EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Cornelius
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2016, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Cornelius » 17 nov 2016, 16:34

Haalo,
Ik heb een mobylette EEG. Ik wil het blok demonteren maar daarvoor moet het vliegwiel eraf. Deze blokkeert een flink aantal bouten. Ik krijg allen de kap er niet vanaf. Nu zie ik in de algemene handleiding dat je daar een VLIEGWIELTREKKER 24X1 voor nodig hebt. Is dat de goede maat voor een EEG blokje? ZO ja dan bestel ik die een.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 17 nov 2016, 18:31

Deze is zeker goed:
http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... Itemid=101
Je hebt dan ook gelijk de juiste draad voor de koppelingszijde erbij.

De vliegwieltrekker is echter nodig om de ontstekingsnok los te krijgen; niet het chromen vliegwiel. Daarvoor heb je een vierkantsleutel (10mmx10mm) nodig, en iets om je vliegwiel tegen te houden. Je kunt het vliegwiel tegenhouden door bijvoorbeeld een oude fietsband te gebruiken en daarmee het vliegwiel te klemmen (viewtopic.php?f=23&t=2562&p=20586&hilit ... and#p20586), of een degelijke vliegwielklem (https://www.jmpbonderdelen.nl/klemband- ... gwiel.html)

Gr.
Marco

Cornelius
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2016, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Cornelius » 18 nov 2016, 14:50

die van mij zit echt knettervast. zou ik ook een bougiestop kunnen gebruiken en is dat dan m14?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 nov 2016, 15:27

Een zuigerstop zou ik zeker niet gebruiken. Als de moer echt zo vast zit is de kans groot dat je, door de kracht die je op de moer zet, de zuigerstop door de zuiger heen boort. Dan ben je veel verder van huis.

Als de moer lange tijd niet los is geweest is het inderdaad gebruikelijk dat hij erg vast zit. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk (zoals op de moer tikken om deze te laten "schrikken", een luchthamer gebruiken, goede kruipolie gebruiken, los beitelen en vervangen door een ander, etc).

Belangrijk is dat je een goede vierkantsleutel gebruikt van 1,0 x 1,0 centimeter, en geen ratel o.i.d. Ik verwacht dat Harrie deze sleutels weer bij zich zal hebben op de beurs in Heerhugowaard aankomende zondag, maar daarvoor moet je even bij Harrie navraag doen. Deze kun je indien nodig dan verlengen met een stuk buis om wat meer kracht te zetten. Doe dat echter met beleid, en zeker niet met je gehele gewicht, want wanneer het gat van de moer uitlubbert heb je een probleem.

Verder is er misschien iemand die in de buurt woont met wat goed gereedschap, die je even op weg kan helpen. Als de moer eenmaal een keer is losgekomen gaat hij daarna makkelijker los, is mijn persoonlijke ervaring.

Gr.
Marco

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Mobygek » 18 nov 2016, 16:13

wel de juiste kant opdraaien graag, misschien een overbodige tip.
vrgr Gerard

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 18 nov 2016, 16:17

Mobygek schreef:wel de juiste kant opdraaien graag, misschien een overbodige tip.
Ook dat uiteraard. Voor iemand die er geen ervaring mee heeft is het misschien niet vanzelfsprekend dat de moer linkse draad heeft, en dus rechtsom los gaat :!:

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door MobyJoost » 18 nov 2016, 21:33

Met de klok mee los, dus.

Cornelius
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2016, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Cornelius » 20 nov 2016, 18:51

Maar even voor mijn zekerheid. Het vliegwiel en de nok moeten eraf om het blok van de brommer af te krijgen?

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Mobygek » 20 nov 2016, 20:07

Als je het blok zelf wilt demonteren moeten deze delen eraf, alleen de motor demonteren van het frame hoeft het niet.

vrgr gerard

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 20 nov 2016, 20:47

Cornelius schreef:Ik wil het blok demonteren maar daarvoor moet het vliegwiel eraf.
Hier ben ik bij je beginpost helemaal overheen gelezen. Om je blok je demonteren hoeft het vliegwiel er, zoals Joost ook al aangaf, niet af.
Je kunt het blok demonteren door simpelweg de V-snaar los te maken, de décompresseurkabel op de cilinderkop los te halen, de benzineleiding van de carburateur af te halen en de gas- en chokekabel van de carburateur los te halen, en de bouten te verwijderen die het blok verbinden met het frame.
Je pakt de blok dan zo met carburateur en uitlaat compleet uit het blok.

Wil je de carburateur en uitlaat sowieso van je blok afhalen, dan zou ik (zeker voor de uitlaat) adviseren dat te doen voor je het blok onder het frame uit haalt.

Desondanks is het wel beter (ofwel nodig) om over een vierkantsleutel en een nokkentrekker te beschikken om reparaties/onderhoud aan het blok te kunnen plegen.

Gr.
Marco

Cornelius
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 okt 2016, 09:47
Woonplaats: Eindhoven

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Cornelius » 22 nov 2016, 13:06

Het is gelukt. Ik heb het blok eraf. De hele brommer is nu gedemonteerd op de voorvork en het stuur na. Ik heb hem opgehangen met een spankabel aan de baleken van mijn schuur maar hij weegt nu toch niks meer. dus dat vertrouw ik wel. Ik ga eerst alles schoonmaken en dan zet ik hem weer in elkaar. Ik gebruik nu WD40 en poets dan alles na. Ik heb ontdekt dat sateprikkers ook fijn werken om tussen de naadjes te krabben. Bedankt voor de tips. Ik kan nu even vooruit. Ik denk dat ik de ketting maar met benzine schoonmaak en dan weer in elkaar zet.
Wat doen jullie met de stukken waar de lak weg is? gewoon laten of bijwerken. Het is al lang zo en hij is niet rot dus het lijkt me geen probleem en bijtippen lijkt me ook niet mooi. Kun je hem beschermen en toch gebruikt laten?

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Polle » 22 nov 2016, 13:44

In een goede autowax zetten de roestvlekjes zo laten.
Parelt het water er mooi af.

Gr Polle

Gebruikersavatar
MobyJoost
Berichten: 4574
Lid geworden op: 09 feb 2010, 14:02
Locatie: Rotterdam

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door MobyJoost » 22 nov 2016, 13:58

Koop maar beter een nieuwe ketting. Dat is echt zo'n onderdeel, dat ik meteen vernieuw. Goeie tip, van die satéprikkers.

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3899
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: EEG blok demonteren/ VLIEGWIELTREKKER 24X1

Ongelezen bericht door Lolle » 22 nov 2016, 20:25

Tot heden gebruik ik was voor de gespoten delen en vaseline voor het chroomwerk. De nadeel van vaseline is dat het vuil er in plakt. Sprak op de beurs een kennis die sinds kort de velgen met ovatrol behandelt en hier erg enthousiast over was. ik ga binnenkort met een wiel naar hem toe om die te behandelen.
Ik zal mijn ervaring delen.
Groet, Lolle

Plaats reactie