Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Beste forumleden,
Welk gereedschap raden jullie aan om de klemring die de wartel op de trompetuitlaat houdt, te monteren of te demonteren?
Vroeger deed ik dit met een dikke schroevendraaier maar dat was een gewurg en soms schoot ik dan uit in de uitlaat of in mijn eigen hand… Zo doe ik het dus liever niet meer. De klemveer zit achter een opstaand randje van de uitlaat en is erg stug. Hij moet een stuk uit elkaar worden gebogen om hem op of van de uitlaat te schuiven.
Ik hoop dat jullie wat handigs weten!
Groeten en alvast bedankt,
Ruud
Welk gereedschap raden jullie aan om de klemring die de wartel op de trompetuitlaat houdt, te monteren of te demonteren?
Vroeger deed ik dit met een dikke schroevendraaier maar dat was een gewurg en soms schoot ik dan uit in de uitlaat of in mijn eigen hand… Zo doe ik het dus liever niet meer. De klemveer zit achter een opstaand randje van de uitlaat en is erg stug. Hij moet een stuk uit elkaar worden gebogen om hem op of van de uitlaat te schuiven.
Ik hoop dat jullie wat handigs weten!
Groeten en alvast bedankt,
Ruud
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Ik heb hiervoor een goedkope seegerring tang gekocht. Één waarvan de bekken open gaan, bij het inknijpen. de bekken heb ik plat geslepen, zodat ze in de opening van de ring passen. Ik heb ook in de geslepen vlakken een holletje gemaakt ( met een boor), zodat de ring niet uit de tang springt.
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Hallo Joost
Goede tip.
Ik zat hier ook altijd mee te kloten.
Gr Polle
Goede tip.
Ik zat hier ook altijd mee te kloten.
Gr Polle
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Bedankt, Joost, ik ga ook eens kijken of ik ergens een seegerringtang kan vinden die een genoeg grote bek heeft om hem te kunnen aanpassen!
Groeten,
Ruud
Groeten,
Ruud
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
maak eens en foto van het geheel , misschien zijn er nog meer mogelijk heden om gereedschap er voor te maken
of om te katten/bouwen , en wat voor ruimt heb je er voor om te werken aan de moby
of om te katten/bouwen , en wat voor ruimt heb je er voor om te werken aan de moby
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
Aan 1 zijde blokkeren in de bankschroef en aan de andere kant met een smalle schroevendraaier uit de groef halen.
Een tang met gegroefde bekken aan de buitenkant zou ook een oplossing kunnen zijn.
H
Een tang met gegroefde bekken aan de buitenkant zou ook een oplossing kunnen zijn.
H
Re: Klemring uitlaatwartel demonteren/monteren
AGB schreef:
De nieuwe uitlaat heb ik een paar jaar geleden voor een prikkie op de beurs in Heerhugowaard gevonden, toen wijlen forumlid MobyDick daar ook zo'n uitlaat vond en Harrie ons nog samen met onze vondst fotografeerde voor dit forum. De chroom bladderde echter vrij snel af dus ik heb hem nog opnieuw moeten laten verchromen, werd het toch nog een duur uitlaatje. Grappig is dat de nieuwe uitlaat aan de voorzijde veel dikker is dan de oude en ook verder naar voren steekt. Het is zeg maar meer een tuba dan een trompet. Dit geeft de motor een veel zwaarder en mooier uiterlijk. Het geluid is ook veel voller, net een soort donderbus met zo'n lekker scherp en nagalmend metaalklankje bij iedere verbranding. Grappig dat deze uitlaten zo verschillen qua vorm, die van mijn S2 zit een beetje tussen deze twee uitlaten in wat betreft afmetingen. Het doet mij vermoeden dat maken van deze uitlaat het misschien nog wel (deels) handwerk is geweest, ook de naad zit namelijk niet altijd op dezelfde plek.
Groeten,
Ruud
Zoals gevraagd nog een paar foto's: Het is uiteindelijk gelukt met een combinatie van jullie adviezen: ik heb de uitlaat met de achterste ophangstangen in de bankschroef gezet en de klemring met een seegerringtang verwijderd en later opnieuw aangebracht in de nieuwe uitlaat. De klemring rechtstreeks in de bankschroef zetten lukt niet omdat de wartelmoer er direct naast zit, deze zit dan in de weg. Daarom de bankschroef gebruikt bij de achterste ophangpunten van de uitlaat. Ik heb nog geen tang gevonden die ik mooi passend kan maken zoals AustralHans opperde, daarom nog even met een standaard seegerringtang gewurgd.maak eens en foto van het geheel , misschien zijn er nog meer mogelijk heden om gereedschap er voor te maken
of om te katten/bouwen , en wat voor ruimt heb je er voor om te werken aan de moby
De nieuwe uitlaat heb ik een paar jaar geleden voor een prikkie op de beurs in Heerhugowaard gevonden, toen wijlen forumlid MobyDick daar ook zo'n uitlaat vond en Harrie ons nog samen met onze vondst fotografeerde voor dit forum. De chroom bladderde echter vrij snel af dus ik heb hem nog opnieuw moeten laten verchromen, werd het toch nog een duur uitlaatje. Grappig is dat de nieuwe uitlaat aan de voorzijde veel dikker is dan de oude en ook verder naar voren steekt. Het is zeg maar meer een tuba dan een trompet. Dit geeft de motor een veel zwaarder en mooier uiterlijk. Het geluid is ook veel voller, net een soort donderbus met zo'n lekker scherp en nagalmend metaalklankje bij iedere verbranding. Grappig dat deze uitlaten zo verschillen qua vorm, die van mijn S2 zit een beetje tussen deze twee uitlaten in wat betreft afmetingen. Het doet mij vermoeden dat maken van deze uitlaat het misschien nog wel (deels) handwerk is geweest, ook de naad zit namelijk niet altijd op dezelfde plek.
Groeten,
Ruud
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.