Compressie: meten is weten
Compressie: meten is weten
L.S.
Vaak worden er zuigerveren vervangen terwijl dat overbodig is.
Volgens PeterL was dat vroeger een leuke bijverdienste van de reparateur.
Beter is om de compressie te meten. Je hebt dan een compressiemeter nodig.
Duur? Valt wel mee. Een simpele kost een paar tientjes.
Tegenwoordig meet ik bij onderhoud de compressie.
De waarden zijn voor een EEG circa 8 Bar en voor een hogedrukkop circa 9 Bar.
De oude motortjes zoals AV3 en AV31 hadden slechts 6 Bar.
H.
Vaak worden er zuigerveren vervangen terwijl dat overbodig is.
Volgens PeterL was dat vroeger een leuke bijverdienste van de reparateur.
Beter is om de compressie te meten. Je hebt dan een compressiemeter nodig.
Duur? Valt wel mee. Een simpele kost een paar tientjes.
Tegenwoordig meet ik bij onderhoud de compressie.
De waarden zijn voor een EEG circa 8 Bar en voor een hogedrukkop circa 9 Bar.
De oude motortjes zoals AV3 en AV31 hadden slechts 6 Bar.
H.
Re: Compressie: meten is weten
Hoe meet je dit ? (Ja, met een drukmeter.) Ik bedoel, de compressie die je meet is enigszins afhankelijk van hoe snel het blok wordt rondgedraaid. Ook afhankelijk van hoe ver het gas open staat ...
Re: Compressie: meten is weten
De compressie wordt voornamelijk veroorzaakt door de verandering van het volume en dat is een geometrisch gegeven.
De slang van de meter wordt via het bougiegat aangesloten en de hoogste druk wordt vastgehouden.
De overdruk ligt afhankelijk van het motortje op 6-10 Bar.
H.
De slang van de meter wordt via het bougiegat aangesloten en de hoogste druk wordt vastgehouden.
De overdruk ligt afhankelijk van het motortje op 6-10 Bar.
H.
Re: Compressie: meten is weten
Jawel, maar je weet ook dat er druk weglekt langs de zuiger. Dus de snelheid waarmee je comprimeert beïnvloedt wel de gemeten druk.
En verder is de vulling van de cilinder afhankelijk van de stand van de gasklep, dus bij geopende gasklep meet je een hogere druk dan bij gesloten gasklep.
Je moet dus een soort referentiemethode hebben. Ik denk bijvoorbeeld: brommer op de standaard, fietsen (met een bepaalde snelheid) en gas helemaal open (oid).
En verder is de vulling van de cilinder afhankelijk van de stand van de gasklep, dus bij geopende gasklep meet je een hogere druk dan bij gesloten gasklep.
Je moet dus een soort referentiemethode hebben. Ik denk bijvoorbeeld: brommer op de standaard, fietsen (met een bepaalde snelheid) en gas helemaal open (oid).
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Compressie: meten is weten
En vergeet niet het effect van olie. Beetje meer olie erin en de compressie wordt ineens een stuk hoger bij verrotte zuigerveren
Re: Compressie: meten is weten
Hallo Rino,
Ik meet altijd met gas dicht en laat de brommer m.b.v. een boormachine 200 toeren draaien.
Het geeft me een aardige praktische indicatie.
Uiteindelijk moet de praktijktest bewijzen wat het vermogen is. Lekker langzaam stationair kunnen lopen, goed oppakken van het gas en een krachtig geluid bij volgas, geven aan dat het met het vermogen wel goed zit.
H.
Ik meet altijd met gas dicht en laat de brommer m.b.v. een boormachine 200 toeren draaien.
Het geeft me een aardige praktische indicatie.
Uiteindelijk moet de praktijktest bewijzen wat het vermogen is. Lekker langzaam stationair kunnen lopen, goed oppakken van het gas en een krachtig geluid bij volgas, geven aan dat het met het vermogen wel goed zit.
H.
-
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
- Woonplaats: Leeuwarden
- Locatie: Drachten (Friesland)
Re: Compressie: meten is weten
Ik heb geleerd bij compressie meten altijd het gas vol open voor max. vulling.
vrgr Gerard
vrgr Gerard
Re: Compressie: meten is weten
Hallo Gerard,
Bedankt voor de tip.
Dat ga ik de volgende keer ook doen en kijken of er veel verschil is.
H.
Bedankt voor de tip.
Dat ga ik de volgende keer ook doen en kijken of er veel verschil is.
H.