snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 24 feb 2017, 16:56

Hallo, ik ben al weer een stap verder met mijn leuke brommer av 50. de speling in het blok is over door plaatsen van nieuwe silent blocks, goede uitlijning en nieuwe snaar. Pakkingen vervangen waardoor er geen lekkage van olie meer is uit het blok. Ik heb ook de zuiger en veren vervangen, het blok lag toch open en was ook noodzakelijk.

Starten lopen dat zeker! maar eerst liep hij rond de 45/50 km en nu nog maar 35/40. met de luchtstelschoef bezig geweest maar zet geen zoden aan de dijk.

Timing is niet veranderd dus daar heb ik niet naar gekeken want die was goed. nieuwe condensator en punten zijn enige maanden geleden al vervangen en afgesteld.

Wie heeft er een idee?
Laatst gewijzigd door brommerharry op 24 feb 2017, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 feb 2017, 17:07

Je schrijft: timing niet veranderd en punten opnieuw afgesteld. Misschien toch de ontsteking en lichthoogte opnieuw instellen.

En een nieuwe zuiger en veren vraagt wel een paar honderd km inrijden.

Gr. Joop

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 24 feb 2017, 17:29

dank je Joop, ik was niet helemaal duidelijk. Ik heb mijn zin aangepast.

is inrijden van toepassing? nooit gedaan alleen van gehoord..

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 24 feb 2017, 19:44

Hij pingelt trouwens ook bij hoger gas. Iets meer toeren dan even minder en dan weer meer. Het lijkt of hij niet volledig op toeren komt...

Gebruikersavatar
Lolle
Berichten: 3900
Lid geworden op: 19 sep 2014, 21:31
Locatie: Burgwerd
Contacteer:

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Lolle » 24 feb 2017, 20:12

Als je de zuiger hebt vervangen dan moeten de zuigerveren weer inslijten in de cilinder. zoals Joop aangeeft "inrijden" dus. dit is ook de oorzaak van het pingelen.
Na 300 km zal alles weer als van ouds zijn.
succes, Lolle

paulmz
Berichten: 1730
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door paulmz » 24 feb 2017, 21:27

Lolle schreef:Als je de zuiger hebt vervangen dan moeten de zuigerveren weer inslijten in de cilinder. zoals Joop aangeeft "inrijden" dus. dit is ook de oorzaak van het pingelen.
Na 300 km zal alles weer als van ouds zijn.
succes, Lolle
Pingelen is naar mijn idee zelfontbranden en zal naar mijn idee niet ontstaan met alleen nwe zuiger en zuigerveren.
Als het echt pingelen is, heb ik het vermoeden dat de vorm van de zuiger iets anders is en zodoende de squish band anders is.
Een te krappe squish band zorgt meestal voor pingelen.

Paul

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 feb 2017, 21:57

Is het pingelen of viertakten? Pingelen komt volgens mij alleen bij hele sportieve motorblokken voor als de octaanwaarde te laag is toch? Correct me if i am wrong
gr J E

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Mobygek » 24 feb 2017, 22:00

Hoe is het kleurtje van je bougie?
Inrijden is heel belangrijk, neem daar echt de tijd voor.
Vrgr gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Harrie » 24 feb 2017, 22:02

Ter aanvulling:
Afbeelding

H.

paulmz
Berichten: 1730
Lid geworden op: 27 sep 2015, 20:17
Locatie: De Krim

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door paulmz » 24 feb 2017, 22:05

JanmobyEvert schreef:Is het pingelen of viertakten? Pingelen komt volgens mij alleen bij hele sportieve motorblokken voor als de octaanwaarde te laag is toch? Correct me if i am wrong
gr J E
Een niet sportief motorblok kan met een te hoge zuiger ineens sportieve trekjes krijgen, omdat de compressie dan omhoog gaat, de genoemde squish band of in het Nederlands: blusspleet moet dan letterlijk en figuurlijk het pingelen/zelf ontbranden blussen.
Een te laag octaangehalte zal ook pingelen tot gevolg hebben, daarom wordt er in uitheemse gebieden wel eens een dikkere koppakking toegepast(dus compressieverlaging) vanwege de slechte brandstof, lees brandstof met een te laag octaan gehalte.

Paul

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Mobygek » 24 feb 2017, 22:11

JanmobyEvert schreef:Is het pingelen of viertakten? Pingelen komt volgens mij alleen bij hele sportieve motorblokken voor als de octaanwaarde te laag is toch? Correct me if i am wrong
gr J E
Pingelen/detoneren is een niet gevraagde ongecontroleerde verbranding van het benzine/lucht mengsel van zowel
Twee- viertaktmotoren, oorzaken o.a. Onjuiste timing onsteking, koolafzetting, onjuist octaan benzine.
Hoeft beslist niet te onstaan bij sportieve motoren
Viertakten onstaat bij een te rijk benzine/lucht verhouding bij tweetakt motoren
Vrgr gerard

JanmobyEvert
Berichten: 2006
Lid geworden op: 18 aug 2015, 21:28
Woonplaats: Wierden
Locatie: Wierden

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door JanmobyEvert » 24 feb 2017, 22:23

Duidelijk! Dank voor de uitleg :D
gr J E

GROENEKAN
Berichten: 3766
Lid geworden op: 05 jan 2011, 12:32
Locatie: GROENEKAN

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door GROENEKAN » 24 feb 2017, 22:46

Met nieuwe zuigerveren en nieuwe zuiger is een iets te grote sproeier juist goed, dus ik zou eerst die paar honderd km rustig inrijden en daarna zo nodig aanpassen. Gr. Joop

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 25 feb 2017, 11:46

wat een reacties leuk om te lezen. . ook soms wat ingewikkeld.

De bougie is steeds nog aan de zwarte kant, ik heb hem steeds armer gezet , bijna tot het uiterste. Maar nog steeds niet mooi koffiebruin.

Dan zou ik naar een kleinere sproeier moeten, heb ik dat correct? of gewoon even inrijden en afwachten?

de bougie die er nu in zit is de ngk 6 , feitelijk moet er een ngk 5 in meen ik te lezen of een bosch wa4. zou dat nog helpen?

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Harrie » 25 feb 2017, 12:07

Hallo BH,
Welke carburateur en sproeier zit er bij jou in.
Gisteren had ik ook weer iemand die de verkeerde sproeier in zijn carburateur had zitten.....
Dat is iets wat erg nauw komt.
H.

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 25 feb 2017, 12:23

volgens mij sproeier k 80 ...hij heeft overigens prima gelopen met deze carburateur daarom snap ik ook nu de haperingen niet... :x
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 25 feb 2017, 12:31

ach en omdat ik hem zo leuk vind nog maar een plaatje...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Kees61
Berichten: 65
Lid geworden op: 17 okt 2016, 22:38
Woonplaats: Heerlen Nederland
Contacteer:

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Kees61 » 25 feb 2017, 13:30

Check eens de choke schuif en het veertje? Dit lijkt op een erg sterke balpen veer. Soms is het veertje gebroken en valt de chokeschuif niet helemaal terug. Gevolg is dan een te rijk mengsel, te zwarte bougie en soms een verzopen motor.
Check ook de kabelspeling in ruststand bij het choke hendeltje. Deze moet 1 à 2 mm zijn voordat je de chokeschuif omhoog voelt trekken.
Bougie kan een Bosch W7AC zijn. Dit is een best wel warm type bougie. Mogelijk zet ik in mijn Mobylette later een W6AC of W5AC of vergelijkbaar type bougie in, omdat de kleur van mijn bougie nu heel lichtbruin tot grijs is.

Wat de ontsteking betreft: Ik merkte geen verschil in kleur van de bougie elektrodes toen de ontsteking eerst op 5 mm BDP stond. Later heb ik die op 2,5 mm BDP gezet. Nog later op 2 mm BDP volgens de fabrieksspecificaties, en ik merk vooral als de motor na ca 10 km rijden warm gelopen is, dat deze dan het beste presteert. Ontstekingstijdstip is afhankelijk van de motor en staat vaak ook in relatie met de compressie verhouding. Hogere compressie verhouding betekent in de regel een later ontstekingstijdstip. Het beste is dan ook om de voorgeschreven fabriekswaarde aan te houden.

Overigens heb ik slechte herinneringen aan de 8,7 mm carburateurs. Die brommers waren destijds niet vooruit te branden, ondanks de topsnelheid van 45 tot 50 km/u. Zelf heb ik nu een model N50 S met fabriekswege een 12 mm carburateur met 230-er sproeier, wat het heel wat beter doet.
Wat bij mij wel aardig wat uitgemaakt heeft, is dat ik de v-snaar heb vervangen van een massief type naar een getand type, en wel een Malossi 6112745. Een vrij dure snaar, maar geheel draait nu zeer soepel, en mijn brommer trekt nu snel op tussen de 20 en 40 km/u, rijdt vrij goed in de bergen en zelfs met de onlangs stevige tegenwind. De top ligt gemiddeld op 45 km/u met ook nog een kleiner voortandwiel. Motor is ook mooi trillingsvrij bij de topsnelheid tot aan 50 km/u. Daarna gaat mijn motor pas 4-takten.

groetjes,
-=Kees=-

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Harrie » 25 feb 2017, 15:33

brommerharry schreef:volgens mij sproeier k 80 ...hij heeft overigens prima gelopen met deze carburateur daarom snap ik ook nu de haperingen niet... :x
Er kan altijd iets slijten of afbreken.
Controleer ook of de gasschuif nog voorzien is van een pikkie.
Dat uitsteekseltje glijdt door de gleuf van de carburateur en houdt de schuif keurig in postie. Als er niks meer zit, kan de gaschuif gaan roteren.
H.

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 25 feb 2017, 15:48

dank voor alle reacties. ik ga toch maar de voor ontsteking en punten dan maar opnieuw afstellen. Is er een filmpje van het viertakten van een mobylette?

ik heb al bij een puch gekeken maar bij mij is het geen viertakten!

https://youtu.be/NF_VDrF39os

hij gaat als een langzame golfbeweging meer en minder toeren. dat lijkt heel wat anders.

Wordt vervolgd

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door loe » 25 feb 2017, 17:44

Pingelen is een soort scherp ratelend geluid.slecht voor de motor.viertakten is wat ploffererig .laag in geluid.en doet geen schade.typiesch by viertakten is kan het variëren in geluid hoger lager hoger lager.pingelen vaak constand by hoge toeren .

loe
Berichten: 2640
Lid geworden op: 28 jun 2015, 19:52
Locatie: oude pekela

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door loe » 25 feb 2017, 17:45

Jy schryfd de bougie is zwart.dat is dus viertakten.by pingelen is de bougie meestal te heet.kleur wit of lichtgrys

brommerharry
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 okt 2016, 20:58
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door brommerharry » 25 feb 2017, 17:51

Ok dan houd ik het toch daarop. Bedankt mannen. Maar nu dus opnieuw afstellen ontsteking en evt kleinere sproeier dus? Ik kom er wel met hulp van jullie! :)

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door Harrie » 25 feb 2017, 18:43

Hallo BH,
Je moet maar bedenken: het is maar een mobylette en geen spaceshuttle. Dat gaat zeker lukken.

@ Lou
Pingelen is het geluid van knikkers in je cilinder
Viertakten is het geluid van een Honda-motorfiets, waarbij de toonhoogte niet constant is omdat de arbeidsslag en de aanzuigslag elkaar afwisselen en deze slagen verschillend van toon zijn.
H.
Laatst gewijzigd door Harrie op 25 feb 2017, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
KapteinBeun
Beheerder
Berichten: 949
Lid geworden op: 28 aug 2014, 21:56
Woonplaats: Omg Nijmegen + Groningen

Re: snelheid lager na vervangen zuiger en snaar

Ongelezen bericht door KapteinBeun » 25 feb 2017, 20:07

brommerharry schreef:met de luchtstelschoef bezig geweest maar zet geen zoden aan de dijk.
Ik heb momenteel helaas maar weinig tijd voor een reactie, dus eventjes snelsnel..
Je hebt het hierboven over het afstellen van de carburateur met de luchtstelschroef, en verderop nog eens over dat je de brommer steeds armer af hebt gesteld.
Een Gurtner heeft geen luchtschroef. Sterker nog: het enige dat af valt te stellen is de sproeiergrootte en de vlotterhoogte.
Ik denk dat je aan de stationairschroef hebt zitten draaien. Deze zorgt ervoor dat de gasschuif nooit geheel sluit om zodoende stationair te blijven lopen. Helemaal indraaien zorgt voor een hogere gasschuifhoogte. Uitdraaien zorgt voor een lagere stand.
Met deze schroef kun je je carburateur dus niet afstellen wat betreft het mengsel.

Gr.
Marco

Plaats reactie