Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 11 sep 2015, 17:15

Weer eens iets leuks om over na te denken :)

Elke mobylette die ik bereden heb, heeft op een of andere moment een punt dat het motorblok door zijn eigenfrequentie heen gaat. Je brommertje trilt dan even als een gek. Sommige bromfietsen hebben het meer dan andere maar volgens mij hebben ze het allemaal. Op zich niet erg, tenzij de eigenfrequentie op een toerental zit dat je veel gebruikt. Dit is helaas het geval bij mijn AV50.

Mijn AV50 heeft een nieuw motorblokje gekregen, perfect uitgeklokte variateur en koppeling. Nog nooit heb ik zo weinig trillingen gehad :) Maar de eigenfrequentie blijft op hetzelfde toerental staan (dat is ook logisch). Dit is het toerental dat je wil gebruiken als je vol gas geeft (redelijk hoog toerental dus). Helaas is dat toerental dus niet langdurig te gebruiken (maakt veel kabaal). Met als gevolg dat ik een hoop moeite heb moeten doen om de gewichten in mijn variateur zo te kiezen dat ik boven de eigenfrequentie van het blok blijf (eronder is geen optie omdat je dan niet erg veel vermogen levert met je blokje). Toch valt mijn motorblok uiteraard af en toe terug in het toerental van de eigenfrequentie (met name als ik steile hellingen op rij). Erg vervelend.

Ik zou graag willen dat de eigenfrequentie op een lager toerental komt te liggen, zodat ik er minder last van heb. Heeft iemand hier ooit wel eens mee geëxperimenteerd? Ik had als bizar idee om een dik stuk staal aan mijn motorblok te schroeven. :lol: Geen idee of ik dat ooit echt ga proberen :P

rikske
Berichten: 9
Lid geworden op: 17 apr 2015, 20:46

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door rikske » 19 okt 2015, 12:42

Hallo Franky
Ik denk dat niet het gewicht belangrijk is maar wel de plaats en de manier van bevestigen , ik denk dat je moet experimenteren met een blokje staal en een rubber ophanging zodat het rubber de trilling kan dempen , ik denk bijvoorbeeld aan een rubber dempingsblokje ( van die ronde met draadeindjes op ) bevestigen aan het blokje onder de carburator ( omdat daar volgens mij de trilling het grootst is ) en daar een gewicht aan van 2 à 300 gram .
Succes Rikske

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 19 okt 2015, 17:39

Dat is inderdaad een leuk idee. Gewoon een massa eraan knopen zorgt ervoor dat de eigenfrequentie omlaag gaat. Het liefst wil je de eigenfrequentie hoger hebben. Misschien dat dit met jou truc nog kan ook. Interessant idee. Ik houd het in mijn achterhoofd. Op het moment ben ik niet bezig met deze bromfiets. Het is best handig om iets te hebben dat wel rijdt :P Ook al is het niet perfect.

AndreAnsems
Berichten: 45
Lid geworden op: 15 jul 2015, 15:56
Locatie: Eindhoven noord

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door AndreAnsems » 19 okt 2015, 19:09

Heb je al eens geprobeerd de voorontsteking iets te verzetten?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 19 okt 2015, 19:35

Maakt niks uit. Eigen frequenties worden niet beïnvloed door de voorontsteking. Hoogstens de amplitude waarmee hij trilt.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Mobygek » 21 okt 2015, 16:00

Franky schreef:Maakt niks uit. Eigen frequenties worden niet beïnvloed door de voorontsteking. Hoogstens de amplitude waarmee hij trilt.
Ik zou zoeken om het toerental te verhogen zodat je over je trillingsfrequentie "heen" rijdt,

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 21 okt 2015, 16:14

Dat is inderdaad wat ik nu gedaan heb. Ik heb de variateur zo ingesteld dat ik boven de eigenfrequentie zit. Helaas regelt de variateur het toerental niet perfect waardoor ik tijdens het oprijden van een helling toch weer in de eigenfrequentie terecht kom en daar niet uit kan trekken. Niet ideaal allemaal.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Mobygek » 21 okt 2015, 18:03

