Welke V-Snaar voor een AV-55
Welke V-Snaar voor een AV-55
Al het nodige gelezen, maar daardoor ook wat in verwarring gebracht...
OP dit moment zit er een V-Snaar op type : AVX13-775 La.
De mobylette trilt/resoneert nogal wat, niet veel, wel hinderlijk. (Maar ook "slipt" de snaar bij het optrekken, maar dat zou kunnen doordat hij iets te los staat.)
Gelezen dat een verkeerde snaar de oorzaak zou kunnen zijn.
Vraag: Klopt het dat ik voor de AV-55 een snaar moet gebruiken type D22 ?
Grt,
Kees
OP dit moment zit er een V-Snaar op type : AVX13-775 La.
De mobylette trilt/resoneert nogal wat, niet veel, wel hinderlijk. (Maar ook "slipt" de snaar bij het optrekken, maar dat zou kunnen doordat hij iets te los staat.)
Gelezen dat een verkeerde snaar de oorzaak zou kunnen zijn.
Vraag: Klopt het dat ik voor de AV-55 een snaar moet gebruiken type D22 ?
Grt,
Kees
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Aha...ik zag een mooie lijst van een gewaardeerd forumlid, heb er iets tussenuit geknipt:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Als de snaar gerafeld is kunnen er trillingen ontstaan.SPABO schreef:Al het nodige gelezen, maar daardoor ook wat in verwarring gebracht...
OP dit moment zit er een V-Snaar op type : AVX13-775 La.
De mobylette trilt/resoneert nogal wat, niet veel, wel hinderlijk. (Maar ook "slipt" de snaar bij het optrekken, maar dat zou kunnen doordat hij iets te los staat.)
Gelezen dat een verkeerde snaar de oorzaak zou kunnen zijn.
Vraag: Klopt het dat ik voor de AV-55 een snaar moet gebruiken type D22 ?
Grt,
Kees
Resonantie van een blok ontstaat echter vaak door een kromme of versleten as / lagering van de snaarschijf. En vlak slechte kettingwielen en een versleten aandrijfketting niet uit. Bij mij kan een ketting op het oog er prima uitzien, maar als het verschil in lengte tussen ingedrukt en uitgerekt langer is dan 10-15 mm gaat hij gewoon in de ijzerbak voor de scouting.
Voor de meeste liefhebbers is vervanging van de transmissiegroep een brug te ver en ze blijven gewoon doorsukkelen met versleten rommel.
Hoe ik tot die conclusie kom? Er is zelden vraag naar assen en trapasbussen, terwijl ik die zelf regelmatig moet vervangen als iemand met een vervelend trillingsprobleem komt. Er is op dat gebied nog veel te winnen.
H.
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
De snaar die er nu op zit is iets smaller dan de D22, maar zie geen beschadigingen oid.
Nog even over de moby gebogen, zie inderdaad dat er speling op de trapas zit.
Zoals je al schreef...ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik deze zal/wil vervangen (is nogal een gedoe geloof ik)
Nog even over de moby gebogen, zie inderdaad dat er speling op de trapas zit.
Zoals je al schreef...ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik deze zal/wil vervangen (is nogal een gedoe geloof ik)
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Radiale speling t.g.v. versleten bussen en of assen is gemakkelijk op te lossen door de bussen uit te persen en te vervangen.SPABO schreef:De snaar die er nu op zit is iets smaller dan de D22, maar zie geen beschadigingen oid.
Nog even over de moby gebogen, zie inderdaad dat er speling op de trapas zit.
Zoals je al schreef...ik weet eerlijk gezegd nog niet of ik deze zal/wil vervangen (is nogal een gedoe geloof ik)
Indien de as versleten is en de groeven beschadigd zijn dient men ook de as te vervangen.
Toen ik op 15-jarige leeftijd aan mijn eerste Kaptein begon heb ik dat wijselijk uitbesteed aan de locale mobylettedealer; spoedig daarna bleek dat je geen dure pers nodig had, wat de fietsenmaker beweerde, maar dat je met een draadeind en wat moeren en ringen het ook voor elkaar kreeg. Ondertussen heb ik op beurzen de orginele persgereedschappen gevonden en stelt het eigenlijk weinig voor.
H.
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Trapas laat ik voor wat hij is, speling op de bussen is niet echt zorgwekkend.
Ketting gecontroleerd, deze is prima.
Tandwielen, daar heb ik verder niet naar gekeken.
Verder zag ik nogal wat horizontale speling op de koppeling.
Koppeling vervangen voor een ander exemplaar, tevens de speling weggewerkt d.m.v. een extra dunne sluitring.
Tot slot : De V-riem vervangen voor het type D22 (nog slipt hij niet meer door)
Het trillen/resoneren is no zo goed als verdwenen.
Vraag: In hoeverre kan het naaldlager van de zuiger nog van invloed zijn?
Ketting gecontroleerd, deze is prima.
Tandwielen, daar heb ik verder niet naar gekeken.
Verder zag ik nogal wat horizontale speling op de koppeling.
Koppeling vervangen voor een ander exemplaar, tevens de speling weggewerkt d.m.v. een extra dunne sluitring.
Tot slot : De V-riem vervangen voor het type D22 (nog slipt hij niet meer door)
Het trillen/resoneren is no zo goed als verdwenen.
Vraag: In hoeverre kan het naaldlager van de zuiger nog van invloed zijn?
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Horizontale speling (ik neem aan dat je axiale speling bedoelt) bij de koppeling is geen probleem, want dan kan de v-snaar zijn weg beter zoeken.
Alle spelingen dragen bij aan trillingen. Het lagertje van de piston ook, maar ik denk dat de invloed van de trapasbussen belangrijker is.
H.
Alle spelingen dragen bij aan trillingen. Het lagertje van de piston ook, maar ik denk dat de invloed van de trapasbussen belangrijker is.
H.
Re: Welke V-Snaar voor een AV-55
Helder Harry,
Dan laat ik het blokje maar zitten zoals hij zit...
Trapas bussen: wellicht in het najaar eens verder zien
Inderdaad "axiaal" , WTB was niet mijn sterkte kant
Dan laat ik het blokje maar zitten zoals hij zit...
Trapas bussen: wellicht in het najaar eens verder zien
Inderdaad "axiaal" , WTB was niet mijn sterkte kant