AV7 Revisie

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 04 jul 2015, 17:29

Goedemiddag allemaal,

Een aantal weken geleden heb ik met Frank een van mijn AV7 blokjes uit elkaar gehaald. De krukaslagers waren aan gort. Dit is mijn eerste ervaring met een blokrevisie, dus vandaar dit topic.
Nu wil ik het blokje (zelf) weer in elkaar zetten. Voor zover ik weet beschik ik inmiddels over alle benodigdheden:
- Alle pakkingen;
- Oliekeerringen;
- Krukaslagers;
- Gasbrander.

Ik zat vandaag een beetje in dilemma.. Of ik ging het gewoon proberen, met de kans op mislukking, of nog even wachten en hier om raad vragen. Ik ben voor de verstandige keuze gegaan en hoop dus op jullie advies.
In het handboek staat een handleiding over het de motormontage, maar die laat bij mij te wensen over. Ik kom er niet helemaal uit. Eigenlijk ben ik gewoon op zoek naar een volledig stappenplan. Over het algemeen weet ik wel wat me te doen staat, maar toch zit ik met de volgende vragen:

1. De oliekeerringen plaatsen; de 'open' kant naar buiten gericht en de 'dichte' kant naar binnen gericht? Of andersom?
Plaats je deze door het carter te verwarmen en de oliekeerring er vervolgens in te leggen/tikken?

2. De krukaslagers plaatsen; de 'open' kant naar binnen gericht en de 'dichte' kant naar binnen gericht? Dat leek me het meest logische, ook vanwege het afgeschuinde
randje van de lagers, die dan precies op de aansluiting met de krukaswangen valt.
Plaats de lagers tegelijkertijd met de oliekeerring in het carter? Of is het slimmer om ze eerst op de krukas te plaatsen?

3. Samenvoegen van de carters en krukas; hier heb ik de meeste struggles. Minstens één van de twee moet toch uitzetten (carter) of krimpen (krukas), maar hoe doe je dit
i.c.m. de lagers en oliekeerringen?

Ik hoor graag van jullie. Als iemand een stap-voor-stap lijstje heeft houd ik me ook aanbevolen!

Alvast bedankt,
Marco

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door mobylettje » 04 jul 2015, 17:59

Wat ik weet is dat je je krukas in de vriezer dient te leggen zodat hij krimpt.
Voor de rest van je vragen is er vast wel iemand die het weet :lol:

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 04 jul 2015, 22:39

Verstandig om je goed te orienteren.

Het eerste blokje reviseer je voor je vijand, het tweede voor een vriend en het derde voor jezelf.........

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2015, 09:37

Hoi Marco,

Goed dat je je eerst oriënteert.
Ik heb de antwoorden op je vragen. Het is alleen nogal veel typwerk :( Je kan me beter even bellen. Je hebt mijn nummer volgens mij nog wel.

Grt,

Frank

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Polle » 05 jul 2015, 14:27

Hallo Marco

Stap 1 : krukas in de diepvries.
Stap 2 : oliekeerringen monteren met de open zijde naar buiten en niet verwarmen , inbrengen met speciale pen of intikken met hard rondhout.
Stap 3 : krukas na een nacht uit de diepvries en lagers opwarmen tot ze sissen als je er op spuugt en natuurlijk met de uitsparing naar de wang toe ,ik plaats de krukas rechtop in een gat in de werktafel. warme lager er over laten vallen en eventueel natikken met buisje gelijk aan diameter van de binnenste ring. Als het warm genoeg is valt hij er normaal gelijk over . Dit aan de twee zijde . Dan de krukas terug de diepvries in.
Stap4 : Volgende dag carterpakking insmeren met tweetaktolie Dan neem je eerst het carterhelft met het randje deze monteer je eerst .Verwarm het carter op de plaats waar het lager komt en dit aan de buitenkant ,spuug op het carter en als het sist het carter over de krukas schuiven eerst nog de stang van de krukas met olie insmeren ,bevordert het glijden van de oliekeerring . Normaal valt het carter over het lager . Dan omdraaien en de pakking op zijn plaats leggen en herhalen van het vorige. Zet dan drie bouten in het carter ,de twee bovenste en een onder. Bekijk dan of de krukas in het midden van het carter zit meten met voeler maat . Is dit niet het geval plaats dan de koppelingsmoer en de vliegwielmoer op de krukas en verwarm bij de helften terug goed op en dan met een droge krachtige tik kan je de krukas op zijn plaats zetten. Zorg er ook voor dat bovenaan het carter de twee helften gelijk zitten je kan deze altijd een beetje draaien ten opzichte van elkaar door de bouten een beetje te lossen.
controleer of de krukas soepel draait. Succes en ik hoor het wel Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2015, 15:33

