rare krukas

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

rare krukas

Ongelezen bericht door Polle » 09 jun 2016, 18:48

Beste forumleden

Ik heb bij het openmaken van een moby blok een wel erg rare krukas gevonden ,zie foto's.
Wie kan er meer over vertellen ?
De losse platen op de wangen moeten normaal kunnen verschuiven vermoed ik.
Maar het gleufje hebben ze volgens mij omgeplooid om er voor de te zorgen dat deze vast komen te zitten.
Wat is de functie van deze platen ?
Ik vind op tobec geen enkel moby met deze krukas terug.

Gr Polle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door peterl » 09 jun 2016, 21:29

Dit is e.en krukas van de zware klasse. De schijfjes komen naar buiten als het toerental te hoog wordt. En zo wordt de snelheid begrensd.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jun 2016, 21:52

Het systeem heet "speedcontrol". De plaatjes slaan naar buiten, bij een bepaalde snelheid en sluiten dan de spoelkanalen gedeeltelijk af.De cylinder heeft een vergelijkbaar poort diagram als de Franse 2,7 pk cylinder, die, begin jaren '60, werd toegepast op o.a. de AV98, AV89 en SP50. Het is dus een begrenzend systeem. De carburateur op de zware klasse was een 13mm (geen 14, zoals op de Franse modellen), gemaakt, om de "sterke" cylinder te voeden. Als de spoelkanalen, bij 40 km/u worden verkleind, ontstaat de rare situatie, dat de carburateur nog steeds het mengsel geeft voor de krachtpatser, maar er veel minder wordt toegelaten. De motor gaat anders draaien en volgens mij is dat mengsel dan veel te rijk. Ik heb een Duitse AV89 uit 1960 (helaas nog steeds in onderdelen), die deze motor heeft. Biuj het openmaken, viel het me op, dat er erg veel koolaanslag in het systeem zat. Ook de bougie was helemaal zwart en aangekoekt, evenals de verbrandings ruimte van de cylinderkop en de uitlaat. Ik denk dat deze begrenzing, net als de systemen bij moderne scooters, voor een veel slechtere verbranding zorgt en dus voor meer vervuiling. Ik geloof, dat Peter L al eens schreef, dat jongelui de plaatjes vast lasten op de krukas, zodat de spoelkanalen openbleven en de brommer veel sneller was.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 09 jun 2016, 22:02

En waar zat dat blokje onder, Polle?

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door Mobygek » 09 jun 2016, 22:08

Nog nooit gezien, Polle.
Da's wel makkelijk de begrenzing fixeren en hup alle vermogen.
Komt toch niet uit die rode rakker wel?

Vrgr gerard

GROENEKAN
Berichten: 3758
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 09 jun 2016, 22:23

Interessante bijdrage Joost ! Gaat iets boven mijn pet. Lees het morgen nog eens. Gr. Joop

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door Polle » 10 jun 2016, 05:01

Hallo Joost

Deze zat onder een sp 50.
Daarom hebben ze de gleuf misvormd waar de plaat in op en neer gaat.
Om hem te fixeren en meer snelheid te hebben en of power.
Bedankt voor de info

Gr Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door Harrie » 10 jun 2016, 09:41

Vastpikken met een laselectrode was de standaard fixatie methode.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6190
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door Franky » 10 jun 2016, 19:11

MobyJoost schreef:De motor gaat anders draaien en volgens mij is dat mengsel dan veel te rijk. Ik heb een Duitse AV89 uit 1960 (helaas nog steeds in onderdelen), die deze motor heeft. Biuj het openmaken, viel het me op, dat er erg veel koolaanslag in het systeem zat. Ook de bougie was helemaal zwart en aangekoekt, evenals de verbrandings ruimte van de cylinderkop en de uitlaat.
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt bij AV7 blokjes. Zelfs het carter en krukas zat onder het kool. Lekker, zo'n verstopte uitlaat.... Dus dat zegt ook niet alles. Maar ik ben met je eens dat de kracht van aanzuigen gereduceerd wordt en daarmee het mengsel wel eens beïnvloed kan worden.

peterl
Berichten: 265
Lid geworden op: 22 aug 2011, 00:53

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door peterl » 10 jun 2016, 21:30

Het type motorblok zat onder de Nederlandse Grand sport vanaf 1961 , de Grand Tourisme van 1961 , de Speciaal van 1962/3 ,de Moby Club 1963.
In het buitenland werd deze motor ook gebruikt, Om hem op te voeren was de simpelste methode de segmenten vast te lassen.
Het carter is breder en de voet van de cilinder ook. De motor blokken beginnen met 60.000 en eindigen bij ongeveer 65.000 .

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4570
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: rare krukas

Ongelezen bericht door MobyJoost » 10 jun 2016, 22:45

Ja, mijn AV89 "Grand Tourisme" is een Duitse uitvoering. Weet je nog andere landen,waar deze uitvoering verkocht werd?

Plaats reactie