Verschillende lengtes D18 V-snaren
-
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Ik heb met veel interesse (na een tip van Kapteinbeun) deze Topic gelezen. Er zat een oude Hutchinson (met M logo) op mijn Sp93. Na het monteren van een Ventico D18 snaar dacht ik ook dat ie te kort was. Ik wist nog niet dat je het blok in de sleufgaten achter/voorover kan zetten. Na het lezen van de topic dus wel. Dat heb ik gedaan en de snaar ligt er perfect op! Allemaal bedankt voor de info!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Zoals Joost al aangaf, kan je alles mooi regelen door het blok te verstellen.
Trouwens mooie handvatjes
Gr Polle
Trouwens mooie handvatjes
Gr Polle
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Ziet er goed uit
Wel een verschilletje met dit hè
Geen foto
Wel een verschilletje met dit hè
Geen foto
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Hallo Mobyfans,
Vandaan heb ik de transmissie van mijn SP98 aangepakt.
De v-snaar heb ik vervangen door Franky's-Peugeot- riem.
Geweldig advies Frank
Nu kan ik de motor wat naar voren duwen en de carburateur gemakkelijker monteren. Dit geldt overigens alleen voor de SP98, want bij andere modellen is er meestal genoeg ruimte.
De uitlaat is ook aangepakt met als aandachtspunten:
- een vaste bronzen ring van 3mm voor de koperen ring, zodat er een perfecte afdichting wordt gecreëerd in de Airsalcilinder. Bij mij werkte de oplossing van Polle met twee ringen niet; deze werden toch te veel vervormd.
- Een nieuwe afdichting voor de uitlaatbocht in de demper. De bocht moet kunnen bewegen in de demper en afdichten tegelijkertijd.
- Extra dempergaas om vervelende tonen uit de uitlaat te breken. Dit dempergaas is een grof soort rvs-staalwol.
- Extra borging van de wartel d.m.v. een klem met een uitsteeksel tussen de ribben.
Tijdens de laatste ritten bleef alles keurig zitten.
Wat heeft de uitlaat met de v-riem te maken?
Als je een langere riem toepast, komt de motor naar voren en wordt de positie van de uitlaat ook anders. Je moet alle ophangbouten van de uitlaat losmaken.
Inclusief de platte M10x1 moeren van de lange bouten.
Er is dan toch voldoende stelmogelijkheid om de uitlaat goed vast zetten zonder spanningen op de bocht.
H.
Vandaan heb ik de transmissie van mijn SP98 aangepakt.
De v-snaar heb ik vervangen door Franky's-Peugeot- riem.
Geweldig advies Frank
Nu kan ik de motor wat naar voren duwen en de carburateur gemakkelijker monteren. Dit geldt overigens alleen voor de SP98, want bij andere modellen is er meestal genoeg ruimte.
De uitlaat is ook aangepakt met als aandachtspunten:
- een vaste bronzen ring van 3mm voor de koperen ring, zodat er een perfecte afdichting wordt gecreëerd in de Airsalcilinder. Bij mij werkte de oplossing van Polle met twee ringen niet; deze werden toch te veel vervormd.
- Een nieuwe afdichting voor de uitlaatbocht in de demper. De bocht moet kunnen bewegen in de demper en afdichten tegelijkertijd.
- Extra dempergaas om vervelende tonen uit de uitlaat te breken. Dit dempergaas is een grof soort rvs-staalwol.
- Extra borging van de wartel d.m.v. een klem met een uitsteeksel tussen de ribben.
Tijdens de laatste ritten bleef alles keurig zitten.
Wat heeft de uitlaat met de v-riem te maken?
Als je een langere riem toepast, komt de motor naar voren en wordt de positie van de uitlaat ook anders. Je moet alle ophangbouten van de uitlaat losmaken.
Inclusief de platte M10x1 moeren van de lange bouten.
Er is dan toch voldoende stelmogelijkheid om de uitlaat goed vast zetten zonder spanningen op de bocht.
H.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Mooi dat het past Henk
Merk jij nu ook een flinke reductie in frictie t.o.v. de originele snaar?
