Vast blok zware klasse
Vast blok zware klasse
Hallo forumleden.
Ik doe een poging om een blok dat vast zit weer leven in te blazen. Toen ik er mee begon kon ik met de spanriem het vliegwiel met moeite ronddraaien echter de as bleef stil staal. Na het demonteren van het vliegwiel werd bevestigd wat ik al vermoede, de nokjes van het vliegwiel zaten in de nok en niet meer op het vliegwiel. Na verdere demontage van de variateur (die ook vast zit) onstekingsplaat en kop was het toe aan de carter helften. Een paar bouten gingen los, 1 bout gebroken en 3 bouten muurvast, wel de moer los maar megavast in boutgat. Na heet stoken de bouten er uit kunnen slaan. Vervolgens de carter helften verhit en verwijdert. Nu zat de zuiger nog muurvast. Meerdere malen Imal boven en onder de zuiger gespoten. Na 2 dagen een poging wagen. De cilinder heet gestookt en met een paar flinke klappen op een kunststof staf de zuiger er uit geslagen. Na het afkoelen de cilinder bekeken. Er blijkt net boven het deel waar de zuiger vast zat stukken chroom uit de cilinderwand te missen. dus al weggerot voor de demontage is begonnen. zie de foto. Is er nog iets te redden van deze cilinder?
Wat zou eventueel een vervanger zijn? ik heb een gewone AV7 cilinder gepast, deze past echter niet op het carter. ook zijn de spoelpoorten veel groter.
Goede raad is zeer welkom. ook het aanbieden van vervangende cilinder en zuiger sta ik voor open.
Groet L lle
Ik doe een poging om een blok dat vast zit weer leven in te blazen. Toen ik er mee begon kon ik met de spanriem het vliegwiel met moeite ronddraaien echter de as bleef stil staal. Na het demonteren van het vliegwiel werd bevestigd wat ik al vermoede, de nokjes van het vliegwiel zaten in de nok en niet meer op het vliegwiel. Na verdere demontage van de variateur (die ook vast zit) onstekingsplaat en kop was het toe aan de carter helften. Een paar bouten gingen los, 1 bout gebroken en 3 bouten muurvast, wel de moer los maar megavast in boutgat. Na heet stoken de bouten er uit kunnen slaan. Vervolgens de carter helften verhit en verwijdert. Nu zat de zuiger nog muurvast. Meerdere malen Imal boven en onder de zuiger gespoten. Na 2 dagen een poging wagen. De cilinder heet gestookt en met een paar flinke klappen op een kunststof staf de zuiger er uit geslagen. Na het afkoelen de cilinder bekeken. Er blijkt net boven het deel waar de zuiger vast zat stukken chroom uit de cilinderwand te missen. dus al weggerot voor de demontage is begonnen. zie de foto. Is er nog iets te redden van deze cilinder?
Wat zou eventueel een vervanger zijn? ik heb een gewone AV7 cilinder gepast, deze past echter niet op het carter. ook zijn de spoelpoorten veel groter.
Goede raad is zeer welkom. ook het aanbieden van vervangende cilinder en zuiger sta ik voor open.
Groet L lle
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Vast blok zware klasse
Hoi lolle,
Misschien kun je je wenden tot bedrijven die chroomstaal aanbrengen.
Ik vind iets op het web als Metalas. Ongetwijfeld is het prijzig.
Rond 1976 had ik ook zo'n geval met de S3 van Ruudk, maar ja toen kocht je
nog gewoon een nieuwe cylinder bij fietsenmaker Wiebes in Utrecht.
http://www.metalas.nl/plasmaspuiten-as%20reparatie
succes mobydilz
Misschien kun je je wenden tot bedrijven die chroomstaal aanbrengen.
Ik vind iets op het web als Metalas. Ongetwijfeld is het prijzig.
Rond 1976 had ik ook zo'n geval met de S3 van Ruudk, maar ja toen kocht je
nog gewoon een nieuwe cylinder bij fietsenmaker Wiebes in Utrecht.
http://www.metalas.nl/plasmaspuiten-as%20reparatie
succes mobydilz
Re: Vast blok zware klasse
Is deze cylinder dan zo zeldzaam? Met de hoeveelheid cylinders/blokken die nog beschikbaar is voor de moby's zou ik dit blok gevoegelijk de container in mikken (op de carter na met motornummer).
De kans dat er meer kapot/ beschadigd is dan alleen de cylinder is mijns inziens groot. Krukas, drijfstang, lagers......
De vraag is dus of het economisch de moeite waard is of dat een goed lopende vervanger niet een betere optie is.
De kans dat er meer kapot/ beschadigd is dan alleen de cylinder is mijns inziens groot. Krukas, drijfstang, lagers......
De vraag is dus of het economisch de moeite waard is of dat een goed lopende vervanger niet een betere optie is.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vast blok zware klasse
Kon je niet bij een bedrijf een nicasil coating aan laten brengen? Je moet dan een overmaatse zuiger meesturen en ze maken het dan passend. Ik meen dit ooit gelezen te hebben.
Re: Vast blok zware klasse
Jawel SixtyFruits, zo zeldaam is deze cylinder. Zit op motoren met "Speedcontrol", een ingenieus systeem, waarbij de motor bij een bepaalde snelheid begrenst wordt.
Cylinder:
Carter:
Krukas:
Hoe het systeem werkt:
Cylinder:
Carter:
Krukas:
Hoe het systeem werkt:
Re: Vast blok zware klasse
Zo is het Joost
Weet jij of de franse cilinders er ook op passen van de variateur blokjes?
