speling in motorblok

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

speling in motorblok

Ongelezen bericht door brommerharry » 29 jan 2017, 18:05

Hallo, mijn moby word steeds mooier en loopt redelijk lekker. wat mij wel opvalt is dat er naar links en rechts speling zit in het motorblok. Is dit slecht voor de brommer en wat zou ik er aan moeten doen?

nog een puntje, bij hogere snelheid klinkt het motortje een beetje als een koffiemolen , wat zou dat kunnen zijn?

Harry

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 29 jan 2017, 18:24

Speling van links naar rechts in het motorblok. Bedoel je dat je de gehele krukas heen en weer kan schuiven (dus ook het vliegwiel), of enkel de koppeling? Dit maakt nogal wat uit :)

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door brommerharry » 29 jan 2017, 18:58

Hallo de speling zit in het blok tov het frame. zie hier de foto ( haha zie net op de foto dat ik nog wel wat te reinigen heb ;) )

https://goo.gl/photos/bJkYZ6KGPs2m4dxF6

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 29 jan 2017, 19:57

Aah, dat is al een stuk minder erg dan daadwerkelijk speling op de componenten van het blok :)

Belangrijk is dat de koppeling in lijn hangt met de snaarschijf,zodat de V-snaar in een rechte lijn loopt. Als het blok nu dus niet vast/recht hangt: lijn e.e.a. even uit en meet dan de ruimtes tussen de cilinderkop en de silent blocs op, die ruimte kun je dan opvullen met busjes en eventueel (shim)ringen.

Gr.
Marco

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6198
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door Franky » 29 jan 2017, 20:04

Kijk, dat valt weer mee. Ik was al bang dat ik je moest vertellen dat je motorblok schroot was :P

Zo te zien zijn de silentlagers (die rubberen blokken) aardig vergaan. De bout lijkt er wel doorheen getrokken zijn. Daarnaast mis ik een soort van vulring tegen je cilinderkop aan. Het lijkt haast wel of de vulbus tussen de cilinderkop en silent lager in de cilinderkop gaat. Dat is foute boel.

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door brommerharry » 29 jan 2017, 20:59

Dank voor alle reacties. Beste lijkt dus blok eraf en nieuwe ringen en bussen. Waar zou ik de onderdelen kunnen krijgen? 2e hands een optie?

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 30 jan 2017, 00:23

Ik verwacht dat Harrie of Polle de originele bussen wel zullen hebben liggen.
Je zou bij hen kunnen informeren.

Eventueel heb ik volgens mij ook nog een setje van die originele busjes liggen, maar dat zal een paar dagen duren voor ik dat weet.
Momenteel staat de Fiat voor onderhoud in de garage en kan ik dus de ladder niet neerzetten om bij m'n onderdelen op zolder te komen :roll:

Je kan natuurlijk ook iets op maat maken met een stuk buis. Je weet dan zeker dat het perfect past.

Gr.
Marco

Edit:
Ik zie net de reactie van Franky en kijk ook nog eens goed naar de foto's. Het ziet er inderdaad een beetje vreemd uit. Normaal zit er in de rubberen silent blocs ook een bus, zodat je de bout niet het rubber in kan trekken. Maar het ziet er inderdaad uit alsof de ene bus ruzie heeft gehad met de cilinderkop, en de bus in het silent lager daardoor ook niet meer opgesloten zat en de bout dus naar binnen trok.
Silent blocs kun je hier (goedkoop en goed) bestellen:
http://winkel.born2brom.nl/index.php?op ... gory_id=87
Dezelfde silent blocs als hierboven worden in onderstaand filmpje door Franky en mij in mijn AV50 geplaatst:
https://www.youtube.com/watch?v=PWkwLPC0qLU&t=7s

Een vervangende cilinderkop, indien nodig, is goed te vinden en hoeft ook niet zo duur te zijn. Ook daar zullen verschillende forumleden je aan kunnen helpen. Denk eventueel aan de rubriek "Gezocht".

Het beste is om het motorblokje even onder het frame vandaan te halen en dan goed te bekijken hoe het eruit ziet.

Gr.
Marco

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door Polle » 30 jan 2017, 06:57

Ik heb alles liggen van onderdelen voor de verkoop en nieuw.

gr Polle

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door brommerharry » 01 feb 2017, 18:15

zo van het een komt het ander....blok er af en dan gelijk maar even onder de loep. Hij lekte wat olie, er zat een restje voetpakking...nu nieuwe bout voor de ophanging met ringen en bussen, nieuwe pakkingset en zuigerveren( eentje gebroken met mijn dikke vingers...)

zie fotos

https://goo.gl/photos/MYmtFpj6qqyFsibe7

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door brommerharry » 04 feb 2017, 17:59

gaat lekker, nu kan het blok er weer op. ik mis een ring\bus, wie kan mij daar aan helpen aub?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Polle
Berichten: 2698
Lid geworden op: 14 feb 2010, 20:45
Locatie: Geel Belgie

Re: speling in motorblok

Ongelezen bericht door Polle » 04 feb 2017, 19:56

Ik heb deze liggen nieuw

gr Polle

Plaats reactie