koelribben cilinder afgebroken
koelribben cilinder afgebroken
Hallo,
Van mijn AU32s zijn een paar koelribben van de cilinder afgebroken. Is er een manier om die op een beetje nette manier er terug aan te zetten.
groeten, Eric.
Van mijn AU32s zijn een paar koelribben van de cilinder afgebroken. Is er een manier om die op een beetje nette manier er terug aan te zetten.
groeten, Eric.
Re: koelribben cilinder afgebroken
met foto dan kan een alu lasser er meer over zegen denk ik, zo is het raden
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: koelribben cilinder afgebroken
Het is mogelijk om het weer vast te lassen, maar erg lastig omdat de koelribben zo dicht op elkaar zitten en het wordt nooit zo mooi als het was. Daarnaast is het erg duur. Ik zou het enkel doen bij hele zeldzame cilinders die niet te vinden zijn. Is het niet mogelijk een vervangend exemplaar te vinden?
-
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: koelribben cilinder afgebroken
Je kunt het proberen met twee componenten metaal lijm van Bizon. Ik heb daar al eens een scheur in een aluminium brandstofpomp mee gerepareerd. Kan ook goed tegen hitte.
http://www.bison.nl/nl/product.2284
Gr J E
http://www.bison.nl/nl/product.2284
Gr J E
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: koelribben cilinder afgebroken
Temperatuurbestendig van -40°C tot +100°CJanmobyEvert schreef:Je kunt het proberen met twee componenten metaal lijm van Bizon. Ik heb daar al eens een scheur in een aluminium brandstofpomp mee gerepareerd. Kan ook goed tegen hitte.
http://www.bison.nl/nl/product.2284
Gr J E
Dat gaat dus niet werken
-
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: koelribben cilinder afgebroken
Temperatuurbestendig van -40°C tot +100°C
Dat gaat dus niet werken [/quote]
Ha ha dat moet je ruim zien . Het is een goedkope oplossing, laten lassen is duur.
gr J E
Dat gaat dus niet werken [/quote]
Ha ha dat moet je ruim zien . Het is een goedkope oplossing, laten lassen is duur.
gr J E
- Franky
- Berichten: 6200
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: koelribben cilinder afgebroken
Als je er nou net overheen zat zou je dat kunnen zeggen ja. Hoe warm wordt een cilinder? 150 graden? Dat is niet een klein beetje Dan heb je ook nog eens een heel dun randje om te lijmen. Zo dun dat zelfs zonder die hitte de zaak waarschijnlijk al uit elkaar valt door de trillingen.
Lijkt me niet de oplossing Overigens wel fijne lijm! Heb deze in verleden veel gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik meer de combi power ofzoiets van Bizon. Zo lang de onderdelen strak op elkaar zitten werkt deze beter op metaal en vele andere materialen dan die metaal versie. Die metaal versie is weer beter als je een kier te overbruggen hebt
Lijkt me niet de oplossing Overigens wel fijne lijm! Heb deze in verleden veel gebruikt. Tegenwoordig gebruik ik meer de combi power ofzoiets van Bizon. Zo lang de onderdelen strak op elkaar zitten werkt deze beter op metaal en vele andere materialen dan die metaal versie. Die metaal versie is weer beter als je een kier te overbruggen hebt
Re: koelribben cilinder afgebroken
het is maar net waar het is af gebroken, op motor markten zijn soms demo s alu lassen met gas en een alu dun staafje
hoe dat heet weet ik niet ,maar het is net tin solderen met een warmte van rond de 400 graden ,er zijn hier vast
mensen die het kennen en beter kunnen omschrijven
maar wat ik al eerder schreef foto s zegen af en toe meer dan woorden
anders wordt het gewoon uitkijken naar een andere
maar met wat minder koelrip loopt hij ook wel,
hoe dat heet weet ik niet ,maar het is net tin solderen met een warmte van rond de 400 graden ,er zijn hier vast
mensen die het kennen en beter kunnen omschrijven
maar wat ik al eerder schreef foto s zegen af en toe meer dan woorden
anders wordt het gewoon uitkijken naar een andere
maar met wat minder koelrip loopt hij ook wel,
-
- Berichten: 2011
- Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
- Woonplaats: Wierden
- Locatie: Wierden
Re: koelribben cilinder afgebroken
Bedoel je TIG lassen. Dat is super mooi werk. Je kunt met één apparaat verschillende materialen lassen zonder de boel om te bouwen.AGB schreef:het is maar net waar het is af gebroken, op motor markten zijn soms demo s alu lassen met gas en een alu dun staafje
hoe dat heet weet ik niet ,maar het is net tin solderen met een warmte van rond de 400 graden ,er zijn hier vast
mensen die het kennen en beter kunnen omschrijven
maar wat ik al eerder schreef foto s zegen af en toe meer dan woorden
anders wordt het gewoon uitkijken naar een andere
maar met wat minder koelrip loopt hij ook wel,
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/TIG-lassen
Dat wil ik nog een keer leren, als er een keer ruimte is voor een cursus...
Gr Jan Evert
Re: koelribben cilinder afgebroken
nee geen tig dit kan zelfs met een goede camping gas brander
je verhit de boel het lijkt op solderen dan moet je met een kras pen die ook wat warm is door de vloeibare alu roeren
daarmee verbreek je een spanningsveld en hecht het vloeibare alu met het vaste alu , ze staan ook altijd ,
op de motor beurs in Hardenberg, tis wel een kunst om te doen , als ik ze weer tegen kom koop ik zeker zo een alu draad
heb ook ergens nog een adres van ze aleen vind ik het niet zo gauw. gevonden op google naam van dat lassen is
durafix
je verhit de boel het lijkt op solderen dan moet je met een kras pen die ook wat warm is door de vloeibare alu roeren
daarmee verbreek je een spanningsveld en hecht het vloeibare alu met het vaste alu , ze staan ook altijd ,
op de motor beurs in Hardenberg, tis wel een kunst om te doen , als ik ze weer tegen kom koop ik zeker zo een alu draad
heb ook ergens nog een adres van ze aleen vind ik het niet zo gauw. gevonden op google naam van dat lassen is
durafix
Laatst gewijzigd door AGB op 30 okt 2016, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
- JapieKrekel
- Berichten: 158
- Lid geworden op: 08 nov 2013, 12:31
- Locatie: Achterhoek Gelderland
Re: koelribben cilinder afgebroken
Volgens mij is dat 'Durafix' aluminium soldeer. http://www.durafixeasyweld.nl
Heb het zelf ooit geprobeerd maar het lukte nooit. Op de beurs lijkt het altijd zo makkelijk maar is het niet, de twee alu delen moeten brandschoon zijn wil je kans hebben dat het lukt, ik geloof er niet in.
Heb het zelf ooit geprobeerd maar het lukte nooit. Op de beurs lijkt het altijd zo makkelijk maar is het niet, de twee alu delen moeten brandschoon zijn wil je kans hebben dat het lukt, ik geloof er niet in.
Re: koelribben cilinder afgebroken
Tja, is te proberen, maar als er hitte nodig is, om het te "solderen", zou het bij een goed hete motor, er wel weer eens af kunnen vallen. Ik schat in, een grote kans.
Re: koelribben cilinder afgebroken
Tig lassen doe ik regelmatig maar met de oude gegoten aluminium legering van de cilinder zal het vast niet lukken. Aluminiumlassen is sowieso al lastig. Ik zou maar een andere cilinder zoeken, dan is de kans op succes veel groter.
Succes, Lolle
Succes, Lolle
Re: koelribben cilinder afgebroken
Inderdaad Lolle,
Waarom moeilijk doen als de oplossing zo simpel is.
H.
Waarom moeilijk doen als de oplossing zo simpel is.
H.
- australman
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 18 dec 2013, 17:07
- Locatie: oostwold oldambt
Re: koelribben cilinder afgebroken
Hoi,
Solderen met die durafix staafjes gaat (meestal) best goed.Wel gebruik ik altijd een acethyleenbrander(tje),
met een campinggasbrander wil het mij niet lukken.
Tig lassen?Ooit een cursus Tig alulassen gedaan en met redelijk zuiver aluminium gaat dat prima,maar of
dat met die gietrommel goed gaat valt te betwijfelen.
Dus uitwisselen van de cilinder of gewoon accepteren zoals het nu is.
Hans
Solderen met die durafix staafjes gaat (meestal) best goed.Wel gebruik ik altijd een acethyleenbrander(tje),
met een campinggasbrander wil het mij niet lukken.
Tig lassen?Ooit een cursus Tig alulassen gedaan en met redelijk zuiver aluminium gaat dat prima,maar of
dat met die gietrommel goed gaat valt te betwijfelen.
Dus uitwisselen van de cilinder of gewoon accepteren zoals het nu is.
Hans