Compressie: meten is weten

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Harrie » 19 mar 2017, 14:15

L.S.
Vaak worden er zuigerveren vervangen terwijl dat overbodig is.
Volgens PeterL was dat vroeger een leuke bijverdienste van de reparateur.
Beter is om de compressie te meten. Je hebt dan een compressiemeter nodig.
Duur? Valt wel mee. Een simpele kost een paar tientjes.
Tegenwoordig meet ik bij onderhoud de compressie.
De waarden zijn voor een EEG circa 8 Bar en voor een hogedrukkop circa 9 Bar.
De oude motortjes zoals AV3 en AV31 hadden slechts 6 Bar.
H.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Rinosaure » 29 mar 2017, 21:11

Hoe meet je dit ? (Ja, met een drukmeter.) Ik bedoel, de compressie die je meet is enigszins afhankelijk van hoe snel het blok wordt rondgedraaid. Ook afhankelijk van hoe ver het gas open staat ...

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Harrie » 29 mar 2017, 21:39

De compressie wordt voornamelijk veroorzaakt door de verandering van het volume en dat is een geometrisch gegeven.
De slang van de meter wordt via het bougiegat aangesloten en de hoogste druk wordt vastgehouden.
De overdruk ligt afhankelijk van het motortje op 6-10 Bar.
H.

Rinosaure
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 sep 2014, 12:05

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Rinosaure » 30 mar 2017, 15:30

Jawel, maar je weet ook dat er druk weglekt langs de zuiger. Dus de snelheid waarmee je comprimeert beïnvloedt wel de gemeten druk.
En verder is de vulling van de cilinder afhankelijk van de stand van de gasklep, dus bij geopende gasklep meet je een hogere druk dan bij gesloten gasklep.
Je moet dus een soort referentiemethode hebben. Ik denk bijvoorbeeld: brommer op de standaard, fietsen (met een bepaalde snelheid) en gas helemaal open (oid).

Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 6196
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Franky » 30 mar 2017, 17:09

En vergeet niet het effect van olie. Beetje meer olie erin en de compressie wordt ineens een stuk hoger bij verrotte zuigerveren :mrgreen:

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Harrie » 30 mar 2017, 17:44

Hallo Rino,
Ik meet altijd met gas dicht en laat de brommer m.b.v. een boormachine 200 toeren draaien.
Het geeft me een aardige praktische indicatie.
Uiteindelijk moet de praktijktest bewijzen wat het vermogen is. Lekker langzaam stationair kunnen lopen, goed oppakken van het gas en een krachtig geluid bij volgas, geven aan dat het met het vermogen wel goed zit.
H.

Mobygek
Berichten: 1378
Lid geworden op: 28 nov 2012, 21:11
Woonplaats: Leeuwarden
Locatie: Drachten (Friesland)

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Mobygek » 30 mar 2017, 20:08

Ik heb geleerd bij compressie meten altijd het gas vol open voor max. vulling.
vrgr Gerard

Gebruikersavatar
Harrie
Berichten: 5120
Lid geworden op: 05 apr 2010, 20:40
Woonplaats: Helmond

Re: Compressie: meten is weten

Ongelezen bericht door Harrie » 30 mar 2017, 21:56

Hallo Gerard,
Bedankt voor de tip.
Dat ga ik de volgende keer ook doen en kijken of er veel verschil is.
H.

Plaats reactie