Verschillende lengtes D18 V-snaren

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 03 sep 2016, 21:42

Ik heb met veel interesse (na een tip van Kapteinbeun) deze Topic gelezen. Er zat een oude Hutchinson (met M logo) op mijn Sp93. Na het monteren van een Ventico D18 snaar dacht ik ook dat ie te kort was. Ik wist nog niet dat je het blok in de sleufgaten achter/voorover kan zetten. Na het lezen van de topic dus wel. Dat heb ik gedaan en de snaar ligt er perfect op! Allemaal bedankt voor de info!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Polle » 04 sep 2016, 07:27

Zoals Joost al aangaf, kan je alles mooi regelen door het blok te verstellen.
Trouwens mooie handvatjes ;)

Gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 04 sep 2016, 08:34

Ziet er goed uit :D
Wel een verschilletje met dit hè :lol:
Geen foto
Laatst gewijzigd door Franky op 29 mar 2017, 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 27 feb 2017, 15:08

Hallo Mobyfans,
Vandaan heb ik de transmissie van mijn SP98 aangepakt.
De v-snaar heb ik vervangen door Franky's-Peugeot- riem.
Geweldig advies Frank
Nu kan ik de motor wat naar voren duwen en de carburateur gemakkelijker monteren. Dit geldt overigens alleen voor de SP98, want bij andere modellen is er meestal genoeg ruimte.

De uitlaat is ook aangepakt met als aandachtspunten:
- een vaste bronzen ring van 3mm voor de koperen ring, zodat er een perfecte afdichting wordt gecreëerd in de Airsalcilinder. Bij mij werkte de oplossing van Polle met twee ringen niet; deze werden toch te veel vervormd.
- Een nieuwe afdichting voor de uitlaatbocht in de demper. De bocht moet kunnen bewegen in de demper en afdichten tegelijkertijd.
- Extra dempergaas om vervelende tonen uit de uitlaat te breken. Dit dempergaas is een grof soort rvs-staalwol.
- Extra borging van de wartel d.m.v. een klem met een uitsteeksel tussen de ribben.
Tijdens de laatste ritten bleef alles keurig zitten.

Wat heeft de uitlaat met de v-riem te maken?
Als je een langere riem toepast, komt de motor naar voren en wordt de positie van de uitlaat ook anders. Je moet alle ophangbouten van de uitlaat losmaken.
Inclusief de platte M10x1 moeren van de lange bouten.
Er is dan toch voldoende stelmogelijkheid om de uitlaat goed vast zetten zonder spanningen op de bocht.
H.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 27 feb 2017, 17:54

Mooi dat het past Henk :)
Merk jij nu ook een flinke reductie in frictie t.o.v. de originele snaar?

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 27 feb 2017, 18:17

Wat bedoel je precies met verminderde frictie, Franky. Als de snaar te weinig frictie heeft in de poelies, gaat hij slippen (vermogens"verlies"). Als hij soepeler is, dan de oude snaar, kost het je motor minder vermogen, om de snaar rond te laten gaan (vermogens"winst").

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Kees61 » 27 feb 2017, 19:04

Volgens mij wordt de buigweerstand van de snaar bedoeld.
Frictie is de grip van de snaar op het metaal zelf.
Nog een verschijnsel is het kruipen van een snaar.

Buigweerstand van geblokte snaren is veel minder dan massieve snaren. De buigweerstand maakt veel uit op de prestaties, vandaar dat ik liever de geblokte snaren heb. Het geheel loopt dan (bijna) net zo soepel als met tandwielen en een eventuele ketting.

