Pagina 1 van 1

uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 15:54
door Adrian
heren , dames ,
zoals jullie kunnen lezen blijft deze maar loskomen.
Het gaat om een av50s , telkens ik een nieuwe koperen ring steek op uitlaat , is dit weer even goed.
Na verloop van tijd , begint ze weer los in de cilinder te bungelen.....
Het gaat dus niet om de moer die je in de cinder draait, deze blijft vastzitten.

iemand raad ?

gr ad

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 16:02
door Mobygek
Na vervangen van de juiste afdichtring bij warme motor de uitlaatwartel natrekken.
heb ik goede ervaring mee.

vrgr gerard.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 16:59
door loe
Ff goed kyken of de ring van de uitlaat zelf niet verbogen is.en of mischien te los zit waardoor hy naar achter word gedrukt.de juiste manier.is de beugel by t blokje lossig.eerst de uitlaatwartelaandraaien.daarna de beugel van de demper.anders gaat t zaakje wringen

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 17:33
door AGB
wel de goede doorsnee maat van de ring , er zijn in ieder geval 1 die er op lijkt, maar het martiaal is kleiner,
en zo als al eerder geschreven geen spanning op de uitlaat

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 19:34
door Adrian
Ringen komen van polle, dus dat zit wel goed.
Manier van monteren lijk ik ook goed te doen als ik het hier lees. Wel niet bij warme motor...

Polle , ga nog eens binnen springen

Gr

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 21:45
door Satmeel
Ik heb het uitlaatje van mijn AV85 ook wel een keer of 5 na moeten trekken. Nu zit het al een paar ritjes goed vast en komt het niet mee los.

Groeten,

Paul

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 08 jun 2017, 23:15
door MobyJoost
Als je nog nooit een nieuwe uitlaatpakking hebt gemonteerd (er zijn mensen, die oude gebruiken, echt! "Hij ziet er nog prima uit.") is het heel makkelijk, te denken, dat de boel goed is aangedraaid, terwijl je dan nog een slag of drie hebt, voor de moer echt "aan" zit en de pakking echt plat is.De pakking moet echt meedogenloos plat geperst worden, zodat het zachte, dunne koper in alle hoekjes en krasjes en putjes geperst word. Het is begrijpelijk, dat ze voorzichtig zijn, want de schroefdraad in de cylinder is redelijk zacht en kwetsbaar, maar is de pakking niet echt plat, dan houd je lekkage en, omdat de vulling in de pakking zacht is, is de moer niet echt aangedraaid, zodat hij makkelijk weer lostrild.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 14:26
door JapieKrekel
Standaard zit er een soort van borgclipje om de uitlaat moer, om te voorkomen dat die lostrilt, zie http://www.lesolex.com/catalogue/6241-r ... ement.html Ik heb er bij een mobylette nooit een gezien maar wel een keer op een Peugeot 103 (zelfde systeem) en het werkt erg goed. Je moet hem alleen wel zelf maken waarschijnlijk. Ik kan helaas geen goede foto vinden van eentje die gemonteerd zit.
exhaust_retainer3.jpg
Je kan ook een borgdraad maken door een klein gaatje in een koelrib en in de uitlaatmoer te boren en hier een ijzerdraadje tussen binden zodat de moer zichzelf niet meer lostrilt.
exhaust_lockwire2.jpg
Zie: http://mabecanemobylette.freeforums.org ... =27&t=1680

Een andere oplossing: http://mabecanemobylette.freeforums.org ... =27&t=2126

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 14:42
door MobyJoost
Polle heeft die borg veertjes, maar ik geloof, dat ze er steeds afvallen, tijdens het rijden.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 14:54
door Harrie
Die originele borgveertje zijn erg slap.
Ik vind de oplossing van een dunne borgplaat wel mooi. Zelf heb ik een rvs-slangenklem bedacht, waarbij een uitsteeksel in axiale richting tussen de koelribben steekt.
Voordeel: snel demontabel en lang te gebruiken. Het ziet er alleen wat ongewoon uit.
H.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 17:09
door Franky
Rode uitlaatkit van bizon op de schroefdraad. Ooit als beunoplossing gebruikt. Tegenwoordig doe ik dit echter altijd. Sinds dien is de moer nooit meer losgetrilt. Het lijkt verdraaid goed te werken.
Het voordeel van die rode uitlaatkit is dat het nauwelijks vast zit. Als je de moer losdraait verwijder je de resten met de hand. Kan nooit kwaad doen. Je hebt kennelijk verbluffend weinig plak kracht nodig om die moer op zijn plek te houden.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 22:00
door JanmobyEvert
Loctite 278 is bestand tegen hoge temperaturen.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 09 jun 2017, 23:00
door AGB
lijkt me geen goed plan die loctite ik denk dat je de boel niet meer op een normale manier los krijgt

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 10 jun 2017, 09:08
door JanmobyEvert
AGB schreef:lijkt me geen goed plan die loctite ik denk dat je de boel niet meer op een normale manier los krijgt
Daar heb je gelijk in. Je moet de boel verwarmen tot 350 graden om het heel makkelijk los te krijgen.

Bij mijn airsal cilinder zit meer schroefdraad dan op mijn uitlaatmoer. Ik gebruik nu dus twee koperringen eerst een platte en dan de holle. Vast draaien een stuk rijden weer een stukje aan draaien, dit heb ik wel 4/6 keer gedaan. Het blijft nu mooi vast zitten. Ook is het belangrijk de demper goed vast te zetten. Een trillende/rammelende demper laat de moer ook snel loslopen.

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 10 jun 2017, 09:55
door Polle
Misschien is ondertussen de draad in de cilinder slecht geworden door lostrillen en blijft hij daarom niet goed meer vast zitten.

gr Polle

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 10 jun 2017, 10:06
door Harrie
Hallo allemaal,
Mooie topic met diverse goede ideeën.
We hebben het er al vaker over gehad. Ik had vorig jaar grote problemen met een airsal cilinder. De koperen ring werd er scheef in geperst. Door een bronzen pasring in de kamer op te nemen werd dit opgelost. Tevens zorgt een speciale viton afdichtingsring in de demper voor een goede afdichting van de bocht en laat de bocht vrij axiaal schuiven in de demper. Het werkt nu allemaal perfect en er komt niets los; mede dankzij de extra borging van de wartel.
H

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 18 jun 2017, 07:32
door GROENEKAN
Ca 3-4 jaar geleden heb ik een Sym uitlaat gemonteerd. De schroefdraad van de wartel past op de cilinder maar ook weer niet echt mooi. Gisteren heb ik met een hete motor de wartel voor de zoveelste keer een kwartslagje aangedraaid. Eens keer was de wartel losgetrild en dat gebeurd nu niet meer, maar voor hij echt goed vast zit moet je hem nog best veel keren met warme motor even nadraaien. Gr. Joop

Re: uitlaat blijft los komen....

Geplaatst: 20 jun 2017, 21:04
door KapteinBeun
Dat ervaar ik ook met de SIM-uitlaat, Joop. Nog lange tijd na het monteren trilt deze keer op keer nog los. De afgelopen keer nadat de uitlaat er onderuit is geweest (kort voor de Amsterdamrit) heb ik de moer nog 10 tot 15 keer aan moeten draaien. Nadat ik vanuit Edam, terug naar huis, 2 uur non-stop (veelal vol gas) heb gereden en toen tijdens een pauze de moer nogmaals heb aangedraaid is hij niet meer losgekomen. Toen was het blok ook 'behoorlijk' heet :roll:.

Gr.
Marco