Masselottes (rijwielkoppling)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2015, 12:12

Tijdens de afgelopen beurs in HHW zocht iemand vlieggewichten en hij twijfelde over het juiste type.
Tijdens het opruimen trof ik ergens een zakje aan met een interessante beschrijving van een wijziging.
Vanaf 1977 is de oude Zamak-type vervallen en vervangen door een aluminium-uitvoering.
Aangezien de soortelijke massa van aluminium circa 2,7 g/cm3 lager is dan van zamac 6,7 g/cm3 hebben de masselottes meer volume en ligt het zwaartepunt verder van de rotatieas af, waardoor de centrifugale kracht waarschijnlijk gelijk is. Ik zal jullie alle formules besparen, maar duidelijk is dat ze door elkaar gebruikt kunnen worden.
Harrie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 nov 2015, 12:30

Interessant. Er staat ook iets over heavy duty flyweights. Waar vindt je die in?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Franky » 25 nov 2015, 13:13

Ik dacht de 99z. Maar dat blijkt de aluminium versie te zijn die hierboven al staat. En ik maar denken dat dat extra zware gewichten waren :lol:
Een belangrijk verschil tussen de twee bovengenoemde koppelingsgewichten is de positie waar het schoentje zit. Dit maakt ook het nodige uit. Ze zullen dus in gewicht verschillen en mogen dus nooit samen in 1 koppeling gebruikt worden. Maar dat zal niemand verbazen :lol:

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 nov 2015, 14:08

Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door AGB » 25 nov 2015, 14:47

Als het balans gewicht gelijk is maak het niet uit dacht ik , en de veren gelijk op gaan

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2015, 15:44

MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Nee en ja:
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.

Harrie

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door MobyJoost » 25 nov 2015, 15:48

Duidelijk.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Mobygek » 25 nov 2015, 17:02

Harrie schreef:
MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Nee en ja:
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.

Harrie
aha, je weegt ze dus en met 1 gram meer
haal je materiaal weg zodat ze evenveel wegen.
Goed, tja als je logisch nadenkt, 20 Nm. is toch aardig wat.
vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Harrie » 25 nov 2015, 20:46

Mobygek schreef:
Harrie schreef:
MobyJoost schreef:Behalve Harrie dan. De vindt, dat je ze door elkaar kan gebruiken.
Nee en ja:
Je mag of een paar oude of een paar van het nieuwe type monteren. Ik weeg ze soms ter controle.
1 gram afwijking bij 6000 omw./ min op een afstand van 50 mm geeft een pulserende kracht van : 20N
Geen wonder dat veel oude brommers trillen door roterende onderdelen die versleten zijn.

Harrie
aha, je weegt ze dus en met 1 gram meer
haal je materiaal weg zodat ze evenveel wegen.
Goed, tja als je logisch nadenkt, 20 Nm. is toch aardig wat.
vrgr gerard
Geen Nm (want dat is koppel of arbeid) maar N (Newton is eenheid van kracht)= kgm/s2 dus zeg maar 2kgf in het oude systeem.
Harrie

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Masselottes (rijwielkoppling)

Ongelezen bericht door Mobygek » 25 nov 2015, 23:08

Je heb gelijk Harry.
Vrgr Gerard :oops:

Plaats reactie