lagers verwijderen

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 dec 2015, 14:34

rsz_de_as_is_los_005.jpg
rsz_de_as_is_los_006.jpg
Mijne heren. Ik wil nu deze lagers gaan verwijderen. Ik heb geen lagertrekkerset maar wil er best een aanschaffen. Ook heb ik nog nooit met zo'n set gewerkt. Waar moet ik op letten bij aanschaf. Het lager op de rolas zit eigenlijk geen ruimte achter, en het lager in het huis zit een paar cm diep. Ook moet ik de set kunnen gebruiken voor een te reviseren blokje. Bij HBM setjes gezien voor 40 euro. Ziet er goed uit, maar zijn die geschikt voor wat ik er mee wil doen. Ik zie sets voor inwendig en uitwendig. Wie maakt me wat wijzer over dit onderwerp. Groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 dec 2015, 15:46

Het lijkt mij sterk dat al die FOM-bezitters een lager trekker hebben gebruikt.
Met een beetje technisch inzicht, wat verwarmen en voorzichtig tikken kom je een heel eind, vermoed ik.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 dec 2015, 17:50

Hoi Harrie. Aan technisch inzicht ontbreekt het hier niet hoor, dat kan ik je verzekeren. Verwarmen heb ik al geprobeerd, en dop 14 past precies op het lager die in het huis zit. Je tikt dan echter wel op de binnenring van het lager, aan de buitenkant van het huis, maar dat snap jij. Gezien de staat van het spul gaat niets zomaar. Ik vind het ook niet erg om een lagertrekkerset aan te schaffen, dus blijft mijn vraag eigenlijk hetzelfde. Groet Henk.

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door mobylettje » 08 dec 2015, 17:54

Ik snap ook nooit wanneer je uitwendig of inwendig nodig hebt...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 dec 2015, 20:05

Een las leggen op de binnenring laat het lager waarschijnlijk al spontaan loskomen.
En zo zijn er nog talloze trucs om dat lager los te krijgen. Ik vraag me wel af welke methode de gemakkelijkste is.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 dec 2015, 20:32

Hoi Harrie. Ik wil de lagers behouden, want er zit volgens mij geen speling op. Ze moeten eruit om heel de zaak goed schoon te maken, daarna stralen en coaten. De lagers wil ik ultrasoon reinigen en dan opnieuw alles voldoen met vet. Groet Henk.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door AGB » 08 dec 2015, 20:50

Kan die as er uit op de onderste foto?
Denk voor de onderst foto , zelf een trekker maken op een draaibank

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 dec 2015, 21:58

Hoi AGB. Das een goeie, nog niet aan gedacht. Maar ik vermoed dat dit een geheel is met de rol. Op de technische tekening staat dit volgens mij ook als een onderdeel. Groet Henk.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 08 dec 2015, 23:15

henksleuteld schreef:Hoi Harrie. Ik wil de lagers behouden, want er zit volgens mij geen speling op. Ze moeten eruit om heel de zaak goed schoon te maken, daarna stralen en coaten. De lagers wil ik ultrasoon reinigen en dan opnieuw alles voldoen met vet. Groet Henk.
Dit snap ik niet; uren bezig zijn om een lager van een paar Euro te redden, waarvan het twijfelachtig is of het lager nog wel goed is.
Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 08 dec 2015, 23:44

Hoi Harrie. Tja, ik wist ook niet dat die lagers maar een paar euro kosten, en dat ze schijnbaar ook makkelijk te krijgen zijn. Weet ik veel, ik doe dit ook allemaal pas voor de eerste keer. Wat wel een punt is denk ik, is dat het lager in het huis verwijderd moet worden zonder het huis te beschadigen aan die binnenwand. En zoals ik al schreef hebben de lagers geen speling, dus lijken ok. Als ze netjes verwijderd kunnen worden is er dan toch geen reden om ze niet te hergebruiken. Ik vind het wel lachen hoor. Bij iedere vraag die ik stel komt er hele discussie op gang, maar daar hou ik wel van. Hoe meer mensen zich ermee bemoeien hoe liever. Maar ondertussen weet ik nog niks over zo'n lagertrekkerset. Van alles al bekeken maar onduidelijk. Morgen weer n dag, groeten Henk.

mobylettje
Berichten: 145
Lid geworden op: 15 sep 2014, 10:16
Locatie: Omgeving Breda