Franky schreef:Dat is inderdaad wat ik nu gedaan heb. Ik heb de variateur zo ingesteld dat ik boven de eigenfrequentie zit. Helaas regelt de variateur het toerental niet perfect waardoor ik tijdens het oprijden van een helling toch weer in de eigenfrequentie terecht kom en daar niet uit kan trekken. Niet ideaal allemaal.
misschien kun je iets met tandwielverhoudingen doen, hij zal meer toeren moeten maken, minder lijkt mij in praktijk niet handig.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 21 okt 2015, 19:12

Tandwielverhouding veranderen bij een bromfiets met een variateur? Dat doet niets :P Tenzij je variateur op zijn eind zit ;) Dat zit hij bij mijn topsnelheid nog niet eens.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door loe » 21 okt 2015, 23:30

misschien helpt het als je de onsteking en koppeling poelie uitbalanceerd,misshien ook de snaarschyf,net zoals ze dat by zo n banden bedryf doen met een plakloodje

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Mobygek » 22 okt 2015, 08:21

Franky schreef:Tandwielverhouding veranderen bij een bromfiets met een variateur? Dat doet niets :P Tenzij je variateur op zijn eind zit ;) Dat zit hij bij mijn topsnelheid nog niet eens.
Nou, tandwielen hebben wel degelijk effect, met bv een 11 tands voor heeft je motor het veel makkelijker minder belasting automatisch minder trillingen.
Bij meer belasting , heuvel op/wind tegen etc. moet het gewoon meer werken, wie weet ,een trillingdemper doet wonderen.
Ik herken het wel, toen ik het originele blokje er onder had tegen topsnelheid aan trillingen, bij mij was echt alles nieuw.
Nu een tijdje met het "vakantieblokje gereden, veel en veel minder trillingen en met 62cc een genot om mee te rijden.
als ik zo'n 60km/uur cruise is er niets voelbaar en een mooi snelheid.
Blokje kan het makkelijk aan want hij kan veel sneller, maar daar gaat het nu niet over.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 22 okt 2015, 17:36

Gerard, vergeet je niet dat er een variateur op zit? Zolang je in het bereik van de variateur zit moet je blok met een 11 tands tandwiel net zo hard trekken als met een 12 tands tandwiel. Het verschil in overbrengingsverhouding wordt opgelost door de variateur waardoor de totale overbrenginsverhouding precies hetzelfde blijft ;) Helpt dus helemaal niks.

Ik heb 1x met die 11 tands gereden. Die dingen rijden echt niet fijn. Daar komt een kabaal vanaf. Mijn ketting vond die 11 tands maar helemaal niks :( En mijn achterbrug ook niet :P Maar dat is een ander verhaal :lol:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door Franky » 22 okt 2015, 17:38

loe schreef:misschien helpt het als je de onsteking en koppeling poelie uitbalanceerd,misshien ook de snaarschyf,net zoals ze dat by zo n banden bedryf doen met een plakloodje
Heb ik me ook wel eens afgevraagd maar ik vermoed dat het niet veel uitmaakt. Het spul van mij is behoorlijk recht. Een 2-takt 1 cylinder trilt altijd. Die trillingen kan je niet weghalen.

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: Eigenfrequentie motorblok beïnvloeden

Ongelezen bericht door loe » 22 okt 2015, 22:05

het recht zyn van het spul bedoel ik eigenlyk niet ,want dat had jy al goed voor mekaar, maar t is wel belangryk,maar ik bedoel meer de on balans in gewicht,van de ronddraaiende massa, net zoals een los fietswiel op het zelfde punt stopt omdat daar het ventiel zit,er schiet me ook nog iets te binnen.volgens my zyn er ook wel zaken om over na te denken zoals krukas uit balanceren en te richten

Plaats reactie