Pagina 5 van 7

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 11:08
door m.vandervet
PantinNL schreef:
21 mei 2020, 09:54
Hallo Mario,
Wat een prachtige Kaptein S35L in nieuwstaat! En....dan dat landschap.
Ik krijg meteen een vakantiegevoel.
De video is trouwens ook erg goed. Wat voor camera/smartphone hebben jullie hiervoor gebruikt?
Groet,
Henk
Hallo Henk. Bedankt voor de complimenten.

Een iphone SE 2016 heb ik gebruikt.
Dus niet de nieuwe SE 2020 die pas uit is.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 11:59
door PantinNL
I-phone, ik vermoedde het al. Een technisch wondertje. Hier konden we vroeger alleen maar van dromen.
Ik ben overigens aan een nieuwe camera en smartphone toe. Even kijken hoe ik dat ga combineren.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 15:03
door mobydilz
Houthem StGerlach volgens mij. Ons enige Barokklooster.
Nou die knappe Super completeert het plaatje. Pas wel op want
er springt zo een nonnetje achterop.
complimenten md

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 16:24
door GROENEKAN
Zeker, mooie brommer en mooi filmpje. Optie is nog om bij verenfabriek een stijvere veer in zadel te laten monteren. Rijdt ie nog prettiger. Gr. Joop

NB: De nieuwste Samsung telefoons maken momenteel m.i. de beste video's en foto's. Ik werk met Iphone 6S, 64 GB - ook helemaal tevreden.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 17:00
door PantinNL
mobydilz schreef:
21 mei 2020, 15:03
Houthem StGerlach volgens mij. Ons enige Barokklooster.
Nou die knappe Super completeert het plaatje. Pas wel op want
er springt zo een nonnetje achterop.
complimenten md
Het inderdaad het Landgoed Château St. Gerlach/Gerlachuskerk te Houthem.
Je ziet nog een stuk van de bijzonder beeldentuin.
Toplocatie!

Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 17:05
door PantinNL
GROENEKAN schreef:
21 mei 2020, 16:24
Zeker, mooie brommer en mooi filmpje. Optie is nog om bij verenfabriek een stijvere veer in zadel te laten monteren. Rijdt ie nog prettiger. Gr. Joop

NB: De nieuwste Samsung telefoons maken momenteel m.i. de beste video's en foto's. Ik werk met Iphone 6S, 64 GB - ook helemaal tevreden.
Hallo Joop,
Bedankt voor de tip. Ik kan momenteel ook 3D-video en 360 graden-video met mijn computer bewerken. Ik ga dat meenemen bij de aanschaf.
Als je dat vergelijkt met mijn opnamen met een analoge tape videocamera, dan is er in de laatste 20 jaar wel gigantisch veel verbeterd.
Groet,
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 17:15
door Polle
Hoort dit niet bij off topic plaats

Gr Polle

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 21 mei 2020, 18:44
door PantinNL
Polle schreef:
21 mei 2020, 17:15
Hoort dit niet bij off topic plaats

Gr Polle
Nee helemaal niet, want met dergelijke apparatuur kan je mooie filmpjes maken van mobylettes ter instructie.
Het zijn gereedschappen die je uitstekend kunt toepassen binnen onze hobby.
Ik vind dat Mario dat prima heeft gedaan.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 03:38
door m.vandervet
En voor de liefhebbers,...nog een filmpje.

https://youtu.be/YZe_Y1G6dA0

Groet : Mario

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 08:12
door mobydilz
Ha Chaloen! ook superplek! leuk md

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 08:23
door PantinNL
Hallo Mario,
Chaloen een prachtige plek om dergelijke opnamen te maken van een bijzondere brommer.
Ik heb daar ooit willen overnachten in de bijgebouwen tijdens de "dutch mountains-" rit jaren geleden, maar ben niet verder gekomen dan het cafe-restaurant. Je moet nog wat te wensen hebben.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 13:53
door JanmobyEvert
m.vandervet schreef:
23 mei 2020, 03:38
En voor de liefhebbers,...nog een filmpje.

https://youtu.be/IR2upaFpEH0

Groet : Mario
Mooi filpje! Mooie brommer!
Het valt mij op dat de koppeling een beetje vreemd “oppakt” eerst slipt ie en dan grijpt ie agressief aan.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 14:02
door MobyJoost
Mario heeft al verteld, dat hij de koppelinsschoenen verzwaard heeft, omdat hij graag wilde, dat de koppeling iets sneller zou aangrijpen.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 14:32
door m.vandervet
Inderdaad,. ;)

De starthamers iets verzwaard. 15 gram per hamer. Na goed gecentreerd bevestigd met popnagels.

https://www.mpartz.nl/plaklood-balancee ... gIcVfD_BwE

Je hoort alleen de zuigerveren iets tikken.

Dat was bij het originele blokje ook al aanwezig.

Bij demontage van de cilinder zag alles er als nieuw uit. Een beetje koolaanslag op de zuigerkop. Maar nergens koolaanslag tussen de zuigerveren of beneden/onder de zuigerveren.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 19:33
door Franky
JanmobyEvert schreef:
23 mei 2020, 13:53
m.vandervet schreef:
23 mei 2020, 03:38
En voor de liefhebbers,...nog een filmpje.

https://youtu.be/IR2upaFpEH0

Groet : Mario
Mooi filpje! Mooie brommer!
Het valt mij op dat de koppeling een beetje vreemd “oppakt” eerst slipt ie en dan grijpt ie agressief aan.
Dit viel mij ook al op. Dit heeft niets te maken met het zwaarder maken van de koppelingshamers. Mijn gevoel zegt dat het bladveren deel van de koppeling niet goed pakt. Je ziet ook dat in het begin meegetrapt wordt. Uit principe doe ik dat nooit en moet het ook niet nodig zijn. Dat moet de bromfiets zelf op kunnen lossen. Dit deel van de koppeling functioneert om een of andere reden nog niet optimaal volgens mij.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 21:39
door loe
Misschien zyn de koppelingshamers net iets te zwaar .
Het gewicht van de berijder speelt ook een grote rol by het weg ryden ,kan ik uit ervaring zeggen.
Het frictie matereaal een beetje schuin weg vylen wil ook nog wel helpen om soepeler op te pakken.
en Een klein likje vet op de koppelingshamers zal zeker helpen om vloeiend op te schakelen .

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 23 mei 2020, 23:08
door MobyJoost
Natuurlijk komt dit wel door het zwaarder maken van de hamers, Franky. Zijn ze zwaarder, slaan ze eerder, bij lagere motorsnelheid, naar buiten, dus grijpen ze eerder, bij lagere rij-snelheid, aan.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 08:06
door Franky
Dat is de rede dat er bijgetrapt moet worden om überhaupt weg te rijden? :crazy:

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 08:34
door m.vandervet
Het zwaardere chrome onstekingsvliegwiel is ook vervangen door een lichtere door de elektronische ontsteking.

Oorspronkelijk zat er ook een andere cilinder op dit kopie AV7 blokje met het advies een Dellorto SHA 15mm carburateur voor optimale prestaties.

Wat er nu onder hangt is het geknepen Kaptein cilindertje in combinatie met een Gurtner 12 mm carburateur.

Het hoeft niet harder. De prestaties zijn voor mij goed.

Normaal rijd ik op mijn Spartamet,.dus even meetrappen ben ik gewend. ;)

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 09:44
door Lolle
Is die carburateur dan niet te groot? Ik rij met allemaal originele settings. Dus zoals jij dat noemt een geknepen kaptein cilinder en een 8,7 carburateur. Die rijden allemaal tussen de 40 en 45 km/h

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 10:15
door m.vandervet
Het advies van Peter.L aan de vorige eigenaar was in 2010.

De heer...... vroeg mij vervolgens of ik harder wilde rijden dan de huidige max. snelheid. Ik zei dat dit niet hoefde.
Zou ik dat ooit willen zei hij, dan moest ik het Gurtner type AR 12 of de H14 met een nr. 24 sproeier monteren. In beide gevallen opletten dat het spruitstuk ook meegeleverd wordt.

Ik nam dit advies over en plaatste uiteindelijk de sproeier maat nr. 22 in combinatie met de AR 12 originele Gurtner.

Verder las ik op het forum dat de gashendel begrenst zou zijn van een Nederlands brommer met een 8.7 Gurtner. Ik verander er niets meer aan. Alles kan makkelijk terug gemonteerd worden naar origineel.

Zie de link :

viewtopic.php?t=5011&start=100

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 10:49
door m.vandervet
Wat betreft de te lichte koppelinghamers die zullen specifiek zijn afgestemd op dit type AV7 kopie blok met de daarbij behorende toerentallen en prestaties.

Peter.L gaf al eerder aan in 26-8- 2012.

Zie de link : viewtopic.php?t=1259&start=25

Probleem bij het moeilijk starten zit in de volgende aanpassingen of het juist niet aanpassen.
freewheel te groot - te klein achterkettingwiel - te groot voorkettingwiel .
Als het toerental van de buitentrommel te laag is slaan de vlieggewichten niet uit en wordt er ook niet gestart. Vroeger zaten er meerdere gaatjes in de vlieggewichten dus het aangrijpen was te verstellen , nadeel het lopen met de brommer aan de hand met steeds een uitslaande startkoppeling is ook geen pretje.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 mei 2020, 11:15
door PantinNL
m.vandervet schreef:
24 mei 2020, 10:49
...... Vroeger zaten er meerdere gaatjes in de vlieggewichten dus het aangrijpen was te verstellen , nadeel het lopen met de brommer aan de hand met steeds een uitslaande startkoppeling is ook geen pretje.
In dat geval ontkoppel je even de snaarschijf en kan je eventueel fietsen.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 29 mei 2020, 02:58
door m.vandervet
Afstelling Gurtner AR 2/12 mm carburateur tegen het 4-takten.

Ter info : viewtopic.php?t=5719

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 09:03
door m.vandervet
Ik wil nog even vermelden dat ik gisteren blij verrast was met het feit dat mijn Mobylette S35L op een normale manier gestart kan worden met 1 trap op het pedaal op de standaard.
Met gebruikmaking van de decompresie hendel.

De koppeling is nu blijkbaar, goed op elkaar ingesleten.

Vanmorgen weer even uitgeprobeerd, koude start de tweede keer aantrappen sloeg de Mobylette meteen aan.

De te lichte aluminium koppelingshamers zijn eenzijdig verzwaard met plakgewichtjes en bevestigd met popnagels. 1 x 5 gr en 1 x 10 gr op iedere koppelingshamer.

Zonder demontage van de hamers en op het oog zo precies mogelijk gespiegeld tegenover elkaar gecentreerd.

Geen trillingen of resonatie.