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. . .
Met paslagers (oude af- en uitgeslepen krukasaslagers) controleer ik de speling van krukas en carter.
Zonder pakking geen speling; dat klopt meestal al en opvulringen zijn in 95% van de gevallen niet nodig.
Ik monteer de lagers direct na elkaar op een niet afgekoelde krukas.
De lagers verwarm ik op een omgekeerd strijkijzer dat ingesteld is op 100 graden (thermostatische regeling!)
Daarna de krukas goed ondersteunen en de lagers er op schuiven. Op de binnenring eventueel natikken dat het lager goed aanligt.
Gaat het allemaal te vlotjes dan een paar centerpunten slaan op de astap om walsen van het lager op de astap te vermijden.
Harrie

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door mobylettje » 05 jul 2015, 16:19

Lagers kun je idd verwarmen, elektrisch kookplaatje is daarvoor wel handig ;)

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 05 jul 2015, 16:50

Goedemiddag,

@Frank,
Bedankt voor het aanbod. Ik keek pas later deze middag op het forum, en toen had Polle al gereageerd.

@Polle,
Helemaal super, dank je wel. Met deze beschrijving moet het wel gaan lukken.

@Harrie,
Het verhaal over de paslagers en over het walsen van het lager snap ik niet helemaal. Oude lagers wel gewoon bewaren dus?
Dat verhaal zal me vast nog wel een keer duidelijk worden. Mocht ik tegen dergelijke problemen aanlopen, dan kom ik er wel op terug.

@Mobylettje,
Een electrische kookplaat, is dat hetzelfde als een inductiekookplaat?

Ik dacht de lagers zelf gewoon te verwarmen met een haarföhn, en dan over de ingevroren krukas te schuiven. Dat moet ook wel lukken toch?

De krukas ligt inmiddels in een diepvrieszakje in de vriezer, en de oliekeerringen zitten in de carters.
IMG_20150705_155240.jpg
IMG_20150705_160523.jpg
Bedankt allemaal,
Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2015, 17:39

Ja hoor, haarföhn op de lagers richten en krukas in de diepvries. Een stuk veiliger en werkt uitstekend. Wel klaar staan met een buis en een hamer voor als de lagers niet op hun plek vallen. Uiteraard met de buis en de hamer enkel op de binnenring van het lager tikken. En uiteraard de krukas tussen de wangen ondersteunen als je met een hamer aan de gang gaat.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Polle » 05 jul 2015, 18:03

Ik gebruik een gasbrander ,haardinges word volgens mij niet warm genoeg of een verfstripper.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 05 jul 2015, 19:08

Een gasbrander op lagers :shock: Dat zou ik dus nooit doen! Voordat je het weet ben je plaatselijk de spanning eruit aan het gloeien.
Of bedoel je de gasbrander op het carter, want dat doe ik ook ;)

Je kan de lagers er zelfs opslaan zonder temperatuurverschil. Zo heb ik mijn eerste blokje gerestaureerd. De lagers lopen perfect. Ook nog naar 10 000km. Je moet alleen wel behoorlijk hard meppen op het juiste gereedschap. Aangezien gemak de mens dient, toch maar wat temperstuurverschil creëren want dan gaat het een stuk makkelijker :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2015, 19:46

mobylettje schreef:Lagers kun je idd verwarmen, elektrisch kookplaatje is daarvoor wel handig ;)
Nee, want dat kan te warm worden. Een omgekeerd strijkijzer ingesteld op nylon wordt dat niet.
Boven de 110 graden begint het "laag ontlaten" en wordt met het stijgen van de temperatuur het geharde staal zachter.
Dit warmtebehandelingsproces wordt toegepast om spanningen uit gehard staal te halen. Een geringe stijging boven de 110 graden is geen ramp, maar bij 200 graden zijn er al behoorlijke effecten.
Met een strijkijzer heb je meer controle over de zaak. Mijn ervaring is dat de lagers er soepel over de astappen glijden. Meppen is niet nodig.
Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 05 jul 2015, 20:27

Zorg er ook voor, dat je de juiste kant van de krukas in de juiste carterhelft plaatst. Het is vervelend, als je motor in elkaar zit en de onsteking links zit!

