technische tekening

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

technische tekening

Ongelezen bericht door henksleuteld » 16 nov 2015, 22:28

Mijne heren. Weet iemand waar ik een technische tekening kan vinden van de rolaandrijving van de FOM. Groet Henk

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 nov 2015, 00:23

Als je een tekening met maten en toleranties zoekt, die weet ik niet. Dit is het beste, dat ik kon vinden. Maar die heb je misschien al. http://tobeconline.fr/assets/123_02.jpg

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door Harrie » 18 nov 2015, 00:56

Zoiets. Ik heb een grotere versie, maar dan heb ik jouw e-mail adres nodig.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door henksleuteld » 18 nov 2015, 23:41

Mobyjoost. Bedankt voor die tekening, daar kan ik wel wat mee. Ik was m al eens tegengekomen ergens, maar wist niet meer waar. Ik heb hier zo'n rolaandrijving en die wil ik uitmekaar halen, maar het is een bonk roest ongeveer. Kan maar amper zien hoe het in mekaar zit.
Harrie ook bedankt. Daar kan ik ook wel wat mee. Zijn ook twee verschillende versies geloof ik even snel te zien. Ik ga het eens goed bekijken. Kijken of ik het uit kan printen. Harrie, die grotere versie wil ik ook wel. Ik stuur je m'n adres in pm. Groet Henk.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door henksleuteld » 21 nov 2015, 22:32

rsz_hevel_poelie_rol_008.jpg
rsz_hevel_poelie_rol_009.jpg
rsz_hevel_poelie_rol_010.jpg
Vandaag de rolaandrijving van het frame gehaald. Dat viel nog niet mee, 2,5 uur aan geprutst. Die pen zat goed vast in die 2 rubbers en met kruipolie en veel gewring kwam er uiteindelijk beweging in. Nu het volgende. Ik krijg dat buisje niet van die stift af, en volgens de tekening is dat toch een los onderdeel. met kruipolie en veel gedraai kan ik m nu helemaal ronddraaien, dus is los, maar krijg m er niet afgeschoven. Iemand een idee? Verder, die moer op de poelie, hoe moet die los? Het lijken net 2 heel platte moeren op elkaar. Moeilijk om met ring of steeksleutel te pakken, en veel kans dat de sleutel er dan afschiet en de moer naar de kloten gaat. Is dit toevallig linkse draad, rechtsom los? Want de poelie draait achteruit. Ik denk dat er in het verleden al goed aan geprutst is, het lijkt ook of er een scheur aan de rand van de rol is dichtgesoldeerd. Niet slecht gedaan denk ik, maar de rol lijkt me nu toch ver heen. Graag wat advies, zie foto's. Groet Henk
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door Harrie » 26 nov 2015, 23:36

Re: vraag voor FOM kenners

Bericht door henksleuteld » 26 nov 2015, 21:52
Hoi heren. Bedankt voor de reacties. Ik snap het ook niet helemaal. Mijn bericht staat er toch gewoon op, met foto's ook. Bericht van 16 nov, vijfde van boven. Die kun je toch gewoon aanklikken en naar beneden scrollen en dan zie je alles. Of werkt dit anders ?? Groet Henk.

henksleuteld

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3901
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door Lolle » 27 nov 2015, 00:03

Hallo Henk
die 2 dunne moeren op elkaar dat is voor de borging. Als ik mij goed herinner moet dat rechtse draad zijn. de bovenste moer (borgmoer) moet je eerst losdraaien. Ja moet de onderste moer met een smalle steeksleutel tegenhouden en met een passende dop of ringsleutel de bovenste losdraaien. Als het goed is staat het al geruime tijd in de kruipolie. moet lukken zou ik denken

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door henksleuteld » 27 nov 2015, 23:38

Bedankt voor je reactie Baarda. Het blijft 'n beetje onduidelijk. De een zegt rechtse draad, de ander linkse draad. Ik ga er in ieder geval mee aan de gang, gewoon proberen. Met steeksleutel en ring of dopsleutel had ik zelf ook al bedacht. Alleen nog de steeksleutel de helft platter slijpen, is veel te dik, anders kan er geen sleutel meer bovenop. Groet Henk.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door Harrie » 28 nov 2015, 16:12

Gezien de draairichting is linksedraad logisch.
Het is slechts 1 moer met inkepingen; het is dus links zoals Jan erik zegt.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: technische tekening

Ongelezen bericht door henksleuteld » 28 nov 2015, 16:25

Ja bedankt Harrie. Die is al los, maar nu het volgende probleem. Kijk even bij het bovenste nieuwe bericht. Groet Henk.

Plaats reactie