Pagina 6 van 7

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 11:00
door PantinNL
Hallo Mario,
Goed aangepakt die koppeling. Het is verleidelijk om een mooie glimmende koppeling te kopen op internet, maar de uitvoering is soms anders.
Geen probleem als je dat als uitdaging ziet, maar veel personen komen met nieuwe problemen te zitten.

@ afstelling carburateur
Je hebt ook nog een linkje gezet naar een carburateur verhaal. De afstellingsmogelijkheden van de Gurtner zijn voor de meesten ondertussen wel duidelijk, maar het probleem van "hij hangt niet lekker aan het gas" wordt eigenlijk nergens goed omschreven.
Ik heb momenteel een brommer onderhanden waar dit probleem speelt. Ik ga dat helemaal uitzoeken, waaraan dat precies ligt.
Het gaat om het middengebied van stationair systeem naar hoofdsysteem. Uiteraard heb ik wel wat vermoedens, maar ik ga het deze keer breed benaderen, want wellicht zijn er meerdere oorzaken.
Mocht er iemand nog bepaalde ervaringen m.b.t. het oplossen van dit probleem hebben, laat het dan weten.
Ik neem die opmerkingen en ervaringen mee in het onderzoek en zal daarover later berichten.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 12:57
door m.vandervet
Hallo Henk,

Een oude bromfietsmaker uit Maastricht zei mij ooit.

Je moet een oldtimer bromfiets niet beter wilen laten rijden, als dat ze toen reden.

De ene dag rijd hij wat fijner dan de andere dag. Dat heeft ook zijn charme.

Ik neem het zoals het is,...met de sproeier maat 22 rijd hij mooier en trekt goed door naar 35 tot 39 km en heeft weer wat minder koppel.

Met de sproeiermaat 24 heeft de Mobylette weer wat meer koppel en rijd wat minder prettig dan sproeiermaat 22.

En zo blijf je bezig,.. voor mij is het een compromie.

Mijn Kreidler RS staat nu enkele jaren in een hoekje te rusten. Rijdend weggezet.

Ik was uiteindelijk toch toe aan mijn Mobylette. :clap: Onthaasten.

Tevens heb ik nog een nieuwe originele Gurtner 10 mm carburateur,
wellicht zet ik die er nog een keer op.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 17:56
door GROENEKAN
Interessant Mario. Ook mijn ondervinding is dat je uit moet gaan van de oorspronkelijke constructie. Als je teveel wilt kom je van het een in het ander. In de basis heb ik diepe bewondering voor Motobecane en Kaptein en denk niet te snel dat ze dingen over het hoofd hebben gezien of minder goed hebben gedaan.
Mijn beide FOM's heb ik van 8.7 mm opgewaardeerd naar 10 mm originele Gurtners met sproeier 50. En deze reden onderin, middenbereik en bovenin zeer goed. Daarvoor heb ik oneindig gepield met tweedehands 10 mm Gurtners, 12mm gebruikte Gurtners enzovoort. Heeft veel onnodig geld gekost. Ik vermoed dat jij ook het beste rijdt met een 10 mm nieuwe originele Gurtner van bijvoorbeeld BorntoBrom. Vermoedelijk met sproeier nummer 52.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 18:21
door loe
Conclusie.
Helemaal met groenekan eens.
Zelf ook vele uren bezig geweest met allerlei 10 en 12 mm carbu s .
Ik ry zelf ook met een opgewaardeerde 8.7
Dit rydt echt top.
Sproeier nr 210 ..zelfde als 50 .