Timing snaren is een ander verhaal. Deze zijn meer getand. Die vind je bijvoorbeeld in video recorders, maar ook als distributieriem in auto's.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door ruudk » 27 feb 2017, 19:08

Erg interessant om te lezen is dit allemaal, jongens!
Bedankt,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 27 feb 2017, 20:17

Het ging mij om de weerstand die je voelt bij het ronddraaien van de poelies. Dit zal een combinatie van de eerder genoemde aspecten zijn.
Dit is namelijk iets wat mij heel erg opviel. Ik zet mijn boite relais bijna nooit meer in de fietstand. De weerstand is zo laag dat je gewoon de poelies mee laat draaien bij het lopen. Mijn oude snaar was ook een geblokte snaar maar had veeeel meer weerstand als je liep met de bromfiets aan de hand.
Overigens moet ik hierbij wel vermelden dat ik nog steeds die abnormaal zware veer aan de boite relais kant van de variateur heb zitten.

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 27 feb 2017, 23:16

Ik heb de riem nog niet getest op d weg, maar het voelt wel lekker aan als ik de zaak met de hand ronddraai.
Het vermogensverlies door de stugge riem is waarschijnlijk lager; terwijl op de flanken genoeg wrijving is om het vermogen over te brengen.
Ik laat jullie de resultaten wel weten.
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Polle » 29 apr 2017, 19:47

Beste leden

Vandaag de riem gemonteerd op de sp98 die Franky vernoemd had.
Deze is normaal voor een Peugeot buxy bromfiets.
Korte testrit mee gedaan loopt enorm soepel en beter op spanning te zetten dan de stugge ventico riemen.
Heeft ook dieper tanden dan de ventico waardoor deze veel soepeler buigt.
Morgen word een ritje van een gepland ben benieuwd.
Ik hou jullie op de hoogte.

Gr polle

AGB
Berichten: 2766
Lid geworden op: 01 mei 2011, 20:58
Woonplaats: de grens van overijssel

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door AGB » 29 apr 2017, 20:15

een reserve meenemen voor onderweg je weet nooit wat deze doet

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Harrie » 29 apr 2017, 23:31

Ik heb op mijn AV92 gewoon een D18 liggen en die draait prima. Het is ook een getande snaar.
Persoonlijk voel ik dat verschil niet zo. Een riem moet voldoende wrijving hebben om kracht over te brengen en verder niks.
Voor mij heeft de Buxy als voordeel dat hij wat dieper in de groef valt en daardoor meer stelruimte geeft voor mijn SP98.
Verder is het natuurlijk prettig als het aanbod van geschikte snaren toeneemt, zodat we lekker kunnen blijven rijden.
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Polle » 30 apr 2017, 08:42

Hallo Henk

Bij mij lag er ook een D 18 op.
Deze is veel soepeler en loopt veel zachter.

Gr Polle

Mobyrt
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2017, 14:03
Woonplaats: Oudemeer NL

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Mobyrt » 07 mei 2017, 14:25

Even een opmerking in de snaar discussie.
De door Franky genoemde snaar is 755mm lang.
Staat met grote letters op de verpakking en op de snaar.
755x18x8 - 30 graden
Deze snaren zijn er ook in b.v. 768mm voor Peugeot
Maar hij past goed en dat is fijn.
Misschien door de stugheid van het gebruikte materiaal.

De Ventico D18CR is 760x18,3x8,4
En het is zeker niet de D18 want die maakt Ventico niet.
Het zou dan ook een gladde snaar zijn.

Maar gelukkig dat er vervangende snaren zijn want Ventico zal in
veel maten gaan verdwijnen.
Een paar snaren produceren voor wat oldtimer brommers is niet interessant
voor een industrie die gewend is 10.000den snaren te maken voor b.v. de auto industrie.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 07 mei 2017, 15:31

Mobyrt schreef: De door Franky genoemde snaar is 755mm lang.
Staat met grote letters op de verpakking en op de snaar.
755x18x8 - 30 graden
Franky schreef: Omtrek: 764mm (precies hetzelfde als de lange D18 Ventico snaar)
Er is een verschil in definitie tussen die twee waardes. De ene is omtrek en de andere een gecorrigeerde waarde voor centrum van het loopvlak ofzoiets vermoed ik :roll: Vandaar het verschil tussen de twee waardes :)

Mobyrt
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2017, 14:03
Woonplaats: Oudemeer NL

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Mobyrt » 07 mei 2017, 16:54

In de techniek zijn geen vermoedens.
Aandrijftechniek is een serieus gegeven.
Een snaar waar 755 op staat is in de techniek 755 en niet 764

Er is maar 1 soort D18CR van het merk Ventico te verkrijgen.
De 760x18,3x8,4

http://www.ventico.fr/fr/courroie-ventico-ventico.html
In 2015 een omzet van 13 miljoen euro.
En dat is niet met snaren voor oldtimers van Motobecane.

Van andere merken zijn er in de breedte 18mm CR meerdere lengtes te verkrijgen.
En dat is wel fijn voor mensen die willen experimenteren.
Vooral de wegracers gebruiken afwijkende maten.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 07 mei 2017, 19:53

Wederom, het is een verschil in definitie. Deze specifieke snaar van 755 heeft een omtrek van 764mm (nagemeten in het echt). Daarom noem ik het ook omtrek. Het is een handige waarde omdat je die na kan meten zonder je aandrijftechniek boek open te slaan en de officiële waarde terug te rekenen naar de omtrek (of andersom). Waar de officiële waarde voor staat weet ik niet, want ik heb mijn aandrijftechniek boek niet opengeslagen. Daarom gebruik ik het woord vermoed zodat het duidelijk is dat ik het niet uitgezocht heb. Beiden waardes zijn dus niet fout mits erbij vermeld wordt wat de waarde op slaat. Iets wat je sowieso altijd moet doen als je een waarde noemt. :)
Die D18CR heb ik nooit in mijn handen gehad dus die ken ik verder niet. Ik heb ze wel op internet zien staan. Echter, nadat ik erachter kwam dat Ventico verschillende lengtes snaren met identieke namen verkoopt/heeft verkocht had ik destijds niet zo'n zin om een internet snaar te kopen :) Ik zal je voor dezelfde snaar op verschillende webshops verschillende afmetingen aantreffen. Lekker verwarrend :?

Mobyrt
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2017, 14:03
Woonplaats: Oudemeer NL

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Mobyrt » 07 mei 2017, 20:53

Dus moeten de mensen een snaar 755 bestellen.
Want dat is de technische benaming voor de snaar die jij er op hebt gezet.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Franky » 07 mei 2017, 21:04

Correct. Of zoals hij in de volksmond heet "Peugeot Buxy V-snaar". :)

Mobyrt
Berichten: 13
Lid geworden op: 07 mei 2017, 14:03
Woonplaats: Oudemeer NL

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Mobyrt » 08 mei 2017, 08:24

Inderdaad.
De Peugeot Buxy snaar is verkrijgbaar in
735, 755, 764, 765, 768 en 780mm

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 08 mei 2017, 21:19

Mijn ervaringen op een sp 93
Buxy snaar merk Dayco 17,5*765 past perfect.
Hitchinson M692 115 5381 is ook goed voelt slap aan.
Ventico D18 CR past perfect slijtvast.
Gr J E

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door Polle » 08 mei 2017, 21:37

Hoeveel km heb je gereden met de verschillende snaren.
Ik denk dat je pas na een paar 1000 km kan zien wat de kwaliteit is.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door MobyJoost » 08 mei 2017, 21:54

Mee eens. Je merkt, tijdens gebruik, dat het gedrag van de snaar, gedurende zijn levensduur, veranderd. een nieuwe Ventico zal een hoop vermogen absorberen door zijn stijfheid. Naarmate hij meer kilometers achter zich heeft, verdwijnt die stijfheid. Daarna zal, door slijtage, de pasvorm veranderen en uiteindelijk gaat hij kapot. Om het echt te weten, moet je, met elke snaar, vele kilometers maken, zoals Polle al schrijft.

JanmobyEvert
Berichten: 2003
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Verschillende lengtes D18 V-snaren

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 08 mei 2017, 23:01

Mee eens :)

Plaats reactie