Merk jij nu ook een flinke reductie in frictie t.o.v. de originele snaar?
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Wat bedoel je precies met verminderde frictie, Franky. Als de snaar te weinig frictie heeft in de poelies, gaat hij slippen (vermogens"verlies"). Als hij soepeler is, dan de oude snaar, kost het je motor minder vermogen, om de snaar rond te laten gaan (vermogens"winst").
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Volgens mij wordt de buigweerstand van de snaar bedoeld.
Frictie is de grip van de snaar op het metaal zelf.
Nog een verschijnsel is het kruipen van een snaar.
Buigweerstand van geblokte snaren is veel minder dan massieve snaren. De buigweerstand maakt veel uit op de prestaties, vandaar dat ik liever de geblokte snaren heb. Het geheel loopt dan (bijna) net zo soepel als met tandwielen en een eventuele ketting.
Timing snaren is een ander verhaal. Deze zijn meer getand. Die vind je bijvoorbeeld in video recorders, maar ook als distributieriem in auto's.
groetjes,
-=Kees=-
Frictie is de grip van de snaar op het metaal zelf.
Nog een verschijnsel is het kruipen van een snaar.
Buigweerstand van geblokte snaren is veel minder dan massieve snaren. De buigweerstand maakt veel uit op de prestaties, vandaar dat ik liever de geblokte snaren heb. Het geheel loopt dan (bijna) net zo soepel als met tandwielen en een eventuele ketting.
Timing snaren is een ander verhaal. Deze zijn meer getand. Die vind je bijvoorbeeld in video recorders, maar ook als distributieriem in auto's.
groetjes,
-=Kees=-
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Erg interessant om te lezen is dit allemaal, jongens!
Bedankt,
Ruud
Bedankt,
Ruud
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Het ging mij om de weerstand die je voelt bij het ronddraaien van de poelies. Dit zal een combinatie van de eerder genoemde aspecten zijn.
Dit is namelijk iets wat mij heel erg opviel. Ik zet mijn boite relais bijna nooit meer in de fietstand. De weerstand is zo laag dat je gewoon de poelies mee laat draaien bij het lopen. Mijn oude snaar was ook een geblokte snaar maar had veeeel meer weerstand als je liep met de bromfiets aan de hand.
Overigens moet ik hierbij wel vermelden dat ik nog steeds die abnormaal zware veer aan de boite relais kant van de variateur heb zitten.
Dit is namelijk iets wat mij heel erg opviel. Ik zet mijn boite relais bijna nooit meer in de fietstand. De weerstand is zo laag dat je gewoon de poelies mee laat draaien bij het lopen. Mijn oude snaar was ook een geblokte snaar maar had veeeel meer weerstand als je liep met de bromfiets aan de hand.
Overigens moet ik hierbij wel vermelden dat ik nog steeds die abnormaal zware veer aan de boite relais kant van de variateur heb zitten.
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Ik heb de riem nog niet getest op d weg, maar het voelt wel lekker aan als ik de zaak met de hand ronddraai.
Het vermogensverlies door de stugge riem is waarschijnlijk lager; terwijl op de flanken genoeg wrijving is om het vermogen over te brengen.
Ik laat jullie de resultaten wel weten.
H.
Het vermogensverlies door de stugge riem is waarschijnlijk lager; terwijl op de flanken genoeg wrijving is om het vermogen over te brengen.
Ik laat jullie de resultaten wel weten.
H.
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Beste leden
Vandaag de riem gemonteerd op de sp98 die Franky vernoemd had.
Deze is normaal voor een Peugeot buxy bromfiets.
Korte testrit mee gedaan loopt enorm soepel en beter op spanning te zetten dan de stugge ventico riemen.
Heeft ook dieper tanden dan de ventico waardoor deze veel soepeler buigt.
Morgen word een ritje van een gepland ben benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr polle
Vandaag de riem gemonteerd op de sp98 die Franky vernoemd had.
Deze is normaal voor een Peugeot buxy bromfiets.
Korte testrit mee gedaan loopt enorm soepel en beter op spanning te zetten dan de stugge ventico riemen.