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 19:00
door Franky
GROENEKAN schreef:
05 jun 2020, 17:56
In de basis heb ik diepe bewondering voor Motobecane en Kaptein en denk niet te snel dat ze dingen over het hoofd hebben gezien of minder goed hebben gedaan.
Ook ik heb bewondering voor Motobecane en Kaptein. Die bewondering dwingen ze af met het succes dat ze hadden. Met het laatste wat je hierboven zegt ben ik het echter niet eens. Motobecane en Kaptein waren een commercieel bedrijf geen liefdadigheid. Dit betekent dat ze het meest commercieel winstgevende product ontwikkelde en niet het technisch beste product. Ze hebben een goede balans gevonden tussen technisch acceptabel en betaalbaar. Dit betekent echter wel dat ze bewust technisch betere oplossingen aan de kant hebben geschoven om wille van betaalbaarheid. Dit is ten koste gegaan van de kwaliteit van het product. Hoe leuk onze bromfietsjes ook zijn, vergeet niet dat ze in het goedkope segment zaten.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 jun 2020, 19:54
door GROENEKAN
Zeker Frank - het was een massa product. Net als bij auto's. En dan is de kwaliteit van de een beter dan van de ander. Is ook subjectief. De een zweert bij Toyota en de ander bij Volkswagen. Kom je nooit uit. Feit is wel dat de meesten alleen een goedkope Dacia kopen om financiële redenen.
Door de grote aantallen kon Motobecane / Kaptein deze kwaliteit voor deze prijs leveren. Voor de dubbele prijs hadden ze de helft in de markt kunnen zetten en dan van een iets betere kwaliteit. Maar de motortje waren/zijn vernuftig en goed. Ik weet niet of bijvoorbeeld een JLO motor indertijd objectief kwalitatief beter was.
Je hebt gelijk: Mobylette zat in het goedkopere segment, voor de mensen die er niet teveel geld aan wilden of konden uitgeven. Net als de VW kever. Maar het was een goede auto.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 06 jun 2020, 09:32
door m.vandervet
GROENEKAN schreef:
05 jun 2020, 17:56
Interessant Mario. Ook mijn ondervinding is dat je uit moet gaan van de oorspronkelijke constructie. Als je teveel wilt kom je van het een in het ander. In de basis heb ik diepe bewondering voor Motobecane en Kaptein en denk niet te snel dat ze dingen over het hoofd hebben gezien of minder goed hebben gedaan.
Mijn beide FOM's heb ik van 8.7 mm opgewaardeerd naar 10 mm originele Gurtners met sproeier 50. En deze reden onderin, middenbereik en bovenin zeer goed. Daarvoor heb ik oneindig gepield met tweedehands 10 mm Gurtners, 12mm gebruikte Gurtners enzovoort. Heeft veel onnodig geld gekost. Ik vermoed dat jij ook het beste rijdt met een 10 mm nieuwe originele Gurtner van bijvoorbeeld BorntoBrom. Vermoedelijk met sproeier nummer 52.
Bedankt voor uw advies dhr. Groenekan,

Zodra het beter weer is zal ik deze carburateur monteren.
In mijn nieuwe originele Gurtner 10 mm carburateur van b2b zit een sproeier 52. :thumbup:

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 09 jun 2020, 17:47
door m.vandervet
Ter info : Bij Bromfietshandelaar kwmotors in Kortrijk, België had ik het copie Motobecane AV7 blokje besteld en opgehaald.


https://www.google.nl/search?client=saf ... _id:Sen5ab



Zeer tevreden.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 16:27
door m.vandervet
Beste forumleden,

De Mobylette S35L super de luxe heeft nu de originele 10 mm Gurtner carburateur met sproeiermaat 52.

Het inlaatspruitstuk is ook de juiste maat voor de 10 mm carburateur.

De filmopnamen in totaal 4 minuten zijn gemaakt met een iphone SE 2020.

:https://youtu.be/1mOIRCY9uAA

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 16:32
door PantinNL
Lijkt wel of de brommer viertakt?
Iets kleinere sproeier?
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 16:53
door m.vandervet
Daar dacht ik ook al aan, Henk.

Ik ben nog op zoek naar sproeiermaat 50.
B2B heeft ze maar versturen niet meer in enveloppe
De verzendkosten zijn wel erg duur voor een sproeiertje.

Met die sproeier 52 in combinatie met de 10 mm carburateur trekt hij tot nu toe het beste op.

Ik vermoed dat de sproeier 50 met hogere snelheden minder viertakt maar onderin weer wat gaat inleveren.

Ik vermoed ook dat het een compromie blijft. Waar ik me helemaal in kan vinden.
In die tijd reden ze ook met bepaalde beperkingen.

Niet voor niets is Mobylette Kaptein failliet gegaan. Er kwamen betere bromfietsen die beter presteerde in het verkeer.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 17:40
door PantinNL
Prestaties waren voor Kaptein nooit zo zaligmakend, maar goedkoop in aanschaf, laag benzineverbruik en lange standtijd.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 17:57
door loe
Een kleinere sproeier trekt de brommer juist beter op.
En levert wat in op top snelhyd.
Als die van jou viertakt .kun je de 50'proberen.
En ja .ik erger me ook aan de belachelyke verzendkosten van sommige sites.

Ik heb een 210 in de 10 mm .staat gelyk aan de 52 sproeier.
Ik heb geen 50 om te proberen.
Maar wel de sproeier conversie .als ik kleiner ga dan trekt hy feller op.maar lever weer wat kracht op hogere toeren in.
Dus ik laat de 210 /,52 gewoon zitten.
Het is een compromis .net wat je zegt..tis maar net wat je wil.
Tis ook wel een paar kilo tjes verschil met wat we vroegah wogen.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 24 jun 2020, 18:17
door m.vandervet
Ik zal binnenkort de sproeiermaat 50 bestellen.

