Pagina 1 van 1

Vast blok zware klasse

Geplaatst: 16 okt 2017, 21:22
door Lolle
Hallo forumleden.
Ik doe een poging om een blok dat vast zit weer leven in te blazen. Toen ik er mee begon kon ik met de spanriem het vliegwiel met moeite ronddraaien echter de as bleef stil staal. Na het demonteren van het vliegwiel werd bevestigd wat ik al vermoede, de nokjes van het vliegwiel zaten in de nok en niet meer op het vliegwiel. Na verdere demontage van de variateur (die ook vast zit) onstekingsplaat en kop was het toe aan de carter helften. Een paar bouten gingen los, 1 bout gebroken en 3 bouten muurvast, wel de moer los maar megavast in boutgat. Na heet stoken de bouten er uit kunnen slaan. Vervolgens de carter helften verhit en verwijdert. Nu zat de zuiger nog muurvast. Meerdere malen Imal boven en onder de zuiger gespoten. Na 2 dagen een poging wagen. De cilinder heet gestookt en met een paar flinke klappen op een kunststof staf de zuiger er uit geslagen. Na het afkoelen de cilinder bekeken. Er blijkt net boven het deel waar de zuiger vast zat stukken chroom uit de cilinderwand te missen. dus al weggerot voor de demontage is begonnen. zie de foto.
IMG_3786.JPG
Is er nog iets te redden van deze cilinder?

Wat zou eventueel een vervanger zijn? ik heb een gewone AV7 cilinder gepast, deze past echter niet op het carter. ook zijn de spoelpoorten veel groter.
Goede raad is zeer welkom. ook het aanbieden van vervangende cilinder en zuiger sta ik voor open.

Groet L :( lle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 16 okt 2017, 21:41
door mobydilz
Hoi lolle,

Misschien kun je je wenden tot bedrijven die chroomstaal aanbrengen.
Ik vind iets op het web als Metalas. Ongetwijfeld is het prijzig.
Rond 1976 had ik ook zo'n geval met de S3 van Ruudk, maar ja toen kocht je
nog gewoon een nieuwe cylinder bij fietsenmaker Wiebes in Utrecht.

http://www.metalas.nl/plasmaspuiten-as%20reparatie

succes mobydilz

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 08:15
door Polle
Ik denk dat Henk van kessel ook een adres weet om de cilinder te vernieuwen info@pantin.nl

Gr Polle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 17:09
door MarcovdB
Is deze cylinder dan zo zeldzaam? Met de hoeveelheid cylinders/blokken die nog beschikbaar is voor de moby's zou ik dit blok gevoegelijk de container in mikken (op de carter na met motornummer).
De kans dat er meer kapot/ beschadigd is dan alleen de cylinder is mijns inziens groot. Krukas, drijfstang, lagers......
De vraag is dus of het economisch de moeite waard is of dat een goed lopende vervanger niet een betere optie is.

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 17:28
door Franky
Kon je niet bij een bedrijf een nicasil coating aan laten brengen? Je moet dan een overmaatse zuiger meesturen en ze maken het dan passend. Ik meen dit ooit gelezen te hebben.

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 18:22
door MobyJoost
Jawel SixtyFruits, zo zeldaam is deze cylinder. Zit op motoren met "Speedcontrol", een ingenieus systeem, waarbij de motor bij een bepaalde snelheid begrenst wordt.

Cylinder:

Afbeelding

Carter:

Afbeelding

Afbeelding

Krukas:

Afbeelding

Hoe het systeem werkt:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 18:49
door Lolle
Zo is het Joost
Weet jij of de franse cilinders er ook op passen van de variateur blokjes?

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 18:57
door MobyJoost
Ik ben bang van niet. Die zijn allemaal standaard AV7 en dit gevalletje vond je alleen hier in Holland en Duitsland. België misschien ook nog, maar dat was het dan wel. Er zijn meerdere bedrijven, die cylinder reparatie doen. Zelfs Airsal ( http://www.airsal.com/en/reparaciones.htm ) heeft zo'n service. Maar er zijn vast meer bedrijven, hier in Nederland, die dit doen.