Weet jij of de franse cilinders er ook op passen van de variateur blokjes?
Re: Vast blok zware klasse
Ik ben bang van niet. Die zijn allemaal standaard AV7 en dit gevalletje vond je alleen hier in Holland en Duitsland. België misschien ook nog, maar dat was het dan wel. Er zijn meerdere bedrijven, die cylinder reparatie doen. Zelfs Airsal ( http://www.airsal.com/en/reparaciones.htm ) heeft zo'n service. Maar er zijn vast meer bedrijven, hier in Nederland, die dit doen.
- Franky
- Berichten: 6196
- Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:24
- Locatie: Wageningen, Gelderland, Nederland
Re: Vast blok zware klasse
Jemig wat een spoelpoort! Gaaf spul hoor!
Re: Vast blok zware klasse
Zoek eens op Powerseal.
Paul
Paul
Re: Vast blok zware klasse
Oeps, wel prijzig. Airsal is goedkoper maar ja dan moet ik er mee naar Spanje. Denk niet dat Sinterklaas hem voor me mee wil nemen.MobyJoost schreef:http://www.powerseal.nl/
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik had gehoopt dat iemand nog zoiets in de schuur heeft liggen. Wie weet komt er nog ergens iets voor het licht. enkele weken terug stond er zo'n blokje op MP maar zat volgens mij ook vast. ik viste achter het net.
Re: Vast blok zware klasse
Prachtige bijdragen weer!
In het laatste plaatje van Joost verbaast het me dat de pijlen van boven naar beneden wijzen; de gassen gaan toch niet terug naar het carter?
Misschien dat je in Heerhugowaard geluk hebt, Lolle, ik zal ook voor je uitkijken.
Ruud
In het laatste plaatje van Joost verbaast het me dat de pijlen van boven naar beneden wijzen; de gassen gaan toch niet terug naar het carter?
Misschien dat je in Heerhugowaard geluk hebt, Lolle, ik zal ook voor je uitkijken.
Ruud
Re: Vast blok zware klasse
Ja Ruud, dat is een leuke. Er heeft, ooit, iemand een stukje in een bromfietsblad geschreven, met te weinig kennis van motoren.
Re: Vast blok zware klasse
Ik heb nu een 4 tal adressen die mij zouden kunnen helpen met de cilinder. Bij Airsal is het het minst duur, een dikke honderd € 100,- en dan nog de verzendkosten heen en terug spanje.
2 nederlandse bedrijven powerseal en atm cilyndertechniks zijn de kosten boven de € 200,- plus verzendkosten. van metalas heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ook komen er misschien nog kosten bij voor eventueel honen van de cilinder. Al met al dus iets voor een later stadium om de brom weer origineel te maken.
Ik zit even een andere kant op te denken.
Ik heb geen ervaring met de Franse AV 87 en AV 89 blokjes en waarschijnlijk nog wel meer types.
Zijn dit standaard AV7 blokjes?
Zit er verschil tussen de franse blokken met en zonder variateur?
Zijn de door Kaptein toegepaste variateurs met 4 kogels de zelfde als de Franse van de begin jaren 60?
Met andere woorden is het zinvol om een frans blok te zoeken en deze onder de S45 te monteren?
Groet, L lle
2 nederlandse bedrijven powerseal en atm cilyndertechniks zijn de kosten boven de € 200,- plus verzendkosten. van metalas heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ook komen er misschien nog kosten bij voor eventueel honen van de cilinder. Al met al dus iets voor een later stadium om de brom weer origineel te maken.
Ik zit even een andere kant op te denken.
Ik heb geen ervaring met de Franse AV 87 en AV 89 blokjes en waarschijnlijk nog wel meer types.
Zijn dit standaard AV7 blokjes?
Zit er verschil tussen de franse blokken met en zonder variateur?
Zijn de door Kaptein toegepaste variateurs met 4 kogels de zelfde als de Franse van de begin jaren 60?
Met andere woorden is het zinvol om een frans blok te zoeken en deze onder de S45 te monteren?
Groet, L lle
Re: Vast blok zware klasse
Hallo Lolle
Een rond Frans blokje vinden is ook niet makkelijk.
Ik zal eens informeren bij een Franse moby verzamelaar.
Binnenkort ga ik nog een stock onderdelen ophalen in Frankrijk
Wie weet zit er een bij ik hou je op de hoogte.
Gr Polle
Een rond Frans blokje vinden is ook niet makkelijk.
Ik zal eens informeren bij een Franse moby verzamelaar.
Binnenkort ga ik nog een stock onderdelen ophalen in Frankrijk
Wie weet zit er een bij ik hou je op de hoogte.
Gr Polle
Re: Vast blok zware klasse
Polle, wat ik mij afvraag is of een blok van een AV89 anders is dan dat van een eegPolle schreef:Hallo Lolle
Een rond Frans blokje vinden is ook niet makkelijk.
Ik zal eens informeren bij een Franse moby verzamelaar.
Binnenkort ga ik nog een stock onderdelen ophalen in Frankrijk
Wie weet zit er een bij ik hou je op de hoogte.
Gr Polle
Groet, Lolle
Re: Vast blok zware klasse
Neen alleen de cilinder deze heeft grote poorten en de in en uitlaat hebben een andere vorm.
Gr Polle
Gr Polle
Re: Vast blok zware klasse
Bedankt voor het duidelijke antwoord Polle. Als je een goed blokje vind met deze grotere poorten dan houd ik mij aanbevolen.
Groet, Lolle
Groet, Lolle