Heeft ook dieper tanden dan de ventico waardoor deze veel soepeler buigt.
Morgen word een ritje van een gepland ben benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte.
Gr polle
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
een reserve meenemen voor onderweg je weet nooit wat deze doet
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Ik heb op mijn AV92 gewoon een D18 liggen en die draait prima. Het is ook een getande snaar.
Persoonlijk voel ik dat verschil niet zo. Een riem moet voldoende wrijving hebben om kracht over te brengen en verder niks.
Voor mij heeft de Buxy als voordeel dat hij wat dieper in de groef valt en daardoor meer stelruimte geeft voor mijn SP98.
Verder is het natuurlijk prettig als het aanbod van geschikte snaren toeneemt, zodat we lekker kunnen blijven rijden.
H.
Persoonlijk voel ik dat verschil niet zo. Een riem moet voldoende wrijving hebben om kracht over te brengen en verder niks.
Voor mij heeft de Buxy als voordeel dat hij wat dieper in de groef valt en daardoor meer stelruimte geeft voor mijn SP98.
Verder is het natuurlijk prettig als het aanbod van geschikte snaren toeneemt, zodat we lekker kunnen blijven rijden.
H.
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Hallo Henk
Bij mij lag er ook een D 18 op.
Deze is veel soepeler en loopt veel zachter.
Gr Polle
Bij mij lag er ook een D 18 op.
Deze is veel soepeler en loopt veel zachter.
Gr Polle
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Even een opmerking in de snaar discussie.
De door Franky genoemde snaar is 755mm lang.
Staat met grote letters op de verpakking en op de snaar.
755x18x8 - 30 graden
Deze snaren zijn er ook in b.v. 768mm voor Peugeot
Maar hij past goed en dat is fijn.
Misschien door de stugheid van het gebruikte materiaal.
De Ventico D18CR is 760x18,3x8,4
En het is zeker niet de D18 want die maakt Ventico niet.
Het zou dan ook een gladde snaar zijn.
Maar gelukkig dat er vervangende snaren zijn want Ventico zal in
veel maten gaan verdwijnen.
Een paar snaren produceren voor wat oldtimer brommers is niet interessant
voor een industrie die gewend is 10.000den snaren te maken voor b.v. de auto industrie.
De door Franky genoemde snaar is 755mm lang.
Staat met grote letters op de verpakking en op de snaar.
755x18x8 - 30 graden
Deze snaren zijn er ook in b.v. 768mm voor Peugeot
Maar hij past goed en dat is fijn.
Misschien door de stugheid van het gebruikte materiaal.
De Ventico D18CR is 760x18,3x8,4
En het is zeker niet de D18 want die maakt Ventico niet.
Het zou dan ook een gladde snaar zijn.
Maar gelukkig dat er vervangende snaren zijn want Ventico zal in
veel maten gaan verdwijnen.
Een paar snaren produceren voor wat oldtimer brommers is niet interessant
voor een industrie die gewend is 10.000den snaren te maken voor b.v. de auto industrie.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Mobyrt schreef: De door Franky genoemde snaar is 755mm lang.
Staat met grote letters op de verpakking en op de snaar.
755x18x8 - 30 graden
Er is een verschil in definitie tussen die twee waardes. De ene is omtrek en de andere een gecorrigeerde waarde voor centrum van het loopvlak ofzoiets vermoed ik Vandaar het verschil tussen de twee waardesFranky schreef: Omtrek: 764mm (precies hetzelfde als de lange D18 Ventico snaar)
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
In de techniek zijn geen vermoedens.
Aandrijftechniek is een serieus gegeven.
Een snaar waar 755 op staat is in de techniek 755 en niet 764
Er is maar 1 soort D18CR van het merk Ventico te verkrijgen.
De 760x18,3x8,4
http://www.ventico.fr/fr/courroie-ventico-ventico.html
In 2015 een omzet van 13 miljoen euro.
En dat is niet met snaren voor oldtimers van Motobecane.
Van andere merken zijn er in de breedte 18mm CR meerdere lengtes te verkrijgen.
En dat is wel fijn voor mensen die willen experimenteren.
