Lolle schreef: ↑13 nov 2019, 23:06
.... Mijn voorraad zuigers is zeer beperkt maar ik heb er 1 die er moeizaam door gaat. Is er een techniek voor om de zuiger te schuren? en hoe ver moet ik hem afschuren? ik kan de buitendiameter van de zuiger wel meten met een micrometer maar met de schuifmaat kan ik de binnenmaat niet op honderdsten meten....
Groet, Lolle
Hallo Lolle,
Er is wel een simpele methode, die een goed resultaat kan geven en waarvoor je geen speciale apparatuur nodig hebt.
Het gaat hier slechts om honderdsten van een millimeter en die kan je gemakkelijk verwijderen met waterproof schuurpapier P600 en P400.
Ik schuur nat roterend met de hand en wissel links en rechts af, om zo gelijkmatig mogelijk de boel op maat te maken.
Belangrijk is dat de regelmatig meet of de zuiger door de cilinder kan "zuchten". Niet te vast en niet te los.
In de praktijk tref je soms oude zuigers aan die -ondanks de slijtage en de grotere afwijking - nog prima functioneren.
Van Peter Langemeijer heb ik ooit gehoord dat bij Kaptein in Amsterdam dit ook een bekende methodiek was.
Henk