Uitlaat soorten av7

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 01 sep 2015, 22:23

Vakmensen,

Wat is nu het verschil van uitlaat Mobylette 88 en uitlaat mobylette 40/50?
Kan er niet 1 2 3 niet achterkomen.
Vanwaar de vraag, nu onder mijn av 50 Vl zit nu het reisblok van 62 cc van Airsal.
Dit loopt als de brandweer, maar ik blijf lekkage houden bij/langs mijn uitlaatwartel ondanks nieuw pakkingen e.d.
Cilinder wordt daardoor smerig en dat hoeft niet.
Cilinder moest ik vanwege max. maal open uitlaat-/spoelpoorten ophogen.
Mijn uitlaat ( orgineel mobylette) paste net en was bij het orginele blok gasdicht ondanks dat de uilaat er " scheef" tussen zat en de velsrand van de uitlaat tegen onderste motorbeplating kwam.
Misschien kan en past de uitlaat mobylette 88 er beter onder?
Mijn Mobylette is een av 50vl uit 1972.
Op het orginele uitlaat staat:M 40 85 tpsi 8336 M 184
Het uiterlijk van de mobylette moet het orgineel behouden, geen snelle uitlaat voor mij.

Even voor de snelheidsfanaten onder ons: de top op mijn niet geeikte teller stond op 78 km/ uur in de slipstream van de motobecane speciale van Polle.
Geen bagage en mijn hoofd tussen het stuur...... :o
( even voelde ik mij weer 16....ach ja)

Vrgr Mobygek

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door AGB » 02 sep 2015, 03:11

Toch mooi zo een 2 de motor blok voor bij een mobylette av 50 :D

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 09:16

De uitlaat moet toch gewoon lekdicht te krijgen zijn? De uitlaat zal wel scheef de cilinder in gaan. Of de uitlaatflens is zo krom als een hoepel en/of heeft flinke krassen erop.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 sep 2015, 10:14

Franky ben ik mee eens, maar zo als je gelezen heb is mijn cilinder iets hoger gekomen, waarschijnlijk is dit net genoeg om te gaan lekken.
het schijnt zo te zijn wat verschil uitlaten betreft: type 40/50 is voor mobylette av VOOR 1988, type 88 mobylette is voor NA 1988.
vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 10:40

Ik zie de relatie niet tussen een hoger geplaatste cilinder en het lekken van je uitlaat. Die relatie is er niet. Zorg dat de bevestigingsbeugels van de uitlaat de uitlaat niet onder spanning zetten. Alles moet netjes uitgelijnd zijn. Dan lekt er niets ;)

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door MobyJoost » 02 sep 2015, 13:43

Ik denk, dat die relatie er wel is, want de uitlaat zit erg kort op de carters, aan de onderkant. De ophoging van de cylinder ( en dus de uitlaatpoort van die cylinder) kan ervoor zorgen, dat er spanning zit,op de uitlaat moer. Ofte wel de uitlaat komt onder een hoek de cylinder binnen, wat niet voldoende wordt opgelost door de ruimte, die de plet-pakking voorziet.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 sep 2015, 14:49

Ik denk het ook Joost.
vrgr gerard

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door loe » 02 sep 2015, 16:43

hoeveel extra pakkingen heb je gemonteerd,om zo scheef te moete met de uitlaat?,ik heb nl t zelfde probleem met myb standaard a7 blokje,plus minus 1mm zou ik omhoog moeten,ongeveer 2 of 3 pakkingen,om volledige opening te hebben.ik ga geen extra pakkingen monteren wegens t zefde probleem als met de uitlaat,en kans op lekken maar ook niet onbelangrijk,bovenin de cilinder raak je ook comprssie kwyt ,waardoor je de cilinder eigenlyk 1 mm moet afdraaien,myn oplossing is de zuigerkop aan de rand iets schuiner afslypen 1mm,kryg je t zelfde effect,maar als je veel meer weg moet halen lykt t me wel wat link,er zit by de originele zuigertjes niet zoveel ruimte boven de zuigerveer,misschien wel by jou grotere zuiger?ik heb t zelf nog niet gedaan hoor,maar dit is wel een klusje voor van de winter voor my.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 sep 2015, 18:10

ik heb mijn cilinder 1.5mm opgehoogd door middel van 2 pakkingen en een tussenring welke je zelf moet maken.
Compressieruimte heb ik door middel van een originele koppakking (dun) en een hoge druk-kop gecompenseerd.
heb zat compressie en in de praktijk loopt de Mobylette goed, ook koude start geen probleem, idem warme start.
Opmerking: mijn 62 cc airsal cilinder is wel onderhanden genomen door een kennis tuner met de bedoeling de spoeling te verbeteren met name in het middengebied.
dus o.a. spoelpoorten van zowel cilinder als carterhelften passen perfect op elkander, brug tussen spoelgaten zuiger verwijderd.
Uitlaatpoort en spoelpoorten aangepast, uitlaat tikkie breder en spoelpoorten iets verhoogd, genoeg voor het gewenste resultaat.
Ook is het inlaatspruitstuk helemaal aangepast aan de cilinder, alles gaat nu mooi vloeiend.
Het enige wat nog te doen is om mijn zuigerhemd aan te passen aan de inlaatpoort, hij gaat niet 100% open.
Verder wil ik nog mijn variateur aanpassen door 2 kogels te monteren i.p.v. 4, daardoor moet hij meer toeren draaien voordat hij aangrijpt.
Voordeel dat je direct in zijn powerband zit, nadeel zal de praktijk moeten uitwijzen.

