Is een servicebeurt overbodig na 40 jaar?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Is een servicebeurt overbodig na 40 jaar?

Ongelezen bericht door Harrie » 04 aug 2015, 00:26

Gisteren - tijdens de forumtocht in Bilthoven - sprak ik met Peter G. de eigenaar van twee authentieke mobylettes uit het begin van de jaren 50.
Hij had helemaal niks aan de brommer gedaan, het vliegwiel was er nog nooit van af geweest en deze brommers hadden nog de originele ontsteking.
Ze liepen altijd vertelde hij me. Het enige wat hij had gedaan was de lak in de olie gezet.
Ik keek vreemd op: versleten punten, verschoven ontstekingsnok, lekke condensator, versleten bobine, versleten kettingwielen, vuile tank, harde benzineslang,
smering van de lagers, rafelige kabels, een versleten v-snaar, een gaar vrijloopwiel en nog meer ongein schoten door mijn hoofd.
Hoe kan dat nou?

Ik dacht aan al die mensen die een dergelijke brommer helemaal uit elkaar gehaald hebben en talloze versleten onderdelen ontdekten.
Na veel sleutelen en vervanging van diverse onderdelen rijden ze dan. Aanvankelijk zijn er nog kinderziektes, maar na een tijdje rijdt het zoals het hoort en heb je een betrouwbare oude brommer.
Wat is wijsheid: demonteren of zo laten dans son jus?
Ik denk dat het te maken heeft met persoonlijke voorkeur, sleutelvaardigheid en budget. Er zijn ook mensen die aan het sleutelen blijven, terwijl alles nog goed is; terwijl anderen onderhoud uitstellen totdat het beestje erbij neervalt.

Toevallig ben ik momenteel een AV33 aan het afbouwen. Vandaag ben ik begonnen met alle pakkingen van de motor te vervangen.
Mag wel na 40 jaar. Bij de demontage van de cilinder, kwam de zuiger vrij en een deel van een van de zuigerveren kwam los.
Tot nu toe was deze opgesloten geweest, maar door mijn demontage kreeg deze ruimte. Een gebroken zuigerveer kan tot grote schade leiden.
Gelukkig was er nog niets gebeurd met zowel zuiger als cilinderwand.
Persoonlijk ga ik bij een oude brommer, die jaren in gebruik is geweest, voor . . . . een degelijke onderhoudsbeurt.
Afgelopen jaren heb ik tijdens toertochten in Frankrijk en Italië met mijn brommers amper panne meegemaakt.
Ik kan me slechts een loszittende draad bij de punten herinneren en 1 lekke band t.g.v. een scherpe doorn aan een takje.
Ga je met een oude bromfiets in Frankrijk rijden dan wordt alles zo zwaar belast dat er gegarandeerd onderdelen sneuvelen.
De eigenaar van de AV33 heeft plannen om deze brommer mee te nemen naar Frankrijk op vakantie en dan moet alles gewoon betrouwbaar zijn.
Harrie

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Is een servicebeurt overbodig na 40 jaar?

Ongelezen bericht door loe » 04 aug 2015, 15:54

tja harry,t is natuurlyk ook een filosofie,als het nog functioneerd waarom dan vervangen of eraan prutsen,zoveel mobyryders zoveel smaken.maar als je geen techniese achtergrond hebt en sleutelen niet leuk vind dan begin je er ook niet snel aan,andere mensen,kunnen er helemaal in opgaan om alles te checken af te stellen te tunen en weet ik veel wat,zelf vind ik t ook mooi om alles goed werkend te krygen en te expirimenteren met onstekekingtyden sproeiertjes carburateurtjes en een kein beetje sneller laten lopen,zoals vandaag ook weerwat nieuws gefreubeld,een oude bougie gesloopt en de metalen kern eruitgehaald en een lang stukje plastic erin waarop de mm staan ,toppie, geinig voor weinig

Plaats reactie