nieuwe ketting/tandwielen?

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door brammes » 07 jan 2016, 13:42

Ik heb een nieuwe poelie op mijn AV40 gezet, omdat in de oude een bochel zat. Nu heeft deze een voortandwiel van 12T meegeleverd (had eerst 11T). Ik merkte direct dat er iets mis was. Als ik het achterwiel ronddraaide stond mijn ketting op het ene punt ontzettend strak en op het andere punt juist weer slap. Nu had ik mijn oude 11T er weer opgezet en toen was het weer wat minder. Met een 13T was het juist weer heel erg het geval. Ook is dat 11T tandwiel, samen met het achtertandwiel best wel wat uitgesleten. Ook lijkt het soms dat mijn ketting niet helemaal past om het achtertandwiel (ketting uitgerekt?).

Wat is nu het verstandigst om te doen? een nieuwe ketting erop en een nieuw achtertandwiel? kan ik dan gewoon mijn 12T tandwiel gebruiken (of 13T?)
En als ik er een nieuwe ketting op ga zetten, waar kan ik deze dan kopen, of is het gewoon een fietsketting?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door Harrie » 07 jan 2016, 15:17

Als een kettingwiel versleten is, vervang dan ook de ketting. De ketting rekt namelijk door gebruik.
Mijn vuistregel is: meer dan 15mm rek (verschil tussen grootste lengte en ingedrukte lengte) : vervangen die ketting.
De maat is trouwens 3/16 x 1/2 inch.

Ongepaste zuinigheid om dat niet te doen. Je kunt dan weer jaren met zo'n set vooruit.
Wel oppassen dat je de juiste kettingwielen en ketting hebt. Er zijn namelijk verschillende type kettingen met verschillende steek.
Het is goed mogelijk dat jouw nieuwe kettingwiel gewoon niet past bij de oude ketting. Ik trof laatst (en ook Polle) gloednieuwe rondsels aan die niet op een standaard ketting passen.
Hoe op te lossen: bestel gewoon een nieuwe set inclusief ketting bij een van de bekende adressen, die elders op dit forum staan.
Waar woon je ergens? Wellicht dat er een mobylette expert in de buurt woont.
Harrie
Laatst gewijzigd door Harrie op 07 jan 2016, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door brammes » 07 jan 2016, 17:12

ik woon in enschede. Ken je iemand in de buurt? ik zal ook eens rondkijken naar een complete set, maar ben tot nu toe alleen tandwielen tegengekomen

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 07 jan 2016, 20:20

Valk in Daarle heeft best veel (oldtimer)onderdelen.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door Polle » 07 jan 2016, 20:59

Ik bied tandwielen en kettingen aan in de verkoop.
Ketting kan ook geleverd worden met halve schakel omdat met een hele schakel dikwijls het probleem oplevert ofwel tekort ofwel te lang en dan is een halve schakel de oplossing.
Het is aan te raden alles gelijk te vervangen.

Gr Polle

brammes
Berichten: 43
Lid geworden op: 02 jun 2015, 15:51
Woonplaats: Geen

Re: nieuwe ketting/tandwielen?

Ongelezen bericht door brammes » 14 jan 2016, 11:32

daarin ben ik wel geïnteresseerd. Zou je mij een PM willen sturen met de prijs en evt een aanbeveling welke in het best kan nemen?

Plaats reactie