vrgr gerard

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door loe » 02 sep 2015, 18:30

lekker bezig geweest met de cilinder,1,5 mm omhoog is dus genoeg om de uitlaat scheef te knellen?myn idee is om deuitlaat eerst zonder carterbeugel ,of hoe heet dat ding ook,vast te zetten en daarna de beugel aan te passen ,ik denk dat de beugel hem scheef trekt,ps ben wel benieuwd hoedie ryd na de opvoeraanpassingen

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 02 sep 2015, 19:44

MobyJoost schreef:Ik denk, dat die relatie er wel is, want de uitlaat zit erg kort op de carters, aan de onderkant. De ophoging van de cylinder ( en dus de uitlaatpoort van die cylinder) kan ervoor zorgen, dat er spanning zit,op de uitlaat moer. Ofte wel de uitlaat komt onder een hoek de cylinder binnen, wat niet voldoende wordt opgelost door de ruimte, die de plet-pakking voorziet.
Dat snap ik ja :P Maar dan ben je vreemd bezig. Er is maar 1 manier om een mobylette uitlaat fatsoenlijk te monteren. Eerst de wartel, daarna de bevestiging naar het carter. Lijnt de bevestiging naar het carter niet uit na het aandraaien van de wartel of komt je uitlaat tegen het carter, dan weet je genoeg. Aanpassen die handel :twisted: Op deze manier kan de uitlaat nooit scheef je cilinder in. Zelfs al hoog je de cilinder gigantisch op :P

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 02 sep 2015, 20:46

loe schreef:lekker bezig geweest met de cilinder,1,5 mm omhoog is dus genoeg om de uitlaat scheef te knellen?myn idee is om deuitlaat eerst zonder carterbeugel ,of hoe heet dat ding ook,vast te zetten en daarna de beugel aan te passen ,ik denk dat de beugel hem scheef trekt,ps ben wel benieuwd hoedie ryd na de opvoeraanpassingen
Ik denk dat het ook zoiets moet worden, gereden heb ik er al mee, 78 km/uur in de slipstream van de motobecane speciale van Polle, misschien als de ruimte het toen toeliet kon ik er voorbij.
het voordeel is het gewicht van de av50 t.o.v. de mooie sportbrommer van Polle, die haalt volgens mij de 80km/uur wel.

vrgr gerard

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door loe » 02 sep 2015, 23:47

das niet misselyk 78 kms,op zo n klein pokkeding.niet lullig bedoeld ik ry zelf nl ook een av50.ik zag laatst ook op internet dat de cilinders niet goed op de carters aansluiten,ik vrrag me af of dit een bewuste begrenzing is of een ontwerpfout,of gewoon gemakszucht,one size fits all,wie zal t zeggen?dat is dus ook 1 van de dingen die ik van de winter ga aan pakken ,ik wil in principe niet harder ryden maar wel de motor krachtigr maken,maar goed,volgens my als je de bevestigingsgaten van de beugel wat naar beneden toe uitveilt kryg je wat meer speling inde beugel, maar wat franky zegt klopt wel,eerst de wartel aandraaien en dan de beugel pas,andersom gaat geheid fout,successs.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2015, 17:24

Cilinder sluit niet op de carters aan? :roll: Ik neem aan dat je dan de spoelpoorten bedoelt. Dit is mij laatst ook opgevallen bij moderne carters met een oude cilinder erop. Even het carter bij vijlen.
78 km/h op een AV50 :shock: Dat is wel lef ja. Op 60km/h vind ik dat het frame niet meer voldoet. Het frame begint dan wel erg flexibel te worden :lol: Je originele remmen zullen ook niet zo veel meer doen op die snelheid. Die zijn meteen overvehit :P

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 03 sep 2015, 17:53

Nouuuuw, wil je het mooi hebben moet je toch een dremel gebruiken, even vijlen gaat mij net iets te ver.
wat het frame/snelheid betreft valt het reuze mee, zo strak als een aal,m et remmen heb je helemaal gelijk.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2015, 18:56

Wat is er dan mis met vijlen wat beter gaat met een dremel? :roll:
Heb je op die snelheid wel eens je stuur gedraaid. Dan zie je hele voorvork kromtrekken terwijl je wiel recht vooruit blijft staan :lol: Ik overdrijf uiteraard iets :P

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 03 sep 2015, 19:33

Zo mooi je met een dremel te werk gaat wat betreft het maken/aanpassen spoelpoorten carters op je cilinder lukt nooit zo mooi als vijlen, over tijdsduur niet te spreken.
Wat betreft snelheden/ sturen, ik heb snelheden gereden , hele stukken boven de zestig, bochtenwerk en al met en zonder bepakking en dit ging heel goed, nogmaals het remmen laat te wensen over.
Normaal cruise ik 50 a 55 km/uur met dit reisblok en de Moby zoemt er dan over, geen trilling niets.
Het is gewoon fijn om wat over te hebben wat vermogen en snelheid betreft.

Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Franky » 03 sep 2015, 19:51

Dat valt dan toch nog mee.
Aan die remkracht kan je wat doen hè :twisted:
Afbeelding

Er zijn vast beter passende trommels dan deze te krijg. Dit was wel erg veel gedoe. Maar dat vond ik wel leuk :)

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Uitlaat soorten av7

Ongelezen bericht door Mobygek » 03 sep 2015, 19:57

Ik heeft toe dat dit de betere stoppers zijn.
Ziet er heel goed uit Franky.

Vrgr Gerard

Plaats reactie