In ieder geval geniet ik met volle teugen van de Mobylette. Ik kom via de fietspadden op de mooiste plekjes. Het boeit me verder niet eens die beperkingen van de Gurtner carburateur.

Zo reden ze ook in de jaren 60,..met een Kaptein Mobylette. En dat heeft zijn charme.

Het kopie AV7 blok is toch echt wel betrouwbaar. Dagelijks gebruikt.

En ik heb veel gelezen en mogen leren op het forum. :clap:

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jun 2020, 14:10
door GROENEKAN
heel verstandig, met originele nummer 50 uit de officiële serie heb je de grootste kans op goed rijden. Hierop een paar euri besparen is niet verstandig m.i. Je weet dat BtoB de nummer 50 tegenwoordig heeft. Succes, Joop

NB: ik heb de nummer 50 voor veel geld in Frankrijk gekocht. Wellicht heeft Paul de Wit er nog 1, hij zit vooral op Mobylette, facebook. En anders Hans 10 vragen, die komt vaak bij BtoB.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jun 2020, 18:48
door m.vandervet
Hallo Joop.

Sproeier maat nr. 50 is inmiddels besteld bij b2b samen met een aantal uitlaatpakkingen op voorraad ;)

Groet : Mario.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 02 jul 2020, 10:10
door m.vandervet
Hallo forumleden,

Sproeiermaat 50 is inmiddels gemonteerd in de originele Gurtner 10 mm carburateur.

Daar rijd het kopie blokje AV7 met het geknepen kaptein clindertje het mooiste op. :thumbup:

1. Geen 4-takten meer.
2. De ontbranding slaat niet meer over.
3. Trekt goed door naar de 38 km, tegen de 40 km aan.

Iets minder koppel bij de hellingproef. Ik vergelijk steeds verschillende sproeiers bij dezelfde helling.

Filmpje volgt bij de eerst volgende gelegenheid.

Groet : Mario

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 02 jul 2020, 21:13
door GROENEKAN
Dank voor je terugkoppeling, Mario.
Daarom schreef ik ook vaak op dit forum: probeer de Nummer 50. Natuurlijk rijdt de Moby ook heel aardig met no 52. Maar mijn ervaring was de nummer 50 merkbaar beter reed.
Tot voor kort ( paar maanden ) had BtoB nummer 50 niet. ik moest ze in Frankrijk kopen, ik geloof bij Maugier. Voor veel geld inclusief bezorgkosten. En toch was het zijn geld waard, beter rijden is wel zo prettig. Goed optrekken en niet viertakten.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 09 jul 2020, 22:28
door m.vandervet
Het motortje rijd nu echt naar mijn zin.

De nieuwe koudere bougie NGK B6HS kleur is echter nog steeds te licht.

Mengsmering 1:35.

Aan de sproeier bezetting maat 50 verander ik nu niets meer.

Wat adviseren jullie mij nu?

De vlotternaald 2 mm omlaag en een koper ringetje over de naald heen,..

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 09 jul 2020, 23:02
door loe
1/50 mengen.
Dan is er meer benzine in de verhouding.
Meer benzine is wat ryker.
En zal iets meer koeling geven.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat een ngk b6 net iets warmer is dan de champion l86c
Dus kun je die ook ff proberen.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 17:55
door m.vandervet
Vandaag ongeveer 100 km probleemloos gereden dwars door Zuid Limburg. Op het einde van de rit nog even naar Kanne op wat opnamens te maken. Buiten temperatuur was 29 graden.

Originele Gurtner 10 mm carburateur met een sproeiermaat 50.

Top snelheid 38 km.

De opnamen duren ongeveer 5 minuten.

Veel kijk plezier.

https://youtu.be/cJQNHOZjUcc

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 18:04
door brommerskieken
waar rij jij ergens langs de maas

gr Harold

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 18:41
door m.vandervet
Albert kanaal vanaf Kanne richting de Dousberg in Maastricht. Een prachtige route.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 18:48
door paulmz
Kanne daar heb ik ooit een MZ motortreffen bezocht in de kelder bij de kerk.
Herinner mij nog een dronken Duitser die een verkeerde tent in kroop.
De organisator woonde en woont nog steeds in Kanne.

Paul

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 19:20
door m.vandervet
Het blokje 4-tact nog wel bij vol gas op sommige dagen, dat ligt ook wel aan het weer. Was erg warm die dag en het kopie blokje AV7 had inmiddels 100 km gereden. Met enkele terras tussenstops. ;)