Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Rinosaure » 07 nov 2016, 22:59

Op mijn EEG uit 1965 heb ik afgelopen weekend een nieuwe koppeling gemonteerd. De 3 of 4 schoentjes aan de buiten-ring zijn slepend gemonteerd, maar het gaat om de twee schoenen aan de binnenkant: in die nieuwe koppeling zaten die oplopend gemonteerd, en in de documentatie staat ook dat de schoenen oplopend moeten zijn. Op die wijze grijpen ze beter aan dan bij slepend gemonteerde schoenen. Nadeel is dat starten iets lastiger gaat.
Tot mijn verbazing waren de schoenen in de oude, oorspronkelijke, koppeling slepend gemonteerd. Deze koppeling pakt(e) (dus ook) minder goed op dan de nieuwe koppeling, maar startte wel makkelijker. Tegelijk waren de schoenen ook behoorlijk gesleten, wat ook te verwachten is bij slepend gemonteerde schoenen.
Wat zijn jullie ideeën: kunnen de binnenste schoenen beter slepend of oplopend gemonteerd worden ?

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 08 nov 2016, 18:20

Binnenste schoenen absoluut slepend monteren! Als je ze oplopend monteert grijpen ze niet vloeiend aan maar slaan ze vast. Erg handig voor het starten van je bromfiets. Niet voor het wegrijden op motorkracht.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Rinosaure » 08 nov 2016, 18:43

Ja zie je, dat dacht ik al !
Raar dan dat die koppelingsschoenen in de nieuwe koppeling andersom gemonteerd waren :?:

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 08 nov 2016, 18:58

Je hebt voorwaarts en achterwaarts draaiende motorblokken ;) Motorblokken van Mobyletjes met rolaandrijving draaien bijvoorbeeld achterwaarts.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Rinosaure » 11 nov 2016, 14:17

Ah juist, duidelijk !
Inmiddels heb ik de koppelingsschoenen omgedraaid (20 minuten werk, het is nog allemaal schoon en soepel :-)) en nu start het allemaal een stuk makkelijker. Qua rijden nauwelijks verschil.
Het aparte is alleen dat het een compleet nieuwe koppeling betreft, binnen- en buitendeel. Het ene deel was dus 'linksom' gemonteerd en het andere deel 'rechtsom'. Nu klopt het weer.
Weer wat geleerd: niet aannemen dat als je een 'geheel' koopt, dat de delen ook bij elkaar passen ...
Laatst gewijzigd door Rinosaure op 13 nov 2016, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
ruudk
Berichten: 2404
Lid geworden op: 24 mei 2010, 13:48
Woonplaats: Warfhuizen

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door ruudk » 12 nov 2016, 11:45

Hoi,
Nog even voor mijn begrip: de buitenste koppelingsschoentjes (3 of later 4 stuks), die dus vast met de krukas meedraaien, moeten slepend gemonteerd zijn. Dit begrijp ik volgens mij goed.
De binnenste (2 stuks) koppelingsschoentjes moeten volgens mij 'oplopend' (zo heet dat dus blijkbaar, dat wist ik niet) met het rijwiel verbonden zijn, zodat aantrappen in een abrupt aangrijpen resulteert.
De schoentjes klemmen zichzelf dan vast.
In dat geval staan deze twee schoentjes dus slepend t.o.v. de motor: gas geven resulteert dan (bij voldoende rijwielsnelheid, als de twee schoentjes de motortrommel gaan raken) in een soepel, niet-abrupt, aangrijpen.
Zo klopt het toch?
Groeten,
Ruud

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 12 nov 2016, 12:23

Ik ken dat slepend of oplopend ook niet als term. Maar ik vind hem wel mooi gevonden.

Slepend of oplopend is verwarrend zonder aan te geven wat het snellerdraaiende deel van de koppeling is.

Voorbeeld:
Het deel van de koppeling wat aan de motor gekoppeld is draait sneller dan het deel wat aan de het achterwiel is gekoppeld. Dit is dus het wegrijden op de motor.
Bladveren: slepend
Koppelingshamers: slepend

Met starten (koppelingsdeel dat gekoppeld is aan achterwiel draait sneller dan het koppelingsdeel dat aan de krukas zit) is het dus:
Bladveren: oplopend (niet dat het uitmaakt, die doen in deze situatie toch niets zinvols :P )
Koppelingshamers: oplopend
Laatst gewijzigd door Franky op 30 dec 2016, 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Rinosaure » 12 nov 2016, 16:05

In bijgaand plaatje (uit het werkplaatshandboek) staat de juiste montage-stand van de koppelingsonderdelen, voor een 'voorwaarts' lopende motor.
Voorwaarts in de zin van: als je tegen het vliegwiel (waar de ontsteking onder zit) kijkt, dan met de klok mee draaiend.
(Dus niet voor een motor voor rol-aandrijving, die in mijn beleving 'achterwaarts' loopt.)
In de door mij nieuw aangeschafte koppeling waren de schoenen met nummer '2' aanvankelijk dus andersom gemonteerd.