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 20:45
door Franky
Jemig wat een spoelpoort! :shock: Gaaf spul hoor!

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 20:53
door paulmz
Zoek eens op Powerseal.

Paul

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 21:00
door MobyJoost

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 17 okt 2017, 21:51
door Lolle
MobyJoost schreef:http://www.powerseal.nl/
Oeps, wel prijzig. Airsal is goedkoper maar ja dan moet ik er mee naar Spanje. Denk niet dat Sinterklaas hem voor me mee wil nemen.
In ieder geval bedankt voor het meedenken. Ik had gehoopt dat iemand nog zoiets in de schuur heeft liggen. Wie weet komt er nog ergens iets voor het licht. enkele weken terug stond er zo'n blokje op MP maar zat volgens mij ook vast. ik viste achter het net.

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 18 okt 2017, 20:16
door ruudk
Prachtige bijdragen weer!
In het laatste plaatje van Joost verbaast het me dat de pijlen van boven naar beneden wijzen; de gassen gaan toch niet terug naar het carter?
Misschien dat je in Heerhugowaard geluk hebt, Lolle, ik zal ook voor je uitkijken.
Ruud

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 18 okt 2017, 21:05
door MobyJoost
Ja Ruud, dat is een leuke. Er heeft, ooit, iemand een stukje in een bromfietsblad geschreven, met te weinig kennis van motoren.

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 18 okt 2017, 21:47
door Lolle
Ik heb nu een 4 tal adressen die mij zouden kunnen helpen met de cilinder. Bij Airsal is het het minst duur, een dikke honderd € 100,- en dan nog de verzendkosten heen en terug spanje.
2 nederlandse bedrijven powerseal en atm cilyndertechniks zijn de kosten boven de € 200,- plus verzendkosten. van metalas heb ik nog geen antwoord ontvangen. Ook komen er misschien nog kosten bij voor eventueel honen van de cilinder. Al met al dus iets voor een later stadium om de brom weer origineel te maken.

Ik zit even een andere kant op te denken.
Ik heb geen ervaring met de Franse AV 87 en AV 89 blokjes en waarschijnlijk nog wel meer types.
Zijn dit standaard AV7 blokjes?
Zit er verschil tussen de franse blokken met en zonder variateur?
Zijn de door Kaptein toegepaste variateurs met 4 kogels de zelfde als de Franse van de begin jaren 60?

Met andere woorden is het zinvol om een frans blok te zoeken en deze onder de S45 te monteren?

Groet, L :lol: lle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 19 okt 2017, 17:24
door Polle
Hallo Lolle

Een rond Frans blokje vinden is ook niet makkelijk.
Ik zal eens informeren bij een Franse moby verzamelaar.
Binnenkort ga ik nog een stock onderdelen ophalen in Frankrijk
Wie weet zit er een bij ik hou je op de hoogte.

Gr Polle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 20 okt 2017, 13:02
door Lolle
Polle schreef:Hallo Lolle

Een rond Frans blokje vinden is ook niet makkelijk.
Ik zal eens informeren bij een Franse moby verzamelaar.
Binnenkort ga ik nog een stock onderdelen ophalen in Frankrijk
Wie weet zit er een bij ik hou je op de hoogte.

Gr Polle
Polle, wat ik mij afvraag is of een blok van een AV89 anders is dan dat van een eeg
Groet, Lolle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 20 okt 2017, 17:27
door Polle
Neen alleen de cilinder deze heeft grote poorten en de in en uitlaat hebben een andere vorm.

Gr Polle

Re: Vast blok zware klasse

Geplaatst: 20 okt 2017, 18:16
door Lolle
Bedankt voor het duidelijke antwoord Polle. Als je een goed blokje vind met deze grotere poorten dan houd ik mij aanbevolen.
Groet, Lolle