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door mobylettje » 09 dec 2015, 15:26

henksleuteld schreef:Hoi Harrie. Tja, ik wist ook niet dat die lagers maar een paar euro kosten, en dat ze schijnbaar ook makkelijk te krijgen zijn. Weet ik veel, ik doe dit ook allemaal pas voor de eerste keer. Wat wel een punt is denk ik, is dat het lager in het huis verwijderd moet worden zonder het huis te beschadigen aan die binnenwand. En zoals ik al schreef hebben de lagers geen speling, dus lijken ok. Als ze netjes verwijderd kunnen worden is er dan toch geen reden om ze niet te hergebruiken. Ik vind het wel lachen hoor. Bij iedere vraag die ik stel komt er hele discussie op gang, maar daar hou ik wel van. Hoe meer mensen zich ermee bemoeien hoe liever. Maar ondertussen weet ik nog niks over zo'n lagertrekkerset. Van alles al bekeken maar onduidelijk. Morgen weer n dag, groeten Henk.
Ben ook beniewd naar zon lagertrekkerset.
Vooral wanneer je inwendig of uitwendig nodig hebt.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door Harrie » 09 dec 2015, 16:17

Kwestie van erbij kunnen om grip te krijgen.
Een lager in een kamer kun je niet grijpen met een externe lagertrekker, maar daar pas je een interne
lagertrekker toe. Even Googlen en je weet er alles van......... :roll:
https://www.scooteronderdelenshop.com/a ... g-15mm-dmp
Wel handig als je veel sleutelt, maar voor de huis-en tuin-bezitter van een Fom niet echt interessant. Je hebt voor die ene trekker veel lagers.

Harrie

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 11 dec 2015, 22:22

rsz_huis_en_as_los_007.jpg
Nou, ik ben er weer wat verder mee. De lagers zijn eruit inmiddels. Zonder trekkerset overigens. Mijn handige automonteur ging ermee aan de slag, en had de lager van de rolas er na 2,5 af. Het lager in het huis is een ander verhaal. Dat kan er alleen maar uit aan de kant van de hevel, want die zit in het huis tegen een borst aan, zie foto. Dus klinknagelkoppen wegslijpen, dan kan die dunne plaat eraf met het kleine gat. Dan kun je het huis van de hevel losmaken en kan de lager dus verwijderd worden. Naderhand met monteren kan ik de klinknagels vervangen door M4 of 5 boutjes met borgmoertjes aan de binnenkant. Die boutjes zitten nergens in de weg. Verder zit achter de lager op de rolas nog een dun stofplaatje, met randjes om de lager heen. Ik ga aan 2 kanten dichte lagers gebruiken, stofvrij, dus kan dat plaatje wegblijven. Het heeft verder ook geen functie als vulplaatje. Kan alleen maar gaan rammelen als het er blijft. En zo klooien we maar wat aan. Misschien heeft iemand ooit wat aan de info, maar misschien is alles allang bekend, geen idee. Alle korund is inmiddels ook al van de rol af. Was in de bankschroef nog verder beschadigd als hij al was, dus dan alles eraf. Dat wordt ook nog wat. Ik heb al een bekende Solexman gecontact voor korund, maar het antwoord zoals Harrie al voorspelde. Hebben we geen mal voor, punt. En ik denk ook geen zin in. Zoek ik toch iets anders. Er zijn tegenwoordig veel nieuwe technieken. Het spul wordt nu gestraalt bij een bekende Guzzi-man, morgen ophalen. Aankomende week kijken of ik het huis kan coaten. Daar werk ik zelf dus das handig. En zo pruts ik maar wat door. Kosten automonteur, 0 euro. Kosten 2 lagers, van zijn werk, 0 euro. Doe ik de volgende keer weer iets voor hem coaten. Misschien kan iemand er wat mee, zoniet ook goed. Ik heb er wel lol aan. Groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 11 dec 2015, 22:31

rsz_huis_en_as_los_006.jpg
De rol zonder korund.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 12 dec 2015, 07:53

Je bent een volhouder ! En leuk je bevindingen te lezen.

We horen wel als de rol weer functioneert.

Gr. Joop

Gebruikersavatar
australman
Berichten: 1283
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door australman » 12 dec 2015, 11:27

Hoi,

In het geval dat een kogellager gelijktijdig uit een huis en van een as moet kun je op basis van een stuk draadeind
zelf iets fabriceren wat je tussen de binnen en buitenring van het lager plaatst.
Je moet hiervoor wel de kooi van het lager verwijderen ,zodat je de kogels wat kunt verplaatsen om ruimte te maken
voor de trekker.