Het is een gloednieuwe koppeling, origineel Motobecane, maar er vielen mij wel een paar 'vernieuwingen' op:
- er zijn inmiddels 4 buitenste schoentjes met de bladveren (nummer 5 / 6). Hiermee trekt de Moby sneller op vanuit stilstand. Best prettig !
- het naaldlager (midden in de figuur, geen nummer) is tegenwoordig een bronzen lagerbus.
- er was geen spiebaan in de naaf van het buitendeel van de koppeling (nummer 3). Kennelijk gaan ze er nu van uit dat de frictie van de conische aansluiting op de as voldoende is. Voor de zekerheid heb ik er trouwens maar wel een spiebaantje in gevijld 8-)

Toch wel geinig trouwens dat zo'n gloednieuwe koppeling verder gewoon nog past op een blokje van meer dan 50 jaar oud.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Rinosaure op 13 nov 2016, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 12 nov 2016, 17:34

Het spietje is er al heel lang geleden uit gegaan ;) Die heeft toch geen functie. Rond de tijd dat de zaak zo los zit dat de spie iets gaat doen is dat ook de dood voor de spie. Die wordt dan helemaal kaduuk gemept :P Spie verbindingen mogen nou eenmaal niet met dergelijke wisselende belastingen :) Vandaar de conische verbindingen op de krukas.

De bronzen lagerbus ipv een naaldlager vind ik wel een bijzondere. Ik had er van gehoord. Ik ben wel benieuwd hoe goed dat blijft werken :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2016, 18:14

Naaldlager of bronzen bus?
Zowel voor- als nadelen, er valt weinig zinnigs over de standtijd te voorspellen.
Dat hangt ook van de gebruiker af en zijn of haar behoefte om het lager te smeren.
Ik vraag me dan ook af wat de reden is om dat naaldlager te vervangen?
Misschien dat ze in Frankrijk daar meer over kunnen vertellen.
Groet,
H.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Polle » 12 nov 2016, 18:45

Ik denk enkel de kostprijs van de lager licht volgens mij veel hoger dan een simpele bronzen bus.
Meer moet je er niet achter zoeken.

gr Polle

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 12 nov 2016, 19:18

Dat denk ik ook Polle. Het oude systeem werkt goed. Dat is de rede niet. Het zal wel een bezuiniging zijn. :)
Bezuiniging hoeft overigens niet te zeggen dat het nu niet meer werkt :P Ze hebben er tenminste nog wel brons in gedaan! :P

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Harrie » 12 nov 2016, 21:29

kostprijs?
Bij Value Engineering studies wordt er vooral op de dure onderdelen gelet.
Zou er zoveel verschil zijn in kostprijs tussen een bronzen busje of een simpel naaldlagertje? Ik denk dat dat een centenkwestie is. Als er vele honderdduizenden centen worden bespaard kan dat toch een reden zijn.
Ik ga dat in ieder geval even navragen.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 13 nov 2016, 01:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 12 nov 2016, 22:49

Altijd interessant :)

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 30 dec 2016, 16:43

Franky schreef:Ik ken dat slepend of oplopend ook niet als term. Maar ik vind hem wel mooi gevonden.

Slepend of oplopend is verwarrend zonder aan te geven wat het snellerdraaiende deel van de koppeling is.

Voorbeeld:
Het deel van de koppeling wat aan de motor gekoppeld is draait sneller dan het deel wat aan de het achterwiel is gekoppeld. Dit is dus het wegrijden op de motor.
Bladveren: slepend
Koppelingshamers: slepend

Met starten (koppelingsdeel dat gekoppeld is aan achterwiel draait sneller dan het koppelingsdeel dat aan de krukas zit) is het dus:
Bladveren: oplopend (niet dat het uitmaakt, die doen in deze situatie toch niets zinvols :P )
Koppelingshamers: oplopend
Even een correctie van mijn kant. Zoals het er nu staat is kloppend. Dit stond dus mooi fout in mijn geheugen :?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Harrie » 30 dec 2016, 18:55

Wat lastig doen als het gemakkelijk kan.....
De achterkant van de voering moet het eerste aangrijpen. De achterkant zit het dichtste bij het scharnierpunt.

Overigens zal het andersom ook wel werken alleen niet zo soepel. Ik hoorde laatst een verhaal van iemand die een 50VL motortje(rechtsdraaiend) onder een SP93 (linksdraaiend) had gebouwd. Het werkte wel, maar niet zo soepel. Verder is de riem van de 50VL smaller t.o.v. de brede voor de tussentransmissie.
Door een opvulring bij de vaste poelie kan je de brede riem van de SP93 toepassen. Natuurlijk blijft het behelpen en we blijven uitkijken naar een linksdraaiende variateur.
H.

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door MobyJoost » 30 dec 2016, 19:15

Toen ik destijds mijn MobyClub ging ophalen, vertelde de verkoper trots, dat de variateur kapot was, maar dat hij op een beurs een nette andere op de kop had getikt. Bij het proefstarten van de motor schrok ik me lam, van een hels geratel en geklapper. Motor maar snel weer uitgezet. Uiteindelijk bleek de hele motor, behalve de cilinderkop, niet origineel, maar van een EEG. Na het uitbouwen van de motor bleek de variateur er één van een motor met boite relais, dus een omgekeerde. Het werkt inderdaad wel, maar niet van harte. Die omgekeerde variateur was natuurlijk wel een onverwacht extraatje. Je vindt ze niet zomaar.

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door Franky » 30 dec 2016, 19:27

Ik ben nog wel nieuwsgierig naar het effect van de bladveertjes oplopend of slepend. Ik zou weinig verschil verwachten, maar het feit dat MBK daadwerkelijk de moeite heeft genomen twee versies te maken spreekt dat tegen. Misschien nog een keer een leuk testje :)

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: Koppelingsschoenen slepend of oplopend ?

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 30 dec 2016, 19:33

Harrie schreef: Natuurlijk blijft het behelpen en we blijven uitkijken naar een linksdraaiende variateur.
H.
MobyJoost schreef:Je vindt ze niet zomaar.
Dat geloof ik ook! Als iemand er één weet of heeft hoor ik het graag :D
gr J E

Plaats reactie