Vastloper
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Vastloper
Hallo allemaal. Trots en blij met de M3PRTS die ik bijna een half jaar in mijn bezit heb! Veel dingen aangepakt o.a. de ontsteking, aandrijving, remmen, carburateur etc. Behalve het motorblok dat liep mooi, starte goed. Ik dacht bij mij zelf dat doe ik deze winter wel. Na ong. 350 km gereden te hebben zat het blok op een morgen vast, ik had de brommer rijdend weggezet . Ik heb de cilinder en de zuiger er af gehaald. De zuiger zat heel vast, op de plek van de beschadigingen zitten de zuigerveren helemaal vast en de zuigerveren zijn op dat punt heel bros. Ik zal wat foto's plaatsen. Wat kan de oorzaak zijn en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vastloper
Likt misschien een domme vraag, maar heb je olie in je benzine gedaan?
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Vastloper
Jazeker met Shell 2T-X twee takt olie. 1:45
Re: Vastloper
Lijkt wel of er een stukje van de rand van de bovenkant van de zuiger is afgebroken
En dat tussen de zuiger en cilinder want is gekomen
Kan zijn dat in verleden de zuiger is gevallen op de rand , waardoor er een zwake plek is ondstaan
En dat tussen de zuiger en cilinder want is gekomen
Kan zijn dat in verleden de zuiger is gevallen op de rand , waardoor er een zwake plek is ondstaan
Re: Vastloper
Vroeger hoorde je zelden iets over vastlopers bij mobylette.
Tegenwoordig komt dit wel voor.
Wat is er veranderd?
Allereerst is het onduidelijk hoelang de zuigerveren in dat motortje zitten en of ze indertijd deskundig zijn gemonteerd.
Ze mogen namelijk niet geheel sluiten in de cilinder. Minimaal 0,2 mm speling bij het slot
De zuigerveren moeten kunnen bewegen. Zonder speling gaat de boel binnen 29 minuten vastkoeken.
De benzine is ook niet meer die van vroeger.
Euro 95 met alcohol of de beruchte E10 is zeker niet een verbetering.
Laatst trof ik een soepel lopende AV7 motor aan, waarvan een zuigerveer gebroken in de motor zat.
Gelukkig (nog) geen enkele vervolgschade.
Hoe te voorkomen?
Monteer bij een oude motor met goede zuiger en goede cilinder nieuwe zuigerveren.
Zijn de groeven versleten en de zuiger/cinder beschadigd, dan dien je deze te vervangen.
Zorg voor een tangentiële speling van 0,2 mm.
Rijd op alcoholvrije benzine.
Mix 1:40 en voeg TSL toe voor extra noodloop-eigenschappen.
100% garantie? Nee, want een zuigerveer kan altijd een zwak punt bevatten en spontaan afbreken.
Ook door het loslaten van een stukje cilinderwand of zuigerveer kan vervolgschade ontstaan.
Bij verdachte geluiden dus niet doorrijden, maar de boel inspecteren.
Groet,
Harrie
Tegenwoordig komt dit wel voor.
Wat is er veranderd?
Allereerst is het onduidelijk hoelang de zuigerveren in dat motortje zitten en of ze indertijd deskundig zijn gemonteerd.
Ze mogen namelijk niet geheel sluiten in de cilinder. Minimaal 0,2 mm speling bij het slot
De zuigerveren moeten kunnen bewegen. Zonder speling gaat de boel binnen 29 minuten vastkoeken.
De benzine is ook niet meer die van vroeger.
Euro 95 met alcohol of de beruchte E10 is zeker niet een verbetering.
Laatst trof ik een soepel lopende AV7 motor aan, waarvan een zuigerveer gebroken in de motor zat.
Gelukkig (nog) geen enkele vervolgschade.
Hoe te voorkomen?
Monteer bij een oude motor met goede zuiger en goede cilinder nieuwe zuigerveren.
Zijn de groeven versleten en de zuiger/cinder beschadigd, dan dien je deze te vervangen.
Zorg voor een tangentiële speling van 0,2 mm.
Rijd op alcoholvrije benzine.
Mix 1:40 en voeg TSL toe voor extra noodloop-eigenschappen.
100% garantie? Nee, want een zuigerveer kan altijd een zwak punt bevatten en spontaan afbreken.
Ook door het loslaten van een stukje cilinderwand of zuigerveer kan vervolgschade ontstaan.
Bij verdachte geluiden dus niet doorrijden, maar de boel inspecteren.
Groet,
Harrie
Re: Vastloper
Ik ben gestopt met het gebruik van tsl olie extra toe te voegen aan mijn goede en zeer kostbare tweetakt olie.
Ik merkte veel meer aanslag bij gebruik van tsl en veel minder zonder.
Gr Polle
Ik merkte veel meer aanslag bij gebruik van tsl en veel minder zonder.
Gr Polle
Re: Vastloper
Waar had je die aanslag Polle en welke kleur had die aanslag?
Harrie
Harrie
Re: Vastloper
Zowel op de bougie als in de cilinderkop.
Gr Polle
Gr Polle
- australman
- Berichten: 1284
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: Vastloper
Hoi,
Heeft in dit geval niets met de mengsmering te maken,lijkt me.Een borgring van de pistonpen heeft de geest gegeven.
Van het nut van toevoegingen aan tweetakt benzine heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen,bij mij gaat het
nu al 40 jaar goed zonder deze wondermiddelen.
Hans
Heeft in dit geval niets met de mengsmering te maken,lijkt me.Een borgring van de pistonpen heeft de geest gegeven.
Van het nut van toevoegingen aan tweetakt benzine heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen,bij mij gaat het
nu al 40 jaar goed zonder deze wondermiddelen.
Hans
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Vastloper
Ik denk een defect aan de zuigerveren, breuk of iets dergelijks
vrgr gerard
vrgr gerard
Re: Vastloper
Het valt mij al jaren op, dat al die toevoegingen op de markt worden gezet door onbekende bedrijven.australman schreef:Hoi,
Van het nut van toevoegingen aan tweetakt benzine heeft nog nooit iemand mij kunnen overtuigen,bij mij gaat het
nu al 40 jaar goed zonder deze wondermiddelen.
Hans
Zijn die produkten ooit getest door TNO e.d?
Immers zouden die toevoegingen zo hard nodig zijn, dan zouden de grote maatschappijen zoals Shell e.d. er wel brood in zien.
Ik gebruik idd ook nooit toevoegingen en ook niet met vele jaren racen met tweetakten en van mineraal tot vol synthetische olie.
Ben zelfs van mening dat hoe meer toevoeging( ook te veel olie)hoe slechter de koeling.
Paul
Re: Vastloper
Volgens mij zie je die borgring van de pistonpen gewoon op zijn plek zitten; nix mis mee!
Maar hoe ziet de corresponderende kant van de cylinder eruit?
Dit is een verhaal met twee kanten en we kijken nu slechts naar de zuiger.
Ben nieuwsgierig naar cylinder! groet md
Maar hoe ziet de corresponderende kant van de cylinder eruit?
Dit is een verhaal met twee kanten en we kijken nu slechts naar de zuiger.
Ben nieuwsgierig naar cylinder! groet md
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Vastloper
Aan de cilinder is helemaal niets te zien MD. Gerard ik zit zelf ook te denken aan een defecte zuigerveer. Hoe kan het dat de zuiger op slechts een plek zo bruinverkleurd is?
Nog even over de mengverhouding: ik heb niet voldoende ervaring met dit soort motoren vandaar. 1:40 moet toch voldoende zijn zoals Henk hierboven al aangeeft. Toch lees ik ook wel dat een moby een mengverhouding van 1:25 moet hebben met moderne olie en met oudere olie zelfs 1:20/1:19????
Nog even over de mengverhouding: ik heb niet voldoende ervaring met dit soort motoren vandaar. 1:40 moet toch voldoende zijn zoals Henk hierboven al aangeeft. Toch lees ik ook wel dat een moby een mengverhouding van 1:25 moet hebben met moderne olie en met oudere olie zelfs 1:20/1:19????
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vastloper
De bruineplek is gewoon de plek waar de uitlaat zit. Omdat de uitlaat tegendruk geeft krijg je wat koolaanslag op de zuiger.
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Vastloper
Dat dacht ik eerst ook maar de uitlaat zit aan de andere kant. Dit is de achterkant. (mischien zit de zuiger verkeerd om of kan dat niet)
- Franky
- Berichten: 6198
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vastloper
Dan heeft de zuiger ooit anders gezeten. Ik weet niet hoe deze gemonteerd dient te worden. Bij een AV7 motor kan je hem op twee manieren monteren zonder direct afgestraft te worden Geen idee of het op de lange termijn trouwens fout gaat.
-
- Berichten: 2009
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Vastloper
In de zuiger zit een gat(8mm) dat zit nu aan de achterkant. Op die plek zit in de cilinder een sleuf gefreesd(van ong. 22mm hoog en 10mm breed) Aan de voorkant zit de in en uitlaat bij deze types.
Re: Vastloper
Franky, volgens mij moet de pijl op de zuiger naar voren. md
Aan een nieuwe zuiger zit je sowieso vast, maar ik durf niet te zeggen of dat
ongestraft kan.
Bij de oudste modellen werden na uitkotteren of uithonen nieuwe passende zuigers
erbij gezocht, met de micrometer in de hand. Zo ontstonden passende paren
die je niet vreemd kon laten gaan heb ik me laten vertellen.
sterkte met het probleem md
Aan een nieuwe zuiger zit je sowieso vast, maar ik durf niet te zeggen of dat
ongestraft kan.
Bij de oudste modellen werden na uitkotteren of uithonen nieuwe passende zuigers
erbij gezocht, met de micrometer in de hand. Zo ontstonden passende paren
die je niet vreemd kon laten gaan heb ik me laten vertellen.
sterkte met het probleem md
Re: Vastloper
Dat gaat op voor motoren na de AV3. Die stalen cylinderwand kan je ongestraft honen, zonder nabehandeling. Sinds de AV35 motor, hoon je dan toch de hardchromen/nicasyl cylinderwand weg.
Re: Vastloper
Dus volgens jou, joost, kun je er gewoon een nieuwe zuiger met zuigerveren inzetten?
groet md
groet md
Re: Vastloper
Als er niets te zien is, aan de cylinder, is het het proberen waard. Maar of er een garantie is op succes? Ik heb het na een vastloper met een AV7 motor eens gedaan. De oude zuiger had aan beide zijkanten schade. Waarschijnlijk gekanteld en achter de spoelpoorten blijven haken. De poorten hadden kleine schade aan de bovenrand. Loopt prima met een nieuwe zuiger.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Vastloper
Bij twijfel een nieuw cilinder en zuigertje monteren.
Goed smeren :1 op 40 met een goede olie.
vrgr gerard
Goed smeren :1 op 40 met een goede olie.
vrgr gerard