vraag voor FOM kenners

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 02 dec 2015, 09:37

Polle schreef:Hallo Henk

Ik gebruik steeds WD40 is volgens mij een van de beste spullen op de markt.
Maar ook geduld is nodig ,laat het spul zijn werk doen.
Warm maken kan ook helpen.

Gr Polle

Hallo Polle,
WD40 is een aardig compromis tussen een kruipolie en smeermiddel.
Er zijn betere middelen.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 02 dec 2015, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Polle » 02 dec 2015, 10:03

Vind ik niet ik zweer bij WD40 en veel mensen zullen dit beamen .

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 02 dec 2015, 10:53

Hallo Polle,
Er zijn ook mensen die zweren bij cola (fosfor). Heb je ze dan allemaal getest? :o
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 05 jul 2017, 01:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Polle » 02 dec 2015, 13:00

Waarom moet ik ze allemaal testen als het resultaat zeer goed is en van anderen hetzelfde hoor.
Als het goed is het goed.

Gr Polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door AGB » 02 dec 2015, 14:17

Echte kruipolie lijkt mij beter te werken voor het los weeken dan wd 40 , wd 40 trekt vocht aan/ lost vocht op?
Cola doet ook niets met roesteg ijzer ,fabbeltje , behalve met koper
Citroensap dat lost wel ijzerroest op , dient wel na geborsteld te worden
Iedereen moet dat gebruiken wat hem/haar het beste bevald toch :D

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 02 dec 2015, 20:51

Hallo AGB,
Welke kruipolie gebruiken jullie voor de lastigste klussen?
Harrie

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Franky » 02 dec 2015, 21:29

Die sprays zijn overrated. Je doet het erop omdat het in ieder geval geen kwaad kan. De dingen die ik stuk heb gemaakt tijdens demonteren hadden ook dagen in kruipolie gestaan. Bij conische verbinding is het kansloos. Ook twee keihard op elkaar gedrukte vlakken is het kansloos. Hoe vaak ik niet dingen los schroef en zie dat waar de kruipolie had moeten zitten gewoon kurkdroog is.

Op tv met die autosleutel programma's vind ik dat ook zo mooi. Spuiten ze met zo'n spuitbus op oude smerige moeren en proberen ze hem daarna direct los te draaien. Die spray hadden ze dus wel achterwegen kunnen laten want het is dus echt niet op de plekken gekomen waar het had moeten komen :lol:

Dus vooral niet te moeilijk doen. Spuit er wat op voor de vorm :P Voel je je weer goed :lol:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 02 dec 2015, 23:17

Hallo Franky,
Conische vlakken die geslepen zijn. daar is inderdaad weinig ruimte om te kruipen....
Schroefdraad heeft wat meer mogelijkheden, omdat daar meer vrije ruimte zit, tenzij die ruimte vol met oxidatie zit.
Een ferme tik of verhitten wil ook nog eens helpen. Bij dat verhitten moet je wel precies weten hoe hoog je kunt gaan.
Sommige zaken krijg je alleen los met een destructieve methode. Het versleten onderdeel wordt opgeofferd de rest blijft heel.
Aardig voorbeeld van een demontage, waarbij kruipolie weinig uithaalt, is de demontage van de silent bloc in de achterbrug.
In de buitenste vastgeroeste bus wordt aan de binnenkant met een zaag of Dremel een groef gemaakt en daarna wordt de bus gekraakt.
Uitboren en verzwakken is ook een optie. Al deze zaken vragen om ervaring.
Laat Henksleutelt dus eerst maar een zeer goede kruipolie proberen en vervolgens met tikken de zaak los proberen te krijgen.
Lukt dat niet dan moet hij het gewoon uitbesteden.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door henksleuteld » 02 dec 2015, 23:47

rsz_rolas_002.jpg
Net nog even geprobeerd of er al wat beweging in wil komen. Nog niet, dus nog maar meer kruipolie erin. Morgen maar weer proberen. WD 40 kan ik ook proberen inderdaad, moet ik even halen. het huis warmstoken kan ook nog ja, maar eerst maar eens zo proberen. Groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Polle » 03 dec 2015, 09:45

Hallo

Als ik jouw was zorg ik er voor dat dit onderdeel letterlijk onderstaat in de kruipolie.
Of loopt het weg als je het volspuit ?

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 03 dec 2015, 09:56

Moet allemaal toch niet zo moeilijk zijn.
Ik denk dat ik hem zo los heb. I
Is er trouwens een stuk korund uit de rol gesprongen?
Harrie

brommerskieken
Berichten: 2697
Lid geworden op: 07 feb 2010, 12:58
Woonplaats: ergens op de wereld
Locatie: friesland

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door brommerskieken » 03 dec 2015, 10:19

Als je de tijd hebt gewoon een paar weken in de diesel
Heb laatst een blok met vast zittende lagers in de diesel en zelfs de.lagers waaren weer los dus probeer het maar

Gr harold :lol:

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door henksleuteld » 03 dec 2015, 23:45

Net nog even geprobeerd en nog geen beweging te zien. Polle, ik heb er echt wel een hoop kruipolie ingespoten. Op die foto had ik het even weer droog gemaakt, anders was er niks op de foto te zien. Harrie, wat is dat korund. Is dat dat ruwe spul op de rol? Als je dat bedoelt, ja daar is een heel stuk weggesleten. Is dat opnieuw aan te brengen, of is het dan gewoon gedaan met de rol? Morgen als ik tijd heb eerst maar eens goed verwarmen, kijken wat er gebeurd. Er is natuurlijk verschil tussen verwarmen en verhitten. Ik ga het verwarmen. Brommerskieken, een paar weken in de diesel leggen. Ja, dat kan best wel werken, maar ik heb zin om ermee door te gaan. Morgen ben ik weer benieuwd of het wat uithaalt. Groet Henk.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Polle » 04 dec 2015, 09:16

De mensen van de solex clubs laten hun rollen ook terug herstellen heb ik al gehoord.
Waar weet ik niet effe opzoeken.

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Harrie » 04 dec 2015, 10:23

henksleuteld schreef:Net nog even geprobeerd en nog geen beweging te zien. Polle, ik heb er echt wel een hoop kruipolie ingespoten. Op die foto had ik het even weer droog gemaakt, anders was er niks op de foto te zien. Harrie, wat is dat korund. Is dat dat ruwe spul op de rol? Als je dat bedoelt, ja daar is een heel stuk weggesleten. Is dat opnieuw aan te brengen, of is het dan gewoon gedaan met de rol? Henk.
Korund is aluminiumoxide; als je er meer van wilt weten zoek het dan even op met Google.
Solexmannen uit Middeelbeers (NL) staan niet te springen om rollen voor mobylette opnieuw te bekleden. Je moet namelijk een mal maken. In die mal komt dan een mengsel van korund en epoxyhars.
Maar misschien zijn de tijden veranderd en willen ze er tegenwoordig wel een stel maken.
Harrie

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3900
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door Lolle » 04 dec 2015, 22:23

Ik zou b.v. op marktplaats een redelijke 2e hans vragen. Staan ook regelmatig sloop FOM's op MP. Misschien is er binnen het forum wel iemand die je kan helpen

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: vraag voor FOM kenners

Ongelezen bericht door henksleuteld » 05 dec 2015, 15:56

rsz_de_as_is_los_005.jpg
rsz_de_as_is_los_006.jpg
Nou, ik ben er weer mee aan de gang geweest. het huis wat warm gestookt, tikjes met de hamer en ja hoor, de as ging er vlot uit, mooi. Het buisje op de as in de bankschroef en daar trok ik de as met wat draaien ook uit. Maar nu de lagers, ook vast natuurlijk. Ik heb geen set lagertrekkers, maar wil er best een aanschaffen. Er staan er zeer veel te koop, maar welke set is hier geschikt voor. Het lager op de as zit eigenlijk geen ruimte achter, en het lager in het huis zit een paar cm diep. Ik heb nog nooit met zo'n set gewerkt dus ik weet niet wat kan en wat niet. Veel peperkoeksetjes-spul te koop denk ik, maar ik koop alleen goed spul. Omdat je het niet erg veel gebruikt hoeft het ook weer niet het allerbeste-duurste te zijn. Iemand een koopadvies, of kan het ook nog anders. Groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie