snaarschijf uit balanceren

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 03 jul 2016, 23:36

Ik ben vandaag met lagers in de weer geweest van de snaarschijf. Van één van de bromfietsen zat er nogal wat ruimte op de snaarschijf. Met harrie was ik aan het mailen of de korte lagers van de stalen schijf ook beter waren als de lange van de aluminium schijf. Mijn conclusie is dat het niet zo veel uit maakt, het verschil zit er voornamelijk in dat bij de stalen schijf de lagers verder uit elkaar zitten en daardoor meer stabiliteit.

Waar ik me echter meer over verbaas is het onbalans van de schijf. Door de trapas aan één cranck vast te houden en de snaarschijf een slinger te geven voelde in een behoorlijke slinger kracht op de as. Nadat ik deze had uitgebalanceerd was de kracht op de as weg.
Ik vraag mij serieus af waarom Kaptein de aluminium snaarschijf niet beter heeft uitgebalanceerd. Er zit wel iets van een contagewicht in de schijf maar niet voldoende en niet op de juiste plaats. De stalen schijf heeft dit ook maar wel wat minder.
Ik had het er laatst ook met Ruud over dat er in de oude modellen meer trilling zit dan de latere modellen.
IMG_1946.JPG
Het uitballanceren heb ik gedaan met stukjes lood. ik denk er sterk aan om aan de binnenzijde van de schijf stukjes lood met epoxyhars te verzwaren op de juiste plaats.
Zijn er meer forumleden met dit probleem aan de gang geweest?

Groet, Lolle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

loe
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 04 jul 2016, 00:01

Yep.ik heb er ook meej lopen klooien.nadat ik er ook achter kwam dat er onbalans was.hebbik de snaar los van da schyf gedaan.en toen draaien.en hy stopte steeds weer op dezelfde plaats.daarna met wat verscillende diameter boutje en moertje vastgeplakt met wat ducktape.en dan gewoon op zoek naar de plek en gewicht wat nodig was.gewoon proberen .toen ik de plek had gevonden hebbik gewoon een gat geboord in de snaarschyf en daar een bout plus moertje in geplaatst.eerst m6 .die was te licht.daarna m8.die was goed.ik wil geen plaklood.my te link.als dat losvliegt dan is dat een projectiel.zo.n bout en moertje.gaat nergens heen.t moertje was zo een met een plastik randje tegen t lostrillen.

ruudk
Berichten: 1704
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door ruudk » 04 jul 2016, 20:45

Nog even voor de zekerheid een vraag aan Lolle: heb je de onbalans wel vastgesteld met de hevel in de aandrijfstand? (zoals op jouw foto dus).
De afstand van de massa van deze hevel tot het middelpunt (draaipunt) hangt af van de stand van de hevel, zoals je ongetwijfeld weet.
Daarmee hangt ook de middelpuntvliedende kracht van de hevel af van zijn stand, en daarmee weer de onbalans.
Groet,
Ruud

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 04 jul 2016, 22:47

Ja Ruud met de hevel in de deze stand, incl kettingwiel. Test het zelf maar eens als je de boel los hebt. toevallig was ik met lagertjes in de weer en gaf de snaarschijf een zwengel. Ook getest met de stalen schijf, deze is beter in balans dan de oude aluminium. Een andere schijf precies hetzelfde.

Loe, ik wil eigenlijk niet boren in de aluminium schijf i.v.m. verzwakking. het aluminium is niet bijzonder sterk en het is niet vlak. ik zit er dus aan te denken om plaatjes lood in epoxy te gieten tussen de verstevigingsranden. Ik moet anders precies in zo'n rand boren.

Groet, Lolle

loe
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 04 jul 2016, 23:22

Ja.bergrypelyk.succes ermee dan

loe
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 04 jul 2016, 23:27

Blyf t link vinden.dat geplak.als t losvliegt.is t levensgevaarlyk

Polle
Berichten: 2605
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Polle » 05 jul 2016, 07:37

Volgens mij haalt het niets uit om met gewichtjes te werken op de snaar van een pruttelend mobyletje.

Gr Polle

GROENEKAN
Berichten: 2769
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 05 jul 2016, 08:54

Polle schreef:Volgens mij haalt het niets uit om met gewichtjes te werken op de snaar van een pruttelend mobyletje.

Gr Polle

Eens met Polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2016, 09:11

Hoe beter de snaarschijf is uitgebalanceerd des te minder trillingen.
Een kromme snaarschijf, as en speling in de lagering leidt ook tot trillingen en framesresonanties.
Ik denk dat het zinvol is om de snaarschijf zo goed mogelijk uit te balanceren, maar dat geldt voor alle snel draaiende delen zoals vliegwiel en koppeling.
Zowel de Zamac-schijven als de stalen snaarschijven controleer ik altijd op slingering, maar tot nu toe was het me niet opgevallen dat de Zamac schijven erg uit balans waren. Ik ga dat in de toekomst extra controleren.

H.

loe
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 05 jul 2016, 09:26

Zeker helpt het balanceren .van het snaar wiel.en andere onderdele.pruttelende moby s zyn t zeker niet.als de moby op toeren is draait alles als een malle in de rondte.ik kom er dan niet in de buurt met me vingers.ik weet t van eerste hand.myn moby trilde ook als een idioot.heb de snaarschyf.en koppelingsvliegwiel uitgelynd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2016, 10:31

Helemaal mee eens Loe; ik denk dat Polle nog nooit heeft uitgerekend wat het effect van 5 gram onbalans is bij een straal van 100 mm en een toerental van 6000 omw./min. Je schrikt van de pulserende kracht op het systeem.
Bij een laag toerental (pruttelende motor) is dat effect uiteraard veel minder en als de motor uit staat zelfs nihil..
Lekker doorgaan met uitbalanceren. Controleer ook altijd of de as niet krom is. Door een eerdere flinke val van de brommer op de trapper kan dat het geval zijn.
Harrie

Polle
Berichten: 2605
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Polle » 05 jul 2016, 15:05

Wij reden vorige week met 8o km per uur bergaf in Frankrijk en er werden niet meer of minder trillingen gevoeld.
Goeie silentbloks is een must.
Mijn snaar is ook niet honderd procent , ik denk geen enkele trouwens.Deze worden niet uitgebalanceerd op de fabriek geperst en gepuntlast en klaar volgens mij.
Dus alles draait prima.

Gr polle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2016, 15:23

De discussie ging niet zo zeer over de stalen snaarschijf (het woord snaar dien je voor de riem van rubber met inlage te gebruiken).
Voor nieuwkomers zou dat verwarrend kunnen werken.
De stalen snaarschijf is nauwkeurig gemaakt en heeft een contragewicht in de vorm van een extra gepuntlast plaatje.
De Zamac snaarschijven zouden soms slecht uitgebalceerd zijn wordt door zowel Ruud als Lou gesteld. Ik neem aan dat jullie niet met jaren vijftig brommers hebben gereden.
Voor mij is de opmerking van de schijven toch interessant genoeg om ze in de toekomst extra op balancering te testen.
Toevallig heb ik dat een tijdje geleden gecontroleerd bij een AU33 en daar merkte ik niets bijzonders. Bij flinke snelheid kwam er geen pulserende kracht op de as.
H,

australman
Berichten: 720
Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
Locatie: oostwold oldambt

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door australman » 05 jul 2016, 17:58

Hoi,

Ik vind het wel een interessant onderwerp.Mijn S1A heeft ook wat last van trillingen die ik tot nu toe niet thuis kon brengen.
Van de week zal ik het spul eens loshalen en checken.
Natuurlijk zal ik hierover nader berichten.

Hans

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 05 jul 2016, 21:13

En ik maar denken dat er vast meer over dit onderwerp was geschreven op het forum maar ik kon het niet vinden. Nu blijkt zelfs dat de grootste specialisten dit over het hoofd hebben gezien of zich er niet druk om maken. Als je in de gelegenheid bent moet je een trapas demonteren, één cranck aan de trapas laten, het lager van de snaarschijf inspuiten met wd40 zodat hij lekker licht loopt. men neme de cranck in de ene hand en geve met de andere hand een slinger aan de snaarschijf. nu voel je hoe groot de kracht is die er op de as komt. Als je vervolgens de snaarschijf uit balanceert en dit nogmaals doet dan merk je het verschil.
Er wordt bij de oude modellen veel geklaagd over trilling. Volgens mij is elke verbetering meegenomen. Loe bevestigd dit ook. ik ga er ook iets aan doen.
Loe, misschien toch beter om er 2 gaatjes in te boren, met 1 gaatje kom ik precies op de verstevigingsrib. Als ik 2 M6 boutjes doe kan ik met carrosserie ringetjes variëren.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2016, 21:51

Komend najaar krijg ik een ombouw van een snaarschijfgroep/as op mijn bordje, waarvan we vermoeden dat die combinatie verantwoordelijk is voor frameresonaties. Ik vermoed dat er erg veel mobylettes rond rijden, waarvan die snaarschijfgroep matig is. Alles went ook trillingen. :D
H.

loe
Berichten: 1437
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door loe » 05 jul 2016, 23:15

Was myn idee ook lolle.om links en rechts.van de strip een gat te boren.als het loodgewicht goed is kun je dat wel wegen.miscchien beter om twee m8 erop te zetten.in plaats van m6 met losse ringentjes.allemaal lostriltroepjes.ik zelf was klaar met een m8 boutje plus moertje.gebruik wel zo n moertje medat antie lostrilplastikje er in.zo n moertje wil je niet tegen je kuit.op volle snelhyd

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 05 jul 2016, 23:22

loe schreef:gebruik wel zo n moertje medat antie lostrilplastikje er in.
Nyloc-moer is de officiële benaming; ik gebruik ze veel, maar ik zou eerder de boel klinken met aluminium klinknagels of lijmen met epoxylijm.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4943
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2016, 09:40

Heel interessant topic dit! Goed bezig! Ik ga hier ook eens een keer naar kijken. Al heb ik een moderne snaarschijf. Meten is weten :D
Harrie schreef:Helemaal mee eens Loe; ik denk dat Polle nog nooit heeft uitgerekend wat het effect van 5 gram onbalans is bij een straal van 100 mm en een toerental van 6000 omw./min. Je schrikt van de pulserende kracht op het systeem.
Zal ik dit eens uitrekenen voor de forumleden? :P Voor de een eitje, voor de andere een hoop uitzoekwerk.

Om te beginnen moeten we het toerental omrekenen naar radialen per seconden. Dit is de maat waarmee je moet rekenen
n = Toerental: 6000RPM

Om dat om te rekenen naar hoeksnelheid in radialen per seconden gebruiken we de volgende formule
ω = (2π*n)/60

Die invullen geeft
ω = (2π*6000)/60= 628.3 rad/sec

Verder weten we
r= Straal: 100mm = 0.1m
m = Onbalans: 5 gram = 0.005kg

De formule voor de middelpuntvliedende kracht is dan als volgt.
Afbeelding
Deze formule invullen geeft
0.005*628.3^2*0.1=197N
Dit is een kracht van ongeveer 20kg die aan je bromfiets staat te sjorren. Dat trilt wel :P
Laatst gewijzigd door Franky op 06 jul 2016, 11:04, 3 keer totaal gewijzigd.

Wijnand
Berichten: 149
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:10
Locatie: Hoogkarspel [NH]

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Wijnand » 06 jul 2016, 10:11

De snaarschijf van onze mobylette's heeft toch geen rotatiefrequentie van 6000 omw./min.!
Dat toerental haalt de motor niet en de snaarschijf draait sterk vertraagd t.o.v. de krukas.
IK ben bang dat bij 6000 toeren de v- snaar, zoals wij die toepassen, zelfs door de massakrachten zou breken.
Als die schijf werkelijk 6000 t/m. zou draaien dan zou je pas echt resultaat boeken indien je de schijf "dynamisch" gaat balanceren.
Neemt niet weg dat het wel een interessant onderwerp is. Statisch balanceren heeft natuurlijk wel degelijk zin om trillingen zo veel mogelijk te reduceren.
Bij de heersende toerentallen zal statisch balanceren zeker 80 % reductie moeten opleveren, er vanuit gaande dat die schijf de oorzaak van de trilling is.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2016, 10:44

Franky schreef: ω= Toerental: 6000RPM = 100 RPS (rotaties per seconde) = 628.3 rad/sec (100RPS*2*pi)
In grote lijn correct, maar bovenstaande regel is wat slordig.

ω is hoeksnelheid in rad/sec.
1 omwenteling is 2 x π radialen.
Er is wel een lineair verband tussen hoeksnelheid en toerental in omw./min.

ω = (2π x n)/60

n= omwentelingen per minuut.

H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 4943
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Franky » 06 jul 2016, 11:00

Het was ook maar een voorbeeldje Wijnand. Je hebt gelijk, de snaarschijf draait zeker geen 6000 toeren.
Dat had inderdaad iets duidelijker gekund Harrie ;) Zal het even aanpassen.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2016, 11:46

L.S.
De straal r = 100 mm , die ik als voorbeeld heb gebruikt slaat op een koppeling of variateur (6000 omw/min).
De snaarschijf draait langzamer, maar heeft wel een grotere diameter.
Het zijn allemaal maar voorbeelden, die een ding gemeen hebben: zorg dat er geen onbalans is, want anders gaat de boel trillen.
H.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 1903
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Lolle » 06 jul 2016, 22:58

Harrie schreef:
loe schreef:gebruik wel zo n moertje medat antie lostrilplastikje er in.
Nyloc-moer is de officiële benaming; ik gebruik ze veel, maar ik zou eerder de boel klinken met aluminium klinknagels of lijmen met epoxylijm.
H.
Zelfborgende moer noemen wij ze. Ik zat eerst ook aan epoxylijm te denken. Geen verzwakking door boren en geen uitstekende delen door de stukjes lood in de epoxy te leggen in de verdieping. Misschien iets overdementioneren en daarna met de dremel fijntunen
Loe 2x een m8 boutje met moer wordt te zwaar. de 2 stukjes lood op de foto is precies genoeg.
Groet, Lolle

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5172
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snaarschijf uit balanceren

Ongelezen bericht door Harrie » 06 jul 2016, 23:24

Zelfborgende moeren is wel een heel algemene benaming. Bij Motobécane gebruiken we ook zelfborgende moeren met inkepingen zoals bij de remhendelbouten en de M7 bout voor de standaard. Verder zijn er nog zelfborgende moeren met vertanding.
Nyloc is een gangbare benaming voor moeren waarin een nylon borgring is opgenomen.
Ik heb ooit bij Nedchroef in Helmond aan een project gewerkt n heb daar veel geleerd over de bouten- en moerenproductie.
H.

Plaats reactie