Hans
DSC03667.JPG
DSC03668.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 12 dec 2015, 21:32

Hans, ja ik snap m. Dat is inderdaad ook een manier voor die specifieke situatie. Bij mij was de rol met as al wel uit het diepe huislager, na dat verwarmen. Ik had dus een as over met een lager eraan, en een huis met een lager erin. Inmiddels is het spul schoon. Groet Henk.
rsz_spul_gestraald_002.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door AGB » 13 dec 2015, 10:50

Goed bezig , na het stralen wel gelijk in de eerste verf zetten tegen vliegroest

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 22 dec 2015, 22:18

rsz_gaffel_en_huis_aan_elkaar_001.jpg
Voor de geinteresseerde. Ik ben er weer verder mee. Spul was dus gestraald. Mee naar t werk genomen en eerst een rondje in de oven gedaan om te kijken of er nog ergens vet uit kwam, en om het metaal eventueel te ontgassen. Alle gaten afgedopt, assen en schroefdraad ingepakt. Toen nog even de brander erover om de vette vingers weg te halen, want daar hecht dan de poeder minder goed. 30 Mu epoxy op gepoederd om wat oneffenheden vlakker te maken en ook omdat het staal is, en in de oven gedaan. Daarna 60 Mu ral 9005 30% glans erop en weer in de oven. Alle gaatjes iets opgeboord voor M5 maat. eerst het lager geplaatst wat aan de gaffelkant in het huis moet, [lager 6202] 2 kanten dicht. Het huis volgestopt met vet, afstandbus eringeduwd tot op het lager. Tweede lager erin getikt tot op het borstje, dat zit. Huis aan de buitenkant door de gaffel heen op z'n plaats, en de dunne plaat daarop. Alles vastgebout met Inbus M5 x 20, revetjes aan binnen en buitenkant, borgmoertjes aan de binnenkant, alles RVS. Zo, dat zit. Maar nu. Er moet nieuwe korund op de rol. Ik ben nog aan het contacten hierover. Als dat helemaal niet gaat lukken verzin ik iets anders, we zien wel. Tips and tricks ? Groet Henk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 23 dec 2015, 10:48

Mooi werk!

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 23 dec 2015, 17:01

Goed en mooi werk tot nu toe ! Ben heel benieuwd hoe je dit gaat lukken met Korund. Gr. Joop

henksleuteld
Berichten: 338
Lid geworden op: 25 mei 2015, 16:13

Re: lagers verwijderen

Ongelezen bericht door henksleuteld » 06 mar 2016, 14:16

We zijn weer een paar weken verder. Het spul zit weer in mekaar.
Via het Solexforum iemand gevonden die korund op de rol kan maken. Een Moby-rol had hij al jaren niet meer hoeven te doen, maar het kan dus nog steeds als iemand met dit probleem zit. Hij moest er wel een nieuwe mal voor maken, die maar eenmalig te gebruiken was, euro 5 extra.
Het spul in mekaar gezet en ja hoor, altijd op het laatst als je bijna klaar bent loop je weer ergens tegenaan.
Door het coaten is alles net iets dikker geworden, dus kon ik de poelie net niet helemaal aandraaien, die raakte de koppen van de inbusboutjes.
Origineel zitten daar klinknagels die veel platter zijn.
Dat had ik dus ff niet in de gaten gehad. Ik heb een revet die precies om de as past aan de buitenring net zover afgeslepen tot die binnen het gat viel en dus op de binnenring van de lager rust. De poelie heeft bij het gat een hoge en een lage ring. De hoge ring hoort aan de binnenkant en rust nu dus op die revet. De revet draait gewoon mee want die zit dus klem tussen de poelie en het lager.
Poelie erop, borgmoer linkse draad erop, klaar. De borgmoer haalt het net niet tot de laatste schroefdraadgang, maar dat maakt niet uit want die draait alleen maar strakker. Alles draait soepel. Weer een stukske verder, maar nog een lange weg te gaan. Gr Henk.
rsz_aandrijfrol_en_frame_bg_025.jpg
rsz_aandrijfrol_en_frame_bg_030.jpg
rsz_aandrijfrol_en_frame_bg_031.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie