Pagina 1 van 1

Aanhaalmomenten

Geplaatst: 27 jun 2017, 14:19
door Fluppe
Hallo,

Ik vind nergens aanhaalmomenten (in bijzonder voor het motorblok).
Heeft iemand deze of is dit met fingerspitzengefĂĽhl?

GR

Filip

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 27 jun 2017, 14:41
door JapieKrekel
Novi nut: 40.7-48.8 Nm
Cylinder head nuts: 14.9 – 17.6 Nm
SparkPlug: 24.4 Nm
Carter assembling bolts: 12.2-14.9 Nm
Variator nut: 24.4 Nm
Stator securing bolt: 12.2 Nm
Clutch nut: 17.6 Nm
Inlet pipe setscrew: 12.2 Nm
Engine upper Flexibloc bolt: 36.6 Nm
Engine rear Flexibloc bolt: 36.6 Nm

http://www.mopedarmy.com/wiki/Motobecane_torque_specs

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 27 jun 2017, 15:02
door Harrie
Wat een tabel met aanhaalmomenten! Ik vrees dat ik dat morgen alweer vergeten ben.
Ik doe dat volgens de GBV-methode en gebruik liever borgmiddelen dan alles loei vast te zetten.
H.

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 27 jun 2017, 15:37
door JapieKrekel
Het is allemaal inderdaad wel strak, maar het is toch beter om met een momentsleutel te werken, met name de cilinderkop trekt erg snel scheef als je niet alle 4 de bouten even strak doet.

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 27 jun 2017, 17:31
door AGB
ik denk dat het ook een gevoeld kwestie is , in wat voor staat is je draad is het door de vorige persoon flink mishandeld ,
van nee nm is nm en dan raar kijken dat het alu draad uit het blok getrokken wordt , heb ik mee gemaakt bij een persoon,heb gewaarschuwd maar nee hij wist het wel beter :D
ik heb er dan ook totaal geen verstand van ,ik was maar een domme boer, heb dan ook maar geen hulp aan geboden om dat draad weer te maken , er zijn genoeg mogelijkheden,maar weet ik veel, mijn draaibank had op dat moment net de stroom op en dan wil hij niet, weet ik veel
het gaat er soms ook om , op wat voor toon de muziek klinkt ,

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 28 jun 2017, 19:23
door ruudk
De GBV-methode van Harrie is zeker de Gezond Boeren Verstand methode, die gebruik ik ook altijd.
Ruud

Re: Aanhaalmomenten

Geplaatst: 28 jun 2017, 21:09
door paulmz
Het enige waar ik een momentsleutel voor gebruik, is voor cilinderkoppen van meer cilinderige motoren.
Naar mijn idee is verder een momentsleutel om onzekerheid weg te halen.
Gbv is een prima methode en de andere is een kwartslag voor af stoppen.
Overigens zet je een cilinder te vast, dan kan je zelfs de vorm v/d cilinderbus vervormen.

Paul