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 05 jul 2015, 21:53

Hahaha, ja dat snap ik ;) dat komt wel goed.
Ik ga het morgenvroeg proberen, dan heeft de krukas er +/- 20 uur ingelegen.
Dat zou wel lang genoeg moeten zijn lijkt me, ik weet niet hoe snel dat metaal eigenlijk krimpt.

Marco

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 jul 2015, 12:49

En we zijn weer een stukje verder.
Vanochtend de lagers om de krukas gelegd.
Ze wilden niet helemaal vanzelf, maar dat kan ook komen doordat ik ze misschien niet lang genoeg heb opgewarmd (minuut of 3 met de föhn).
Met een ferme tik van de hamer vielen ze netjes op hun plaats.
Uiteraard het lege gedeelte tussen de wangen opgevuld.

Marco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jul 2015, 16:52

Mooi! Heb je een haar föhn gebruikt, of een verfstripper? Een haar föhn wordt niet heet genoeg. En hoe minder je hoeft te slaan met hamers, hoe beter!

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2015, 16:55

En verfstripper weer veeeeeeeeeeeeeeeel te warm. Lekker de haarföhn gebruiker

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door MobyJoost » 06 jul 2015, 18:13

Net als de hitte van een gasvlam, kan je die van een verfstripper doseren, zoals je wilt. Je hoeft niet alles, direkt, volle mep, op het object te rammen. Enige nuance is op z'n plaats. Voor veel mensen is het vaak: óf poetsen met een veertje van een kanarie, óf rammen met een sloophamer. Er zit nog al wat tussenin. Waarschijnlijk is voor voorzichtige mensen de strijkijzerwijze van Harrie nog de beste en meest betrouwbare. Als het lager warm genoeg is en de krukas koud genoeg, valt het lager er zo overheen. Met hooguit een klein tikje extra.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 jul 2015, 18:21

Ik heb een haarföhn gebruikt. Een verfstripper had ik niet bij de hand, anders had ik inderdaad denk ik daarvoor gekozen.
Dit ging in principe ook prima, ik hoefde in ieder geval niet hard te slaan.

Alvast allemaal heel er bedankt voor jullie hulp! :D
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2015, 18:46

MobyJoost schreef:Net als de hitte van een gasvlam, kan je die van een verfstripper doseren, zoals je wilt. Je hoeft niet alles, direkt, volle mep, op het object te rammen. Enige nuance is op z'n plaats. Voor veel mensen is het vaak: óf poetsen met een veertje van een kanarie, óf rammen met een sloophamer. Er zit nog al wat tussenin. Waarschijnlijk is voor voorzichtige mensen de strijkijzerwijze van Harrie nog de beste en meest betrouwbare. Als het lager warm genoeg is en de krukas koud genoeg, valt het lager er zo overheen. Met hooguit een klein tikje extra.
Klopt Joost. Maar je weet nooit wie dit soort posts lezen. Natuurlijk kan je een verfstripper gebruiken mits je het met beleid doet ;)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2015, 19:19

Je kunt ook olie au bain-Marie verwarmen; weet je ook zeker dat je de 100 graden niet overschrijdt.
Harrie

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 jul 2015, 22:34

Dat is een aparte toepassing van au bain-marie, haha :lol:. Dus, water in de pan, 2-taktolie in een schaal erboven en het lager erin?? 8-)

Even over het verwarmen van de carters; dus van de buitenkant verwarmen. Maar kan ik dat gewoon met een brander doen zonder dat de oliekeerringen vergaan? Of is het beter om ergens even een verfstripper te lenen?

Ik hoor het wel :) vooralsnog gaat het verrassend voorspoedig.

Marco

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 06 jul 2015, 22:57

Een heel interessant topic met sterke inhoudelijke bijdragen ! Joop

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 06 jul 2015, 23:34

Dat is het zeker Joop! Mede daardoor heb ik ervoor gekozen om het topic aan te maken, in plaats van direct contact op te nemen met Frank.
Frank had me ook precies wegwijs kunnen maken, dat weet ik zeker, maar op deze manier heeft iedereen (wellicht ook in de toekomst) er wat aan.

Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: AV7 Revisie

Ongelezen bericht door Polle » 07 jul 2015, 05:49

Gewoon met de gasbrander.Gaat het rubber niet stuk.
aan de buitenkant van het carter en niet in het gat waar de olie ring zit.
Je zit de ronde aan het carter waar de lager komt te zitten.
Deze al ronddraaiend verwarmen ,spugen sist het carter goed ,hup carter over het lager laten vallen.
Moer zonder enig klopwerk opvallen.
Zet de krukas in een houten blok met gat er in werkt zeer makkelijk.

Gr Polle

Plaats reactie