Vooral de wegracers gebruiken afwijkende maten.
Aandrijftechniek is een serieus gegeven.
Een snaar waar 755 op staat is in de techniek 755 en niet 764
Er is maar 1 soort D18CR van het merk Ventico te verkrijgen.
De 760x18,3x8,4
http://www.ventico.fr/fr/courroie-ventico-ventico.html
In 2015 een omzet van 13 miljoen euro.
En dat is niet met snaren voor oldtimers van Motobecane.
Van andere merken zijn er in de breedte 18mm CR meerdere lengtes te verkrijgen.
En dat is wel fijn voor mensen die willen experimenteren.
Vooral de wegracers gebruiken afwijkende maten.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Wederom, het is een verschil in definitie. Deze specifieke snaar van 755 heeft een omtrek van 764mm (nagemeten in het echt). Daarom noem ik het ook omtrek. Het is een handige waarde omdat je die na kan meten zonder je aandrijftechniek boek open te slaan en de officiële waarde terug te rekenen naar de omtrek (of andersom). Waar de officiële waarde voor staat weet ik niet, want ik heb mijn aandrijftechniek boek niet opengeslagen. Daarom gebruik ik het woord vermoed zodat het duidelijk is dat ik het niet uitgezocht heb. Beiden waardes zijn dus niet fout mits erbij vermeld wordt wat de waarde op slaat. Iets wat je sowieso altijd moet doen als je een waarde noemt.
Die D18CR heb ik nooit in mijn handen gehad dus die ken ik verder niet. Ik heb ze wel op internet zien staan. Echter, nadat ik erachter kwam dat Ventico verschillende lengtes snaren met identieke namen verkoopt/heeft verkocht had ik destijds niet zo'n zin om een internet snaar te kopen Ik zal je voor dezelfde snaar op verschillende webshops verschillende afmetingen aantreffen. Lekker verwarrend
Die D18CR heb ik nooit in mijn handen gehad dus die ken ik verder niet. Ik heb ze wel op internet zien staan. Echter, nadat ik erachter kwam dat Ventico verschillende lengtes snaren met identieke namen verkoopt/heeft verkocht had ik destijds niet zo'n zin om een internet snaar te kopen Ik zal je voor dezelfde snaar op verschillende webshops verschillende afmetingen aantreffen. Lekker verwarrend
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Dus moeten de mensen een snaar 755 bestellen.
Want dat is de technische benaming voor de snaar die jij er op hebt gezet.
Want dat is de technische benaming voor de snaar die jij er op hebt gezet.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Correct. Of zoals hij in de volksmond heet "Peugeot Buxy V-snaar".
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Inderdaad.
De Peugeot Buxy snaar is verkrijgbaar in
735, 755, 764, 765, 768 en 780mm
De Peugeot Buxy snaar is verkrijgbaar in
735, 755, 764, 765, 768 en 780mm
-
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Mijn ervaringen op een sp 93
Buxy snaar merk Dayco 17,5*765 past perfect.
Hitchinson M692 115 5381 is ook goed voelt slap aan.
Ventico D18 CR past perfect slijtvast.
Gr J E
Buxy snaar merk Dayco 17,5*765 past perfect.
Hitchinson M692 115 5381 is ook goed voelt slap aan.
Ventico D18 CR past perfect slijtvast.
Gr J E
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Hoeveel km heb je gereden met de verschillende snaren.
Ik denk dat je pas na een paar 1000 km kan zien wat de kwaliteit is.
Gr Polle
Ik denk dat je pas na een paar 1000 km kan zien wat de kwaliteit is.
Gr Polle
Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren
Mee eens. Je merkt, tijdens gebruik, dat het gedrag van de snaar, gedurende zijn levensduur, veranderd. een nieuwe Ventico zal een hoop vermogen absorberen door zijn stijfheid. Naarmate hij meer kilometers achter zich heeft, verdwijnt die stijfheid. Daarna zal, door slijtage, de pasvorm veranderen en uiteindelijk gaat hij kapot. Om het echt te weten, moet je, met elke snaar, vele kilometers maken, zoals Polle al schrijft.
-
- Berichten: 2003
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden