Pagina 7 van 7

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 21:33
door PantinNL
Omgeving Maastricht vind ik altijd prachtig om te rijden.
Overigens vind ik Maastricht een van de leukste steden van Nederland.
Een foto die ik in de omgeving onlangs heb genomen en voor de kenners een bekende plek.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 21:57
door m.vandervet
Uitzicht op de Apostelhoeve liggend op de Lauwberg vanaf het Jekerdal. :clap:

De bron : https://nl.wikipedia.org/wiki/Apostelhoeve

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 27 jul 2020, 22:37
door JanmobyEvert
Beetje off-topic maar goed.
Voor de kenners 😀

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 03 apr 2021, 08:21
door m.vandervet
De eerste ritten zijn inmiddels alweer gereden. Blokje en elektronische ontsteking is zeer betrouwbaar. Op de plank een doos vol met nieuwe reserve onderdelen van B2B voor de komende 50 jaar. ;)

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 03 apr 2021, 08:44
door GROENEKAN
En heel verstandig dat je rijdt met originele 10mm Gurtner met sproeier nummer 50. Dat rijdt perfect en velen hebben dat nog niet ontdekt, kost ca € 15.00 meer dan imitatie of tweedehands maar starten, optrekken en topsnelheid zijn beter.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 03 apr 2021, 09:31
door m.vandervet
Inderdaad heer Groenekan. Bedankt voor die tip. :thumbup:

Met koelere temperaturen rijd het blokje perfect.
Met warmer zomer weer 4 tact het blokje bij topsnelheid van 38 tot 40 km.
Aangezien ik een blauw kenteken heb mag ik toch niet harder dan 25 km. ;)

Verder trekt het blokje goed op en had ik de uitlaat goed ontkoold.
De koppeling is inmiddels nu ook goed ingesleten. De smeernippels voorzien van een beetje lagervet. Ketting gesmeerd. De decompressiekabel had ik ook nog eens goed afgesteld.

Starten gaat nu ook makkelijk vanaf de standaard.


De Mobylette S35L uit 1966 is geschikt voor dagelijks gebruik.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 05 aug 2023, 17:55
door m.vandervet
Up-date

Het kopie AV7 blok de ontsteking en de koppeling werken nog altijd naar volle tevredenheid.

Vele mooie ritten gereden langs de Grensmaas. Heeft me nooit in de steek gelaten.

In de zomer regelmatig woon/werk verkeer gereden. Dat wilde ik nog even kwijt.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 30 aug 2023, 09:34
door m.vandervet
m.vandervet schreef: ↑
03 apr 2021, 09:31
Inderdaad heer Groenekan. Bedankt voor die tip. :thumbup:

Met koelere temperaturen rijd het blokje perfect.
Met warmer zomer weer 4 tact het blokje bij topsnelheid van 38 tot 40 km.
Aangezien ik een blauw kenteken heb mag ik toch niet harder dan 25 km. ;)

Verder trekt het blokje goed op en had ik de uitlaat goed ontkoold.
De koppeling is inmiddels nu ook goed ingesleten. De smeernippels voorzien van een beetje lagervet. Ketting gesmeerd. De decompressiekabel had ik ook nog eens goed afgesteld.

Starten gaat nu ook makkelijk vanaf de standaard.


De Mobylette S35L uit 1965 is geschikt voor dagelijks gebruik. (Herstel bouwjaar is 1965)

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 12 mar 2024, 23:41
door Mart
Franky schreef: ↑
11 mei 2020, 18:54
Dan zijn dat niet die hamers die ik destijds had. Die pakten bij het wegrijden pas aan bij 30km/h. Eindeloos lange slippen :( Niet mee te rijden.

Gelukkig maar dat jij die niet hebt. :D
Hoe heb je je koppelingsprobleem destijds opgelost Franky? De nieuwe koppeling op de mobylette van mijn zoon Frank heeft het zelfde probleem: Bijna niet aan te krijgen en eindeloos slippen bij optrekken. Pas na 30km/u is ie goed gekoppeld.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 13 mar 2024, 10:42
door Franky
Zowel hamers als bladveren vervangen. Dat is de enige echt goede oplossing.

Hamers vervangen is niet zo moeilijk. Die bladveren is een heel gedoe. Een beun oplossing is om de bladveren iets permanent te vervormen, het frictie materiaal daarna bij te schuren zodat hij weer in de trommel past en enige tijd accepteren dat de bromfiets stationair er vandoor wil rijden. Het frictie materiaal slijt vanzelf op maat als je veel stilstaat voor stoplichten. :lol:
Dit heb ik een tijdje gedaan voordat ik de bladveren verving.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 13 mar 2024, 11:48
door PantinNL
Hallo Frank,
Voor het vervangen van de bladveren is enig gereedschap en vakkennis noodzakelijk.
Mijn aanpak:
1. Vijl de koppen van de klinknagels aan de stripzijde vlak.
2. Tik met een drijver de klinknagel uit de strip en trommel. De trommel dien je wel te ondersteunen.
3. Zijn de strips geheel versleten dan kan je ze ook loskrijgen door een schroevendraaier eronder te steken en los te wrikken.
4. Wil je de strips hergebruiken en opnieuw laten bekleden, dan alleen los tikken of uitboren.
5. Montage met de juiste klinknagel: juiste lengte en diameter. De steellengte moet lang genoeg zijn om nog een kopje aan te brengen. De de diameter van de klinknagel moet nauwkeurig passen bij de diameter van het gat (glijdende passing).
6. Vaak steken de klinknagel koppen nog een beetje uit en dat is funest voor de voering van de hamers. Nadraaien op een draaibank is dan vereist.
7. Beschik je niet over deze ervaring of gereedschappen, dan kan je het beste deze klus uitbesteden.
Henk

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 13 mar 2024, 17:01
door loe
Die bladveren zijn de slipkoppeling,
Die zijn voor het soepel wegrijden,
Totdat de snelheid hoog genoeg is, en dan grijpen de koppeling hamers zich vast,.
Als de hamers te licht zijn en of de koppeling veren niet op hun slapste stand staan duurt het dus tot die 30 km.
Dat duurt dus veel te lang.
Kijk ook goed of de hamers mooi soepel kunnen bewegen, als het wat klemt is het niet goed,.
Ook vet en olie binnen in de trommel zorgt ervoor dat de koppeling hamers voor geen meter willen aangrijpen,
Als je de te lichte transval koppeling hebt kun je eventueel de veren wat oprekken.
Zodat ze minder weerstand hebben,
Het is even zoerken wat voor jou het beste werkt,.

Re: Kopie AV7 motor.

Geplaatst: 13 mar 2024, 19:06
door Franky
Ooit heb ik een matig kwaliteit filmpje gemaakt over de koppeling. Hierin wordt ook het een en ander uitgelegd en laat ik het een en ander zien. Bekijk dit eens.
https://www.youtube.com/watch?v=Ur_UWT5CWGw