als de riemoverbrenging slechter is dan bij een bromfiets zonder tussenbak. Mogelijk toch een verschil in vermogen van het motorblok?

Van overbrengingsverhoudingen bij een SP93 die ongelukkig zijn weet ik niets. Daar zou ik me ook niet zo druk om maken. Je ervaart het zelf wel of die ongelukkig is of niet. Daarna kan je hem aanpassen naar eigen smaak als je dat zou willen. Overigens weet ik niet of andere tandwielen goed verkrijgbaar zijn :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Harrie » 12 sep 2016, 20:40

Het koppel van de SP93 wordt door zijn overbrenging gesmoord.
Bij hogere snelheid blijft er geen koppel over om te versnellen.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 12 sep 2016, 22:21

Franky schreef: Van overbrengingsverhoudingen bij een SP93 die ongelukkig zijn weet ik niets. Daar zou ik me ook niet zo druk om maken. Je ervaart het zelf wel of die ongelukkig is of niet. Daarna kan je hem aanpassen naar eigen smaak als je dat zou willen. Overigens weet ik niet of andere tandwielen goed verkrijgbaar zijn :P
Ze zijn wel te maken Franky ;) . Het is nog toekomstmuziek maar ik al wel een idee voor komend winter mocht het nodig zijn. Als het zo ver is laat ik het wel weten.....

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 13 sep 2016, 21:16

Alles kan, mits je er maar tijd en geld instopt. :P
Ik zou echter eerst eens zoeken hoeveel variaties MBK zelf al gemaakt heeft. :)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 13 sep 2016, 23:04

JanmobyEvert schreef: Een sp 93 heeft een ratio van 11.53-26.88 133% meer bereik, dit vinden ze heel goed alleen is het vermogen 0.2 pk minder als van de AV89 en zou de tussenbak meer vermogen vragen....??
Interessant dat je dit hebt gevonden Jan Evert!
Het bereik van de SP93 is inderdaad bijzonder groot. Helaas mist net dat beetje vermogen om de brommer de toeren in te laten gaan. Vaak blijf ik tegen een kilometer of 40 aanhangen. Krijg ik dan een zucht van een inhalende auto mee, dan kan ik doortrekken en kom ik tegen de 50 echte kilometers aan. Een groter achtertandwiel zou dat wellicht op kunnen lossen, al lever je dan wel in op snelheid. Het liefst wil je hogere toeren en een mooie topsnelheid.

Ik ga de komende tijd wat experimenteren met mogelijkheden en zal je t.z.t. de resultaten wel laten weten.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 14 sep 2016, 09:44

Jou problemen los je niet op met een ander achtertandwiel Marco. Dat is het geinige aan die variateurbrommertje. De tandwieloverbrenging heeft alleen invloed als je variateur in je hoogste of laagste versnelling staat. Daar tussenin is je vario lekker het toerental van je motor zo aan het regelen dat je het verschil in overbrenging van je ketting toch niet merkt :P

Even erg simplistisch gezegd.
- Maakt je motor belachelijk veel toeren op topsnelheid --> Kleiner achtertandwiel
- Bereik je nooit de hoogste versnelling van je variateur en heb je daarom niks aan de bovenste versnelling van je variateur --> groter achtertandwiel
Beide punten zijn overigens erg afhankelijk van een goede vario afstelling. Als je vario slecht afgesteld is moet je je niet bezig houden met tandwieloverbrengingen. Zorg eerst dat de vario goed werkt! Een slecht afgestelde variateur kan heel veel ellende veroorzaken en heel veel vermogen verbergen. Liever geen variateur dan een slecht afgestelde variateur zeg ik altijd :lol:

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 sep 2016, 20:46

Franky schreef: Beide punten zijn overigens erg afhankelijk van een goede vario afstelling. Als je vario slecht afgesteld is moet je je niet bezig houden met tandwieloverbrengingen. Zorg eerst dat de vario goed werkt! Een slecht afgestelde variateur kan heel veel ellende veroorzaken en heel veel vermogen verbergen. Liever geen variateur dan een slecht afgestelde variateur zeg ik altijd :lol:
Hallo Forumleden, vermaken jullie je in Woerden? Ik kon vandaag helaas niet komen. (hoop er binnenkort een keer bij te zijn)
Ik ben vandaag aan het "testen" geweest op de Sallandse Heuvelrug (Holterberg) een mooi traject met een aantal flinke klimmetjes tot max 10%. De variateur doet het inderdaat niet goed. Van de berg af loopt de brommer met gemak 65 zonder dat je denk dat je hem over de toeren draait, hij blijft dan in de hoogste versnelling staan tot je het tempo terug laat zakken naar bijna stilstand, je hoort en voelt dan een tik en je ziet de v-snaar naar beneden schieten. Het lijkt wel of ie niet vloeiend terug schakeld. Als je op de 10% stil gaat staan en wegrijd dan trekt de brommer super en gaat steeds sneller :D :D het kan dus wel!! Het is een variateur met 3 kogels....
Mijn vraag is: Is de variateur versleten of moet er iets gangbaar gemaakt worden of kunnen er nieuwe onderdelen in????

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Harrie » 24 sep 2016, 23:30

Komt wel vaker voor dat een variateur blijft hangen.
Toevallig heb ik momenteel een dergelijke variateur in onderzoek.
Je kunt beginnen met de kogels goed te smeren met een stevig plakkend vet.
Misschien helpt dat al. Mogelijk is de trommel, waarover de kogels rollen ingesleten of is er sprake van putvoming, waar de kogels in blijven hangen.
Je kunt dat zien als je de riem losmaakt en de beweegbare schijf naar achteren verschuift.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 25 sep 2016, 08:38

De kogels maken inderdaad vaak na velen kilometers groeven in de trommel. Deze groeven belemmeren de werking van de variateur. Als er echt sprake is van putten dan blijft de variateur zelfs hangen.
Dus dat wordt nog wat sleutelwerk :)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 sep 2016, 11:33

Het gesmeerd houden van zowel de voorste als de achterste poelies is erg belangrijk voor de vloeiende werking van de dubbele variateur. En koop je een brommer, die lang heeft stilgestaan, dan kan je er veilig vanuit gaan, dat de kans erg groot is, dat het oude vet hard en droog is en de boel niet lekker loopt. Eerst smeren, dan gaan rijden.

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 sep 2016, 20:43

Dank voor de reacties en adviezen.
Mijn variateur heeft toch 4 kogels (in het franse boek staat Chanchement de vitesses 3 billes) verschil tussen de franse en nederlandse uitvoering??
Ik heb uiteraard de vetnippels op de as goed gesmeerd. De snaar verwijderd en moet zeggen dat de poelie goed over de as schuift. Ik wil nu de variateur eens goed bekijken/schoonmaken/controleren.
Probleem!! :cry: . Zoals hier al vaak beschreven de eerste circlips verwijderen geen probleem maar dan het vulringetje geen beweging in te krijgen lekker vast geplakt in het vet.
Ik heb al wat geprobeerd met een magneet en twee spijkers maar geen succes.
Ik zal toch een magnetische buis moeten hebben denk ik. Kan ik die simpel maken? Electro is niet mijn sterkste kant....ik heb wel een travo een buis en koper instalatiedraad

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Harrie » 25 sep 2016, 20:51

Als je met benzine de boel schoon kwast ligt dat ringetje er zo uit.
H.

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 25 sep 2016, 21:17

Ga ik proberen Harrie. Ik las ook iets over die kleine tandarts haakjes, die heb ik op mijn werk wel liggen. Ik ga het Dinsdagavond proberen......wordt vervolgd

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Franky » 25 sep 2016, 21:43

Die ringetjes kunnen heel dun zijn. Haal ze er niet met een haak uit, dan kun je ze krom maken.
Goed schoonmaken zal geheid helpen. Verder kan je een magnetische schroevendraaier pakken en die tegen een sterke magneet houden om hem nog sterker magnetisch te maken. Daar kan je het ook mee proberen. Je vliegwiel bevat sterke magneten.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Tussentransmissie

Ongelezen bericht door Polle » 26 sep 2016, 05:54

Ik blaas ze er uit met luchtdruk of spuit er eerst remreiniger in lost ook alle vet op.

Gr Polle

Plaats reactie